Dag Allemaal, ik ben me aan 't orienteren voor zonnepanelen op een moeilijk plat dak op 't noorden. Het heeft een 4 meter hoge en 3 meter brede muur als obstakel op 't zuiden en een flinke kronkelwilg bij de buren op 't oosten.
Eerst dacht ik, dat wordt niks, maar ja , je moet ook de zonneschijn die er wel op komt niet zomaar weggooien, zonde, en de ruimte eronder wordt ook nog eens koeler met zonnepanelen.
De westkant is helemaal vrij dus ik zat te denken aan iets steils op 't westen, of alles plat. Steil op 't westen heeft toch nog schaduw van de muur dus is ook niet ideaal en ga dat maar eens stevig neer zetten ?
Het dak is 2.5 meter breed bij 5.5 meter lang en heeft een 40 cm hoge borstwering op 't westen.
Dak staat 21 graden van 't noorden af (groene lijn in linker beeld).
Ik denk zelf toch aan alles plat op 40 cm hoogte , met JA Solar JAM66S-30-495 in landscape zoals op 't plaatje, blijf ik toch net genoeg van de rand en de muurschaduw bedekt vnl de lange kant wat goed is voor schaduw management. 's Ochtends gooit de boom roet in 't eten.
Hier een plaatje met schaduw van half april om 11:00:
En om 14:43:
Vragen die ik heb, zie ik iets over 't hoofd ? Zijn er betere oplossingen ?
En wat voor omvormer(s) zou ik nemen ?
Ik heb nog geen offertes aangevraagd en weet ook niet of ik 't zelf ga doen.
Bedankt alvast !
Eerst dacht ik, dat wordt niks, maar ja , je moet ook de zonneschijn die er wel op komt niet zomaar weggooien, zonde, en de ruimte eronder wordt ook nog eens koeler met zonnepanelen.
De westkant is helemaal vrij dus ik zat te denken aan iets steils op 't westen, of alles plat. Steil op 't westen heeft toch nog schaduw van de muur dus is ook niet ideaal en ga dat maar eens stevig neer zetten ?
Het dak is 2.5 meter breed bij 5.5 meter lang en heeft een 40 cm hoge borstwering op 't westen.
Dak staat 21 graden van 't noorden af (groene lijn in linker beeld).
Ik denk zelf toch aan alles plat op 40 cm hoogte , met JA Solar JAM66S-30-495 in landscape zoals op 't plaatje, blijf ik toch net genoeg van de rand en de muurschaduw bedekt vnl de lange kant wat goed is voor schaduw management. 's Ochtends gooit de boom roet in 't eten.
Hier een plaatje met schaduw van half april om 11:00:
En om 14:43:
Vragen die ik heb, zie ik iets over 't hoofd ? Zijn er betere oplossingen ?
En wat voor omvormer(s) zou ik nemen ?
Ik heb nog geen offertes aangevraagd en weet ook niet of ik 't zelf ga doen.
Bedankt alvast !
Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L