Koelkast groot verschil hoogste en laagste temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53
Met mijn Bosch koelkast KTR16A21 had ik het probleem dat alles in de koelkast bevroor of de temperatuur was veel te hoog.
Daarom heb ik de thermostaat vervangen, maar daarmee is het nog niet veel beter geworden.

Na lang experimenteren en meten heb ik een stand gevonden waarbij de temperatuur per dag verloopt van -1 naar +7 graden op de 1 na laagste (qua temperatuur) stand van de draaiknop. Het komt er op neer dan maar een paar uur per dag de ideale temperatuur van 4 graden wordt bereikt.
Ik kan de temperatuur wat hoger afstellen, zodat de temperatuur nooit onder nul komt, maar dan is het gedurende een deel van de tijd boven 7 graden. Dat wil ik eigenlijk niet hebben.

Ik meet de temperatuur in de koelkast met een Electrolux digitale thermometer, model E4RTDR01. De sensor hangt in een glas water in de koelkast om te voorkomen dat de maximum gemeten temperatuur wordt verstoord door het openen/sluiten van de deur.

De thermometer heb ik gecontroleerd met een andere, geijkte digitale thermometer en met een ouderwetse DOKA glazen thermometer en heb geen grote afwijkingen geconstateerd.

Is dit een normaal verschijnsel bij koelkasten? Moet ik misschien ook het startrelais vervangen?

Soms ben ik bijna gelukkig

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Vrouwlief heeft hier ooit eens een set geijkte log thermometers van het werk hier in de koelkast gehad (ze moest even weten hoe de logfunctie werkte) onderin (groente vlees langhoudbaar-la) gemiddeled 0°C en bovenin iets van 6°C. Dit was een vrijwel nieuwe Samsung.
Dus op zich sta ik hier niet van de kijken.
In een grijs verleden ook als slager werkzaam geweest en ook wel eens klanten die terug kwamen met bedorven vlees waarvan je nog voorraad had waar niks aan mankeerde... Maar dat lag hem uiterraad noooit aan de koelkast :P

• JukeboxBill
Een verschil tussen boven en onderin is wel gebruikelijk. De nieuwste, duurdere modellen hebben een ventilator ingebouwd om dat te verhelpen. En zowaar ook elektronische temperatuurregeling i.p.v. een thermokoppel.

Bij mij staat het glas water met de sensor er in aan de zijkant en ongeveer halverwege hoogte en diepte, dus zo'n beetje een gemiddeld temperatuurgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:25
Toevallig vorig weekend een andere onderbouw Bosch koelkast geplaatst ter vervanging van
een Pelgrim koelkast die niet meer fijn werkte.

Zoals wat meerdere aangegeven hebben klopt het verhaal van het verschil in temperaturen.
Een deel gekopieerd uit de KUR15A65 Bosch handleiding (ander model) :
Aanwijzing
Voorkom dat de levensmiddelen
de achterwand raken. Anders wordt
de luchtcirculatie verminderd.
Levensmiddelen of verpakkingen kunnen
aan de achterwand vastvriezen.

Let op de koudezones
in de koelruimte
Door de luchtcirculatie in de koelruimte
verschillen de koudezones:
■ De koudste zone is de schuiflade.
Aanwijzing
Bewaar in de koudste zone gevoelige
levensmiddelen (bijv. vis, worst,
vlees).
■ De warmste zone bevindt zich
helemaal bovenaan in de deur.
Aanwijzing
Bewaar in de warmste zone bijv.
harde kaas en boter. Kaas kan zo zijn
aroma verder ontwikkelen en de boter
blijft goed smeerbaar.
toon volledige bericht

[ Voor 10% gewijzigd door thespeed op 15-09-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Inmiddels heb ik door hoe de thermostaat echt werkt.
Met de draaiknop regel je alleen de minimum temperatuur. Er blijkt in de kast nog een andere regeling te zitten die de maximum temperatuur net onder 7 graden houdt, ongeacht de stand van de draaiknop.

Ik ging er van uit dat de hysteresis constant bleef en met het verdraaien van de knop zowel minimum als maximum temperatuur verschoof.

