Hoe kom jij aan jouw muziek? + Direct music service (DMS)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeliefje
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-06-2024
Hoi (mede)DJ's / tweakers,

Momenteel ben ik startende als DJ. Uiteindelijk wil ik richting techno, maar op dit moment draai ik zo nu en dan op bijvoorbeeld een verjaardag van familie en kleine bedrijfsfeestjes.

Nu vind ik het wel zo netjes en tevens ook fijn om de muziek hiervoor op een legale manier te kunnen gebruiken. Na mezelf wat ingelezen te hebben, ben ik erachter gekomen dat veel DJ pools ook versies van nummers online downloadbaar stellen die makkelijker 'mixbaar' zijn, en uiteraard waarborgen ze de kwaliteit. Win win, dus, vooral met het oog op muziek uit de jaren 60/70/80 die weinig tot geen intro's en outro's hebben.

Daarbij komt de vraag: waar halen jullie je (goede kwaliteit) muziek vandaan?
Zelf zit ik te kijken naar Direct Music Service. Ondanks dat ik hun abonnementsprijs best hoog vind, overweeg ik hun wel omdat hun juist ook veel muziek hebben uit de jaren 60/70/80. Daar heb ik bij andere recordpools nog niets over gehoord. Nu is mijn vraag over specifiek Direct Music Service het volgende. Bij het aanmelden voor deze service, vragen ze je om, minimaal één link toe te voegen van bijvoorbeeld mixcloud, Instagram en Facebook. Hierin staat ook benoemd dat je een 'professionele' DJ moet zijn om toegang te krijgen tot deze DJ pool. Zelf vind ik mezelf inmiddels redelijk professioneel; ik heb alle gear aangeschaft inclusief speakers etc. Maar op mijn Socials ben ik mijzelf nog niet aan het promoten (ik heb één post hierover geplaatst van mijn 1e gig), en ik heb ook nog geen mix online staan. Om een mix online te zetten, heb je natuurlijk ook gekochte muziek nodig, en ik ben nog niet zover dat ik dat allemaal heb: daarvoor wil ik juist een account op DMS. En om mezelf te promoten op mijn Socials, wil ik eerst een gedegen, legale muziekbibliotheek hebben zodat ik ook daadwerkelijk iets van kwaliteit kan bieden.
Nu is het zo dat je een link moet toevoegen, maar je tegelijkertijd ook direct moet betalen. Zonder dat je dus weet of je wel wordt toegelaten op DMS.
Heeft iemand met bovenstaand verhaal ervaring? Mochten ze mij bijvoorbeeld niet toelaten - krijg ik dan gewoon mijn geld terug? Volgens mij hanteren best veel DJ rekord Pools deze 'regel' dat je professioneel DJ moet zijn etc. en dit ook aan moet tonen voor toelating. Ik vraag mijzelf dan twee dingen af: 1. Hoe bepaalt de DJ pool of het/ik professioneel is/ben? en 2. Hoe moet je dan beginnen als DJ? Moet je dan maar gewoon alle muziek eerst downloaden (wat je natuurlijk niet wil als DJ)? Hoe zijn jullie hier mee om gegaan, en waar hebben jullie muziek vandaan gehaald in het verleden en in het heden?

[ Voor 188% gewijzigd door madeliefje op 13-06-2023 21:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimeWaster
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 09:37
Ik meende op een DJ subreddit te lezen dat er in de praktijk amper naar de links wordt gekeken die je opgeeft en de aanwezigheid van de links vooral laat zien hoe goed de registreerder erover na heeft gedacht.
Ze kunnen je moeilijk laten betalen voor een dienst die je niet afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:10

Chiron

Moderator Discord
madeliefje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:10:
Hoi (mede)DJ's / tweakers,
Hoe moet je dan beginnen als DJ?
Er is een klein draadje... How to become a DJ: Deel XVIII O-)
Moet je dan maar gewoon alle muziek eerst downloaden (wat je natuurlijk niet wil als DJ)? Hoe zijn jullie hier mee om gegaan, en waar hebben jullie muziek vandaan gehaald in het verleden en in het heden?
Ik zal wel ouderwets zijn, maar vroeger kocht ik alles in een ouderwetsche platenzaak. Ook wel veel online via decks.de. Later in het MP3 tijdperk heb ik heel veel gekocht op bijv. Beatport.
Je kan ook rommelmarkten en vinyl beurzen af gaan als je de muziek zoekt voor de familie/vrienden disco feestjes (ik gok dat ze daar niet te wachten zitten op techno). Maar dat zijn mijn 2 centen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."