Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste tweakers,

Mijn naam is Tamara Dekker en ik ben woonachtig in Zwolle. Ik woon in een voormalig schoolgebouw (oude ambachtsschool) dat in 2010 is omgetoverd tot appartementen met vloerverwarming. Wij krijgen warmte middels een WKO installatie. Helaas geeft dit al sinds het begin veel problemen: veelvuldig storingen, de ruimte niet op temperatuur krijgen en een hoog verbruik.
Ik ben hiermee naar de Huurcommissie gestapt en in het gelijk gesteld. De woningbouwvereniging gaat hier echter niet mee akkoord. En een gang naar de rechter is onvermijdelijk.
Afgelopen januari heeft de woningbouwvereniging de temperatuur in mijn appartement 5 dagen gemonitoord. Overdag stond de thermostaat op 21C° ingesteld en 's nachts op 19C°. De gewenste en verplichte temperatuur van 20C° ter hoogte van het leefgedeelte werd pas in de avonduren gehaald. De ruimte verwarmt met 0.3C° per uur op. SWZ stelt dat het een traag systeem is en dat nachtverlaging en gebruik van laminaat ervoor zorgt dat ik mijn woning niet adequaat op temperatuur krijg. Het ophogen van de aanvoertemperatuur was geen optie meer. Dit was in 2021 nl al gebeurd. Ik ben nu verplicht om 24/7 mijn thermostaat op 20C of 21C in te stellen om het op die manier aangenaam te krijgen. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens. Ik woon in een klein loftappartement van nog geen 50m waar het slaapgedeelte zich ook nog eens bevindt. Ik ben op zoek naar iemand die mij wellicht kan uitleggen dat wat de woningbouwvereniging nu stelt reëel is.
Het is een heel verhaal, maar misschien kunt u even met mij meedenken over een en ander.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37
Waarom pas je nachtverlaging toe, en niet gewoon de hele dag dezelfde temperatuur? Je bent het er niet mee eens dat dat moet, maar je vertelt ook niet waarom dat zo belangrijk voor je is. Het is heel gangbaar om geen nachtverlaging toe te passen bij vloerverwarming met grondbron. Het is ook niet perse zuiniger.

Als het is omdat je in 19C wilt slapen, dan kan ik je nu al vertellen dat dat geen optie is. De betonnen vloer werkt als warmtebuffer, die ijlt makkelijk 8-12 uur na.

0.3C/uur vind ik niet schokkend laag, mijn warmtepomp opstelling doet ongeveer hetzelfde. Ik laat wel de thermostaat gewoon op een vaste temperatuur staan.

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 15-06-2023 15:21 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
P5ycho schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:18:
Waarom pas je nachtverlaging toe, en niet gewoon de hele dag dezelfde temperatuur? Je bent het er niet mee eens dat dat moet, maar je vertelt ook niet waarom dat zo belangrijk voor je is.
Het is een loft woning, dus bestaat waarschijnlijk in één ruimte. 20/21 graden is niet een ideale temperatuur om in te slapen. Ik zou dat in ieder geval niet waarderen in mijn slaapkamer (even los van het feit dat het op dit moment zonder airco ook niet koelere wordt).

Edit: inmiddels heb je dat zelf ook toegevoegd aan je post :).

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 15-06-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
De woningbouwvereniging en installateur hebben zelf in eerste instantie aangegeven dat een nachtverlaging van max. 2 graden mogelijk moet zijn. Daarnaast woon ik in een loftappartement zonder aparte slaapkamer dus de temperatuur in mijn slaapgedeelte is dan dus ook 20C. Verre van wenselijk wat betreft slaapcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Juist, duidelijk.
Als je dat op papier hebt staan kun je ze er aan proberen te houden, echter sluit de manier waarop je woning gebouwd is daar niet op aan (Ik neem daarbij aan dat je betonnen vloeren hebt met vloerverwarming in de dekvloer).

De woningbouw kan overigens wel zeggen dat het aan het laminaat ligt, maar dat is pas een argument als de woning in de winter helemaal niet warm te krijgen is.

Het grote probleem ontstaat als de klokthermostaat tussen 8 en 10 's avonds van 21C op 19C springt. Waar moet die ineens overbodige warmte heen in een goed geisoleerde woning? Die blijft natuurlijk gewoon hangen. Dat gaat in elke recent gebouwde woning zo zijn. Dat kan niet opgelost worden.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 15-06-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Dat klopt, de woning is extreem goed geïsoleerd. De enige manier om nu s nachts te koelen is dus het raam open doen. Maar dat is dus letterlijk geld uit het raam gooien. Ik dacht trouwens dat het wel mogelijk moest zijn een ruimte met vloerverwarming met ongeveer een graad per uur op te warmen. De vloerverwarming ligt inderdaad in een betonnen vloer met daarop fermacell platen. De hoogst gemeten temperatuur rechtstreeks gemeten op de fermacellplaten (met infraroodcamera) is 22.6 graden. Met de thermostaat ingesteld op 21c. Mijns inziens onmogelijk om daarmee een ruimte adequaat te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
De woning is extreem goed geisoleerd, dus:
  1. Bij goede isolatie hoeft er niet snel verwarmd te worden, er is tenslotte weinig verlies wat gecompenseerd moet worden. Er is wel een toename van comfort omdat de voeten warm blijven en tocht- en kouval klachten afnemen.
  2. Het is onmogelijk om af te koelen van een comfortabele avondtemperatuur a 21C naar een comfortabel slaapklimaat van 19C.
Hoe verwacht jij nu dat dit opgelost gaat worden?

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 15-06-2023 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 16:11
0,3C per uur is wel erg weinig. Ja vloerverwarming is een langzaam systeem maar in 3 a 4 uur tijd moet het toch makkelijk 2 graden kunnen verwarmen. Want nu heb je dus de ongewenste situatie dat je de hoogste temperatuur hebt wanneer je wilt gaan slapen. Bovendien is dan de vloer nog een tijd warm als je slaapt. Precies wanneer je het niet nodig hebt. Je zou bijna denken dat je dagverlaging zodat je op de dag een warme kamer hebt.
P5ycho schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:18:
Waarom pas je nachtverlaging toe, en niet gewoon de hele dag dezelfde temperatuur? Je bent het er niet mee eens dat dat moet, maar je vertelt ook niet waarom dat zo belangrijk voor je is. Het is heel gangbaar om geen nachtverlaging toe te passen bij vloerverwarming met grondbron. Het is ook niet perse zuiniger.

