Lamp altijd aan bij schakelaar aan/uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 19:24
Ik heb het vermoeden dat ik met een defecte schakelaar te maken heb. Dit is een oud type schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MymXflSCjc4Koj-Ay4KxfIfESFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h6R4DMSq9FcIwyTAfGRwLJY.jpg?f=fotoalbum_large
Heb een led lamp aangesloten, maar deze blijft nu altijd branden. Met een multimeter heb ik de spanning gemeten op de rode draad en zwarte draad bij de schakelaar en daar meet ik altijd 230v (of de schakelaar nu aan of uit staat).

Ik zie verder niets vreemds aan de schakelaar, heb er wat stof tussen weggehaald met een droog wattenstaafje, dat hielp niets.

Wat kan ik het beste doen? Verder loshalen en schoonmaken? In het geval er iets defect is, zit er dan niets anders op dan de hele schakelaar inclusief kap te vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:57
Ik zou hem vervangen, deze is al 50jr in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:30
Heb je ook gemeten aan het andere einde van de schakelaar?
De uitgang naar je lamp zogezegd.

Als test kan je altijd 1 van de draden losmaken.
Blijft de lamp branden dan weet je dat je een andere schakelaar moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:10
Doet ie het met een gewone lamp ook nog? Zo niet kan het goed dat de schakelaar zo oud is dat er een lekstroom is die voldoende is voor een LED, maar niet voor een gewone lamp. Hoe dan ook zou ik de schakelaar vervangen (en eerlijk gezegd ook de elektra-draden want rood/groen geeft al aan dat dat stuk ook heel oud is)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
Ok,dank voor de feedback, vervangen dus maar.
Ik kom alleen wel weinig dubbele schakelaars tegen in deze opstelling.

Ook zag ik dat de bovenste schakelaar alleen met een zwarte draad is verbonden. Met deze bovenste schakelaar gaat de lamp in de hal boven uit (hier zit ook deze schakelaar) Deze lamp in hal boven is ook met een schakelaar beneden te bedienen.

Kan ik een dubbele schakelaar zoals deze gebruiken in deze situatie? Ik wil als even kan nog geen nieuwe draden trekken op dit moment. Dit is eigenlijk de enige dubbele schakelaar die ik tegenkwam die waarschijnlijk wel redelijk makkelijk zou moeten passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZztfe-S1NK5pnX7LnbKs3YiByY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4mu8F8a6oPKcQEc8SdTcM0I.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.elektramat.nl...n-wit-2601-6-2601-6-apjw/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oef, alsjeblieft zeg... Je hebt een knappe jaren-30 bakeliet dubbele wisselschakelaar, en die ga je vervangen door het eerste beste knaken-opbouwexemplaar? Zelfs als 'ie mechanisch defect zou zijn, zou ik 'm repareren in plaats van vervangen. Als je er al persé van af wilt, neem dan op zijn minst een inbouwschakelaar - al kan ik voorstellen dat de inbouwdoos niet bepaald meer een courante maat heeft :P

Overigens vermoed ik dat de schakelaar nog prima werkt. Hoe groot is de kans dat die kapot gaat precies op het moment dat je de lamp vervangt? En dat 'ie dan nota bene altijd stroom geeft, in plaats van nooit (wat je bij een breuk zou verwachten)? Ook ik gok op lekstroom. Vraag is dan of het vervangen van een op zich prima werkende schakelaar dat probleem gaat oplossen. Kijk eens naar een grondlast of compensator.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Is je led-lamp HELEMAAL aan, of blijft 'ie nog een beetje branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 20:08
Gaat een normale gloeilamp wel helemaal uit als je de schakelaar uit hebt staan? En blijft de LED-lamp aan-aan, of brandt deze zachtjes? En is de schakelaar onderdeel van een hotelschakeling? (=dat er elders in huis nog eenzelfde schakelaar is om dezelfde lamp te schakelen)

Als de gloeilamp uitblijft, de LED-lamp zacht brandt als deze uit zou moeten zijn en je te maken hebt met een hotelschakeling dan heb je te maken met een lekstroom vanwege zgn. inductie. Plaatsen van een nieuwe schakelaar gaat daarbij niet helpen. Dit zou ik sowieso pas al laatste doen: de problemen die je beschrijft hebben volgens mij geenzins te maken met een kapotte schakelaar. Dan zou de lamp moeten knipperen.

Bij een hotelschakeling lopen er twee schakeldraden langs elkaar door een buis. Op één van deze draden staat stroom, de ander niet. Doordat de draden langs elkaar lopen vind er als het ware overspraak plaats van de ene naar de andere draad en het resultaat is een lekstroom bij een gebruiker als een LED-lamp.

Oplossing is dan mijn inziens op zoek naar een ander type (vaak duurdere) LED-lamp; deze belast het circuit op een andere manier waardoor dit niet optreedt. Zeker de vaak goedkope LED-filament lampen zijn vatbaar voor dit probleem.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taldin
Ik heb het net getest met een 11w spaarlamp, deze bleef ook gewoon aan met schakelaar uit.
Met de multimeter meet ik ook altijd 230v tussen de 2 draden die aan de lamp bevestigd worden.

De bovenste schakelaar is wel onderdeel van een hotelschakeling (die werkt gewoon prima). De onderste 'defecte' schakelaar is geen onderdeel van een hotelschakeling. Hoe het kan weet ik niet, maar het lijkt er nu toch wel op dat de schakelaar niet meer 'uit' wil.

Ik denk dat ik er maar iemand naar laat lijken die er meer verstand van heeft dan ik. In ieder geval bedankt voor alle advies en info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het lijkt me ook een dubbelpolige schakelaar?

Weet niet of je kan meten op de schakelaar...

De groene en rode draad zouden 230v opleveren ongeacht of de schakelaar aan of uit is.. De andere kant met de zwarte draad zou alleen spanning hebben als de schakelaar aan staat..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Maar wat doen een groene EN een rode draad op een schakelaar?
Ik zou verwachten dat die twee rode draden met elkaar moeten worden doorverbonden en dan nog eens controleren of zwart en groen goed zijn aangesloten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

JukeboxBill schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:47:
Maar wat doen een groene EN een rode draad op een schakelaar?
Ik zou verwachten dat die twee rode draden met elkaar moeten worden doorverbonden en dan nog eens controleren of zwart en groen goed zijn aangesloten.
Die twee rode zullen ook geschakeld worden? Dubbelpolige schakelaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Dat en het feit dat het wipper mechaniek ook breed uitgevoerd is... En de 1 en 0 op de schakelaar al is dat ook op een enkelpolige mogelijk

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
evilution schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Niet gebruikelijk (tegenwoordig), maar dat zou kunnen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

JukeboxBill schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:52:
[...]

Niet gebruikelijk (tegenwoordig), maar dat zou kunnen.
Aan de kleuren te zien is het niet erg een installatie naar tegenwoordige normen ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• taldin
Toch nog even update. De schakelaar doet het weer. Ik had 'm nog eens schoongemaakt en de contactpunten wat verbogen met een schroevendraaier. Nu meet ik met de multimeter en schakelaar uit 0v tussen rood en zwart en met schakelaar aan 230v. De goedkope ledverlichting gaat ook nog eens direct uit wanneer ik de schakelaar uitdoe.

Toch was dit topic voor mij niet voor niets, heb er toch weer van geleerd.
Pagina: 1