Oud alarmsysteem maakt storend zoemend geluid , vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekske
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01-03-2024
We hebben een woning gekocht waar een alarmsysteem aanwezig is.
Het alarmsysteem is een volledig bedraad systeem met sensoren in elke kamer.

Nu de centrale van dat alarm hangt in de garage , samen met de extra batterij.

Nu geeft s nacht de kast van het alarm , dus die kast in de garage een zeer storend zoemend geluid af , dat we duidelijk ook horen in de rest van onze woning.

We hebben installateur laten komen die het ooit geplaatst heeft en die zegt:
ha da is de relais dat in die kast zit ?

Zit er een relais in zo een kast? ( systeem is ongeveer 30 jaar oud ).

Hij beweert dat , alles dient vervangen te worden en voor een nieuwe kast, batterij ...
met behoud van de sirene en sensoren , word er een zeer zeer stevige prijs gevraagd
met dan nog een kost van ... per maand voor een simkaart ?

We vragen ons af , kan gewoon niet de relais in die kast vervangen worden ?

En waarom dienen we ineens 9 euro per maand te betalen voor een simkaart ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Als de kast verder prima functioneert kun je er ook een andere relais inzetten. Relais zijn er in vele uitvoeringen dus als je exact deze niet meer kunt vinden dan pak je een andere die dezelfde functionaliteit bied.

En die simkaart is alleen van toepassing als er communicatie naar een centrale toe of jouw telefoon moet zijn, en ja simkaarten kosten geld, wil je die extra functionaliteit niet dan laat je een simkaart achterwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-07 10:52
9 euro per maand voor de simkaart is voor de doormelding naar een meldkamer of je eigen nummer. Dat is een vrij standaard bedrag dat installateurs aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
Alarmsystemen van 30 jaar oud zijn geen spareparts meer voor te krijgen, vandaar dat men vervanging adviseert. (Of men vervangt het relais waarbij de boel spanningsloos moet en dan start het niet meer op.)

De accu zou ik ook laten nakijken, die gaan over het algemeen maar 5 jaar mee en dienen dan (preventief) vervangen te worden om opbollen te voorkomen,

Je mag al blij zijn dat de bestaande detectoren behouden kunnen blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:17
kiekske schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:57:
We hebben een woning gekocht waar een alarmsysteem aanwezig is.
Het alarmsysteem is een volledig bedraad systeem met sensoren in elke kamer.

Nu de centrale van dat alarm hangt in de garage , samen met de extra batterij.

Nu geeft s nacht de kast van het alarm , dus die kast in de garage een zeer storend zoemend geluid af , dat we duidelijk ook horen in de rest van onze woning.

We hebben installateur laten komen die het ooit geplaatst heeft en die zegt:
ha da is de relais dat in die kast zit ?

Zit er een relais in zo een kast? ( systeem is ongeveer 30 jaar oud ).

Hij beweert dat , alles dient vervangen te worden en voor een nieuwe kast, batterij ...
met behoud van de sirene en sensoren , word er een zeer zeer stevige prijs gevraagd
met dan nog een kost van ... per maand voor een simkaart ?

We vragen ons af , kan gewoon niet de relais in die kast vervangen worden ?

En waarom dienen we ineens 9 euro per maand te betalen voor een simkaart ?
Schroef dat museumstuk van de muur en ga zelf aan de slag met Ring, Eufy of iets dergelijk.
Met raam/ deurcontacten en een basisstation van Eufy ben je voor 350 tot 400 euro wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51

dragonhaertt

@_'.'

Wat noem je "stevige prijs"?
Als je 200 euro al te veel vindt dan moet je zelf gaan knutselen om dit te repareren.
Als je bereid bent een paar honderd euro uit te geven kan je er voor kiezen om dit systeem weer werkend te maken, of gewoon een volledig nieuw systeem op te hangen.

Die batterij zal trouwens na 30 jaar wel helemaal op zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
D.deJong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:58:
[...]

Schroef dat museumstuk van de muur en ga zelf aan de slag met Ring, Eufy of iets dergelijk.
Met raam/ deurcontacten en een basisstation van Eufy ben je voor 350 tot 400 euro wel klaar.
En niet gecertificeerd. Mocht je ooit willen koppelen op een meldkamer dan kun je het vergeten.
Voor hobby/huis,tuin en keuken gebruik leuk maar verder niet.
Ook niet te vergeten dat verzekeringen soms eisen stellen aan alarmsystemen (kortingen mogelijk.)