Als het is omdat je in 19C wilt slapen, dan kan ik je nu al vertellen dat dat geen optie is. De betonnen vloer werkt als warmtebuffer, die ijlt makkelijk 8-12 uur na.

0.3C/uur vind ik niet schokkend laag, mijn warmtepomp opstelling doet ongeveer hetzelfde. Ik laat wel de thermostaat gewoon op een vaste temperatuur staan.
Maar wat is de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming dan? Die is namelijk ook in het geval van CV ketel nooit hoger dan 40C. Dat moet je met een warmtepomp toch ook kunnen benaderen?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Een warmtepomp kan prima 40C water maken. Nuttig is het echter niet, er is geen goedgelegde vloerverwarming die 40C aanvoer nodig heeft.

De snelheid waarmee je de temperatuur in een woning kunt verhogen is een functie van aanvoertemperatuur en opbouw van de vloer (thermische massa, warmtegeleidingscoëfficiënt). De aanvoertemperatuur wil je laag houden, want dat is zuinig. De massa van de vloer is meestal flink omdat die wat moet kunnen dragen. Het gevolg is dat het geheel traag is. Je moet er lang warmte in stoppen om de temperatuur te laten stijgen, en daarna duurt het ook heel lang voordat de ewarmte er weer uit is.

Je kunt wel sneller willen verwarmen, maar waarom zou je? Dat boeit alleen als je de temperatuur wilt varieren. Niemand bouwt daar meer op, alles moet energiezuinig. Mevrouw Dekker heeft helaas een loft, waar de nadelen extra duidelijk zijn. Een normaal rijtjeshuis wordt normaal niet van vloerverwarming voorzien op de slaapkamers, juist om deze reden. Te traag en oncomfortabel warm in de nachten.

Ik heb mijn warmtepomp zo afgesteld dat er daadwerkelijk maar 0.2-0.3C/uur bij komt. Het ding pruttelt uren aaneen en is superzuinig.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 15-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 00:06

Bob

Het beste dat je kan doen voor meer slaapcomfort is de groepen in de buurt van het bed uitschakelen zolang je het te warm vindt in het slaapgedeelte. Het gaat dan hopelijk een klein beetje frisser aanvoelen in dat gedeelte. Voor de rest +1 voor eerdere reacties, wat je wil is amper mogelijk in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Aanvoertemperatuur is sinds 2 jaar weersafhankelijk

Bij -10 buitentemperatuur  is aanvoertemperatuur 45c
Bij 0 is het 40c
En bij 20 buitentemperatuur is de aanvoertemperatuur 25

Woningbouwvereniging heeft vastgesteld dat retourtemperatuur tijdens de metingen te hoog was. Aanvoertemperatuur 35C en retourtemperatuur 30C. Vloer kan de warmte dus niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

P5ycho schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:31:

Je kunt wel sneller willen verwarmen, maar waarom zou je? Dat boeit alleen als je de temperatuur wilt varieren. Niemand bouwt daar meer op, alles moet energiezuinig.
Dat legt ze toch uit waarom? :)

Als je de aanvoertemp verhoogt kun je sneller warmen, kan de thermostaat eerder uit, en met wat geluk is tegen bedtijd de temp wat gedaald.

Ik verwarm zelf ook met een wp en pas ook nachtverlaging toe. Ten eerste werkt het, en ten tweede werkt mijn systeem iets efficiënter / tikkeltje hoger COP.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

dekker1975 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:38:
Aanvoertemperatuur is sinds 2 jaar weersafhankelijk

Bij -10 buitentemperatuur  is aanvoertemperatuur 45c
Bij 0 is het 40c
En bij 20 buitentemperatuur is de aanvoertemperatuur 25

Woningbouwvereniging heeft vastgesteld dat retourtemperatuur tijdens de metingen te hoog was. Aanvoertemperatuur 35C en retourtemperatuur 30C. Vloer kan de warmte dus niet kwijt.
delta 5 is anders een keurige waarde. Ik haal het niet iig.

45 bij -10 is anders pretty high voor (alleen?) vloerverwarming.

verder met @Bob
Als het een separate groep is (ga ik van uit) die gewoon sluiten. Maar dat zal weinig effect hebben verwacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 15-06-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:31:
Een normaal rijtjeshuis wordt normaal niet van vloerverwarming voorzien op de slaapkamers, juist om deze reden. Te traag en oncomfortabel warm in de nachten.
Volgens mij worden veel woningen tegenwoordig van vloerverwarming voorzien met regelbare zones, ook op de slaapkamers. Je hebt ook woningen waar de aannemer een COP1 verwarming ophangt in de slaapkamer, echter heb je dan geen koeling in de zomer en een hoger verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:56
Wat een onprettig slaapklimaat is dit zeg. Hoewel het bouwbesluit dan wel aangeeft dat slaapkamers een bepaalde temperatuur moet kunnen halen (bijvoorbeeld voor ouderen, of om er een werkkamer van te maken), slaapt het merendeel van de mensen bij een temperatuur < 18 graden.

M.i. is het deze verwarming zoals hij nu bestaat niet geschikt voor een loft, ongeacht de stookkosten want daar gaan je bezwaren over. Zijn de stookkosten overigens wél fatsoenlijk bij een stabiele temperatuur? Snijdt het argument van de woningbouw hout?
Als dat zo is stel ik het volgende voor:
- verwarm de vloerverwarming stabiel op +/-16-18 graden.
- haal die laminaat er uit.
- laat lage-temperatuurverwarming plaatsen. Dan kan je alsnog je nachtverlaging toepassen. Want ik verwacht niet dat een rechter gaat zeggen dat die vloerverwarming er uit moet, maar wel dat je iets aan je laminaat moet doen. Echter had dat ook in een vve/huurders document vastgelegd moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 15-06-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
paQ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Dat legt ze toch uit waarom? :)

