Toon posts:

Automatische blusmiddelen

Pagina: 1
Acties:

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-12 21:09
Heb jij een automatische blusmiddelen in je huis?
Ik ben hierna aan kijken voor in de meterkast maar ook boven bijvoorbeeld de wasdroger.
Maar ben sterk benieuwd of men dit überhaupt heeft.

De volgende 2 systemen ben ik tegen gekomen.
  1. Fire Knock Out
  2. Bonpet automatisch bluspatroon

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het klinkt ergens best logisch om een automatisch blusmiddel in een woonhuis te plaatsen. In bedrijfspanden zitten ze namelijk ook.

Hoe zit het met de volgende zaken?
- Sommige blusmiddelen zijn gevaarlijk voor mensen die zich in de buurt bevinden. Als iets zuurstof wegneemt van het vuur, kan het dat ook doen van je longen. Bij het Bonpet automatisch bluspatroon zie ik rondvliegend glas. Zijn deze middelen veilig?
- Een wasdroger is een elektrisch apparaat. Zijn de blusmiddelen daar geschikt voor?

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:32

Midas.e

Is handig met dinges

ngommers schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:53:
Heb jij een automatische blusmiddelen in je huis?
Ik ben hierna aan kijken voor in de meterkast maar ook boven bijvoorbeeld de wasdroger.
Maar ben sterk benieuwd of men dit überhaupt heeft.

De volgende 2 systemen ben ik tegen gekomen.
  1. Fire Knock Out
  2. Bonpet automatisch bluspatroon
Ik heb de Fire knock out in de meterkast hangen. nog niet getest en hoop ook nooit nodig te hebben ;)

Hacktheplanet.nl

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb een FKO in de meterkast hangen, en om heel eerlijk te zijn: het zal me jeuken of elektronica er van kapot gaat of niet.
Achteraf gezien had een FKO in de meterkast enorm veel ellende kunnen voorkomen, dus wat dat betreft ben ik tegenwoordig een groot voorstander van zo'n ding.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:
Ik heb een FKO in de meterkast hangen, en om heel eerlijk te zijn: het zal me jeuken of elektronica er van kapot gaat of niet.
Achteraf gezien had een FKO in de meterkast enorm veel ellende kunnen voorkomen, dus wat dat betreft ben ik tegenwoordig een groot voorstander van zo'n ding.
Als ik dit zo lees zijn wij door het oog van de naald gekropen. Tijdens renovatie van onze woning hadden wij op een gegeven moment 4,5kWh aan elektrische kacheltjes op 1 groep hangen. Dagenlang. Terwijl we zelf niet aanwezig waren. Met een oude meterkast (zo'n stoppenkast).
Die meterkast was ook voor 1/3e gesmolten, de betreffende 'stop' was nog slechts zichtbaar als een lichtgevende schroef. Nu scheelt het dat alles beton is, maar ook bij ons lopen bijna alle aan- en afvoerleidingen door de meterkast.
Ik heb sindsdien op elke verdieping 1-3 (gekoppelde) brand- of hittemelders en daarnaast ook een brandblusser. De kans op een brand is heel klein, maar de impact - zo blijkt maar weer eens - kan heel groot zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Tenzij je in piekepolder woont (kijk maar eens een aflevering van Brandweerman Sam, daar gaat alles meteen in de fik zodra een glas water in de grond valt); lijkt me de nood aan dure spullen niet zo groot.

Zorg voor een correcte electrische installatie met goeie aarding; let op met kaarsen en grote electrische verbruikers; en zorg voor voldoende werkende rookmelders. Dat lijkt me een erg goeie basis die wel prioritair is.
Vaar ook niet blind op verouderd advies (ook van brandweerlui); bijvoorbeeld een wasdroger met warmtepomp is nauwelijks brandgevaarlijk want daar komen geen hoge temperaturen in voor. Risico van wasdrogers bestaat enkel bij de goedkopere types die met electrische verwarmingselementen werken; als daar na verloop van tijd stof rond samenklit kan dat ontbranden.