[ Voor 9% gewijzigd door rdfeij op 12-06-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-07 11:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@kiekske je geeft een aantal opties/mogelijkheden.
Maar wat is nu eigenlijk je doel, wat wil je?

Wil je het oude systeem proberen te repareren?

Of wil je een nieuw systeem wat gekoppeld kan worden aan een centrale?

Of wil je iets wat een melding geeft op je telefoon of gewoon een teringherrie qua alarm?

___

Je geeft aan veel twijfels te hebben over de offerte, wat ik dan doe is bij verschillende partijen een offerte opvragen en dan kijken wat de verschillen in functies en prijs zijn.
Dan kun je vervolgens de partij kiezen welke het beste bij je past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
Een relais zal alleen geluid maken bij het in- en uitschakelen. Als jij een zoemend geluid hoort, dan is dat waarschijnlijk de transformator (50Hz). Want die zal een alarmsysteem van 30 jaar oud zeker weten hebben. Waarschijnlijk een 12V en/of 24V transformator afhankelijk van het model, voor het dagelijks bedrijf en het opladen van de 12V accu voor de noodstroomvoorziening.

Het is niet zo perse zo de transformator stuk is en dat hij daardoor zoemt, mits alles verder naar behoren werkt. Het kan wel zijn dat de accu slecht is en dat de trafo extra hard moet werken en daardoor meer zoemt dan normaal, maar dat is speculeren. Na 30 jaar is het systeem wel afgeschreven en zal de installateur natuurlijk met plezier een nieuw systeem verkopen. Je kunt het systeem ook altijd nog uitzetten ;).

PS Zit er niet stiekem een ventilator in die lawaai maakt?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
@kiekske welk merk alarmsysteem gaat het om?

Als het een fatsoenlijk merk is als bijvoorbeeld Honeywell, of een van de andere grote merken, dan zou ik hem repareren.

Een relais zal er vast wel in zitten, op de printplaat, om een uitgang te sturen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die zoemt/bromt.

Dat is meer iets voor een trafo.
In de kast zit vrijwel zeker een trafo om van netspanning 24 of 12 volt te maken.

Deze trafo s gaan na verloop van tijd zoemen omdat door ouderdom de windingen ruimte krijgen.

Ik zou dus eerst de trafo en accu vervangen.
Dan ben je enkele tientjes verder als je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekske
Hallo iedereen hartelijk dank voor het meedenken.

Hierbij gevoegd een foto van de interne situatie van die kast die nu lawaai maakt ( ooit gemaakt tijdens controle door het bedrijf )

Zit daar iets in dat die zoem/brom toon kan veroorzaken ?

Wat wil ik , tja ik wil van dat vervelend geluid af.

De installateur beweerd dat er geen reservestukken meer zijn voor die kast .

Vervangen van die kast , en twee nieuwe klaviertjes omdat soms de toetsen van de code niet werken ,kostprijs 1800 euro ????
Vinden wij wel heel erg veel gezien de sensoren, en sirene blijven hangen en nog correct werken.

Welk merkt ? Geen idee , daar hangt niets op van merk ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATQ5asv5DMrCRaT6CFDOM7gi02Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8tWUB10jvpLRrRqchpXFw64r.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door kiekske op 13-06-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekske
Zelf accu en transfo vervangen kan en mag blijkbaar niet?
Staat in het onderhoudscontract dat we hebben voor dit alarmsysteem.
We hangen dus af van die installateur of een andere die dit voor ons wel kan en wil oplossen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30

BCC

Als je de accu lostrekt, gaat het alarm af, dus ik denk dat dat de reden is dat je het niet zelf mag doen. De sensorsen en de sirene die blijven zijn de kosten niet, de kast met regelectronica wel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kiekske schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:42:
Hallo iedereen hartelijk dank voor het meedenken.

Hierbij gevoegd een foto van de interne situatie van die kast die nu lawaai maakt ( ooit gemaakt tijdens controle door het bedrijf )

Zit daar iets in dat die zoem/brom toon kan veroorzaken ?

Wat wil ik , tja ik wil van dat vervelend geluid af.

De installateur beweerd dat er geen reservestukken meer zijn voor die kast .