Als je de aanvoertemp verhoogt kun je sneller warmen, kan de thermostaat eerder uit, en met wat geluk is tegen bedtijd de temp wat gedaald.
Ja dat lees ik ook, maar ik kan er even niet bij dat dat echt een optie is met 1000en kilo's warm beton onder de voeten :).
Mevrouw staat straks voor de rechter omdat een belofte niet waargemaakt kan worden die niet echt realistisch is met de huidige bouwnormen, naar mijn mening. Zeker voor een loft indeling.
Wolly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Volgens mij worden veel woningen tegenwoordig van vloerverwarming voorzien met regelbare zones, ook op de slaapkamers. Je hebt ook woningen waar de aannemer een COP1 verwarming ophangt in de slaapkamer, echter heb je dan geen koeling in de zomer en een hoger verbruik.
Een regeling op de eerste verdieping is tegenwoodig verplicht ja. Dan ga je wel tegen hetzelfde aan lopen: Kinderen maken huiswerk op de slaapkamer bij 20C, en willen daarna slapen bij 18C. Dat kan niet met vloerverwarming, wel met bijv. fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Mooi klaar mee zo
0,3 is wel heel weinig
Hebben ze de vloerverwarming soms niet aangelegd als hoofdverwarming?

In m’n vorige woning ( label d ) had ik ook vloerverwarming aangelegd.
overdag op 18,5
En ‘s nachts op16
Dat werkte perfect
Om 21u ging de temp naar de nachtmodus
En de volgende ochtend om 5 u weer naar de dag temp.
Om 8 uur was het dan weer behaaglijk.

Laminaat moet geen bal uitmaken
Zelfs met een houten vloer moet het behaaglijk zijn

Verder vraag ik me af:
Hebben meerdere bewoners deze klachten?
Samen sta je sterker

[ Voor 8% gewijzigd door Zatervan op 15-06-2023 17:07 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

P5ycho schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Ja dat lees ik ook, maar ik kan er even niet bij dat dat echt een optie is met 1000en kilo's warm beton onder de voeten :).
ik lees Fermacel platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
paQ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:40:
[...]

delta 5 is anders een keurige waarde. Ik haal het niet iig.

45 bij -10 is anders pretty high voor (alleen?) vloerverwarming.

verder met @Bob
Als het een separate groep is (ga ik van uit) die gewoon sluiten. Maar dat zal weinig effect hebben verwacht ik.
Ik slaap bovenop een vide ongeveer 1 meter onder het plafond 🙄 Een zone sluiten heeft dus geen zin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

dekker1975 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Ik slaap bovenop een vide ongeveer 1 meter onder het plafond 🙄 Een zone sluiten heeft dus geen zin
oh... extra warm ook nog natuurlijk

Sja dat is een bijkomstigheid (nadeel) van een loft woning. Cool in de films, warm in de praktijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
paQ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:23:
[...]

ik lees Fermacel platen
Ik nu ook. Oh dear. ik ga even met mijn kop in schaamte voor een ventilator hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Zatervan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:58:
Mooi klaar mee zo
0,3 is wel heel weinig
Hebben ze de vloerverwarming soms niet aangelegd als hoofdverwarming?

In m’n vorige woning ( label d ) had ik ook vloerverwarming aangelegd.
overdag op 18,5
En ‘s nachts op16
Dat werkte perfect
Om 21u ging de temp naar de nachtmodus
En de volgende ochtend om 5 u weer naar de dag temp.
Om 8 uur was het dan weer behaaglijk.

Laminaat moet geen bal uitmaken
Zelfs met een houten vloer moet het behaaglijk zijn

Verder vraag ik me af:
Hebben meerdere bewoners deze klachten?
Samen sta je sterker
Vloerverwarming is wel hoofdverwarming. Kan helaas niet de thermostaat programeren. Niet geschikt voor. Er gaan inderdaad al meer bewoners naar de Huurcommissie @

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 16:18
Bij welke buiten temperatuur speelt dit probleem met name ?
Die stooklijn die je heb gepost is namelijk nogal steil met een knik erin.

45C @ -10 buiten
40C @ 0 C buiten
25C @ 20C buiten

- Bij 20 graden buiten temperatuur hoef je niet te stoken neem ik aan ?
-Onder de 0 graden verwarm je met 40C aanvoer, dit moet dan echt veel sneller dan warm worden dan 0.3C per uur dan. 40C is echt bloedheet namelijk, als je daar de tent niet mee warm krijgt dan zit er iets technisch goed fout.
- Heb je bij 0 graden ook problemen met opwarmen dan moet je echt een probleem zoeken in je vloerverwarming zoals:
- mengverdeler met pomp (niet nodig)
- te weinig groepen
- te lange groepen
- isolatie onder laminaat dat niet geschikt is voor vloerverwarming

Die technische problemen worden erger als de stooklijn naar boven gaat bij bijvoorbeeld 10C buiten temperatuur, ik gok dat je dan de meeste problemen heb. De aanvoer temperatuur is dan lager, misschien 30 C - 35C en dan krijg je ineens de tent niet meer warm, of heel langzaam.

Je probleem is de langzame opwarming, maar ik kan je nu al uit de droom helpen... Slapen bij 18C bestaat niet in zo een loft, ook als de boel wel goed is ingeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:49
Ik zou de vloerverwarming op 18 graden zetten en dan als je thuis bent een elektrisch kacheltje aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Lollercopter schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:01:
Bij welke buiten temperatuur speelt dit probleem met name ?
Die stooklijn die je heb gepost is namelijk nogal steil met een knik erin.

45C @ -10 buiten
40C @ 0 C buiten
25C @ 20C buiten

- Bij 20 graden buiten temperatuur hoef je niet te stoken neem ik aan ?
-Onder de 0 graden verwarm je met 40C aanvoer, dit moet dan echt veel sneller dan warm worden dan 0.3C per uur dan. 40C is echt bloedheet namelijk, als je daar de tent niet mee warm krijgt dan zit er iets technisch goed fout.
- Heb je bij 0 graden ook problemen met opwarmen dan moet je echt een probleem zoeken in je vloerverwarming zoals:
- mengverdeler met pomp (niet nodig)
- te weinig groepen
- te lange groepen
- isolatie onder laminaat dat niet geschikt is voor vloerverwarming

Die technische problemen worden erger als de stooklijn naar boven gaat bij bijvoorbeeld 10C buiten temperatuur, ik gok dat je dan de meeste problemen heb. De aanvoer temperatuur is dan lager, misschien 30 C - 35C en dan krijg je ineens de tent niet meer warm, of heel langzaam.