Want hoe rottig en ingrijpend het ook is voor mensen die het meemaken; de kans op een brand is best klein. Laat je niet gek maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-12 21:14
Is niet zo effectief. Een sprinkler brengt in huis meer schade dan een beperkt brandje. En een aerosol blussysteem heeft voldoende koelnd vermogen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:46
Koffie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:
Ik gebruik jouw blog regelmatig om te laten zien waarom een brandmelder in de meterkast toch wel te overwegen is, zo'n knock out is wel wat groot, maar de ampul van Bonpet ziet er wel aantrekkelijk uit, de vraag is natuurlijk hoe goed dat werkt.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:42
Om eerlijk te zijn dacht ik er eerst een beetje lacherig over toen ik de titel las. Ik ben bezig om een huis te kopen en voor die 100 euro misschien toch maar wat in de meterkast ophangen als ik straks de sleutels krijg.

• ngommers
Helaas een ervaringsdeskundige aanwezig, dat is nou precies de reden dat ik het wil ophangen.
Een vriend van mij altijd mega zuinig op z'n spullen en iemand die ook voor de duurdere merken gaat heeft ook brand gehad, die was gelukkig thuis aanwezig waardoor die direct 112 kon bellen. Ondanks dat is zijn woning nu al een paar maanden niet bewoonbaar.

Ik wacht de andere reacties ook nog even af, maar tot nu toe staat de FKO dus bovenaan.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:15
Wij hebben brandmelders die aan elkaar doorgekoppeld zijn; het lijkt mij heel interessant om daar ook een alarmsysteem aan te hangen.

Al is het een 4G module die enkel 'belt' of een sms stuurt; of wellicht automatisch de hoofdschakelaar uitzet bij een brand?
--

En daarnaast; maar weinig mensen hebben een fatsoenlijke brandblusser in huis?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FuaZe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:11:
Wij hebben brandmelders die aan elkaar doorgekoppeld zijn; het lijkt mij heel interessant om daar ook een alarmsysteem aan te hangen.

Al is het een 4G module die enkel 'belt' of een sms stuurt; of wellicht automatisch de hoofdschakelaar uitzet bij een brand?
--

En daarnaast; maar weinig mensen hebben een fatsoenlijke brandblusser in huis?
Hoofdschakelaar uit? Zou juist alle verlichting vol open zetten. Het is heel erg afhankelijk van het type brand wat je moet doen. Wel/niet stroom afschakelen, ventilatie uit of juist maximaal om rook af te voeren etc.
Hier hangen de gekoppelde brandmelders ook aan KNX die een scene activeerd waarin ventilatie uitschakelt, alle lampen binnen vol aan gaan en buitenshuis gaan knipperen.

Ook een FKO in de meterkast. Hoop niets van dit alles ooit nodig te hebben.

• ngommers
Blijkbaar is de FKO ooit eens in het programma van Brandweerman Cor geweest.
Ik kwam net het volgende tegen op het brandweer forum:
Wat er niet in de uitzending te zien was, was dat er eentje niet afging en vervolgens nadat er wel een was afgegaan er uiteindelijk nog zoveel vlammen waren terwijl er nog een onontstoken "bom" in de auto lag dat brandweerman Cor uit veiligheidsoverwegingen zelf de brand heeft geblust met HD :'(

Gelukkig kunnen ze tegenwoordig alles mooi monteren
Verder was daar ook weinig info te vinden.
Al werd er wel kritisch gesproken over de FKO, deze heeft een lont welke echt vlam moet vatten de brand is dan dus al wat groter voor die in werking komt. Een systeem welke op hitte afgaat zal dan sneller inwerking treden.

Een aerosol blussysteem lijkt dan een betere oplossing te zijn. Die heeft bijvoorbeeld Bonpet ook. Maar je hebt ze ook die bij een lagere temperatuur afgaan.