Vervangen van die kast , en twee nieuwe klaviertjes omdat soms de toetsen van de code niet werken ,kostprijs 1800 euro ????
Vinden wij wel heel erg veel gezien de sensoren, en sirene blijven hangen en nog correct werken.

[Afbeelding]
Ziet er uit als een Aritech met CD paneel. Die zijn al behoorlijk oud. Desondanks kun je de accu gewoon vervangen en de trafo ook, eventueel door een aftermarket exemplaar. De toetspaneeltjes zullen wat lastiger zijn, maar wellicht 2e hands verkrijgbaar.
Een simkaart zit daar niet in en zo te zien ook geen kiezer voor doormelding.
Overigens zit de prijs bij alarmsystemen in de centrale en de toetspaneeltjes. Sensoren en sirenes kosten geen drol.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-07 10:13
Je kan de oude centrale ook vervangen door een nieuwe Ajax Multitransmitter.

YouTube: Webinar Ajax Systems - Multitransmitter

https://ajax.systems/nl/products/multitransmitter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekske
Hey Evilution,
k ben gaan zoeken in mijn handleidingen en inderdaad het is een Aritech,
knap van je , je bent zeer goed op de hoogte.

tja die paneeltjes , er is ooit een installateur geweest die , die eens heeft opengedaan, die met een product heeft proper gemaakt zei dat , het daar door kwam eh voila ze werkten terug als voordien.

Nu als ze op controle komen willen ze dat niet meer doen ? ( of mogen ze dat niet meer van de baas ? )

K begrijp dat hij wil verkopen , maar zeggen dat er totaal geen stukken meer voor te krijgen zijn als dat wel het geval is , is wel een klein beetje ' liegen'

Neen hier zit geen simkaart in ( is verbonden met vaste lijn )

Die simkaart moet ik nemen als ik een nieuwe kast laat installeren

Doe jij toevallig deze herstellingen ?
Heb je een bedrijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 09:55
Is inderdaad gewon een Aritech CD paneel.
Hoewel hij oud is hoeft dit geen reden te zijn om hem te vervangen, er hangen er nog genoeg in het wild.
Onderdelen zijn voor weinig wel 2e hands te krijgen.
Relais zitten er overigens niet in, misschien dat je de transformator hoort brommen?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
@kiekske

De transformator zit linksonder naast de accu.
Hoogstwaarschijnlijk bromt die.

Wil je het hele systeem vervangen, dan kan je dat ook zelf.
Evt met een kennis die in de installatiewereld zit.

Deze nieuwe Aritech kun je met je telefoon bedienen.
https://www.beveiligingsw...em-met-ats1135-max-3.html

Het ingewikkeldste deel is de installatie inregelen, je moet weten welke sensor op welke aansluiting zit, en die benoemen. Dat kan best een uitzoekwerkje zijn.

Als je de installatiehandleiding (zie de link hierboven) doorspit kan je vast wel inschatten of je dat zelf kunt doen.
Zelf vind ik hem vrij duidelijk, met plaatjes en duidelijke schema's.

Alarm bij spanningsonderbreking bij vervangen van de accu/trafo is gewoon te resetten met je code.
In eerste instantie zal het alarm af gaan als je de kast opent omdat er een trigger zit op een van de schroeven van het deksel. Deze kun je gewoon stoppen met je code.

Hij gaat ook piepen als er een stroombron wegvalt, als ze beide weg zijn dan stopt hij met piepen :+

Ik zou ik nooit een simkaart bij hun aanschaffen.
Heb er zelf gewoon een Simyo prepaid kaartje in zitten, en het alarm belt naar mij, mijn schoonvader, en mijn vader. Er is altijd wel iemand die reageert. Kost me ongeveer een tientje per jaar.
Een meldkamer is echt de grootste onzin voor een normaal woonhuis.
(tenzij je juwelier bent, of anderszins een potentieel lucratief doelwit)

[ Voor 39% gewijzigd door FRANQ op 13-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
rdfeij schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:44:
[...]