Je probleem is de langzame opwarming, maar ik kan je nu al uit de droom helpen... Slapen bij 18C bestaat niet in zo een loft, ook als de boel wel goed is ingeregeld.
Dank voor je uitgebreide info! Ik ben zelf helemaal niet technisch onderlegd (lees vrouw 😄) maar dit is wat er twee jaar geleden is geconstateerd. Toen was de installatie nog niet weersafhankelijk en waren er continue storingen in de gehele installatie als het ook maar een beetje ging vriezen. Zoals je kunt lezen zijn er nog meer problemen, dan alleen het langzame opwarmen. Er zijn inmiddels aanpassingen gedaan oa kleppen opnieuw afgesteld en nieuwe thermostaat, maar tot op heden geen verbetering.

P R 0 D U C T丨E 8

Onderzoek Verwarmingsinstallatie
Oude Ambachtsschool Zwolle

Datum : 2 februari 2021
Adres : Mimosastraat 3
Referentie : S030053172
Betreft : controle werking verwarmingssysteem

Opdrachtgever: Woningstichting SWZ
Technicus : <knip> Inleiding:
In de oude ambachtsschool zijn appartementen gerealiseerd met een vloerverwarming afgiftesysteem. De opwekkingsinstallatie is een bivalent verwarminssysteem met een warmtepomp gekoppeld aan een bodemcollector en gasgestookte CV ketels voor pieklast en tapwaterverwarming.
Het distributiesysteem bestaat uit drie delen, een laagtemperatuurnet ten behoeve van de vloerverwarming en vloerkoeling van de appartementen, een hoog temperatuurnet voor de decentrale opwekking van tapwater en verwarming van de ateliers.
Dit onderzoek heeft zich met name gericht op de werking van het laag temperatuurnet en de distributie.
Tijdens het onderzoek zijn een aantal appartementen bezocht en bewoners geïnterviewd.
Bevindingen:
Laagtemperatuur distributienet (LT-net):
Het LT-net is uitgevoerd in een 3 pijpsysteem, aanvoerleiding verwarming, aanvoerleiding koeling en gezamenlijk retourleiding, de aanvoerwatertemperatuur voor verwarming is ingesteld op een vast waarde van 350C ongeacht de buitentemperatuur. De aanvoertemperatuur voor koeling is ingesteld op een vaste waarde van 180C.
Bij het beoordelen van de opwekkingsinstallatie en het distributiesysteem is direct opgevallen dat de retourtemperatuur van het laagtemperatuur systeem relatief hoog is, gemiddeld 31 oc. In het beeldplaatje van het GBS staat een vaste aanvoer en retourtemperatuur weergegeven van respectievelijk 35 en 28, er wordt aangenomen dat dit de ontwerptemperaturen zijn van het LT-net.
De hoge retourtemperatuur geeft een weergave van verminderde afgifte in het systeem of kortsluiting.
Een snelle (theoretische) berekening van het afgegeven vermogen ten opzichte van het ontwerp geeft een verschil van 57%.
Berekening
Volumestroom: 5000 liter per uur (2,77 kg/s) Delta T ontwerp:
Delta T gemeten: 4 K
Vermogen: qv * C * AT (massastroom * soortelijke warmte * temperatuurverschil)
AT 3K: 2,77 * - 23,28 kW
AT 7K: 2,77 * 19 * 7 40,74 kW
Appartementen:
In vier appartementen, 3h, 3i, 3k en 2j, is de installatie visueel beoordeeld en is met een warmtebeeldcamera de vloerverwarming bekeken, ook zijn gegevens uitgelezen van de aanwezige warmtemeter.
In de appartementen is een vloerverwarmingsverdeler aanwezig met 4 groepen.
De temperatuur in de ruimte wordt geregeld met een kamerthermostaat, deze stuurt bij warmtevraag de verwarmingsklep open en bij koelvraag wordt de koelklep open gestuurd.
De kamerthermostaat heeft een schakeldifferentie van IK en een dode band tussen verwarmen en koelen van 4K.
In de woningen zijn de energiemeters uitgelezen en de onderstaande gegevens geregistreerd.
3i verwarmingsbedrijf:
Volumestroom: 640
Aanvoertemperatuur: 35,52 o c
Retourtemperatuur: 33,19 o c
Ruimtetemperatuur: 22 oc
Afgegeven vermogen:
2j verwarmingsbedrijf: 1,74 kW
Volumestroom: 666 1/h
Aanvoertemperatuur: 34,73 o c
Retourtemperatuur: 28,88 o c
Ruimtetemperatuur: 21 oc
Afgegeven vermogen:
3k verwarmingsbedrijf: 4,53 kW
Volumestroom: 630 1/h
Aanvoertemperatuur: 33,73 o c
Retourtemperatuur: 31,68 o c
Ruimtetemperatuur: 22 o c
Afgegeven vermogen:
3h koelbedrijf
Volumestroom: 1,50 kW
Aanvoertemperatuur: 22,27 oc
Retourtemperatuur: 28,01 oc
Ruimtetemperatuur: 19 oc
Hieruit is af te leiden dat in de woningen de aanvoertemperatuur rond de ingesteld 350C ligt maar de retourtemperatuur relatief hoog is. De hoge retourtemperatuur duidt er op dat er onvoldoende afgifte is in de vloer. Als belangrijkste oorzaak kan hiervoor de vloerbedekking aangewezen worden. De drie gecontroleerde woningen waren allemaal voorzien van een laminaatvloer, de toegepaste ondervloeren waren niet te achterhalen. Laminaat heeft een hoge warmtegeleidingsweerstand waardoor de warmte slechter afgegeven wordt aan de ruimte.
In woning 3h stond de installatie in koelbedrijf en toch circuleerde er warmte over de vloer. Deze warmte was afkomstig uit de aanvoerleiding van gekoeld water. Er was geen circulatie over de aanvoer CV. Bij de opwekkingsinstallatie is op de centrale aanvoer van het gekoeld water ook een hoge temperatuur van 300C zichtbaar, dit bevestigd dat er warmte circuleert over het gekoeld waternet.
Overige bevindingen:
Er vindt kortsluiting plaats tussen de CV aanvoer en gekoeld water aanvoer. De oorzaak hiervan is vaak een defecte klep, in dit geval een of meerdere koelkleppen. Bij warmtevraag wordt dan de verwarmingsklep open gestuurd en door de openstaande defecte koelklep stroomt dan water terug in de aanvoerleiding van het gekoeld water. In woningen waar de thermostaat laag staat ingesteld door afwezigheid, nachtverlaging of geen warmtevraag staat de koelklep open gestuurd, hier zal dan circulatie ontstaan over de vloer.
Dat er tegenstroom plaatsvindt door de gekoeld water aanvoerleiding is aangetoond door de lawaaiklachten die optreden bij omschakelen. De lawaaiklachten ontstaan door het klapperen van de thermostaatventielen bij het open/dichtlopen.
Er is geen flow balans over de diverse vloerverwarmingsgroepen in de woning, dit resulteert in onevenredige warmteafgifte per zone. De groep die het dichtst bij de aansluiting zit krijgt het meeste water en de laatste groep het minste. In de retourleiding van de woning is een STAD inregelafsluiter geplaatst, bij de bezochte woningen stond de inregelafsluiter volledig open. Ook de debietregelaars op de vloerverwarmingsverdelers stonden volledig open.
Conclusie:
Temperatuurklachten:
Door te toepassing van vloerbedekking met een hogere warmteweerstand is er onvoldoende afgifte van de vloerverwarming. Door de watertemperatuur hierop te compenseren (verhogen) is het wel mogelijk om de woningen voldoende op temperatuur te kunnen krijgen bij lagere buitentemperaturen.
Het zou ideaal zijn als de aanvoertemperatuur weersafhankelijk geregeld kan worden.
Er zal achterhaald moeten worden met welke afgiftevermogens en temperaturen de installatie ontworpen is en met welke factoren als vloerbedekking en warmteverlies rekening is gehouden.
Kortsluitinq CV en qekoeld water:
Om kortsluiting tussen het CV en het gekoeld waternet tegen te gaan zijn er verschillende opties:
Plaatsen van een keuze schakelaar (koelen/vetwarmen), hiermee wordt de automatisch omschakeling van de thermostaat voorkomen. Problemen met defecte kleppen worden hier niet mee ondervangen. Keerkleppen plaatsen in de aanvoerleidingen voor CV en gekoeld water in de woningen om terugstroom via aanvoerleidingen bij defecte kleppen te voorkomen.
Flow balans
Om de balans te verbeteren over de vloerverwarmingsgroepen zullen deze ingeregeld moeten worden op de ontwerphoeveelheden. Dit kan met behulp van de STAD inregelafsluiter en de debietregelaars op de vloerverwarmingsverdeler. Hiervoor zijn wel de ontwerp en inregelgegevens benodigd.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-01-2024 08:50 . Reden: Naam weggehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:56
Welke regels heeft SWZ je opgelegd tbv de vloeren? Bij appartementen zie je bijvoorbeeld vaak dat er staat dat er een geluiddempende ondervloer gebruikt moet worden. Bij vloerverwarming wordt doorgaans dun plak pvc gebruikt om een goede warmteafgifte te hebben. Het feit dat drie van de vier woningen laminaat hebben doet mij vermoeden dat dit niet duidelijk vermeld is (of gelezen!).

