Koelkast temperatuur regeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awc
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-10-2023
Vraag:
Bij welke temperatuur begint de koelkast met koelen.

Wens:
Om de koelkast temperatuur zo constant mogelijk te houden.

Eigen onderzoek.
Ik ben nieuwsgierig hoe mijn koelkast de temperatuur regelt.
Hiervoor heb ik een temperatuur sensor welke aangesloten is op mijn HomeAssistent in de koelkast geplaatst.
Ik heb diverse instellingen: stand 1 t/m 5 uitgevoerd een grafieken vam gemaakt.
Hieruit blijkt dat de de draai knop alleen de laagste temperatuur bepaald.
Stand 3 Min: 6 Max: 8
Stand 4 Min: 2 Max: 8
Stand 5 Min: 0 Max: 8
Dus hoe lager de temperatuur wordt ingesteld des te groter wordt de delta.
Mijn inziens hoe groter de delta hoe meer energie nodig is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:42
Dat doet die van mij ook. Eerst dacht ik dat de thermostaat kapot was, maar vervangen heeft niet geholpen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2017482

Met de thermostaat regel je de minimum temperatuur en ergens zit er nog een niet regelbare thermostaat die de max. temperatuur regelt.

En uiteraard kost een lagere temperatuur meer energie.
Ik ben dan ook aan het kijken naar een nieuwe koelkast, maar ben er nog niet achter welke die achterlijke methode niet heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door JukeboxBill op 17-06-2023 12:10 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18

BCC

Simpelste is een buffer in je koelkast zetten, bijvoorbeeld veel flessen frisdrank / water.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awc
@BCC Dat vind ik wel een leuke.
Maar met deze warme dagen is de doorloop van drank vrij hoog.
Even serieus:
Klopt met een buffer blijft de temperatuur langer laag. En duurt het langer dat deze de 8 graden raakt.

Ik zoek een koelkast welke bijvoorbeeld bij 6 graden al weer gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zon buffer helpt misschien wel als de kast vaak en vooral regelmatig over de dag verspreid opengaat, maar bij mij is dat niet het geval.
Aangezien de temperatuurstijging vrij langzaam gaat, zal die buffer gewoon mee opwarmen, oftewel de koude afgeven aan de omgeving.
Ik kan i.i.g. voelen aan een pak melk o.i.d. dat de koelkast weer in de buurt van het maximum is of pas een koelcyclus heeft gedaan. Ik heb tot nu toe niet gemerkt dat het aantal pakken drank veel uitmaakt.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awc
@JukeboxBill
Dat is de reden dat ik een koelkast zoek met een kleine delta.
Dus al gaat koeling bij ongeveer 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik zoek een koelkast die je b.v. kan instellen op 4 graden en dan de kast tussen 3-5 graden houdt. En niet zo'n halve thermostaat die alleen de ondergrens regelt en de bovengrens op een vaste waarde.

Ik heb een Liebherr vriezer met display, die de binnentemperatuur aangeeft. Die staat vrijwel altijd op de ingestelde temperatuur.
Nu gaat een vriezer niet zo vaak open en heeft een grote buffer, maar aan het verbruik kan ik zien dat deze regelmatig een koelcyclus draait van 10 a 15 minuten per half uur. Dus die werkt voortdurend de ingestelde temperatuur bij.

Liebherr heeft ook koelkasten met zo'n display, dus ik ben benieuwd hoe die de temperatuur regelen.

Pagina: 1