Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smithingya
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03-2024

Mijn vraag

Ik heb dit jaar een nieuwbouw studio van 48m2 gekocht, met de hoogste isolatie waarden etc en met lage temperatuur vloerverwarming. Nu zit ik hierbij vast aan mijn 'eigen' Vattenfall stadsverwarming verbinding, waarbij mijn maandlasten nu 88 euro zijn, waarvan 60! vaste lasten. Nu vind ik 3 euro per douchesessie nogal veel, en ben mijn opties aan het bekijken om van stadsverwarming af te gaan. Als ik het goed heb moet je wel betalen voor het demonteren van de aansluiting maar moet het wel mogelijk zijn.

Aangezien mijn huis goed geisoleerd is en ik omringd ben door buren, hoefde ik afgelopen winter nauwelijks met mn vloeverwarming te gebruiken. Ik ben dus benieuwd of het idee om een elektrische boiler te gebruiken als bron voor zowel warm tapwater en vloerverwarming warm aanvoer.

Ik vroeg me af of dit idee ergens op slaat, of het mogelijk is uberhaupt het aan te sluiten, en of de boiler het in de winter die paar dagen trekt, hoe ik dat inschat qua benodigde kW en liters van de boiler?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik denk dat in Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning veel van je vragen beantwoord worden. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je op zijn minst een heel eind moet kunnen komen zolang je buren lekker doorstoken in de winter :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Een normale elektrische boiler zou ik niet gebruiken.
Deze kost ook al snel 2 á 3 euro per douche dus dat schiet weinig op.
Een WPB is een goede oplossing in jouw geval, voor als het heel koud is zit er nog een 1,8kW element in als ondersteuning.
Wel is het belangrijk: dit apparaat neemt al snel 1m2 in, maakt geluid en je moet een aansluiting hebben voor de lucht aan en afvoer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smithingya
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03-2024
Hartelijk dank @Jim423 en @fenrir, inderdaad @fenrir. Fijn te horen dat ik niet iets over het hoofd gezien heb , inderdaad die thread heeft veel info, al hoewel ze daar ivm grotere huizen het echt meer over ondersteunen ipv vervangen van CV hebben.

Ik heb een groot overschot aan zonnepaneel energie, dus behalve in de winter zou ook een elektrische boiler voordeliger zijn.

Ik zit nu te kijken naar de Atag Lydos Hybrid (met een gecombineerd totaal vermogen van 1,5kW, die een kleine warmtepomp erin heeft wat t grootste gedeelte van de tijd voldoende zou zijn.

Wat ik me nog afvraag is wat er dan met het retourwater van de vloerverwarming zou moeten gebeuren, en of het mogelijk is dit zelf te installeren of dat ik dat beter uit handen kan laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Ik denk niet dat er een installateur is die daar zijn handen aan wilt branden.
De ALH is niet geschikt voor het aansluiten op de vloerverwarming, dit zijn alleen de grotere modellen. De warmte van de vloerverwarming wordt namelijk direct weer opgenomen door het apparaat zelf.
Salderen gaat verdwijnen dus in de winter zul je over 2 jaar gewoon volle pond betalen voor electriciteit. Maar wat je zou kunnen doen is de ALH voor tapwater ophangen in een niet verwarmde ruimte. De vloerverwarming voorzien van een 2kW doorstroomelement met pomp en expansievat. Of het financieel allemaal uit kan betwijfel ik overigens maar dat lijkt mij het meest zinnige.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@smithingya
verwarming en tapwater ik zou die 2 watersystemen altijd gescheiden houden.
(zoals dat ook is in elk ander normaal systeem. er zit niet voor niks een 3wegklep/warmtewisselaar in een gasketel als die voor verwarming en tapwater. denk aan hygiëne en zo.)

