Wat is een "grondlast"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• SjorsBeens
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:37
Beste allen,

Ik ga steeds verder over tot de invoer van led lampen.
Ik krijg de laatste tijd alleen steeds vaker te horen dat de lampen "niet helemaal" uit gaan. Ze bloeien nog heel lang na.
Op het internet nazoekend adviseert men mij om een zgn "grondlast" te plaatsen tussen de nul en de spanningsvoerende draad om dit probleem op te lossen.

Men noemt dit een "grondlast" maar legt nergens uit wat het is.
Wel laat men weten dat dat ding tussen de 7,95 euro en 12,95 euro per stuk moet kosten.

Vandaar een paar vragen:
1. Wat is nu zo een grondlast?
2. Wat verbruikt zo een grondlast en hoe veilig is hij?
3. waarom is het ding zo schreeuwend duur?
4. Zijn er andere oplossingen om dit probleem te voorkomen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden

hartelijke groet
Sjors

Beste antwoord (via SjorsBeens op 24-02-2023 09:51)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het kan ook capacitieve inkoppeling zijn: dat gebeurt als er een paar meter fasedraad naast een schakeldraad ligt.

Het is het makkelijkst op te lossen met een condensatortje parallel aan de schakelaar of lamp.
Het zou me niet verbazen als zo'n "grondlast" (nooit van gehoord) gewoon een condensator is.

https://www.sandervunderi...ondensator-x2-0-22uf.html

Een condensator neemt alleen schijnbaar vermogen op, wordt dus niet warm en verhoogt het verbruik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 23-02-2023 14:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
1.: Een oplossing als je werkt met matige dimmers en lampen (zeg Ali-kwaliteit) die de stroom niet volledig afsluiten (lekstroom hebben) om toch alle lampen uit te krijgen (maar dan gaat de energie de grondlast in en verloren als warmte, dus echt een work around)
2.: Dat ligt aan je lekstroom
3.: Omdat het lekker verkoopt
4.: Het licht gewoon volledig uitschakelen. Dan kán er geen stroom meer lopen en heb je nergens last van.

Hier hangt het hele huis vol ledlampen en heb nog nooit last van nagloeien gehad (maar gebruik dan ook veel Hue-lampen en waar geen Hue goede dimmers van bijvoorbeeld Busch-Jaeger)

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 23-02-2023 11:30 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-05 13:06
Je kan ook slimme lampen gebruiken. Die schakelen het licht wel helemaal uit (maar blijven zelf wel enige stroom verbruiken, natuurlijk)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• SjorsBeens
Dank voor jullie snelle reactie!

de lampen zitten vaak achter sonoff basics. en ze blijven inderdaad gloeien.
Ik ben een beetje op zoek naar een slimme oplossing. Dus niet vervang alle sonofs door Hue switches oid

Wie weet er iets slims?

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:24

Wish

ingwell

SjorsBeens schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:39:
Dank voor jullie snelle reactie!

de lampen zitten vaak achter sonoff basics. en ze blijven inderdaad gloeien.
Ik ben een beetje op zoek naar een slimme oplossing. Dus niet vervang alle sonofs door Hue switches oid

Wie weet er iets slims?
Als je geen "dure" oplossingen wilt (zo lees ik je vraag hier), dan is het helemaal uitzetten het slimst (en goedkoopst).
Iets met een dubbeltje en 1e rang :)

No drama

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is lang? Een led in de huiskamer gloeit ook even na maar dat zijn enkele seconden denk ik. Dat ligt in dit geval aan de lamp, want de vorige ledlamp deed het niet. Ik vind het eigenlijk ook wel een leuk effect, je ziet dan de draadjes nog oplichten in de lamp en hij gaat toch wel uit. De vorige ledlamp deed dit niet.

Overigens doen de ledjes in mijn pc voeding en in de monitoren dit ook. Ze blijven nog een minuutje aan, zelfs als ik, de stekker er uit trek :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• SjorsBeens
je moet hier denken aan minimaal een uur en soms nog langer

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Die last is gewoon een weerstand van 1 of meer lampen, alleen in de aan stand gebruikt dat extra.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:51
Een uur is niet normaal.
Als die lampen een uur nabranden ligt dat gewoon aan die sonoff dingen, die lekken dus gewoon.

Als je zo'n last opneemt dan verstook je die energie in een weerstand, maar dezelfde hoeveelheid energie verstook je dus continue als de lampen aan staan, dus een volkomen onzin oplossing lijkt me.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het kan ook capacitieve inkoppeling zijn: dat gebeurt als er een paar meter fasedraad naast een schakeldraad ligt.

Het is het makkelijkst op te lossen met een condensatortje parallel aan de schakelaar of lamp.
Het zou me niet verbazen als zo'n "grondlast" (nooit van gehoord) gewoon een condensator is.

Een condensator neemt alleen schijnbaar vermogen op, wordt dus niet warm en verhoogt het verbruik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 23-02-2023 14:22 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:24

dragonhaertt

@_'.'

Proton_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:20:

Dit (y)

Led kan nog wel eens (oneindig lang) een beetje 'gloeien' op parasitaire stromen op je draden, ook als je met een echte schakelaar alles hebt afgesloten.

Dit kan geen kwaad, behalve dat het misschien niet mooi is.
Een oplossing zoals een grondlast of condensator 'verbrand' die energie, zonder dat je het ziet als licht.
Het wordt dus niet energie-zuiniger, maar je hebt het 'nagloei' effect niet meer.

Een andere oplossing kan zijn om zowel de fase als de nuldraad te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 23-02-2023 14:32 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsBeens
Beste Proton_ en Dragonhaertt,

Dank voor jullie antwoord.
Ik ga hier van het weekend mee aan de slag en plaats er een condensator tussen aan de lampkant.
Als het goed is, is het dan weg.
Het is inderdaad slechts heel lang nagloeien. Maar net genoeg voor dochterlief om te zeggen dat er snachts “lichtgevende ogen” op het plafond zitten.
Ik hoop dat het hiermee is.

Ik laat het jullie weten
Groet
Sjors
Pagina: 1