Het knippen/plakken van je bestand is trouwens niet zo lekker gelukt (zie tabel met vermogen/volume). Wellicht op een andere manier uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Kanoet schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:31:
Welke regels heeft SWZ je opgelegd tbv de vloeren? Bij appartementen zie je bijvoorbeeld vaak dat er staat dat er een geluiddempende ondervloer gebruikt moet worden. Bij vloerverwarming wordt doorgaans dun plak pvc gebruikt om een goede warmteafgifte te hebben. Het feit dat drie van de vier woningen laminaat hebben doet mij vermoeden dat dit niet duidelijk vermeld is (of gelezen!).

Het knippen/plakken van je bestand is trouwens niet zo lekker gelukt (zie tabel met vermogen/volume). Wellicht op een andere manier uploaden?
Woningbouwvereniging heeft niets aangegeven wat betreft laminaat of wat voor een vloer dan ook. Ik heb een kwalitatief hoogwaardige en dure vloer aangeschaft die geschikt is voor vloerverwarming. Dank voor de tip over bestand uploaden 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Omdat plaatjes vaak wat meer zeggen dan cijfertjes:

https://www.biermanhenket...ecten/oude-ambachtsschool

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
dekker1975 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:40:
[...]

Woningbouwvereniging heeft niets aangegeven wat betreft laminaat of wat voor een vloer dan ook. Ik heb een kwalitatief hoogwaardige en dure vloer aangeschaft die geschikt is voor vloerverwarming. Dank voor de tip over bestand uploaden 🙂
En je ondervloer? Want meestal is dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Probleem is dat ze een oud pand met een nieuwe binnenschil hebben geïsoleerd. Daarmee hebben ze een hele grote eengezinswoning gemaakt waarbij elke ruimte ( lees huurder) invloed heeft op de andere ruimtes. Dat is dramatisch qua temperatuurregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En de hoogte van de ruimtes speelt ook mee, warmte wil graag naar boven. Heb zelf een rijksmonumentale boerderij met plafondhoogtes van 3-4 meter. De temperatuur onder het plafond is vaak al 5 graden hoger dan beneden. Denk dat ze daar qua capaciteit niet echt rekening mee hebben gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekker1975
_JGC_ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:09:
[...]