Nu nog een stand zoeken, waarbij onderin de koelkast nog net niet alles bevriest. Dan is de gemiddelde temperatuur omstreeks 4 graden, hetgeen mijn streven was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:32
Eigenlijk klinkt het gewoon alsof je een nieuwe koelkast moet kopen.
Voedselvergiftiging is geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
atsan schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:51:
Eigenlijk klinkt het gewoon alsof je een nieuwe koelkast moet kopen.
Voedselvergiftiging is geen pretje.
Zoals ik al aangaf, zorgt de koelkast er zelf voor dat de temperatuur onder de 7 graden blijft. Dat is ook de maximum bewaartemperatuur van de meeste producten.
Ik had de koelkast op de laagste stand staan, maar dan bevroor de inhoud. Dus zoek ik nu de laagste stand op waarbij nog net niets bevriest, maar de bewaartemperatuur zo laag mogelijk is.
Ik denk dat ik door het meten en controleren veel verantwoordelijker bezig ben dan menig ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Even een topic van mijzelf omhoog halen.

Nu ik al een poosje HomeAssistant heb draaien, leek het mij een goed idee om de koelkast aan een slimme stekker te hangen.
Wat blijkt nu? De koelkast slaat 2 keer per dag aan en blijft dan 4 tot 7 uur, afhankelijk van de temperatuur in de keuken, aan een stuk door koelen. Geen wonder dat de boel telkens bevriest.

Dat is toch niet normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-05 14:21
Zit je al twee jaar te kloten met die koelkast nu? Tsjonge. Had dat ding al lang (figuurlijk) het raam uit gemieterd en een nieuwe besteld.

• JukeboxBill
Eigenlijk al zo lang ik hem heb. Maar het geld groeit mij niet op de rug. Er zijn andere zaken die voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-05 23:45

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Lijkt me niet normaal. Klassieke thermostaat heeft een vaste hysteresis om te voorkomen dat de compressor te vaak start. Maar die is geen 8 graden (van -1 tot +7). Omdat je de thermostaat al hebt vervangen is die het waarschijnlijk niet. Slecht contact thermostaat met koude bron kan ook de effectieve hysteresis verhogen.
Ik ben niet zo op de hoogte van alle thermostaat varianten die er bestaan. Mogelijk zit er wel een instelling schroef op. Dat zag je ook bij kamer thermostaat (ook wel anticipatie weerstand genoemd)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
JukeboxBill schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:02:
Even een topic van mijzelf omhoog halen.

Nu ik al een poosje HomeAssistant heb draaien, leek het mij een goed idee om de koelkast aan een slimme stekker te hangen.
Wat blijkt nu? De koelkast slaat 2 keer per dag aan en blijft dan 4 tot 7 uur, afhankelijk van de temperatuur in de keuken, aan een stuk door koelen. Geen wonder dat de boel telkens bevriest.

Dat is toch niet normaal?
Lijkt mij niet nee. Ik ga er van uit dat je 'm niet lang open laat staan.
Ter vergelijking mijn inbouw koelvriescombinatie gedurende 24 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKlzqJ36Umm21-UNflGkuwNKt60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7cptVZq9ACq9z42CD6qYKK2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

xah5kiDe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 01:02:
Lijkt me niet normaal. Klassieke thermostaat heeft een vaste hysteresis om te voorkomen dat de compressor te vaak start. Maar die is geen 8 graden (van -1 tot +7). Omdat je de thermostaat al hebt vervangen is die het waarschijnlijk niet. Slecht contact thermostaat met koude bron kan ook de effectieve hysteresis verhogen.
Ik ben niet zo op de hoogte van alle thermostaat varianten die er bestaan. Mogelijk zit er wel een instelling schroef op. Dat zag je ook bij kamer thermostaat (ook wel anticipatie weerstand genoemd)
8 graden lijkt me ook te veel, verschil tussen boven en onder is wel normaal (wat in sommige reacties staat, maar ik denk niet dat de TS dit bedoelt).

