Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen op zuid met schaduw, hoe beste aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-11 21:09
Hoi,

Omdat we het pannendak van ons huis eerst willen renoveren alvorens er panelen op te plaatsen ben ik aan het kijken om het platte garagedak te gebruiken voor een kleine set op kortere termijn. Het ligt deels in de schaduw maar er valt door de dag heen toch best veel zon op buiten de wintermaanden.

Het dak is 800x270cm en ligt in de lengte oost-west. Na beetje passen en meten leek het me het beste passen om er 6 panelen op het zuiden te leggen, in portrait. Andersom passen er geen 2 rijen achter elkaar namelijk ivm de schaduw tussen rijen. Ik heb het dak en deze situatie even geschetst in sketchup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecw36YB_HTKvVPycRDr8z7slhBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5krHAQtdJNpCrvHqu0eyP9y.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zichtbaar op de schets is de schaduw van het huis van de buren, dat aan de zuidkant staat. Dit is de situatie half augustus. De schaduw trekt in de lente en herfst eigenlijk over de panelen heen, waardoor een serieschakeling volgens mij enorm veel verlies zou hebben.

Hoe kan je dit dan het beste aansluiten? Leent deze situatie zich dan voor micro-omvormers of is er nog een betere/goedkopere optie?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hier kun je echt alleen iets als je een mppt per paneel hebt. Dat is micro's of solaredge.
Maar voor solaredge zijn dit misschien niet genoeg panelen?

Waar je nog extra op kunt letten is hoe de cellen in de panelen zelf geschakeld zijn, zo kunnen ze al werken bij halve schaduw.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hier zul je inderdaad naar micro's moeten. Solaredge heeft minimaal 6 panelen met zon nodig als ik me niet vergis. Die ga je niet halen. Hier zul je moeten kijken naar Enphase/Hoymiles/APS.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DPeters Qua panelen zou ik idd. naar zgn. "shingled" types kijken.
Deze werken vermoedelijk met deze schaduwsituatie in portraitmodus beter dan andere panelen.
En dat onafhankelijk daarvan of je een stringomvormer (met schaduwmanagement)
of een andere oplossing kiest.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 19-06-2023 13:49 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DPeters
Ah ja naar de panelen zelf had ik nog niet gekeken. De meeste zullen we in de lengte geschakeld zijn? Hoe zoek ik dat makkelijk op?

Een andere optie zou misschien nog landscape zijn op een rek met 2 rijen boven elkaar oid? Zodat er geen schaduw valt op de 2e rij?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
APSystems of hoymiles micro’s is hier de enige juiste oplossing.

Normale panelen op Dubbele schans landscape of Hyundai/ TW Solar parallel shingled panelen in portrait

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb ongeveer hetzelfde , een plat dak met een loodrechte gevel van 4 meter hoog op zuid direct ernaast, zie hier het resultaat met APS DS3 omvormers en 4 JA Solar Half Cell 545 Wp panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LO2ribkkkBLIYYZz8XcadpjSQHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/udNZD24UYomHn1Xnopp3FMKN.png?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ronald schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:51:
APSystems of hoymiles micro’s is hier de enige juiste oplossing.
Of Enphase natuurlijk :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DPeters
joezzt schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:15:
Ik heb ongeveer hetzelfde , een plat dak met een loodrechte gevel van 4 meter hoog op zuid direct ernaast, zie hier het resultaat met APS DS3 omvormers en 4 JA Solar Half Cell 545 Wp panelen:
[Afbeelding]
Heb je dit zelf aangelegd of laten doen?

De bedrijven waarmee ik contact heb gehad lijken beperkt in hun opties. Of ze hebben niet de juiste panelen of ze doen alleen solaredge etc.

Ik denk nu aan een dubbele schans met 8 panelen totaal. Dan liggen ze qua bypass gunstig, maar moeten wel panelen van 1m zijn anders wordt het te groot. Verder zou een iets grotere hellingshoek ook helpen, maar 10 graden lijkt de standaard?

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-11 13:47
Hoe handig ben je? Idealiter heb je in deze situatie de panelen in landscape namelijk. Zo'n paneel heeft normaliter 3 strengen die in landscape mode van links naar rechts lopen. Bij gedeeltelijke belichting wek je dus wel optimaal op.

Voor zes panelen zou ik mooi een Hoymiles omvormer nemen, bijvoorbeeld een HMS-2000T en nog eentje voor de resterende 2 panelen. I.c.m. OpenDTU dat je zelf kunt installeren op een ESP32 heb je een goedkope monitoringsmogelijkheid.

• DPeters
Mwa, ik zou het monteren van de panelen wel aandurven maar het aansluiten niet.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
DPeters schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Heb je dit zelf aangelegd of laten doen?

De bedrijven waarmee ik contact heb gehad lijken beperkt in hun opties. Of ze hebben niet de juiste panelen of ze doen alleen solaredge etc.

Ik denk nu aan een dubbele schans met 8 panelen totaal. Dan liggen ze qua bypass gunstig, maar moeten wel panelen van 1m zijn anders wordt het te groot. Verder zou een iets grotere hellingshoek ook helpen, maar 10 graden lijkt de standaard?
Heb ik idd zelf gedaan Zonnepanelen op klein platdak op noorden

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 15:09
Dit is prima zelf aan te leggen met beton schans blokken van Groot beton en Enphase Micro-omvormers.
Rond de 3 duizend euro ben je wel klaar met 8 panelen compleet met omvormers en kabels.
Het voordeel van Enphase is dat het plug en play is met stekker verbindingen, een elektricien is ongeveer uurtje in je meterkast bezig als je plek hebt voor een eigen groep.
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
https://www.solar-outlet....q-series-micro-omvormers/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4zB4dgZpfznnGPGBIjFr1lYNSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcUIZMFQTq9wui75JFV3pEo5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uFAwHBfyo14zyUWDVJGPP8imY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uzhOHTD0du6dyNjGPROgnGD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door D.deJong op 15-07-2023 15:55 ]

• DPeters
Misschien is zelf plaatsen en dan aan laten sluiten wel een optie.

Die betonschansen zijn niet de juiste afmeting alleen. Die voor portrait/ 2x landscape is alleen in 5 graden hoek te krijgen. Ik moet 10 graden hebben of nog net iets meer.

https://www.sellectzonnepanelen.nl/zonneschans-2-landscape
Deze schans van chiko is 10 graden en geschikt voor 2x landscape, maar ik denk dan alleen voor panelen van 1 meter breed, anders steken ze wel erg ver uit? (schuine deel is 178cm).

Heeft iemand hier ervaring mee of nog betere suggesties?
Pagina: 1