Betaalbaar automatisch brandblussysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-04 11:53
Ik ben momenteel bezig met de planning van een nieuwbouw, en hiervoor ben ik opzoek naar een automatisch brandblusysteem.

Ik heb namelijk 2 ruimtes (naast elkaar) in de kelder die ik voorzien heb als technische / serverruimtes (samen 13,17m²). Omdat hier dus 24/7 electronica gaat draaien (warmtepomp, domoticasysteem, servers en switchen), en er dus brandgevaar is ook als ik niet thuis ben, zou ik er graag is over nadenken om hier iets te voorzien van automatisch blussysteem.

Nu zou dit natuurlijk een soort CO2 systeem moeten zijn, zodat niet alle electronica kapot achterblijft na een interventie.
En verder moet het een simpel betaalbaar systeem zijn, dat dus automatisch zijn werk kan doen. Aansluiting op domoticasysteem mag, maar is geen must.

Iemand ervaring met soort gelijke systemen of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Houd er rekening mee dat met een blusgas systeem je snel de ruimte moet kunnen verlaten.
Als je zelf in de ruimte bent, zul je door de CO2 flauwvallen. CO2 is zwaarder dan zuurstof dus die zal laag bij de grond een hogere concentratie hebben. Uiteindelijk is dat dodelijk.
Ook moet de ruimte verder goed afgesloten zijn zodat CO2 in de ruimte blijft en niet weglekt in het geval van blussen.

[ Voor 23% gewijzigd door kevlar01 op 15-06-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:55

Pazo

Mroaw?

Iets anders gedacht: zou een fire knock out wat zijn?

https://www.fire-knock-out.nl/

Maar wellicht is de ruimte daarvoor iets te groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 15-06-2023 14:17 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
Pazo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:17:
Iets anders gedacht: zou een fire knock out wat zijn?

https://www.fire-knock-out.nl/

Maar wellicht is de ruimte daarvoor iets te groot.
Teen de tijd dat die knock-out afgaat is zijn apparatuur al verloren, dan kan die net zo goed een tuinslang en een sprinkler ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Ik denk dat blussystemen met gas niet haalbaar zijn in woningen.
Mist systemen maken denk ik meer kans. Maar dan is het nog steeds alles nat.

Sprinklers heb ik al wel eens gezien in woningen, dus dat kan wel. Maar als die gaan werken is de inhoud van de ruimte waarschijnlijk al lang verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:49
Wellicht in dit topic verder gaan:
Automatische blusmiddelen
...dan blijven zinnige suggesties bij elkaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:52
ik zou ten eerste zorgen dat de muren en het plafond 60 minuten brandvertragend zijn, en luchtdicht.
En de deuren voorzien van zwelband tochtstrip.
https://preventiematerial...trip-vuur-rook-tocht.html

Luchttoevoer en afvoer naar de ruimtes voorzien van brandkleppen.
https://www.ventilatielan...7BKEYT_KKJy8aAoDrEALw_wcB

Zo zal bij brand de ruimte afgesloten worden, en dan dooft het vuur doordat de zuurstof op raakt.

Verder zou ik in een kelder gewoon met water sprinklers werken.
Liever wat waterschade dan een uitgebrand huis, of nog erger een verstikkende Co2 deken waardoor gezinsleden niet op tijd wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
kevlar01 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:09:
Houd er rekening mee dat met een blusgas systeem je snel de ruimte moet kunnen verlaten.
Als je zelf in de ruimte bent, zul je door de CO2 flauwvallen. CO2 is zwaarder dan zuurstof dus die zal laag bij de grond een hogere concentratie hebben. Uiteindelijk is dat dodelijk.
Ook moet de ruimte verder goed afgesloten zijn zodat CO2 in de ruimte blijft en niet weglekt in het geval van blussen.
Met een modern aerosol systeem is dat geen probleem meer. CO2 systemen zijn aardig uit de rgatie.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zonder reclame te willen maken, wij hebben bij een industriele toepassing goede ervaringen met deze: https://www.afxfiresoluti...e/brandbeveiliging-woning

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:44

Barrycade

Through the...

Uh, automatisch blussysteem en goedkoop do not compute, wat vind jij goedkoop? en hoezo is er natuurlijk brandgevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
ghost616 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:01:
Nu zou dit natuurlijk een soort CO2 systeem moeten zijn, zodat niet alle electronica kapot achterblijft na een interventie.
Is het niet gewoon verzekeringswerk als door een blussing je spul stuk gaat?