Zou het ook niet kunnen dat de temperatuur te snel stijgt voor de instellingen van de thermostaat? Misschien versleten, kapotte of vieze rubbers op de deur? Gaatje voor condensatievocht schijnt ook uit te kunnen maken las ik van de week (omdat die bij mij verstopt zat).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-05 10:51
Na bijna een jaar kom ik dit topic tegen en heb zelf ook een dergelijk probleem, wij hebben nog een oude Siemens onderbouw ladenkoelkast ( KU14R 02/02) waarvan de temperatuur regeling ook niet goed werkt, en aangezien een nieuwe geen optie is, omdat geen firma nog dit soort (superieure) ladenkoelkasten meer levert, alleen Liebherr/Siemens hebben er nog één, maar die is veel minder degelijk en hebben ook veel minder bruikbare inhoud en tevens een erg hoog prijskaartje, wil ik hem proberen goed te krijgen,
Ik heb inmiddels de thermostaat vervangen en de ventilator gerepareerd, maar hij blijft bovenin aanvriezen met veel ijsvorming en onderin meet ik een temperatuur van +/- 7graden, dit wel op de laagste thermostaat stand, zet ik die hoger dan zitten de bovenste laden helemaal vastgevroren.
Wie weet hiervoor eventueel nog een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dit topic heeft er zijdelings mee te maken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2193298

Siemens = Bosch.

Moderne koelkasten zijn soms uitgerust met een ventilator in de kast om een gelijkmatige temperatuur te krijgen. Misschien eens gaan knutselen met een ventialtor uit een oude PC en een stroomadapter.

Maar dat lost niet de achterlijke temperatuurregeling van de (oudere?) Bsch/Siemens kasten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Heb je al naar de deurrubbers gekeken?

Een ventilator zal niet zo veel uitmaken denk ik als er laden in zitten.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 16:23
Wat voor sensor gebruik je die je ook met HomeAssistant kan gebruiken in een koelkast?

Niet dat er iets mis met die sensor zal zijn, maar wellicht wil ik het ook wel :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ik vind het allemaal erg onlogisch, warmte gaat omhoog lijkt mij, waarom is het in onze koelkast dan toch bovenin bijna 6 graden kouder dan onderin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Ventilator plaatsen in de koelkast kan ook juist tegenstrijdig werken. Zag er onlangs deze video over:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
This goofy fridge has a really clever design. It's also kinda terrible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:26
He wat toevallig dit topic. Ik moest gelijk hieraan denken:
YouTube: This goofy fridge has a really clever design. It's also kinda terrible.

Nog toevalliger is de timing met de post boven me. :+

Enfin: wat ik heb gemerkt: Ik houd altijd redelijk wat voorraad melk aan in de koelkast/gebruikte gewoon een plank ervan als voorraadplank ervoor. Nu bleek dat de temperatuur veel meer swing had als de pakken melk daar tegen de zijkant van de wand stonden, want dat isoleerde de thermostaat effectief. Iets vergelijkbaars als wat je op het filmpje ziet. Zoiets zou toevallig niet ook voor jou spelen he?

[ Voor 56% gewijzigd door scoobs op 13-07-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hardy8 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:37:
Ik vind het allemaal erg onlogisch, warmte gaat omhoog lijkt mij, waarom is het in onze koelkast dan toch bovenin bijna 6 graden kouder dan onderin?
Er is altijd een temperatuurverschil, onderin is meestal het groentevak, bovenin vaak een vriesvak. Het verschil is meestal wel kleiner (een paar graden)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 13-07-2023 14:42 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
Marzman schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:41:
[...]
bovenin vaak een vriesvak. Het verschil is meestal wel kleiner (een paar graden)
Onze koelkast heeft geen vriesvak, is alleen een koeling, maar nu hebben we er wel een vriesvak in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
scoobs schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:41:
He wat toevallig dit topic. Ik moest gelijk hieraan denken:
YouTube: This goofy fridge has a really clever design. It's also kinda terrible.

Nog toevalliger is de timing met de post boven me. :+

Enfin: wat ik heb gemerkt: Ik houd altijd redelijk wat voorraad melk aan in de koelkast/gebruikte gewoon een plank ervan als voorraadplank ervoor. Nu bleek dat de temperatuur veel meer swing had als de pakken melk daar tegen de zijkant van de wand stonden, want dat isoleerde de thermostaat effectief. Iets vergelijkbaars als wat je op het filmpje ziet. Zoiets zou toevallig niet ook voor jou spelen he?
Een video van een uur om iets te vertellen over ventilatie in de koelkast?
Toevallig zag ik deze week van dat kanaal ook een video over LED lampen in stoplichten. Dat kon ook 90% korter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:26
Je bent al twee drie jaar bezig met dit probleem. Dan kun je prima een uurtje aan een filmpje spenderen. O-)

En nee, niet alleen ventilatie.
Freeaqingme schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:20:
Wat voor sensor gebruik je die je ook met HomeAssistant kan gebruiken in een koelkast?