1. meet eerst hoeveel je eigenlijk nodig hebt.
hang een emmer onder de douche kop, en tap zo precies mogenlijk voor b.v. 30 seconde de juiste douche temperatuur water. (laat dus eerst water door de douche kop komen tot die de juiste temperatuur heeft.)
meet dan de hoeveelheid water in de emmer.
is dat b.v. 5liter, dan heb je 5liter van 38 graden getapt in 30 seconde.
dat is dat 10liter per minuut op 38graden.
beste schrijf je dat als 10l/m@38.

een boiler(of warmtepompboiler) bevat b.v. 100l@65.
dus 100 liter op 65 graden.
hier kun je max tapdremper uit tappen, dat is vaak 90%.
dus je hebt dan 90l@65.
maar 65graden is te warm en doe je er koudwater bij.
(toevallig is dit precies 50%, dus ik versimpel verder even.)
90l@65 = 180l@38.

180l@38 / 10l/m@38 = 18minuten douche tijd.

je huis klinkt gebouwd voor max 2 personen.
dan kun je dus al douchen 2x 5minuten in de ochtend.
in de avond is het water al weer warm.
(een 100l boiler is vaak al weer warm in een uur of 2, maar kun je ook uit rekenen.)

verder gokken is brokken, meten is weten. ;)

ik zelf gebruik een warmtepompboiler (voor tapwater, en als die daar mee klaar is verwarmt hij het huis)
alleen die boiler is maar 50l@55.
dus daar achter zit nog een 200l@65 boiler (die krijgt dus voor verwarmt water uit warmtepomp).
boven in die boiler zit een nood verwarming element (gaat maar 2-3kWh per jaar in, is echt niks maar moest van de vrouw.)
onder in de boiler zit een 3fase 1kW verwarming element, met maar 1 deel aan gesloten, dus maar 333W 1fase.
deze schakelt alleen aan als mijn 6000+Wp aan zonnepanelen dat ruimschoots leveren.
met zoveel Wp lukt dat ook in december en januari.
hier mee gooi ik rechtstreeks van de zonnepanelen een 97% van mijn warm tapwater behoefte er nog wel in.
ik heb over kill to the max, gewoon voor de fun of it. :X

alles zelf aangelegd, het is goed te doen voor een beetje handige tweaker.
maar pas op, je moet wel met een hoop zaken rekening houden.
(b.v als water warm word dan zwelt het en word de druk hoger in je leidingen.
dus voor boilers heb je een drukbeveiliging nodig.
en voor verwarming systemen een expansie vat.
dit soort dingen vergeten, is brokken, maar moeilijk is het allemaal niet.)

COP1 of COP3+ verwarmen, jep je hebt die domme discussie gestart.
(ja ik ben een voorstander van COP3+ verwarmen met een warmtepomp, maar als ik eerlijk ben.
zo een klein huis, en als je douche eis ook niet hoog is, dan kan ik ook niet zeggen dat COP1 zo heel slecht is. kleine ruimte weinig douche eis, dan maakt efficiëntie niet veel uit en worden warmtepompen soms een dure investering.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Centrale COP1 voldoet niet aan bouwbesluit. Dat zou ik dus niet doen. Decentraal mag wel ( zou ik ook niet doen);)

itho daalderop Vincent klinkt als een interessante optie voor deze woning. Die doet 2,9kW zonder de backup bij -10 en ik vermoed dat dat zat is.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 14-06-2023 09:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:05
het kan ook zo:

warmtepompboiler neerzetten voor warm tapwater, ik zou dan een 150L model voor aan de muur doen want op 48m2 heb je vast niet riant veel ruimte over

ruimteverwarming met zo'n ding: https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html

Het is energetisch niet heel fraai maar gaat sowieso minder kosten en als je niet zoveel verwarming nodig hebt is de schade te overzien. Hoeveel GJ heb je afgerekend vorig jaar? en weet je het ook op maandbasis ongeveer toevallig? dan kun je inschatten hoeveel warmte voor douchen was en hoeveel voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik weet dat we in het DEI forum zitten maar ik blijf ook het idee hebben dat COP1 gevoelsmatig zo slecht nog niet kan zijn bij een eenpersoons huishouden met stadsverwarming.

Allereerst: @smithingya je hebt het enkel over 60-88 euro en noemt verder geen verbruik. Verder heb je waarschijnlijk ook geen historisch verbruik dus het wordt al wel een beetje gokken. Ik noem hieronder enkele richtbedragen en ga uit van prijsplafond.