En je ondervloer? Want meestal is dat het probleem.
Ik dacht iets van isotherm, geschikt voor vloerverwarming en koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
ds23man schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:23:
Probleem is dat ze een oud pand met een nieuwe binnenschil hebben geïsoleerd. Daarmee hebben ze een hele grote eengezinswoning gemaakt waarbij elke ruimte ( lees huurder) invloed heeft op de andere ruimtes. Dat is dramatisch qua temperatuurregeling.
Wat je zegt klopt helemaal! Het is een prachtig pand, maar ongeschikt voor bewoning op deze manier: in de winter moeilijk en langzaam op temperatuur te krijgen en in de zomer last van hittestress door de hoge en grote ramen ondanks vloerverkoeling. Gisteravond om 23u nog 28.2 c binnen 🥵

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Tis en blijft een prachtig pand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 16:18
Vragen die ik heb naar aanleiding van dit rapport:
- Hebben ze die keerkleppen nu uiteindelijk geplaatst zodat de er geen warmte naar het koel circuit lekt, en visa versa ?
- Het is eigenlijk idioterie dat er zowel gekoeld als verwarmt kan worden tegelijkertijd, ik zou niet weten wanneer iemand hier behoefte aan heeft en het maakt de installatie 10 x complexer, duurder en foutgevoeliger. En dat blijkt ook want er lekt blijkbaar warmte tussen de koud en warm aanvoer.
- Wat is de H.O.H. buisafstand van de vloerverwarming leidingen ? Dit kan je binnen 5 minuten zien met een warmtebeeld camera. Ik vermoed zelf meer dan 10cm, volgens mij zit je met hoofdverwarming met ongeveer 1 groep per 10m2 oppervlak, dat is hier toch wel minder.

- Appartement 3k heeft prima warmte afgifte, wat is hier anders ?
- Die andere appartementen is de warmte afgifte inderdaad om te huilen.

Ik denk ook dat het laminaat zeker niet meehelpt hier, maar is de vloerverwarming nu uiteindelijk goed ingeregeld ? Zo te zien is er een sjieke warmtemeter aanwezig dus ik zou het volgende doen, je heb wel een warmtebeeld camera nodig (is handig):

- Vloerverwarming op vol verwarmen zetten, en dan met de flowmeters op de vloerverwarming spelen todat de retour temperatuur van de groepen ongeveer gelijk is. Beetje "rule of thumb" is toch wel dat je minimaal 2-3 l/min per groep wil hebben, en daar ergens wil je zo hoog mogelijk DeltaT krijgen. Aangezien er 600 l/h doorheen gaat is er wel genoeg water flow voor die 4 groepen. Maar misschien gaat nu 40% van de flow door de korste vloerverwarming groep en krijgt de rest van de groepen bijna geen water, dat weet je nu simpelweg niet. 4 Groepen op 50 vierkante meeter is ook nog steeds niet bijster veel denk ik, dus het lijkt er op dat ze niet op 10 cm H.O.H hebben gelegd.
Het lijkt er een beetje op dat alle vlakken net de kantjes eraf zijn gelopen.

Ik zou toch aansturen op het op kosten van de woonstichting laten verwijderen van het laminaat, en daar op kosten van de woonstichting goed gelijmde PVC plaklaminaat voor terug te leggen. Dat zal toch veel schelen om je problemen te verminderen. Uiteindelijk is het denk ik een combinatie van meerdere dingen die allemaal "net niet" zijn. Of eigenlijk nog mooier en veel goedkoper denk ik: fancoil laten plaatsen door de woonstichting _/-\o_ Dan is iedereen blij denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Lollercopter op 16-06-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
@Lollercopter Als je retour net zo warm is als je aanvoer is je probleem niet de HoH maar de afgifte. Ik denk eerder dat er een klep niet lekker functioneert of alle flow over een bypass loopt.
Ik heb hier HoH 15cm in beton liggen, zolang die ruimte niet op temperatuur is komt daar een enorme delta-T over die lus.

Overigens altijd leuk die technische systemen. Installerend Nederland is er maar wat trots op al die techniek, maar goed instellen blijft een kunst.
Ik herinner me nog dat we vorig jaar met 35 graden op kantoor zaten met blauwe vingers, lange broeken en dikke sokken aan omdat de warmtepomp installateur de stooklijn voor koelen op 8 graden had gezet.

[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 16-06-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

15cm HOH is 15m2 per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar325
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 19:32
Vervelend dat het te warm is op je slaapkamer voor een goede nachtrust, misschien helpt een gekoelde topper op je bed voor een betere nachtrust het kost iets maar dan slaap je wel comfortabel, zonder reclame te willen maken zou je kunnen kijken naar eightsleep topper die kan zichzelf automatisch koelen en verwarmen door de nacht heen zodat je een goede nachtrust krijgt, misschien kun je zelf een deel van de kosten verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Vraagje: vloerverwarming middels wko installatie. Vanmiddag om 14.30u thermostaat van 19.5c naar 20.5c gezet.
Aanvoertemperatuur 27.61 en retourtemperatuur 24.87.
Huidige situatie: 22.30u thermostaat geeft 20.4c aan. Aanvoertemperatuur 31.69 en retourtemperatuur 27.63. Vloer doet er dus 8 uur over om 1 graad te verwarmen. Wat gaat hier mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dekker1975 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:41:
Vraagje: vloerverwarming middels wko installatie. Vanmiddag om 14.30u thermostaat van 19.5c naar 20.5c gezet.
Aanvoertemperatuur 27.61 en retourtemperatuur 24.87.
Huidige situatie: 22.30u thermostaat geeft 20.4c aan. Aanvoertemperatuur 31.69 en retourtemperatuur 27.63. Vloer doet er dus 8 uur over om 1 graad te verwarmen. Wat gaat hier mis?
Een dT van 2,7 is laag, zeker voor vloerverwarming.
Toch wordt het maar langzaam warm. Er is dus iets mis met de afgifte.
Twee oorzaken schieten mij te binnen na het lezen van dit topic:
  1. De vloer geeft te weinig warmte af vanwege de minder optimale vloerbedekking van fermacell met daar bovenop laminaat. (Fermacell bovenop vloerverwarming leggen is echt een kansloze actie. Dat spul isoleert als een malle)
  2. Er zit ergens een kortsluiting waardoor de flow maar beperkt door de vloerverwarming heen loopt.
Kun je eventueel foto's posten van o.a. de vloerverwarmingverdeler, leidingwerk en componenten die er tussen zitten?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
Ik zal morgen wat foto's posten! Er liggen inderdaad fermacell platen boven op de buizen. Maar andere appartementen hebben meer of minder last hiervan.
Er is in 2021 vastgelegd dat er kortsluiting in het systeem zat. Warm water werd dus gemixt/afgekoeld door andere appartementen die thermostaat lager hadden staan. Dit zou echter afgelopen jaar verholpen moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@dekker1975 Ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet precies wat ik met kortsluiting bedoel.
kortsluiting kan bijvoorbeeld komen doordat er ergens een bypass of een ongeregelde vloerlus (in bijv. de badkamer) open staat. Wat er dan gebeurt is dat het water de weg van de minste weerstand kiest, en dus niet de route van de vloerverwarming, maar primair die van de bypass kiest.

