automatische blus middel in woningbouw kom je zelden tot niet tegen.
Als je ze ziet zijn het separate systemen als hier benoemt. Zelf ben ik er geen fan van en dat heeft te maken met hoe het "ontstoken" wordt. vaak als er goed gekeken wordt naar het activeren van de blus methode komen er toch vonken vrij.
Zo is er, helaas, ook een grote brand ontstaan bij Krönnenzommer in hellendoorn.
https://www.zorgaccent.nl/terugblik-brand-kronnenzommer/
dat ter zijde was dat niet het antwoord op de vraag van @
Wally2002 ,
we hebben ooit een dubbele low pressure sprinkler systeem gemaakt, deze zat op de waterleiding met een afsluiter er voor en een druk sensor met een contact naar het alarm systeem die dit door melde naar de gebruiker als de water druk in dit deel van de leiding wegzakte voor 0.1 sec. . uiteraard ook weer i.c.m een optische rookmelder voor de vroeg tijdige melding.
en een keer een bonpet gemonteerd in een grote meterkast in huis, de deur was met een valdorpel en benodigde afdichtingen zo dicht mogelijk gemaakt. Want het materiaal wat vrij komt is echt niet om even zo in een losse meterkast te hangen. Hier ook geld weer met een optische melder voor de tijdige detectie.
maar eerlijk is eerlijk, na bovenstaand artikel, mocht ik en mijn collega's de locatie weer terug bouwen naar oorspronkelijke staat, toen hebben we duidelijk uitgesproken dat we nooit meer voor de laatste oplossing gaan.