Het wordt het weekend dus even verder zoeken.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Die bonpet ampul is wel een mooi dingetje. Klein, goedkoop en past mooi in de meterkast.. durf die wel aan, ik heb toch iets meer vertouwen in de bonpet dan de FKO gevoelsmatig :)

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:54
Heb net wat demo video's van beide partijen zitten kijken.

Bonpet ziet er als product wat gelikter uit. Chique capsule, bescherm rooster verkrijgbaar(zal dan ook wel nodig zijn). De werking in de demo film vond ik echter tegen vallen (brandstof kon evengoed op zijn zegmaar)
YouTube: Bonpet ampul in actie | Bonpet Systems Nederland
Werking bij 59 seconden

FKO, ziet er als product simpel en lomp uit. Oogt daarintegen minder kwetsbaar dan zijn tegenhanger. De werking oogt zeer effectief. Er vind namelijk echt een kleine explosie plaats en het vuur is praktisch direct uit. YouTube: Fire Knock Out demonstratie in Nederland
Werking bij 19 seconden

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:05
Hier vorige week nog 4 fko's opgehangen... Hoop ze nooit nodig te hebben of ze goed werken maar van wat ik er over heb gelezen beter dan niets en het kost ook niet de wereld.
Heb overigens nu in het nieuwe huis ook 2 schuimblussers van 6 kg staan.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:38
Kan zo'n fko niet ook per ongeluk af gaan? Want dan heb je niet gedekte schade?

Na hoeveel jaar dien je hem te vervangen?

Ik heb een huis en installatie uit 2015 dus ga er eigenlijk vanuit dat er hier nooit brand in de meterkast kan ontstaan, heb daar zelf ook niet zitten prutsen.

De droger is dan een groter risico?

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-12 06:34
President schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 06:13:

Ik heb een huis en installatie uit 2015 dus ga er eigenlijk vanuit dat er hier nooit brand in de meterkast kan ontstaan, heb daar zelf ook niet zitten prutsen.

Ik zou er persoonlijk wel van uit gaan, als is je meterkast gisteren geplaatst er kan altijd een risico aanwezig zijn of zich naar verloop van tijd vormen.
Hier hebben we rookmelders en twee brandblussers. Zo'n automatische blusser zou me met de huisdieren wel wat meer gerust stellen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zowel die FKO als dat andere systeem hebben hitte danwel vuur nodig. Per ongeluk afgaan zit er dus niet in. Helemaal niet met een FKO die echt als een soort explosief met lont ontstoken moet worden.

Zelf heb ik diverse rookmelders in huis hangen, welke tevens zigbee gekoppeld zijn zodat ik ook per telefoon geinformeerd kan worden.
In de meterkast ligt een temperatuursensor, hier wil ik nog iets mee gaan doen bij een extreme snelle stijging of een bepaalde max temperatuur.
Daarnaast hangt er dus ook een FKO in de meterkast.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:42
Woody179 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:44:
Heb net wat demo video's van beide partijen zitten kijken.

Bonpet ziet er als product wat gelikter uit. Chique capsule, bescherm rooster verkrijgbaar(zal dan ook wel nodig zijn). De werking in de demo film vond ik echter tegen vallen (brandstof kon evengoed op zijn zegmaar)
YouTube: Bonpet ampul in actie | Bonpet Systems Nederland
Werking bij 59 seconden

FKO, ziet er als product simpel en lomp uit. Oogt daarintegen minder kwetsbaar dan zijn tegenhanger. De werking oogt zeer effectief. Er vind namelijk echt een kleine explosie plaats en het vuur is praktisch direct uit. YouTube: Fire Knock Out demonstratie in Nederland
Werking bij 19 seconden
Ik vind de FKO wel een zeer slechte representatie van een brand in bijvoorbeeld een meterkast. Dat ding wordt gewoon in het vuur gegooid. Die Bonpet video is tenminste een representatievere video voor brand in een meterkast (ik vind dat hok die ze gebruikt hebben zelfs nog wel wat groot voor een meterkast).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
...De droger is dan een groter risico?
Indien het een warmtepomp droger is, is die veel minder brandgevaarlijk dan je koelkast. Ooit gehoord van een brand door een koelkast?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Joe28965 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:09:
[...]