De aanvoer/retour temperatuur waar jij het over hebt, waar zijn die gemeten?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Laatst online: 13:11
verkeerslicht schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:12:
[...]

1. De vloer geeft te weinig warmte af vanwege de minder optimale vloerbedekking van fermacell met daar bovenop laminaat. (Fermacell bovenop vloerverwarming leggen is echt een kansloze actie. Dat spul isoleert als een malle)
  2. Er zit ergens een kortsluiting waardoor de flow maar beperkt door de vloerverwarming heen loopt.
Kun je eventueel foto's posten van o.a. de vloerverwarmingverdeler, leidingwerk en componenten die er tussen zitten?
Ik denk dat je hier een goed punt aanhaalt!
Nog nooit van deze constructie gehoord, wel dat vloerverwarming ingefreesd wordt in fermacell. Maar geen fermacell over vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Onno_Devine schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Ik denk dat je hier een goed punt aanhaalt!
Nog nooit van deze constructie gehoord, wel dat vloerverwarming ingefreesd wordt in fermacell. Maar geen fermacell over vloerverwarming.
Klopt. En dit is tegelijk een probleem met koelen in de zomer. Als dit (fermacel over de vvw heen) werkelijk het geval is moet daar meteen wat aan gedaan worden.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Onno_Devine @dekker1975 Ik moet toch terugkomen op het Fermacell verhaal. Het is valt namelijk wel onder de voorschriften van Fermacell om het zo te doen:
https://www.fermacell.be/...emen_met_leveranciers.pdf

Dat zou dan gaan om de 2E22 platen. Die zouden dan over de vloerverwarming heen gelegd kunnen worden.
Blijf het echter een vaag concept vinden, want het is akoestisch dempend/lichtgewicht, en heeft daarmee onvermijdelijk ook een thermisch isolerende werking. Zou het zelf nooit willen hebben op vloerverwarming.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
verkeerslicht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:21:
@dekker1975 Ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet precies wat ik met kortsluiting bedoel.
kortsluiting kan bijvoorbeeld komen doordat er ergens een bypass of een ongeregelde vloerlus (in bijv. de badkamer) open staat. Wat er dan gebeurt is dat het water de weg van de minste weerstand kiest, en dus niet de route van de vloerverwarming, maar primair die van de bypass kiest.

De aanvoer/retour temperatuur waar jij het over hebt, waar zijn die gemeten?
De lees ik af van de Kampstrup meter. Zitten overigens enorme verschillen in aanvoertemperatuur en retourtemperatuur . Soms Delta t van 2 en soms Delta t van bijna 10. Of ze waren nagenoeg hetzelfde... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
verkeerslicht schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUYlOpUAbVc9c4QVb0A3d1iCW3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhZs9Ln2TCbxkKbqtcFMLAPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPBiVf6Pf6zLlZy1-W_uuHOA-Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZSVaQxS7MHOXYGwNgWyO6CY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L49tcY5wyKGF527BS_vBhZ6kl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVRvHzkFTDPJfkaTxtlTXh0D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIfpcfn35n2fJi-s8ZTtSviFZNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM7Kqe9R7LbtoQs1jiVS6KTU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up7q-y79B1B9DDLlsctsVFoY72E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuvEK67P4xQAooJe0AOyC4Ln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv2KLzdBMla5j8T3_4VuT9P4WfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p8MNgk7a9PaSXiQobSu3SXn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLL1654BNZ7doTMvfHBUy5Ldq2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HbiYaH98E41g3Uf0LpqwRIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKnvWTBKjpCGoiCt8R8nHMkJ7qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbTjgqosvSpFGSq7HmfREAn1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Laatst online: 13:11
verkeerslicht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:37:
@Onno_Devine @dekker1975 Ik moet toch terugkomen op het Fermacell verhaal. Het is valt namelijk wel onder de voorschriften van Fermacell om het zo te doen:
https://www.fermacell.be/...emen_met_leveranciers.pdf

Dat zou dan gaan om de 2E22 platen. Die zouden dan over de vloerverwarming heen gelegd kunnen worden.
Blijf het echter een vaag concept vinden, want het is akoestisch dempend/lichtgewicht, en heeft daarmee onvermijdelijk ook een thermisch isolerende werking. Zou het zelf nooit willen hebben op vloerverwarming.
Goed gevonden! Duidelijk verhaal, maar ben het zeker met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
dekker1975 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:37:
[...]

De lees ik af van de Kampstrup meter. Zitten overigens enorme verschillen in aanvoertemperatuur en retourtemperatuur . Soms Delta t van 2 en soms Delta t van bijna 10. Of ze waren nagenoeg hetzelfde... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dekker1975 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:37:
[...]

De dt is ook afhankelijk van de flow. Als er geen flow is is er een dt van 0. Die kun je ook zien op de kamstrup. Als je die er ook nog kan achterhalen is er meer over te zeggen.
Je hebt ook nog temperatuurmeters bij de verdeler zitten. Die zijn ook nog interessant.

Ik zie ook overal automatische kranen op alle groepen zitten en ook nog op de leidingen ergens. Dat zijn (behalve dat het onnuttig is) ook flow-beperkende componenten.
Ik zal vanavond even je foto's nauwkeuriger bekijken. Bedankt voor het delen iig.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
verkeerslicht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:18:
[...]

De dt is ook afhankelijk van de flow. Als er geen flow is is er een dt van 0. Die kun je ook zien op de kamstrup. Als je die er ook nog kan achterhalen is er meer over te zeggen.
Je hebt ook nog temperatuurmeters bij de verdeler zitten. Die zijn ook nog interessant.

