@
smithingya
verwarming en tapwater ik zou die 2 watersystemen altijd gescheiden houden.
(zoals dat ook is in elk ander normaal systeem. er zit niet voor niks een 3wegklep/warmtewisselaar in een gasketel als die voor verwarming en tapwater. denk aan hygiëne en zo.)
1. meet eerst hoeveel je eigenlijk nodig hebt.
hang een emmer onder de douche kop, en tap zo precies mogenlijk voor b.v. 30 seconde de juiste douche temperatuur water. (laat dus eerst water door de douche kop komen tot die de juiste temperatuur heeft.)
meet dan de hoeveelheid water in de emmer.
is dat b.v. 5liter, dan heb je 5liter van 38 graden getapt in 30 seconde.
dat is dat 10liter per minuut op 38graden.
beste schrijf je dat als 10l/m@38.
een boiler(of warmtepompboiler) bevat b.v. 100l@65.
dus 100 liter op 65 graden.
hier kun je max tapdremper uit tappen, dat is vaak 90%.
dus je hebt dan 90l@65.
maar 65graden is te warm en doe je er koudwater bij.
(toevallig is dit precies 50%, dus ik versimpel verder even.)
90l@65 = 180l@38.
180l@38 / 10l/m@38 = 18minuten douche tijd.
je huis klinkt gebouwd voor max 2 personen.
dan kun je dus al douchen 2x 5minuten in de ochtend.
in de avond is het water al weer warm.
(een 100l boiler is vaak al weer warm in een uur of 2, maar kun je ook uit rekenen.)
verder gokken is brokken, meten is weten.
ik zelf gebruik een warmtepompboiler (voor tapwater, en als die daar mee klaar is verwarmt hij het huis)
alleen die boiler is maar 50l@55.
dus daar achter zit nog een 200l@65 boiler (die krijgt dus voor verwarmt water uit warmtepomp).
boven in die boiler zit een nood verwarming element (gaat maar 2-3kWh per jaar in, is echt niks maar moest van de vrouw.)
onder in de boiler zit een 3fase 1kW verwarming element, met maar 1 deel aan gesloten, dus maar 333W 1fase.
deze schakelt alleen aan als mijn 6000+Wp aan zonnepanelen dat ruimschoots leveren.
met zoveel Wp lukt dat ook in december en januari.
hier mee gooi ik rechtstreeks van de zonnepanelen een 97% van mijn warm tapwater behoefte er nog wel in.
ik heb over kill to the max, gewoon voor de fun of it.
alles zelf aangelegd, het is goed te doen voor een beetje handige tweaker.
maar pas op, je moet wel met een hoop zaken rekening houden.
(b.v als water warm word dan zwelt het en word de druk hoger in je leidingen.
dus voor boilers heb je een drukbeveiliging nodig.
en voor verwarming systemen een expansie vat.
dit soort dingen vergeten, is brokken, maar moeilijk is het allemaal niet.)
COP1 of COP3+ verwarmen, jep je hebt die domme discussie gestart.
(ja ik ben een voorstander van COP3+ verwarmen met een warmtepomp, maar als ik eerlijk ben.
zo een klein huis, en als je douche eis ook niet hoog is, dan kan ik ook niet zeggen dat COP1 zo heel slecht is. kleine ruimte weinig douche eis, dan maakt efficiëntie niet veel uit en worden warmtepompen soms een dure investering.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)