Niet dat er iets mis met die sensor zal zijn, maar wellicht wil ik het ook wel :)
Elke tuya/aqara zigbee sensor werkt prima.

[ Voor 69% gewijzigd door scoobs op 13-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
scoobs schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:50:
Je bent al twee drie jaar bezig met dit probleem. Dan kun je prima een uurtje aan een filmpje spenderen. O-)

En nee, niet alleen ventilatie.
. . .
Ik ben er geen 3 jaar onafgebroken mee bezig.
Het komt omdat dit topic telkens wordt opgerakeld, want er zijn meer van die crappy koelkasten in omloop.

En die film ga ik niet kijken, want de vorige film van hem was een aaneenschakeling van open deuren en dan ook nog heel omslachtig verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 21:30
Best lastig om een koelkast goed af te richten wanneer je eenmaal nauwkeuriger gaat meten.

Mijn A+++ fluctueert ook van 1.8°C tot 6°C (1e plateau onderin gemeten in flesje water en heeft boven/onder/wand ook een verschil van 1 tot 2°C.

De luchttemperatuur - deur open/dicht - fluctueert meer en is binnen grenzen voor een koelkast, niet heel relevant. Het gaat erom dat de kerntemperatuur van producten zo rond de geadviseerde 4°C blijft.
Reden dat er bv een groentelade is zodat de koude daarin niet gelijk wegstroomt en (blad)groente vanwege eeen grotere afstraaloppervlakte, sneller opwarmt.

De koelkast zelf springt bij huidige temperatuur (binnen ca 25°C) ongeveer elke 7-8 uur, ongeveer 2 uur aan. Bij 45W/h en inhoud van 150liter verbruikt het ding ipv fabrieksopgave 115kW, in de praktijk (gemeten) ca 150kWh/jaar.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 11:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCKEOmC93pn_igsingZJ_rIJIC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6483fuppRLmE7urfyQvBE52v.png?f=fotoalbum_large

Om mijn 7 jaar oude koelkast af te stellen en na dit topic te lezen heb ik ook eens gekeken naar de temperatuur verschillen in mijn koelkast (inbouw, pelgrim).

Bij de blauwe streep heb ik op stand 3 (stond op stand 2) gezet. Waarvan ik schrok is dat de gemiddelde temperatuur tussen de 5 en de 10 lag op stand 2. Dus dan naar stand 3, de temperatuur is dan gemiddeld 4 zoals gewenst. Alleen de delta tussen de laagste plank (op de groentela) en de koelkast deur is dan wel het grootst. (stand 2 was de hoogste delta 8, op stand 3 is de delta 9.).

Bovendien vriest het nu de helft van de tijd onderin mijn koelkast :+

Het voordeel is wel dat de compressor nu 1 x per 4 uur aanslaat, in plaats van 1x per 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Deze week uiteindelijk toch maar een nieuwe besteld, een Liebherr TP 1720-22. Past bij mijn vriezer, welke zeer goed bevalt.
Ik was het zat, de ene ochtend keiharde boter en de andere ochtend leek het wel Becel uit een kuipje.
Het lijkt wel alsof ook de temperatuur in de ruimte invloed heeft op de temperatuur in de koelkast. Kreeg het maar niet goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