Ik zie ook overal automatische kranen op alle groepen zitten en ook nog op de leidingen ergens. Dat zijn (behalve dat het onnuttig is) ook flow-beperkende componenten.
Ik zal vanavond even je foto's nauwkeuriger bekijken. Bedankt voor het delen iig.
Oh, heel fijn! Ik zal kijken of ik nog wat technische onderzoeken en conclusies/aanbevelingen van Breman installatie en de woningbouwvereniging kan vinden... Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dekker1975 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Oh, heel fijn! Ik zal kijken of ik nog wat technische onderzoeken en conclusies/aanbevelingen van Breman installatie en de woningbouwvereniging kan vinden... Alvast bedankt!
Even de foto's nader bekeken.
Ik kan niet precies zien hoe het leidingtechnisch loopt. Maar zo op 't eerste gezicht lijkt me dat de kamstrup alleen op de verwarm-aanvoerleiding te zitten aangesloten, en de koel-aanvoerleiding is op het moment dan dichtgeregeld.

Enkele dingen die me opvallen:
  • De vloerverwarmingverdeler heeft geen pomp, dat is positief.
  • Op het plaatje van de verdeler zie ik dat op het moment van fotograferen dat de aanvoer 37°C is. Dat is sowieso extreem hoog voor vvw en goede isolatie, met een retour van 30°C zou het echt een sauna moeten worden (tenzij de fermacell platen/vloerbedekking werkelijk zo goed isoleren dat de warmte er niet uit komt).
  • Met vier groepen op de vvw zal de vloeroppervlakte niet bijster groot zijn, is de h.o.h. bekend?
  • Er zitten regelventielen op per groep. Hoe worden deze aangestuurd, en staan deze permanent open, of waardoor worden deze geregeld? Zoneregeling is sowieso iets discutabels, maar zeker in een bescheiden woning, en zeker met een vide waar alles toch wel homogeen opwarmt.
  • Heb je een losse thermostaat die ook nog wat doet? En doet die toevallig wat met die Danfoss knoppen nabij de kamstrup?
Als je het hebt over dat de kamstrup steeds andere informatie geeft, dan draait het sowieso niet stabiel, en klinkt het als pendelen. Dus hij verwarmt, bereikt z'n systeemtemperatuur, en stopt weer (m.a.w. hij kan z'n warmte niet kwijt), gaat na verloop van tijd weer verwarmen, en hetzelfde speelt zich weer opnieuw af.
Reden hiervan kan de zoneregeling zijn. Zou voor de aardigheid die knoppen er eens vanaf trekken om te zien hoe het dan regelt. Verder blijf ik benieuwd naar de flowsnelheid die de kamstrup aangeeft bij de verschillende aanvoer/retour temperaturen. Als alle groepen open staan, de flow adequaat, (dit kun je zien aan de debietmetertjes op de verdeler), dan is de conclusie toch de vloerbedekking en de fermacell platen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekker1975
verkeerslicht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Even de foto's nader bekeken.
Ik kan niet precies zien hoe het leidingtechnisch loopt. Maar zo op 't eerste gezicht lijkt me dat de kamstrup alleen op de verwarm-aanvoerleiding te zitten aangesloten, en de koel-aanvoerleiding is op het moment dan dichtgeregeld.

Enkele dingen die me opvallen:
  • De vloerverwarmingverdeler heeft geen pomp, dat is positief.
  • Op het plaatje van de verdeler zie ik dat op het moment van fotograferen dat de aanvoer 37°C is. Dat is sowieso extreem hoog voor vvw en goede isolatie, met een retour van 30°C zou het echt een sauna moeten worden (tenzij de fermacell platen/vloerbedekking werkelijk zo goed isoleren dat de warmte er niet uit komt).
  • Met vier groepen op de vvw zal de vloeroppervlakte niet bijster groot zijn, is de h.o.h. bekend?
  • Er zitten regelventielen op per groep. Hoe worden deze aangestuurd, en staan deze permanent open, of waardoor worden deze geregeld? Zoneregeling is sowieso iets discutabels, maar zeker in een bescheiden woning, en zeker met een vide waar alles toch wel homogeen opwarmt.
  • Heb je een losse thermostaat die ook nog wat doet? En doet die toevallig wat met die Danfoss knoppen nabij de kamstrup?
Als je het hebt over dat de kamstrup steeds andere informatie geeft, dan draait het sowieso niet stabiel, en klinkt het als pendelen. Dus hij verwarmt, bereikt z'n systeemtemperatuur, en stopt weer (m.a.w. hij kan z'n warmte niet kwijt), gaat na verloop van tijd weer verwarmen, en hetzelfde speelt zich weer opnieuw af.
Reden hiervan kan de zoneregeling zijn. Zou voor de aardigheid die knoppen er eens vanaf trekken om te zien hoe het dan regelt. Verder blijf ik benieuwd naar de flowsnelheid die de kamstrup aangeeft bij de verschillende aanvoer/retour temperaturen. Als alle groepen open staan, de flow adequaat, (dit kun je zien aan de debietmetertjes op de verdeler), dan is de conclusie toch de vloerbedekking en de fermacell platen.
• koel en aanvoer zijn inmiddels gescheiden sinds dit jaar. Koelaanvoer is dan ook dicht. Verder pendelt het systeem nog steeds ondanks andere zone inregeling. Systeem lijkt vooral s avonds af te slaan en de buizen zijn dan helemaal koud. Woningbouwvereniging had beloofd alles door te meten wat betreft flow etc. Hoeveel water komt er nu echt per sec/uur mijn appartement binnen en bij welke aanvoertemperatuur en retourtemperatuur. Warmtespecialist en Woningbouwvereniging beweerden en beloofden dat dit jaar te doen. Kampstrup meter schijnt volgens heen tot ruim een jaar uit te lezen zijn. Mijn verbruik schiet ook alle kanten op. Ik heb er nu alleen een juridische kwestie van gemaakt, dus er zal tot die tijd niets meer gemeten worden, lijkt mij.
Ps wat betreft vloer ik heb vorig jaar mijn laminaat vervangen en toen ook het grondoppervlak met een infrarood camera gemeten. Dus rechtstreeks op de fermacell platen. Thermostaat stond toen al ruim 6 uur ingesteld op 21c. Warmst gemeten temp was max 23c. En dáár moeten dan nog fermacell platen overheen en een kleine ruimte van 55m2, maar wel met ruim 4 meter hoge plafonds verwarmen. Dat lukt mijns inziens nooit. Heel verhaal: ik ben vast nog een en ander vergeten, maar dat vula ik nog wel aan.... Dank voor t meedenken so far, heel fijn! Groetjes
Ps wat is h.o.h.?
[
Pagina: 1