En niet gecertificeerd. Mocht je ooit willen koppelen op een meldkamer dan kun je het vergeten.
Voor hobby/huis,tuin en keuken gebruik leuk maar verder niet.
Ook niet te vergeten dat verzekeringen soms eisen stellen aan alarmsystemen (kortingen mogelijk.)
Leuk als je een van Gogh hebt hangen maar verder natuurlijk gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Jorn schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:00:
Is inderdaad gewon een Aritech CD paneel.
Hoewel hij oud is hoeft dit geen reden te zijn om hem te vervangen, er hangen er nog genoeg in het wild.
Onderdelen zijn voor weinig wel 2e hands te krijgen.
Relais zitten er overigens niet in, misschien dat je de transformator hoort brommen?
Effe serieus..

Een cd paneel in de lucht houden moet ook gewoon een keer klaar zijn. Ik zou er ook geen zin in hebben. Vervang je de transformator, kun je 3 weken later het bediendeeltje vervangen omdat er een toetsje blijft hangen. En om maar te zwijgen over de rompslomp om zo'n ding te koppelen aan iets van doormelding.

1800 voor een nieuw systeem is zeker niet niks, maar als je op marktplaats een flex3 of een Integra op de kop tikt, ben je voor een paar 100 euro weer helemaal de man, inclusief app bediening en dergelijke.

Alles is overigens zelf te doen, maar als je geen idee hebt waar je aan begint zou ik zeker hulp inschakelen.

Edit:

De eerder getipte Ajax multi transmitter is òòk Een leuke optie. Kost nog minder, en heb je iets waar je nog jaren mee voort kunt.

[ Voor 6% gewijzigd door Koekstra op 13-06-2023 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:24:
Het is niet zo perse zo de transformator stuk is en dat hij daardoor zoemt, mits alles verder naar behoren werkt. Het kan wel zijn dat de accu slecht is en dat de trafo extra hard moet werken en daardoor meer zoemt dan normaal, maar dat is speculeren.
In 1989 is de netspanning in Nederland van 220 naar 230 V gegaan. Met wat pech was de transformator nog bedoeld voor 220 V. Vandaag de dag is het niet gek om 240 V of hoger op het net te hebben. Door de hogere spanning, kan een transformator ook brommen.

Een nieuwe transformator kost slechts een paar tientjes.
kiekske schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:42:
Op de printplaat staat vaak langs de rand een aanduiding in witte letters.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 13-06-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
@kiekske Als er iets bromt dan zal het inderdaad de transformator zijn. Ik lees her en der dat de grote condensator (elco) soms ook bol kan gaan staan (stuk dus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5xnPhisGVTd6B62QGnXONH6oU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4zUu7F8xZ6eJ688bQeQYAFi.png?f=user_large
TBTL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:27:
[...]
In 1989 is de netspanning in Nederland van 220 naar 230 V gegaan. Met wat pech was de transformator nog bedoeld voor 220 V. Vandaag de dag is het niet gek om 240 V of hoger op het net te hebben. Door de hogere spanning, kan een transformator ook brommen.

Een nieuwe transformator kost slechts een paar tientjes.
Ik kwam deze nog tegen: https://files.beveiligingswinkel.nl/brochure_cd9501.pdf
Ze stellen dat de aansluitspanning primair 220/240 Vac kan zijn :) Secundair 17-18 Vac/ 50 VA.
Mits dit hetzelfde alarmsysteem is als @kiekske heeft natuurlijk ;)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .bashrc
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-07-2023
Kwam zelf onlangs in een nieuwe woning met zoemende deurbel.
Alles nagelopen en verschillende dingen geprobeerd..
Bleek uiteindelijk de transformator te zijn. Na vervanging geen zoem meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Coil whine, maar dan op 50Hz dus. Dicht kitten van de spoel of windingen, zou dat hier werken?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat werkt helaas niet. Om een transformator te impregneren, moet je eerst de lucht eruit trekken en daarna vervangen door hars. Anders blijft het aan de oppervlakte.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 14-06-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Vreemd dat de monteur ter plekke zegt dat het een relais is, en vervolgens gaat een groep hier beweren dat dit niet zo is maar dat het de transformator is. Het is heel normaal dat oude relais een zoemend geluid krijgen en dan begint het tijd te worden om de relais te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
D.deJong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Leuk als je een van Gogh hebt hangen maar verder natuurlijk gewoon onzin.
Nee? Als jij op een meldkamer gekoppeld wil worden dan zul je door een gecertificeerde partij een gecertificeerd alarmsysteem moeten laten plaatsen.
Een zelfknutsel systeem wordt nooit gekoppeld.