Mocht je zzp'er zijn: de betere verzekeringen zoals die van Centraal Beheer dekken ook standaard 25.000 EUR aan zakelijk spul op een normale woonhuis verzekering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groningerkoek

En verder moet het een simpel betaalbaar systeem zijn
Wat is betaalbaar? Ik heb die systemen jarenlang onderhouden en er bestaat geen goedkope oplossing met CO2

Je hebt 13,17m2, uitgaande van twee gelijke ruimtes en een hoogte van 2,5mtr zit je op 2 ruimten van 16,5kub elk, daardoor heb je dan per ruimte een CO2 installatie nodig van minimaal 8,25 Kilo dan zit je al gauw tegen de 3.000,- in totaal. Ook zul je bordjes moeten ophangen, je zult voor een methode moeten zorgen om de ruimte snel weer van lucht te voorzien (zonder zelf de ruimte te betreden) Je zult de deur zelf luchtdicht moeten maken. En je zult een indicatie aan de buitenzijde moeten aanbrengen dat het systeem is geactiveerd.

Daarnaast zul je een oplossing moeten bedenken voor hoe de ruimte te openen, CO2 dooft de vlam maar veroorzaakt daarmee smeulen en grote temperatuuropbouw in de ruimte, als je voldoende materiaal hebt wat kan smeulen dan heb je echt een groot probleem. Want je moet de brandweer bellen om de ruimte te kunnen openen (of YOLO roepen terwijl je de deur opent en een stoot luchttoevoer) en ondertussen raakt al je apparatuur door de hitte onherstelbaar beschadigt.

Tevens moet je het systeem goed onderhouden.

Ik zou nog maar heel goed overwegen wat je wilt, CO2 systemen zijn mijn inziens niet voor huiselijke omgevingen bedoelt.

[ Voor 28% gewijzigd door Groningerkoek op 15-06-2023 14:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
Omdat hier dus 24/7 elektronica gaat draaien (warmtepomp, domoticasysteem, servers en switchen), en er dus brandgevaar is..
Ik snap deze conclusie nog niet helemaal? Normaal vliegt elektronica niet spontaan in brand. Ik zou het dan eerder bij de bron aanpakken en je meterkast voorzien van vlamboogdetectie, zodat als er iets misgaat door bv een brakke verbinding de spanning automatisch afgeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Gaat het om het beschermen van de apparatuur of om het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 20:56

PB-powell

Mr. Laziness

Nielson schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:54:
[...]
Ik snap deze conclusie nog niet helemaal? Normaal vliegt elektronica niet spontaan in brand. Ik zou het dan eerder bij de bron aanpakken en je meterkast voorzien van vlamboogdetectie, zodat als er iets misgaat door bv een brakke verbinding de spanning automatisch afgeschakeld wordt.
Dit, en zorgen dat de ruimte zelf niet te warm wordt en goed geventileerd wordt.
Normaal gaat apparatuur niet uit zichzelf branden, het bij elkaar in 1 ruimte stoppen geeft ook geen groter gevaar dan alles los in huis.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Kun je de boel niet voldoende uit elkaar zetten? Als een server of een pomp vlamvorming krijgt kan die gewoon afbranden zonder overige apparatuur te beschadigen. Servers, pompen e.d. zijn geen dingen waar de vlammen hoog uitslaan. Dat in combinatie met een ruimte die voldoende brandwerend is moet al een hele hoop voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 09:25
Als ik jouw was zou ik naar novec kijken veel beter dan Argon en veiliger en geen hoge druk. Als je geen hoge lucht snelheden hebt kan je met twee rookmelders af en een BMC en hoef je geen dure aspiratie apparatuur op te hangen.

[ Voor 42% gewijzigd door Skywalker27 op 15-06-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Nielson schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:54:
[...]
Nee akkoord, maar als ik gelijk ik nu ook al doe een heel rack aan servers laat draaien 24/7 is de kans waarschijnlijk groter op brand. Servers gaan niet vanzelf in brand schieten, maar er is altijd een kans natuurlijk.

