Ventileren met een airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:00
Ik ben aan het oriënteren naar een airco om de woonkamer te koelen. Daarnaast laat de ventilatie in deze ruimte te wensen over: roosters boven de ramen (systeem A), dus erg afhankelijk van de stand van de wind en oncomfortabel in de winter.

Nu dacht ik, waarom niet ook ventileren met de airco? Dat blijkt geen standaard functionaliteit van airco's te zijn, maar toch heb ik een machine gevonden die dit kan.

De Daikun Ururu Sarara. Koelen, verwarmen, ventileren, bevochtigen, ontvochtigen en lucht filteren. 6 vliegen in een klap.

Zijn er hier mensen met ervaring met een dergelijke oplossing? Mijn twijfels liggen met name in het vermogen om te ventileren. Lijkt me dat dit apparaat alleen geschikt is voor een erg kleine ruimte. Zijn er apparaten die dit beter kunnen? Of is het toch beter voor aparte oplossingen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05 13:28
Ventileren betekent dat alleen de fan van de binnenunit draait zonder te verwarmen of te koelen.
Lijkt me een belangrijke basis functie voor iedere airco .
Mijn LG kan dat ook.
Ik gebruik die functionaliteit nooit.
Als ik verse lucht wil, zet ik wel een raam of deur open.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deewop
GarBaGe schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:44:
Ventileren betekent dat alleen de fan van de binnenunit draait zonder te verwarmen of te koelen.
Lijkt me een belangrijke basis functie voor iedere airco .
Mijn LG kan dat ook.
Ik gebruik die functionaliteit nooit.
Als ik verse lucht wil, zet ik wel een raam of deur open.
Volgens mij klopt dat niet. Sterker nog, een ventilator (waar jij het over hebt) ventileert niet per definitie. In dit geval gaat het echt om verse lucht die van buiten naar binnen wordt geblazen.

Uit de link van de Daikun airco:
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen

In tegenstelling tot conventionele airconditioners, voert de Ururu Sarara verse, geklimatiseerde lucht toe in de ruimte. De Ururu Sarara is het eerste verwarmingspompsysteem voor woningen dat dankzij het krachtige ventilatievermogen van 32 m3/uur een ruimte van meer dan 26 m2 met frisse lucht kan vullen in minder dan twee uur. Bovendien wordt de toegevoerde lucht op de gewenste temperatuur binnengebracht zonder warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 10:50
Deewop schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Volgens mij klopt dat niet. Sterker nog, een ventilator (waar jij het over hebt) ventileert niet per definitie. In dit geval gaat het echt om verse lucht die van buiten naar binnen wordt geblazen.

Uit de link van de Daikun airco:

[...]
Ik heb een daikin airco en gebruik de ventilatiestand af en toe, ik kan je zeggen als je die op standje 5 zet dan waai je bijna weg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-05 12:26
targaryanwolf schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb een daikin airco en gebruik de ventilatiestand af en toe, ik kan je zeggen als je die op standje 5 zet dan waai je bijna weg. :+
Ik heb ook een Daikin (Stylish) maar volgens mij is deze ventilatie stand enkel het blazen van lucht. De ventilatie stand die TS bedoeld lijkt lucht van buiten aan te zuigen en deze de woning in te blazen. Klinkt wel als een fijne functie. Bij mijn airco gaat in ieder geval geen extra leiding of pijpje naar buiten waardoor deze lucht zou kunnen aanvoeren.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-09-2024
Je kan ook de dampkap (met uitgang naar buiten) gebruiken: Je zuigt vervuilde lucht naar buiten. Buitenlucht wordt door spleten en kieren terug naar binnen gezogen door de onderdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Lijkt erop dat deze unit een extra slang heeft, “humidifier hose”, waarmee hij beperkt lucht kan aanvoeren (32 m3 per uur) en tevens kan bevochtigen.

