Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
Met obligaties van 5% in de Verenigde Staten, en de debt ceiling problematiek verholpen, komt er dan nu de aandelen markt crash? Immers, waarom zou je nog in aandelen beleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3ZyDnH8u-sYfC4sx0RQ4T5V3Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaWvhZeczlGFPxVWQgK8fnhH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gedachte begon bij dit plaatje. Het valt me meteen op dat de 'beruchte' 2007 crash ook ontstaan is na de 5,25% FED interest rate. Denk ik dan te simpel dan dit ons nu weer te wachten staat?

Ik bedoel: we hebben vergrijzing, excessieve bedrijfsschulden en winstloze bedrijven. Een goede recessie is nu bijna nodig om arbeid de juiste kant op te sturen. Denk aan de zoveelste coach, scrummaster of product owner in plaats van een bouwvakker, timmerman of elektricien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9Zl0UJD-mvrGVArsVj6s6uPQtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8RfgnvFZT8CVrUdMm7nzP7z.jpg?f=fotoalbum_large

In dit plaatje zie je de trend toch heel duidelijk? In combinatie met rente: Bij lage rente stijgt de SP500, en na de hoge rente crasht hij. Wanneer dan precies? Ik vind dat Nederland daarin voorop loopt, want ik zie hier wel al verschillende faillisementen (ook in Tweakers nieuws), en in de VS ontwijken ze het nog zo lijkt het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfGyQb2tRR8NC6CoGuKo5VC4T4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCEz9iHSklBOi4F4Ww9akL46.jpg?f=user_large

In augustus 2008 zette de aandelen markt daling 'pas' in. Dat is een vol jaar na de hoge rente. Dat zou betekenen dat er pas een aandelen marktcrash komt in 2024? Ik heb het idee dat alles nu 'sneller' gaat, dus dat zou betekenen nog dit jaar. Het blijft koffiedik natuurlijk, maar het is toch logisch als aandelen rendement achterblijft dat men gaat beleggen in staatsobligaties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ3fXfY7CQkrkudKgOuiA5HPUZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSKlsrPK2enHTMrZUGmTMbf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35Ddw-q8UiInR-dM-3VMKnxA6ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ES7cjod6Tsk7tRzY13RGOP6.jpg?f=fotoalbum_large

Final Thoughts: Dead Cat Bounce
Nu ik de ontslagrondes erbij pak, snap ik ook de huidige stijging. Tech probeert een grove aandelencrash af te wenden. Ook zie ik bekende finance youtubers niet meer praten over een 'crash' die eraan komt, zoals in 2021 continu werd gepubliceerd. Ik vermoed dus dat dit toch meer een tijdelijk opleven is, en dat waarschijnlijk de hamer gaat komen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

"In finance, a dead cat bounce is a small, brief recovery in the price of a declining stock. Derived from the idea that "even a dead cat will bounce if it falls from a great height", the phrase is also popularly applied to any case where a subject experiences a brief resurgence during or following a severe decline."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IWKLOpku6AwQPPBjWTgGRg9Bow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsOgZADz1lPhAbnfYqwA7lrp.png?f=fotoalbum_large

Bronnen:
1. Yahoo Finance: Best week in over 2 months, but can it continue?
2. Macrotrends FED Funds historical
3. Wikipedia: Dead Cat Bounce

[ Voor 36% gewijzigd door Harm_H op 16-06-2023 22:12 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:49
De FED rente heeft in het verleden nog vele malen hoger gestaan, dus de koppeling die jij hier maakt is wel heel simplistisch… je laat je grafiek nu beginnen rond 2005 waardoor dit historische verloop niet zichtbaar is. Als je verder terug zou gaan dan zie je dat die pieken van nu niet eens zo hoog zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Citroentjuh op 16-06-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:22

Secsytime

Automagisch

Citroentjuh schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:39:
De FED rente heeft in het verleden nog vele malen hoger gestaan, dus de koppeling die jij hier maakt is wel heel simplistisch… je laat je grafiek nu beginnen rond 2005 waardoor dit historische verloop niet zichtbaar is. Als je verder terug zou gaan dan zie je dat die pieken van nu niet eens zo hoog zijn.
Klopt, in de jaren 80 is die zelfs 19 % geweest. Om de inflatie te temmen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Anoniem: 221425 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:47:
Ja. Die beurscrash komt er.

