Asus XT8 icm Zyxel T54

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Sinds vanochtend overgegaan naar Tmobile glasvezel 1Gb. Vol verwachtingen heb ik de geleverde Zyxel T54 na wat testjes door de monteur uitgehaald en mijn Asus XT8 met de instelling VLan 300 ingezet.

Vreemd genoeg haal ik zowel met bedraad als wifi rond gem 150-200Mbit minder dan de Zyxel.

Dan maar de Asus op accesspoint gezet (heb op elke verdieping 1 staan)
De wifi vd Zyxel maar uitgezet en met bedraagd kom ik rond de 900-1000Mbit uit.

Ging ik de wifi6 proberen kom ik op 800gemiddeld. Dit is lager dan de Zyxel wifi. Ging ik voor de gein de wifi5 gerbuiken haal ik boven de 900🤔

Even los van het feit dat ik in de veronderstelling was de de Asus sneller dan de Zyxel zal moeten zijn. Hoezo is mijn wifi5 sneller dan mijn wifi6?
De wifi middels de asus snelle setup toegevoegd. 3 ssids voor 2,4 5 en 6.
160Mhz aan, auto selectie van kanalen incl dfs kanalen aan.

Weet iemand hoe dit kan en is de Asus ook trager dan de Zyxel. Lijk mij niet zoveel eraan te tweaken.

[ Voor 3% gewijzigd door 330d op 13-06-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet veel aan te tweaken betekent niet dat het een inferieur product is. Die providers willen gewoon niet dat jan en alleman gaat lopen knutselen en zij moeten komen opdraven om de boel weer te fixen, dus krijg je dichtgetimmerde firmware met alleen het hoognodige.

De reden dat de Asus geen gigabit trekt is omdat routeren en NAT rekenkracht kosten en dat hebben die wifi routertjes nou net niet. De spullen van de provider zijn gevalideerd voor 1Gbit dus weet je zeker dat ze het gaan halen.

Je zult je erover verbazen wat je nog nodig hebt om fatsoenlijk constant 1G up en down te doen.
Doorgaans is daar minimaal een courant quad core ARM socje met pakweg een gig geheugen nodig
of met fatsoenlijke offloading erbij misschien de helft.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik begrijp niets van je post :P
Je haalt 900mbit middels wifi5? dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, mijn ervaring is dat je met een reguliere client een 400-500mbit kunt halen.

Kun je eens in een tabel posten wat nu de verschillende snelden wifi/bedraad zijn bij asus en zyxel?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
laurens0619 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:05:
Ik begrijp niets van je post :P
Je haalt 900mbit middels wifi5? dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, mijn ervaring is dat je met een reguliere client een 400-500mbit kunt halen.

Kun je eens in een tabel posten wat nu de verschillende snelden wifi/bedraad zijn bij asus en zyxel?
Ik heb het idd een beetje vaag neergezet omdat ik kamp met 2 problemen:
in kort:
De Tmobile Zyxel T-54 is een stuk sneller dan mijn Asus XT8 met 1Gb Glas
De wifi 5 lijkt sneller te zijn dan wifi 6 op de asus zowel ingesteld als router of als ap

Tip van andere tweaker was dat ik de Nat acceleration moest aanzetten op de asus, maar deze is niet te vinden vreemd genoeg enkel jumbo frames, deze staat ook aan om te testen.
Na wat gegoogle kom ik tegen dat je Qos moet je sowieso uitzetten bij een verbinding boven de 500Mb, Nat acceleration functie is nog steeds niet zichtbaar na het uitzetten van Qos (deze stond op streamen bij mij).

Na wat testjes met de Asus als router presteert deze nagenoeg hetzelfde als de Zyxel.
Alleen de wifi gedeelte kan nog beter getweakt worden denk ik.

Any thoughts?

Blauw is met 5 Ghz-1
Rood is 5 Ghz-2
1 meter afstand van wired node.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JKl9_pmrV1Dvy-mDeRsEInFnnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMSnQiZHzysGkFA8FBx9BXTT.jpg?f=fotoalbum_large

Speedtest app op pc wired 940Mb is met Asus router Qos uit (net zo snel als met Zyxel als router)
600-700Mb is met Asus router Qos aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf3C3M6RmBKvK348XxreS5epexs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjHKxlifKsnatZeOyVngjs7A.jpg?f=fotoalbum_large

5 Ghz-1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DB_BeZsXg2pMmBYabB-nPb4ZwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsxrYT2CLdnefTBba2T4g5hW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyi2L5B8O2uwmPP2kO9_stYJFOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CP87TWINSCpXkHdQm1QHL5Zl.jpg?f=fotoalbum_large

5 Ghz-2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg2rIuv7PDNh503nGUet-ZsWu-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bH4RbbQOWs3WvOqqdgoiKbX0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6CFjnpBgt2VgW82OqtWwJ3OL_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrT9cnORfk0weduDLRFhi4iC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door 330d op 15-06-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@330d
Het is inderdaad een goede tip om HW acceleration AAN en alle "improvement zaken" zoals security scan/QOS uit te zetten als je de volle snelheid wilt halen.
Dat je bedraad 950mbit haalt laat zien dat het routerings gedeelte goed zit.

Dan het wifi gedeelte, je haalt nu 780mbit wat zeer snel is, of sneller kan hangt een beetje van je client af. Welke client gebruik je? Ik zie wel een 6je staan in je screenshot, betekent dit dat je device via wifi 6 verbonden is? En gaat wifi 5 dan nog steeds sneller dan dit?

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2023 09:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Gigabit halen over WiFi ga je eigenlijk nooit halen, alleen in de ideale omstandigheden.

Misschien lukt het als je een kooi van Faraday over je router heen zet en je mobiel er ook in stopt en dan gaat testen.

In de praktijk zie je dat er te veel stoorzenders en andere factoren zijn die het signaal net genoeg verstoren om niet in de buurt van het theoretische maximum te komen. Het is al wel beter dan vroeger, want ten tijde van 802.11g was het theoretische maximum 54Mbps maar je kreeg er in de praktijk ~20Mbps echt doorheen.
Prima voor je ADSL lijntje, maar daarna hield 't snel op :)

Procentueel doe je het nu dus prima :+

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 15-06-2023 16:22 ]

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1