Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Dag Tweakers, ik wil graag jullie hulp vragen om mee te denken in een issue wat ik heb.

De situatie: schuurtje met overkapping met daarop 4x 255wp paneel. Deze zijn aangesloten op een APSystems QS1 omvormer met 4 ingangen.

Het issue: rond piekuren qua zon, tussen 11 en 16 gaat de omvormer aftoppen. Ik ben hierachter gekomen nadat ik een shelly met powermeter functie had geplaatst.

Ik heb al uitgesloten dat het aan overbelasting, of oververhitting van de omvormer kan liggen. Daarna heb ik een ECU-b aangesloten om te kijken of de configuratie van de omvormer klopt en of er diagnose/foutcodes terug te vinden zijn.

Dat gaf wat meer helderheid, tijdens het aftoppen zie ik het vermogen van een van de panelen dalen naar 10watt. Mijn idee was om als vervolgstap het probleem te isoleren naar of paneel of omvormer, door de kabels te wisselen en te kijken of het issue dan mee zou verplaatsen.

Maar.. Wat schetst mijn verbazing, een half uur later wekt een ander paneel 10 watt op - zonder kabels te wisselen. Dat duidt op een issue met de omvormer.

Mijn vraag, herkent iemand met ervaring met AP systems dit gedrag? Is hier iets aan te doen?

De opstelling is 2 panelen op zuid, en twee panelen in oost west opstelling, allen dus individueel aangesloten op de 4-kanaals micro omvormer. Type paneel is csun 255wp.

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYvKVX5Epxf_bAvTfbgz0PY-kSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSTJHfWg2TiNl6V6cAVOlatG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVKRT6tgHMHvTpMFI_X8-YDhPG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k33G8TNhYQbc7uf3BQt9OKya.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Hfekd1ST1KZ0o1rvrg68Mmohs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdxxH2OXtKM65QZaH5hIPJqY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 19-06-2023 10:45 . Reden: Tijdelijke kabels ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is niet aftoppen. Er valt "gewoon" een kanaal uit. Dit kan een defect maar ook een software issue zijn of misschien te hoog grid voltage.

Zie dit topic: APSystems DS3 en QS1 DEAD

Even mailtje naar support.emea@apsystems.com sturen (of je leverancier)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
Een off-topic punt wat mij opvalt, zijn de kabels die onbeschermd over de dakrand lopen. Menig tweaker zal hiervan de haren op zijn rug rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:45
darknessheartz schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:34:
Een off-topic punt wat mij opvalt, zijn de kabels die onbeschermd over de dakrand lopen. Menig tweaker zal hiervan de haren op zijn rug rechten.
en net zoveel Tweakers zullen er niks van vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
No Hands schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:45:
[...]

en net zoveel Tweakers zullen er niks van vinden.
@darknessheartz Geheel terecht, die gaan nog netjes in een goot verwerkt worden! Op termijn kan dat schuren en doorslijten, is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
JvS schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:32:
Dat is niet aftoppen. Er valt "gewoon" een kanaal uit. Dit kan een defect maar ook een software issue zijn of misschien te hoog grid voltage.

Zie dit topic: APSystems DS3 en QS1 DEAD

Even mailtje naar support.emea@apsystems.com sturen (of je leverancier)
Super, ik ga eens in die richting zoeken! Ik noem het aftoppen omdat dat in de grafiek zichtbaar wordt - al is het geen vlakke top. Maar onderliggend is het dus iets anders inderdaad. Dank voor je reactie
Pagina: 1