Zo. Hebben we die voorspelling weer eens gemaakt.
Maar wanneer? Dat weet niemand. :)
Met hetzelfde partroon in elk geval voor de herfst van 2024. Dus ja, lekker vaag en ver weg. Ook vreemd dat de aandelen markten pas crashten vanaf augustus 2007, terwijl ze de rente omlaag brachten in juli 2007. Ik neig ook naar te simplistisch gedacht.

Anderzijds zie ik ook veel overeenkomsten met de val van de Japanse aandelenmarkten rond 1990 en de huidige belachelijke waarderingen van Amerikaanse aandelen. Zonder verdere devaluatie van de dollar lijkt me een Amerikaanse beurscrash op korte termijn onvermijdelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Harm_H op 16-06-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Het probleem is dat de fed rentr wel hoog is maar de markt rente niet. Als normale burger leen je geen geld van de fed. De banken lijken ook voor te sorteren op een rente daling want anders had de markt rente ook al hoger gestaan.

De hoeveelheid ontslagen zegt denk meer iets over de corona herstel periode waarin iedereen tegelijk de schade wou inlopen nu is dat veelal gebeurt en is personeel overtollig.

Er is nu iets heel anders gaande dan in 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:14:
Het probleem is dat de fed rentr wel hoog is maar de markt rente niet. Als normale burger leen je geen geld van de fed. De banken lijken ook voor te sorteren op een rente daling want anders had de markt rente ook al hoger gestaan.
Als Nederlander ja. In Japan was het blijkbaar heel normaal om geld uit te lenen aan je overheid. Als je geld uitleent voor 1 jaar aan de Amerikaanse overheid krijg je nu gegarandeerd 5%. En Nederlandse overheid is 3%. Dus ja, geld stallen bij Nederlandse banken met spaarrentes onder de 2% is eigenlijk een stupidity tax voor de deelnemers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hU2huII33LZfQsdo1mx6PYFdWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLnekyNWm0zzZF0TIs4aLiz5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
Harm_H schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:32:
[...]

Als Nederlander ja. In Japan was het blijkbaar heel normaal om geld uit te lenen aan je overheid. Als je geld uitleent voor 1 jaar aan de Amerikaanse overheid krijg je nu gegarandeerd 5%. En Nederlandse overheid is 3%. Dus ja, geld stallen bij Nederlandse banken met spaarrentes onder de 2% is eigenlijk een stupidity tax voor de deelnemers.

[Afbeelding]
Nu vergeet je wel het risico op een waardestijging van de euro ten opzichte van de dollar. Want anders zou ik mijn geld in Argentinië of in Turkije stallen ;)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
fonsoy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Nu vergeet je wel het risico op een waardestijging van de euro ten opzichte van de dollar. Want anders zou ik mijn geld in Argentinië of in Turkije stallen ;)
Ik zou dus ook kiezen voor euro obligaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Harm_H schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 00:53:
[...]

Ik zou dus ook kiezen voor euro obligaties.
Ik zou helemaal geen obligaties kopen, want met de VRH in box 3 maak je te weinig rendement met obligaties in vergelijking met het fictieve rendement bij beleggen.

Dan kan je beter een deposito openen, jaar zit al boven de 3%
Overigens kan je ook euro-hedged obligaties ETF/fondsen kopen, dus dan zijn die euro obligaties ook niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 17-06-2023 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43

Herman

FP ProMod
@Zenix Ik vermoed dat je de koersresultaten van obligaties vergeet mee te nemen in je redenatie. Als je nu obligaties koopt met een hoge rente, en wanneer vervolgens de economie instort, dan zal waarschijnlijk de rente worden verlaagd. Als de marktrente daalt t.o.v. je obligatie dan stijgt de waarde (koers) van die obligatie:)

Als je echt zeker bent van een globale crash, dan kun je qua rendement beter short gaan. Maar dat is natuurlijk vele malen risicovoller ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Herman schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 07:33:
@Zenix Ik vermoed dat je de koersresultaten van obligaties vergeet mee te nemen in je redenatie. Als je nu obligaties koopt met een hoge rente, en wanneer vervolgens de economie instort, dan zal waarschijnlijk de rente worden verlaagd. Als de marktrente daalt t.o.v. je obligatie dan stijgt de waarde (koers) van die obligatie:)

Als je echt zeker bent van een globale crash, dan kun je qua rendement beter short gaan. Maar dat is natuurlijk vele malen risicovoller ;)
Met US puts loop je weinig risico.