Nu is er een deur tussen de technische ruimte en de server ruimte dus alles staat wel redelijk uit elkaar.
Ook zal de server ruimte een aanvoer hebben via een rooster in de deur en een active afvoer via het ventilatiesysteem. (In de technische ruimte is voorlopig geen ventilatie voorzien)

Verder lijkt de kelder mij redelijk brandwerend, gewoon beton en betonblokken.

[ Voor 4% gewijzigd door ghost616 op 15-06-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
warhamstr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Met een modern aerosol systeem is dat geen probleem meer. CO2 systemen zijn aardig uit de rgatie.
Ja ik ken er nog vrij weinig van, dus eerste wat in mij opkwam was CO2.
Maar natuurlijk als er andere betere / veiligere systemen zijn, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
maxnl schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Is het niet gewoon verzekeringswerk als door een blussing je spul stuk gaat?

Mocht je zzp'er zijn: de betere verzekeringen zoals die van Centraal Beheer dekken ook standaard 25.000 EUR aan zakelijk spul op een normale woonhuis verzekering.
Ik ben zeker verzekerd daarvoor, maar als ik zo een systeem plaats en er bestaat iets om op een veilige manier niet alles kapot te moeten maken, dan liever zo. Want inderdaad je kan voor alles je verzekering aanspreken. Maar je zit wel met alle miserie om het te regelen, en tegen dat je effectief geld krijgt ben je weer een hele tijd verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
souljah1h schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:02:
Gaat het om het beschermen van de apparatuur of om het huis?
Beiden, maar huis staat natuurlijk op plaats 1
Electronica is makkelijker te vervangen, en voor data op de servers heb ik een backup systeem offsite...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
@ghost616
Zo te lezen heb je niet echt veel bijzondere zaken in die ruimtes staan. Dus ik zou het lekker simpel houden en het vooral bij preventie en detectie houden.
Dus alle spullen goed installeren, ruimtes goed brandwerend maken en een slimme rookmelder plaatsen (Nest bijv.) die je een berichtje stuurt als hij iets detecteert.
Verder alert zijn op lekkages. Vaak wordt brand veroorzaakt door kortsluiting en een veel voorkomende oorzaak hiervan is lekkage.
Neemt niet weg dat het verstandig is om een paar goede brandblussers (Schuim) in huis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
chrisborst schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:59:
@ghost616
Zo te lezen heb je niet echt veel bijzondere zaken in die ruimtes staan. Dus ik zou het lekker simpel houden en het vooral bij preventie en detectie houden.
Dus alle spullen goed installeren, ruimtes goed brandwerend maken en een slimme rookmelder plaatsen (Nest bijv.) die je een berichtje stuurt als hij iets detecteert.
Verder alert zijn op lekkages. Vaak wordt brand veroorzaakt door kortsluiting en een veel voorkomende oorzaak hiervan is lekkage.
Neemt niet weg dat het verstandig is om een paar goede brandblussers (Schuim) in huis te hebben.
Van brandblussers ben ik nu in mijn appartement ook al goed voorzien (2 grote schuim blussers en een CO2 blusser), dus dat is ook wel zoiezo de bedoeling.

Naar brandmelders was ik aan het kijken, voor iets wat ik bij op mijn domotica systeem kan hangen (PLC). Zodat ik er in zo goed als elke ruimte 1 kan hangen, zonder dat ik elk jaar batterijen moet gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:08
FM200 en Novec zijn nog opties maar vallen niet echt onder de noemer goedkoop... Iets dat de stroom uitschakelt bij detectie is overigens ook wel handig / noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 17:17
Zo te zien is de Fire Knock Out al een tijdje niet meer leverbaar. Een tijdje terug was de 1,6 liter al uitverkocht, maar nu is er geen enkele variant meer te krijgen.

Dat heeft wellicht te maken met het verbod op AFFF (fluor/PFAS) houdende brandblusmiddelen. Op de website van FKO staat nergens dat het er in zit, maar na wat verder onderzoek, lijkt het er toch wel in te zitten.

Zijn er nog geschikte alternatieven? De Bonpet capsules hebben zo te zien een vloeistof met zouten als het werkzame bestandsdeel. Dan kan je je apparatuur in ieder geval ook weggooien. Net als bij een poederblussen. Ook lijkt het vrij lang te duren voor ze geactiveerd worden.

Wellicht de Maus Stixx Pro. Deze werkt met een aerosol van kalium. Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Pagina: 1