Daar zijn wel wat niveau's in, maar je zult minimaal grade1 moeten zijn: https://www.sitcon.nl/blo...ade-2-grade-3-en-grade-4/

Als jij een van Gogh hebt hangen zal de verzekering minimaal grade3 eisen...
Groningerkoek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:47:
Vreemd dat de monteur ter plekke zegt dat het een relais is, en vervolgens gaat een groep hier beweren dat dit niet zo is maar dat het de transformator is. Het is heel normaal dat oude relais een zoemend geluid krijgen en dan begint het tijd te worden om de relais te vervangen.
Beiden bevatten een ringkern(spoel) welke kan brommen. Het kan dus beiden zijn tenzij de monteur iets verder gekeken heeft dan zijn neus lang is. Vaak wel te achterhalen door even tegen de voeding (niet primaire kant) of het relais te duwen waardoor de bromtoon veranderd.
TS benoemt 's-nachts, maar geeft niet aan of dan het alarm ingeschakeld is. Als het geluid komt na inschakelen zal het zeer vermoedelijk het relais zijn wat opkomt. Dan zou het ook weer weg moeten zijn na uitschakelen van het alarm.

[ Voor 41% gewijzigd door rdfeij op 14-06-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Nu je het zegt. Een relais zou misschien kunnen brommen, als de spanning waarmee hij wordt bekrachtigd geen mooie gelijkspanning is. Dat is het geval als de grote elco op de printplaat niet meer goed is en de gelijkgerichte spanning niet afvlakt. Als dat zo is, zijn de andere elco's mogelijk ook aan vervanging toe.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 14-06-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
rdfeij schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Nee? Als jij op een meldkamer gekoppeld wil worden dan zul je door een gecertificeerde partij een gecertificeerd alarmsysteem moeten laten plaatsen.
Een zelfknutsel systeem wordt nooit gekoppeld.

Daar zijn wel wat niveau's in, maar je zult minimaal grade1 moeten zijn: https://www.sitcon.nl/blo...ade-2-grade-3-en-grade-4/

Als jij een van Gogh hebt hangen zal de verzekering minimaal grade3 eisen...

[...]

Beiden bevatten een ringkern(spoel) welke kan brommen. Het kan dus beiden zijn tenzij de monteur iets verder gekeken heeft dan zijn neus lang is. Vaak wel te achterhalen door even tegen de voeding (niet primaire kant) of het relais te duwen waardoor de bromtoon veranderd.
TS benoemt 's-nachts, maar geeft niet aan of dan het alarm ingeschakeld is. Als het geluid komt na inschakelen zal het zeer vermoedelijk het relais zijn wat opkomt. Dan zou het ook weer weg moeten zijn na uitschakelen van het alarm.
Dat bedoel ik, waarom zou je überhaupt gekoppeld willen zijn aan een meldkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
TBTL schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:14:
Nu je het zegt. Een relais zou misschien kunnen brommen, als de spanning waarmee hij wordt bekrachtigd geen mooie gelijkspanning is. Dat is het geval als de grote elco op de printplaat niet meer goed is en de gelijkgerichte spanning niet afvlakt. Als dat zo is, zijn de andere elco's mogelijk ook aan vervanging toe.
Relais kunnen ook brommen/zoemen als ze ouder worden doordat er wat speling op de onderdelen komt, resonantie veroorzaakt door het spoelveld is dan niets bijzonders.

Elke industriële monteur die gewend is aan installaties met duizenden relais is ze wel tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gieter06
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:45
Ik zou me zelf serieus afvragen of het de moeite waard is om geld te investeren in een systeem van 30jaar oud.

Een cd paneel is al een kleine 20 jaar uit productie. Op marktplaats zijn genoeg onderdelen te vinden.
Als je zelf handig bent kun je hier zelf mee aan de slag. Een installateur zal z’n vingers hier niet aan branden.

Detectoren van 30 jaar oud zullen ook niet betrouwbaar meer detecteren. Ik weet dat sommige typen nauwelijks nog detecteren.