Indicatie hoeveel je nodig hebt:, 3,24 m³/h per m² met een minimale waarde van 25 m³/h. Dus het is minimaal, maar wel iets.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 16-06-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning is meer iets wat je zoekt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Leanderr schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Ik heb ook een Daikin (Stylish) maar volgens mij is deze ventilatie stand enkel het blazen van lucht. De ventilatie stand die TS bedoeld lijkt lucht van buiten aan te zuigen en deze de woning in te blazen. Klinkt wel als een fijne functie. Bij mijn airco gaat in ieder geval geen extra leiding of pijpje naar buiten waardoor deze lucht zou kunnen aanvoeren.
Correct. De Daikin US is de enige die kan verluchten met een directe aanvoer van buiten (in de Daikin reeks). Ventilator =/= ventilatie. De ventilator is alleen maar een rol in de binnenunit die gaat draaien om wind te produceren met lucht vanuit binnen. Nergens wordt er verse lucht van buiten aangezogen door de unit.

Wat de TS wil, is waar een airco niet voor bedoeld is. @ThinkPad zijn suggestie is wat dat betreft beter.

Overigens TS; ik herinner mij discussies in het verleden over deze specifieke functie van de US in het L/L WP topic en dat de toegevoegde waarde ad nihil was. Zeker niet voor de prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 16-06-2023 15:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tactisch gebruik van de dubbele betekenis van ventileren :P Dat is gewoon standje 'blazen' en niet (zonder externe aanvoer van lucht) 'luchten'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
Luc6580 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:32:
Je kan ook de dampkap (met uitgang naar buiten) gebruiken: Je zuigt vervuilde lucht naar buiten. Buitenlucht wordt door spleten en kieren terug naar binnen gezogen door de onderdruk.
Dat is wel een pragmatische oplossing, vooral als het een woonkeuken betreft: een dampkap heeft al snel het tienvoudige debiet als de genoemde airco. Overigens kan de airco wel de frisse lucht verwarmen bij binnenkomst, wat het gevoel van tocht zou verminderen.
Een goed alternatief. Ik heb ook eens gekeken naar de Ambientika, mooie apparaten. Debiet van 60m3/h. Ik ben echter wel gecharmeerd van de one size fits all oplossing. Minder gaten in de muur, minder elektra benodigd en te bedienen met een enkele afstandbediening. Lijkt erop dat er nog geen wonderoplossing op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:14
SinergyX schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:20:
Tactisch gebruik van de dubbele betekenis van ventileren :P Dat is gewoon standje 'blazen' en niet (zonder externe aanvoer van lucht) 'luchten'.
Nee die specifieke Daikin trekt echt lucht van buiten. Het is alleen wel zo weinig dat je er weinig mee opschiet.

Decentrale balans ventilatie is al genoemd, dat helpt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij is dat een combinatie van airco en luchtreiniger. Of hij echt ventileerd (hij kan wel ontvochtigen/bevochtigen) vraag ik me af.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Deewop schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Dat wel een specifieke definitie van "ventileren". Een ventilator ventileert natuurlijk wel, maar meestal alleen intern, en niet van buiten naar binnen (of andersom), tenzij je hem in een raam zet.

Hier zit ook de reden waarom dit geen standaardfunctionaliteit is van een airco: een (split)airco heeft geen luchtverbinding van binnen naar buiten. Er stroomt alleen koelmiddel door leidingen door de muur heen, geen lucht.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
Compizfox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Dat wel een specifieke definitie van "ventileren". Een ventilator ventileert natuurlijk wel, maar meestal alleen intern, en niet van buiten naar binnen (of andersom), tenzij je hem in een raam zet.
Het is niet zo belangrijk voor het topic, maar een ventilator is slechts apparaat om lucht in beweging te brengen. Afhankelijk van hoe hij wordt ingezet kan hij ook helpen bij ventileren. Eigenlijk zou een ventilator anders moeten heten (luchtblazer?).
Hier zit ook de reden waarom dit geen standaardfunctionaliteit is van een airco: een (split)airco heeft geen luchtverbinding van binnen naar buiten. Er stroomt alleen koelmiddel door leidingen door de muur heen, geen lucht.
Wauw, weer wat geleerd. Ik vroeg me laatst al af waarom de af- en aanvoer van een airco zo klein lijkt 8)7.
Pagina: 1