Ik ben vooral een technische handelaar
De maandelijkse candles zien er niet heel fantastisch uit (SPY en DOW).
Gaat de MA hard omlaag zoals in 2000 en 2008 of gaat hij zoals in 2020 een dip maken en "bazinga" stijl toch niet over elkaar heen?
Ook de ATR voor maandelijkse candles staat sinds Dec. 2022 op "stop buying".

De wekelijkse candles zien er bijv. wel goed uit.

Trek de lijnen simpel door zonder andere variabelen en je zou denken dat er ergens in 2024 een bearish trend gaat komen. Anyway, het is te veel om allemaal zo even 1.2.3. Te typen.
Ieder zijn mening maar één ding is zeker, hedgen, een stop loss en "dry powder on the side" om in te slaan als de markt crasht zou je altijd moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Anoniem: 221425 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:47:
Ja. Die beurscrash komt er.

Zo. Hebben we die voorspelling weer eens gemaakt.
Maar wanneer? Dat weet niemand. :)
En het maakt ook niet uit. Als intradaghandelaar intresseert het mij niet waar de SPY staat en wat het doet. Zo lang het maar wat doet en de prijsbeweging handelbaar is.
Beleg je voor de lange termijn en je pensioen maakt het ook niet zoveel uit als je stelselmatig inkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Zenix schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 01:23:
[...]
Dan kan je beter een deposito openen, jaar zit al boven de 3%
Overigens kan je ook euro-hedged obligaties ETF/fondsen kopen, dus dan zijn die euro obligaties ook niet nodig.
"euro-hedged obligaties ETF/fondsen"
Heb je een link? En wat is reden, is het te lastig om zelf obligaties te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Harm_H schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:18:
[...]

"euro-hedged obligaties ETF/fondsen"
Heb je een link? En wat is reden, is het te lastig om zelf obligaties te kopen?
https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true

https://www.nl.vanguard/p...f-eur-hedged-accumulating

Geen ervaring met obligaties zelf kopen, want de spreiding van zo'n ETF kan ik nooit zelf bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:15

Lordy79

Vastberaden

Het simpele antwoord is: nee.

Want dan was het al gebeurd.

De rente is nu zo'n beetje op de top in de VS en de verwachting is dat er misschien nog een beetje bijkomt.
Als er door de FED renteverhogingen een beurscrash was ontstaan, was die ontstaan toen de markten zich gingen realiseren dat de FED de rente snel en flink verhoogt. "De aandelenmarkt" kijkt niet naar vandaag, maar naar de toekomst.

Wat wél kan gebeuren is dat er een onvoorziene reactie komt op de renteverhogingen (Bijv. banken die omvallen omdat hun staatsobligaties fors minder waard zijn en ze deze toch móeten verkopen ipv een bankrun) en dáárdoor de beurs crasht. Maar dat is dan een indirect effect van de renteverhogingen van de FED en bovendien iets dat níet voorzien en gewenst is door de FED (namelijk, banken die omvallen)

Verder: er komt ongetwijfeld weer een beurscrash maar wanneer weet natuurlijk niemand.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTLPB
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik abonneer me bij deze op je channel en zie uit naar je bestseller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Toch blijft het (bewezen) credo: time in market beats timing the market.

Maar als de voorspelling klopt (crash rond herfst 2024), dan kan je altijd proberen voor die tijd al je assets te verkopen, en na de crash weer in te kopen met flinke korting. Maar het blijft lastig om de toekomst te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 11:54
De ontslagrondes die je noemt zijn allemaal uit 1 sector: Tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:28
ColeJ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:19:
De ontslagrondes die je noemt zijn allemaal uit 1 sector: Tech.
En dat is meerendeel in de usa, hier valt het allemaal nog best mee.
Pagina: 1