Nog 4 jaar mee zitten kloten dan, proficiat, ik had hem al eerder de deur uit gesodemietert :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
TTLCrazy schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:58:
Nog 4 jaar mee zitten kloten dan, proficiat, ik had hem al eerder de deur uit gesodemietert :)
Helaas wilde ik mijn koelkast ( Siemens KU14R02/02) niet missen, omdat het een fantastische ladekoelkast is, en geen firma levert nog zoiets, raa,raa,raa?. De moderne keukens zijn bijna allemaal met laden uitgerust, waarom dat niet de (onderbouw) koelkast? er is niets makkelijker en voordeliger wanneer je van boven in je koelkast kunt kijken en ook zo kunt vullen, er kan dan veel meer in en er zal nooit iets verlopen omdat het er achterin blijft staan je kunt ook gewoon overal bij, maar ik heb mij inmiddels met een arduino een elektronische thermostaat gebouwd met display die ik in plaats van de originele heb gezet, de sensor zit nu onderin en ik nu een hysterisch van 3 graden en alles blijft mooi koel zonder aanvriezen, de ingesteld temperatuur is ook 4graden dus hij loopt op tot 7 graden en koelt dan weer terug naar 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Hier nog even hoe het er nu bij ons uitziet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmh5W7qXPSbGkHNGaKmEPCdL3Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aut6nRJROqGsufn5rohSji4w.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybtpnDEMYAVe3B452_O9oQbCdQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeIEm5mG7UaI7or8y81jh7Cs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmU_96Kw1zPGVWZEAmXCkn27U7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJSYAWYyl3NJgI32T1EvLU56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdqWPvrEa2kbHjw3iyqW_O1wejY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2jNwUzFPmRXNuk6rBAt2I8g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 13:06
Hardy8 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Helaas wilde ik mijn koelkast ( Siemens KU14R02/02) niet missen, omdat het een fantastische ladekoelkast is, en geen firma levert nog zoiets, raa,raa,raa?. De moderne keukens zijn bijna allemaal met laden uitgerust, waarom dat niet de (onderbouw) koelkast? er is niets makkelijker en voordeliger wanneer je van boven in je koelkast kunt kijken en ook zo kunt vullen, er kan dan veel Meer in
De gemiddelde horeca keukenboer heeft ze wel op voorraad. Trouwens Miele, Siemens en Norcool maken ze ook.

MIELE K31252UI1Lade

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
nodri2000 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:33:
[...]

De gemiddelde horeca keukenboer heeft ze wel op voorraad. Trouwens Miele, Siemens en Norcool maken ze ook.

MIELE K31252UI1Lade
Die voor de horeca zijn niet voor in een normale keuken, en de Miele, bouwgelijk aan de Liebherr, is kwalitatief lang niet deze kwaliteit, ik heb de Miele hier al thuis besteld, maar is regelrecht weer retour gegaan, heeft veel minder inhoud, mij vrouw heeft even onze kast over willen pakken hierin, maar de helft moest er buiten blijven, en alles voel ook gewoon niet degelijk (geen miele kwaliteit), dunne railtjes, dunne platik schotjes en weinig vakken en daarnaast erg duur, maar dat had ik er wel voor over gehad wanneer het een goed alternatief was geweest.
Verder heb ik geen merk gezien die nog iets dergelijks leverd, ook Siemens zelf niet meer, en Norcool heeft geen mogelijkheid om het keukenfront te gebruiken, dus dat is ook geen gezicht, voorlopig blijven we het dus hiermee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 21:30
Hardy8 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:44:
Hier nog even hoe het er nu bij ons uitziet.
[knip]
[Afbeelding]
Ik zou de sensor in een bakje/miniflesje water zetten zodat het meer de zinnige waarde benaderd voor een koelkast.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Je heb gelijk, maar de originele mechanische thermostaten met de capillaire sensor zitten daar ook niet in, en voorlopig vind ik het wel goed werken zo en ik daar ook geen ruimte voor, ladebakken zitten erg dicht langs de kanten, deze sensor past er net tussen.

[ Voor 26% gewijzigd door Hardy8 op 23-06-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
PtrO schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:34:
[...]

Ik zou de sensor in een bakje/miniflesje water zetten zodat het meer de zinnige waarde benaderd voor een koelkast.
Dat is niet nodig. Normaal zit de voeler ook niet in een bakje water. Dat doe je alleen om de thermostaat af te regelen met behulp van een thermometer die je dan wel in een bakje water zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ok, misschien ga ik dat nog eens doen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Overigens heb ik mijn nieuwe koelkast nu een kleine week in gebruik en is een hele verbetering.
Op de onderste plank met de thermometer in een fles water is de temperatuur vrij constant omstreeks 3 graden. Op de bovenste plank is het dan net onder de 7 graden.

De koelkast slaat per dag 9 keer aan gedurende gemiddeld 40 minuten.

Alleen heb ik spijt dat ik de oude koelkast er uit heb gedonderd* want ik had er ook nog wat mee kunnen kloten* door hem om te bouwen met een elektronische thermostaat en bediening vanuit Home Assistant.

*) om ook maar eens wat stoere taal uit te braken a la TTLCrazy

Pagina: 1