Toon posts:

Zonnepanelen op klein platdak op noorden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dag Allemaal, ik ben me aan 't orienteren voor zonnepanelen op een moeilijk plat dak op 't noorden. Het heeft een 4 meter hoge en 3 meter brede muur als obstakel op 't zuiden en een flinke kronkelwilg bij de buren op 't oosten.
Eerst dacht ik, dat wordt niks, maar ja , je moet ook de zonneschijn die er wel op komt niet zomaar weggooien, zonde, en de ruimte eronder wordt ook nog eens koeler met zonnepanelen.
De westkant is helemaal vrij dus ik zat te denken aan iets steils op 't westen, of alles plat. Steil op 't westen heeft toch nog schaduw van de muur dus is ook niet ideaal en ga dat maar eens stevig neer zetten ?
Het dak is 2.5 meter breed bij 5.5 meter lang en heeft een 40 cm hoge borstwering op 't westen.
Dak staat 21 graden van 't noorden af (groene lijn in linker beeld).

Ik denk zelf toch aan alles plat op 40 cm hoogte , met JA Solar JAM66S-30-495 in landscape zoals op 't plaatje, blijf ik toch net genoeg van de rand en de muurschaduw bedekt vnl de lange kant wat goed is voor schaduw management. 's Ochtends gooit de boom roet in 't eten.
Hier een plaatje met schaduw van half april om 11:00:

En om 14:43:

Vragen die ik heb, zie ik iets over 't hoofd ? Zijn er betere oplossingen ?
En wat voor omvormer(s) zou ik nemen ?
Ik heb nog geen offertes aangevraagd en weet ook niet of ik 't zelf ga doen.

Bedankt alvast !

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Alle reacties

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Voor deze situatie zou ik kijken naar een APS QS1 met 4 panelen. Als het dak makkelijk te bereiken is en je kunt het zelf zeker doen.

Ik ben naar een vergelijkbare opstelling (2x4x400wp) voor onze garage aan het kijken en kwam uit op ongeveer 0,86ct/WP als ik het zelf doe.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• joezzt
  • Niet online
Ah, daar stuur je me op de goeie weg,thx!
De qs1 is wel nog leverbaar, maar uit produktie en vervangen door een ds3 waar ik er dan 2 van nodig heb, dat zou ik liever doen met een stuk minder overdimensionering als gevolg. 4 Omvormers in 1 kastje onder de panelen zonder ventilator, dat geeft me wel een ongerust gevoel.
Als ik het goed heb hoef ik zelfs geen tang te kopen om dc kabels te maken?

Er is een deur naar het dakterras,dus perfect bereikbaar en er komt nog een warmtepomp buitenunit te staan.
Alleen , als de buren op west een parasol neer gaan zetten ben ik de sjaak. Ik zat nog te denken om een terrasoverkapping te maken, komen de panelen ook nog 2 meter hoger te liggen. Maar of dat mag en of ik er vrienden mee maak?

Nu nog de diefstalbeveiliging, pff , het terras is makkelijk bereikbaar vanaf een parkje en veel platte daken achter.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• joezzt
  • Niet online
Zo, voor het nageslacht, vandaag heb ik 4 BMF zonnepanelen gemonteerd, 545Wp per stuk. Ik wilde eerst de 495 Wp kopen bij winkelman, maar ze hadden net de 545 Wp op de site, ik dacht kom maar op!
Hebben ze nog per post opgestuurd ook nog, ze staan nu op alleen maar ophalen, geluk gehad.
Met valk pro +, maar niet met standaard configuratie, de panelen hebben toch wel wat meer ondersteuning nodig vond ik en het datasheet ook, en heb 3 steunen, 2 standaard portrait zuid, en 1 extra voor in ‘t midden, die komen van de landscape valk pro configuratie.

De hoek is nu geen 10 graden meer, de standaard hoek van valk pro, dus ik moest met een 3d printer nog wat abs ondersteuningen maken om genoeg vlees te hebben voor de klemmen, wel een gedoe….
In ieder geval liggen ze nu, ben benieuwd met de volgende storm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooi setje (hebbumzellufook :P) en creatieve oplossing met die middenvoet.

Wat ik me wel afvraag is wat heb jij nou met die massadrager gedaan aan de achterkant?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• joezzt
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:22:
Mooi setje (hebbumzellufook :P) en creatieve oplossing met die middenvoet.

Wat ik me wel afvraag is wat heb jij nou met die massadrager gedaan aan de achterkant?
Hoe bedoel je?

• joezzt
  • Niet online
Aha, je bedoeld die tegel die weg is? Ik heb 5 tegels weggehaald, die onder de zonnepaneelframes, ivm de hoge kant van de tegel die net tegen het frame aankwam.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze :)

Ik zat enorm te kloten met die dingen en heb ze uiteindelijk "plat" onder de hoge delen van de panelen gelegd:

• joezzt
  • Niet online
Dat zijn de achterplaten ;-)
De massadragers moeten trouwens als een V op de rails gelegd worden...

Volgens mij heb je achterplaten onder de tegels liggen ? Bij mij had Winkelman ook de verkeerde producten geleverd , achterplaten ipv massadragers, ik heb snel de goede gekregen maar heb nog geen RMA formulier om terug te sturen....

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is een L profiel van 3x3cm, dat lijken me geen achterplaten. Volgens mij heb jij ze ook, maar jij hebt ze als een V neergelegd:

• joezzt
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:26:
Het is een L profiel van 3x3cm, dat lijken me geen achterplaten. Volgens mij heb jij ze ook, maar jij hebt ze als een V neergelegd:

[Afbeelding]
Aha, Ok, als een v is zoals in de handleiding https://www.valksolarsyst...kpro-p10-south-v1-2-2.pdf

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee