ATS1000 alarm systeem 'upgraden'?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Naar aanleiding van dit topic: Oud alarmsysteem maakt storend zoemend geluid , vervangen? maak ik even mijn eigen topic aan.

In het huis waar we nu een aantal jaar wonen zit een alarm systeem wat (volgens de documenten) in 2011 is geinstalleerd en tot 2019 in onderhoud is geweest bij een partij (in 2019 afgeschakeld omdat de voormalig bewoonster een hond in huis had genomen).

Het betreft een ATS1000, met een IrisTouch220 een GE-toetsen paneel en een GE-draadloze zender.

Bij het betrekken van de woning (jaar of 3 geleden) heb ik kort contact gehad met de partij maar ze gaven aan dat als ik het weer in gebruik wilde nemen ik een heractivatie controle moest betalen (logisch). Dit bedrag kwam op bijna €1000 uit naast bijna 3 tientjes in de maand voor de doorschakeling, dat vond ik wat gortig (het systeem stond toen pas enkele maanden uit).

Het idee was om het ooit weg te halen en wat ruimte in de meterkast terug te winnen. Tot ik net het topic van kiekske zag. Want daar kwam de Ajax Multitransmitter (https://ajax.systems/nl/products/multitransmitter/ ) voorbij en bleek er ook alarm-systeem kennis te zijn op Tweakers.

De sensoren doen het nog, want zodra er ergens een batterij in huis leeg raakt begint het systeem te piepen.

Ansich heb ik er best iets voor over om beweging/deuren/brand als notificatie op mijn telefoon te krijgen als we van huis zijn (zodat ik even de camera's kan checken of iemand kan bellen). Een doorschakeling naar een meldkamer lijkt me overbodig.

Nu is de multitransmitter voor bekabelde systemen, mijn sensoren zijn echter allemaal draadloos.
Iemand die een idee heeft of hier nog iets van te maken is? Of me een bepaalde richting in kan duwen zodat ik wat kan lezen over wat er nog meer is?

Wat foto's mocht het helpen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F5YNOjS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z1bXc6Z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PRUYYYT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NMlDptI.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AyxoI92.jpg

Thanks!

Beste antwoord (via Saus op 05-08-2023 07:11)

Anoniem: 1977296

Hey,

Het beveiligingssysteem dat ik zie is de Aritech ATS Classic (volgens mij de Aritech ATS2001). Dit beveiligingssysteem is tussen 2000-2004 door GE Security op de markt gebracht. Op jouw systeem zit een module om draadloze componenten op aan te sluiten, dit is de Aritech ATS1234.

Voor dit systeem wordt inderdaad bijna geen componenten meer gemaakt, of dit zou tweedehands moeten zijn. Jouw alarmsysteem heeft een Iris Touch, dit is een doormeldingsunit, alleen geschikt voor alarm doormelding naar een particuliere alarmcentrale (PAC), omdat alarmcentrales definitief na 1 december geen alarmen meer via ISDN30 kunnen ontvangen.

Ajax multitransmitter is inderdaad een mooi apparaat om je systeem 'slim' te maken I.c.m. de hub en overige apparaten, echter omdat jouw alarmsysteem draadloze componenten heeft gaat dit niet.

Ik denk dat de partij die je hebt benaderd met de vraag wat de mogelijkheden zijn, jou een nieuw Aritech alarmsysteem heeft aangeboden, ik denk dat dit de Aritech ATS1500A-IP is. Het systeem is dan met een app te bedienen. Doormelding naar een alarmcentrale is zover ik zie voor jou niet verplicht en uitsluitend optioneel. Je kunt natuurlijk ook een Ajax systeem kopen en alles vervangen, maar ik denk dat je dan meer kwijt bent, dan om het systeem te upgraden. Het bedrag dat ze hiervoor vragen is rieel. Alleen al de centrale kost al rond de €500, plus de materialen en de configuratie en installatie van het systeem kom je toch snel al uit rond de €1000

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NguyenHH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-05 16:59
Goedenavond,

Met een andere centrale is het mogelijk om het bediendeel, sirene en flitser te laten zitten.

De draadloze ontvanger en melders kunnen hier ook op werken, maar let op, er is niks meer voor te krijgen. Verouderd spul, dus mocht er een melder defect gaan/zijn, dan is het klaar.

Met een advanced ip centrale kan je het ook via een app bedienen en (alarm)meldingen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bedankt! Als ik het goed lees kan het er op termijn gewoon uit. Die sensoren die ik dan zou moeten hergebruiken kosten ook niet t einde van de wereld als je het vergelijkt met een nieuwe centrale.

Had gehoopt dat die Ajax Multitransmitter mogelijk gewerkt had, want die is niet heel duur en geeft direct dat wat ik nodig zou hebben (op basis van de screenshots).

[ Voor 30% gewijzigd door Saus op 19-06-2023 10:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1977296

Hey,

Het beveiligingssysteem dat ik zie is de Aritech ATS Classic (volgens mij de Aritech ATS2001). Dit beveiligingssysteem is tussen 2000-2004 door GE Security op de markt gebracht. Op jouw systeem zit een module om draadloze componenten op aan te sluiten, dit is de Aritech ATS1234.

Voor dit systeem wordt inderdaad bijna geen componenten meer gemaakt, of dit zou tweedehands moeten zijn. Jouw alarmsysteem heeft een Iris Touch, dit is een doormeldingsunit, alleen geschikt voor alarm doormelding naar een particuliere alarmcentrale (PAC), omdat alarmcentrales definitief na 1 december geen alarmen meer via ISDN30 kunnen ontvangen.

Ajax multitransmitter is inderdaad een mooi apparaat om je systeem 'slim' te maken I.c.m. de hub en overige apparaten, echter omdat jouw alarmsysteem draadloze componenten heeft gaat dit niet.

Ik denk dat de partij die je hebt benaderd met de vraag wat de mogelijkheden zijn, jou een nieuw Aritech alarmsysteem heeft aangeboden, ik denk dat dit de Aritech ATS1500A-IP is. Het systeem is dan met een app te bedienen. Doormelding naar een alarmcentrale is zover ik zie voor jou niet verplicht en uitsluitend optioneel. Je kunt natuurlijk ook een Ajax systeem kopen en alles vervangen, maar ik denk dat je dan meer kwijt bent, dan om het systeem te upgraden. Het bedrag dat ze hiervoor vragen is rieel. Alleen al de centrale kost al rond de €500, plus de materialen en de configuratie en installatie van het systeem kom je toch snel al uit rond de €1000