Ik vind de FKO wel een zeer slechte representatie van een brand in bijvoorbeeld een meterkast. Dat ding wordt gewoon in het vuur gegooid. Die Bonpet video is tenminste een representatievere video voor brand in een meterkast (ik vind dat hok die ze gebruikt hebben zelfs nog wel wat groot voor een meterkast).
Maar bij die Bonpet heb ik weer mijn vraagtekens bij de liters en liters benzine die ze op dat ding moeten gooien voor hij af gaat. Je hebt zo te zien wel een heel serieuze brand nodig voordat die af gaat. (en inderdaad, blust hij het echt, of is de benzine gewoon opgebrand? Volgens mij een beetje van beide)

De FKO in de container geeft wel een beetje beeld van wat er in de meterkast gebeurt, denk ik.

Toen ik zat te lezen en op de sites zat te kijken, had ik een beter gevoel bij de Bonpet, na de filmpjes vind ik de FKO er beter uit zien.
En mocht de FKO het niet blussen, heb je tenminste wel een goede waarschuwing. :D

[Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 25-11-2022 10:20]

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Naar aanleiding van dit topic net een FKO in de meterkast opgehangen. Hangt net boven de groepenkast.

We hebben ook meerdere brandmelders gekoppeld aan het alarmsysteem, maar onze meterkast is onderaan de trap en dat is de enige vluchtroute (naast het platte dak op) vanaf de bovenverdieping.

Het er al eerder over nagedacht maar toen niet meer van gekomen. Nu zag ik dit topic en gelijk met eentje besteld.

De Bonpet lijkt me op basis van de filmpjes erg traag. Gaat af op basis van druk lijkt me? Zelfde idee als een sprinklerinstallatie maar daar is de ampul veel kleiner

[Voor 6% gewijzigd door Bramster op 25-11-2022 19:08]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bramster schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:06:
Naar aanleiding van dit topic net een FKO in de meterkast opgehangen. Hangt net boven de groepenkast.
Dát dus! :Y)

Ik zeg zojuist een filmpje op YT waar ze laten zien dat zelfs Truus van op de hoek een FKO kan installeren. Alleen monteerde Truus 'm vrolijk ónder de groepenkast.

Kijk eens naar mijn foto's op mijn blog en je zult zien dat eigenlijk alles onder de groepenkast vrijwel ongeschonden was.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het kan toch, was bij ons ook het geval:
Klemmen van de hoofdmeter waren bij de bouw niet volledig aangedraaid. Heeft 15 jaar geduurd voordat de overgangsweerstand zo groot was geworden (steeds vonkjes in die 15 jaar bij grote belastingen) dat de stroommeter begon te smelten. Gelukkig waren we thuis en merkten we dat de stroom even tijdelijk uitviel. In de meterkast was niets te zien, maar wel te ruiken. Stroom werd toen een knipperlicht: aan/uit/aan/uit
We hebben snel alle groepen uitgeschakeld en brandweer + netbeheerder gebeld die gelukkig snel kwamen.

Omdat we thuis waren en snel alle verbruikers konden afsluiten is de boel niet in de fik gegaan. Dat is dus mazzel geweest!

• ngommers
Ik heb mij inmiddels nog iets verder zitten inlezen maar nog geen keuze weten te maken.

FKO dient elke 5 jaar vanaf productiedatum vervangen te worden volgens de fabrikant.
Ik kwam een TNO testrapport tegen maar die beschrijft niet of de propaanvlam uit is gegaan door de drukgolf of door de blusvloeistof.

De Bonpet heeft een levensduur van 10 jaar.

Als andere nog andere merken hebben hoor ik dat graag.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nvm

[Voor 93% gewijzigd door Leipo op 27-11-2022 18:52]

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee