twee ton in dollars

Pagina: 1
Acties:
  • 3.391 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !nFerNo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 14:45
https://tweakers.net/nieuws/210758/unihertz-maakt-kleine-jelly-star-smartphone-met-3-inch-scherm.html

@arnoudwokke
"twee ton in dollars"
Als Vlaming zegt mij dit niets.

Een "ton" was vroeger 1000Bfr (25€), ik weet niet of de term de invoer van de euro heeft overleeft maar zelfs als het nog altijd 1000 zou betekenen dan nog is 2000 dollar niet veel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Een ton is in nl spraakgebruik 100.000 gulden/euro. 2 ton dollars is 200.000 dollars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik ging even googlen op het gebruik in vlaanderen, en kwam toen bij een topic uit 2019 met dezelfde strekking: Het woord 'ton' is onduidelijk voor Vlaamse bezoekers.

Zie het antwoord van @arnoudwokke destijds: arnoudwokke in "Het woord 'ton' is onduidelijk voor Vlaamse bezoekers"

In het Nederlands is het zo enorm ingeburgerd dat ik me kan voorstellen dat de redactie daar niet direct aan gedacht heeft. Wij spreken over een huis van 3 ton (tegenwoordig 5 ton) of een begroting van een X aantal ton.

Wat ook verwarrend is, is dat we het bij gewichten weer hebben over een ton als 1000Kg (metrische ton), kent men dat in Vlaanderen wel?

[ Voor 12% gewijzigd door AlphaRomeo op 14-06-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Reactie hierboven aangepast met zelfde info.

[ Voor 87% gewijzigd door I_IBlackI_I op 14-06-2023 09:47 . Reden: Irrelevant ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:39
AlphaRomeo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:39:
Wat ook verwarrend is, is dat we het bij gewichten weer hebben over een ton als 1000Kg (metrische ton), kent men dat in Vlaanderen wel?
Dit is volgens mij wel veel gebruikelijker (tons, tonnes) ik ben zelf geen Belg, maar ik zie op internationale vrachtwagens en verkeersborden ook vaak max 3,5t (of elk ander getal) staan.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !nFerNo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 14:45
AlphaRomeo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:39:
Ja, uiteraard. 1000kg is een "ton" in gewicht.

Het woord heeft verschillende betekenissen, bv ook een (houten) vat, een (regen)ton, etc. Het is alleen de connectie met geld die er niet op dezelfde manier is.

Ben er ook vrij zeker van dat de betekenis van "ton" voor 1000Bfr. een Antwerps gegeven is/was en daarbuiten waarschijnlijk minder werd gebruikt. Zo was ook 100Bfr. een "pondje". Je sprak dan van tonnekes en pondjes als je wat hipper wou communiceren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:16

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik heb het artikel ont-tond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36

Spotmatic

Ken sent me

offtopic:
Gebruiken Belgen wel "mille" om bedragen in duizendjes aan te geven? Dus bijv. 10 mille = 10.000 Euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 14-06-2023 13:09 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Beetje overdreven. Ton is een normaal Nederlands woord. Om nu normaal Nederlands taalgebruik aan te passen voor die anderhalve Vlaming die het niet snapt...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

@evilution Het is inderdaad een normaal woord in de Nederlandse taal, maar heeft in de landen waar het gesproken wordt een andere betekenis. Dit zie je ook terug in de dikke van Dale.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
evilution schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Beetje overdreven. Ton is een normaal Nederlands woord. Om nu normaal Nederlands taalgebruik aan te passen voor die anderhalve Vlaming die het niet snapt...
Van tweakers.net;
Bezoekcijfers

Tweakers wordt door 9.925.664 unieke user id's per maand bezocht, gemeten over de laatste zes maanden. En is met gemiddeld 100 miljoen pageviews per maand de grootste elektronica- en technologiewebsite van Nederland en België.
Dan vind ik het wel netjes dat ze daar rekening mee houden

[ Voor 5% gewijzigd door monkel op 14-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

Hoezo? het is toch netjes opgelost en voor alle partijen nu duidelijk?

ora et labora

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:16

Hayte

Nieuwsredacteur
[...]

Het is een minimale aanpassing om het artikel leesbaarder te maken voor al onze gebruikers, niet alleen onze Nederlandse lezers. Om dat een 'beetje overdreven' te noemen, vind ik... Nou ja, een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:51
En als toevoeging: een amerikaanse ton geiwcht is 907kg (2.000 pounds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

[...]

Als 6 miljoen taalgenoten het woord niet begrijpen, is het toch niet even "normaal" als het woord "honderdduizend"...

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:40
Beetje off-topic, maar zelf woonachtig in Noorwegen. In de beginjaren wel eens aan een wandeling begonnen op die 10 mil was (vrij vertaald 10 mijl) Ik ging er vanuit dat dit een landmijl was (ca 1.6km) Dus omgerekend zo’n 16km. Wat blijkt. Een mijl in Noorwegen is 10km. Dus mijn tocht was een “beetje” langer.

Moraal van het verhaal. Gebruik nooit dubbelzinnige aanduidingen in geschreven tekst (In dit geval had de nationale toeristen vereniging geen rekening gehouden met toeristen uit het buitenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:51
Vlaming hier. Ton gebruiken we inderdaad niet maar is wel semi gekend. Tegenwoordig spreekt men in k's (1000) en mil's (1 000 000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Hayte schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Het is een minimale aanpassing om het artikel leesbaarder te maken voor al onze gebruikers, niet alleen onze Nederlandse lezers. Om dat een 'beetje overdreven' te noemen, vind ik... Nou ja, een beetje overdreven.
Ik vind het toch een gemiste kans. Dit was juist een prachtig leermoment geweest, door onbekende termen gelijk uit te gummen in plaats van toe te lichten pak je geen pluspunten. Nu heb je je vlaamse medemens de kans ontnomen om wat nieuws te leren. Op een zelfde manier ben ik bekend geworden met prachtige vlaamse termen als 'kuisen' en 'zopas'.

Wat mij betreft 'terug-tonnen' die hap, met even de betekenis tussen haakjes i.e.
[...] 2 Ton (200.000 dollar) [...]
oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:08
de aanduiding ton voor (vroeger) fl 100.000 is ontstaan doordat de zilveren gulden een gewicht van 10 gr had. 100.000 guldens hadden dan een gewicht van 1000 kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-07 15:29
[...]

Kortzichtige reactie. Zou me niet verbazen dat aantal Belgische gebruikers in de userbase over de 15% zit. Laat nog staan van in Nederlandse ingezetenen met buitenlandse roots die de term (nog) niet kennen, internationale gebruikers die naar Engels of andere taal met zoekmachine vertalen enz.

Normaal of mooi taalgebruik vind ik het overigens niet. Alhoewel lichtelijk overdreven, past het haast in dezelfde categorie als personen die euri zeggen of prijzen in gulden bijven gebruiken (je die zijn er nog steeds). Of mss een nog betere vergelijking, de gewichten nog uitdrukken in onsjes en ponden, zucht.

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 15-06-2023 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Zelfs als Tweakers.net enkel en alleen op de Nederlandse markt gericht was, dan was "twee ton in dollars" nog steeds vreemd en verwarrend.

We zeggen ook nooit "een ton in euro's". Een ton betekent voor ons altijd impliciet 100.000 euro (en vroeger 100.000 gulden).

"Twee ton in dollars" leest daarom als "200.000 euro in dollars" en dat is volgens de laatste koers ongeveer 216.356 dollar. Maar dat is niet wat er wordt bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het artikel is aangepast en verdere discussie over dit punt lijkt me dan ook niet nodig. Ik sluit dus het topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.