Een simkaart heb je niet nodig. De meeste moderne alarmsystemen kun je gewoon op internet aansluiten. Vrijwel alle merken hebben een app om het systeem remote te bedienen en alarmmeldingen te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiekske
Hallo iedereen, De installateur ' beweerd ' dat een gsm kaart abonnement via hem wel moet ? We hebben nu alarm verbonden met een vaste lijn. Blijkbaar zou in Nederland en Duitsland er geen vaste lijn meer bestaan en tussen dit en drie jaar we wel ' moeten ' overschakelen naar een systeem 'enkel ' doorverbinden via gsm en dan het betalend abonnement per maand bij hem ? klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
kiekske schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:17:
Hallo iedereen, De installateur ' beweerd ' dat een gsm kaart abonnement via hem wel moet ? We hebben nu alarm verbonden met een vaste lijn. Blijkbaar zou in Nederland en Duitsland er geen vaste lijn meer bestaan en tussen dit en drie jaar we wel ' moeten ' overschakelen naar een systeem 'enkel ' doorverbinden via gsm en dan het betalend abonnement per maand bij hem ? klopt dit ?
Nee dit klopt niet. Moderne systemen kunnen direct aan internet (bekabeld en/of wifi) en hebben een fall-back naar een 4/5G verbinding (kaartje nodig). Als je die fall back niet wil (huis tuin en keuken gebruik) dan heb je dat kaartje ook niet nodig.

Alleen 4G is ook geen oplossing want ook 4G bereik kan wegvallen, of zwak zijn op de locatie waar de centrale hangt. Klinkt een beetje alsof hij je een abbonement wil aansmeren waardoor hij ook maandelijkse inkomsten heeft van jouw systeem.

Kijk eens naar bijvoorbeeld het AJAX Fibra systeem. Ideaal om je 'oude' alarmsysteem naar moderne standaarden te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door rdfeij op 16-06-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kiekske schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:06:
Hey Evilution,
k ben gaan zoeken in mijn handleidingen en inderdaad het is een Aritech,
knap van je , je bent zeer goed op de hoogte.

tja die paneeltjes , er is ooit een installateur geweest die , die eens heeft opengedaan, die met een product heeft proper gemaakt zei dat , het daar door kwam eh voila ze werkten terug als voordien.

Nu als ze op controle komen willen ze dat niet meer doen ? ( of mogen ze dat niet meer van de baas ? )

K begrijp dat hij wil verkopen , maar zeggen dat er totaal geen stukken meer voor te krijgen zijn als dat wel het geval is , is wel een klein beetje ' liegen'

Neen hier zit geen simkaart in ( is verbonden met vaste lijn )

Die simkaart moet ik nemen als ik een nieuwe kast laat installeren

Doe jij toevallig deze herstellingen ?
Heb je een bedrijf ?
Ik heb ooit in die branche gewerkt en heb hier destijds een Aritech installatie opgehangen (tegen inkoopprijs) dus vandaar dat ik het paneel herken. Ik ben daar al weer meer dan 20 jaar weg, was een kort avontuur want niet mijn ding. Destijds wel nog een training bij Aritech meegemaakt dus heb nog wel wat kennis ervan.

Een doormelding (kiezer) is alleen zinnig als je ook opvolging hebt. Als je dat niet hebt zijn keiharde sirenes en flitslichten op de gevel een betere optie.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 16-06-2023 08:54 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gieter06
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:45
Moeten? dat bepaal je altijd nog zelf natuurlijk. ook als je besluit het huidige paneel te laten repareren dan kun je dit paneel nog steeds op internet aansluiten middels een PSTN naar IP converter.
bijvoorbeeld met een UC140 of UC240 van Aritech.
Dit werkt wel enkel als je naar een PAC doormeld.
https://nl.firesecuritypr...uct/intrusion/UC140/83081

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-07 10:52
ISDN lijnen worden inderdaad uitgefaseerd de komende jaren (zijn ze al langer mee bezig). Op een gegeven moment gaat die doormelding via de vaste lijn niet meer werken (gegevens komen niet meer aan).

Zoals hierboven is aangegeven kan je nog doormelden via:
- simkaart (4G/5G)
- internetlijn
- combinatie van beide.

Een abonnement van een simkaart via de installateur kost je tussen de 8-12 euro per maand gemiddeld. Hoger = afzetterij.

Het kan zijn dat er wel nog geld wordt aangerekend om een aanpassing te doen van de alarminstallatie zodat die kan doormelding via de 4/5G simkaart (ombouwen van vaste lijn naar simkaart doormelding via een nieuwe module).
Pagina: 1