3.16 GJ aan verwarming (eq van 100m³ gas is waarschijnlijk nog ruim voor je studio)
3.16 GJ aan douchewater obb 1 persoon (eq van 100m³ gas)
Totaal 6.32 GJ aan verwarming. Kosten met prijsplafond a 47.38 =294.70 euro aan verbruikskosten obb twee personen. Hierbij tel ik 630.22 euro aan vaste lasten (jij noemt 60 per maand, ik heb hier iets anders voor me). Dan 924.92 euro aan kosten voor je stadsverwarming.

In 6.32 GJ zit 1756 kwh aan energie. Dat is met prijsplafond 702.40 euro, vasttarief veranderd niet.

De besparing met COP 1 is dus 222 euro per jaar. Ik had eigenlijk meer verwacht. Als je er met twéé personen gaat wonen kom je gelijk uit. Je kan nu nog een flinke klapper maken met het salderen maar daarna wordt de besparing wat kariger. Als de tarieven weer dalen zal de besparing relatief wel weer groter zijn. En mocht je minder verbruiken dan bovenstaande hoeveelheden (grote kans) is de besparing weer positiever. Mijn conclusie: COP1 is voor 1 persoon zo gek nog niet.

Voor een hogere COP zal je al snel een hogere investering moeten doen. Al met al is een klein een- of twee-persoonshuishouden een beetje ruk omdat het verbruik t.o.v. de investering wat minder gunstig is dan bij een hoger verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Wat ook niet vergeten moet worden: mijns inziens dient een woning en deugdelijk verwarming systeem te hebben. En daarvoor kunnen we met schuin oog naar modern bouwbesluit kijken: gebruiksruimtes moeten naar 20 graden, misschien zelfs meer kunnen. Dat is waarschijnlijk hoger dan @smithingya voldoende vind.

Zo richt ik mijn woning ook in, ondanks dat 12 graden voor de Zwiftkamer heel prettig is… en zelfs dan nog een 40cm ventilator op mijn bakkus gericht staat.

Vandaar zou ik dus denken aan een nette oplossing als de Vincent. Mits 2x250mm aanvoer-afvoer te doen is.

Vincent kost <4000 en heeft zo te zien 2350 subsidie. Daalderop heeft ook bijpassende boilers;). Boilervat (kan in vorm van WOB) moet je sowieso aan om de stadsverwarming te kunnen dumpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Je hebt gelijk @Ronald. De woningmarkt krijgt de komende decennia meer en meer herstelwerk van creatieve oplossingen van eerdere bewoners, maar ook van prutswerk met warmtepompen door 'professionals'. Bij eventuele verkoop dienen dergelijke aanpassingen vermeld moeten worden.

Maargoed, als je met puur elektrisch verwarmen hetzelfde kostenplaatje en prestaties krijgt als stadsverwarming kun je misschien beredeneren dat het huidige systeem ook niet voldoet.

Bedenk ook dat in andere landen COP1 elektrisch verwarmen gemeengoed is. Maar ik hoop ook dat TS de ruimte en het budget vind om een duurzame oplossing te installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Kanoet op 15-06-2023 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als je lasten nu gemiddeld 88,-/maand zijn inclusief warm water en inclusief verwarming dan zou ik het lekker zo laten om eerlijk te zijn. Je beweegredenen zijn commercieel en de terugverdientijd van een nieuwe eigen installatie inclusief het afsluiten van het warmtenet lijkt mij dan erg lang. Daarnaast zul je je eigen installatie ook op die 48m2 moeten plaatsen, en of dat nu zo fijn is.

[ Voor 14% gewijzigd door Groningerkoek op 15-06-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Kanoet Frankrijk wekt een zeer groot percentage op met kernreactoren. Ethisch heb ik een hoop minder moeite met cop1 kernstroom. Daar is waar ik kom inderdaad veel cop1. De vraag is of dat rendabel blijft… de energie bespaar awareness stond inmiddels in het info boekje bij het appartement.

Commercieel is het best lastig voor TS om het rendabel te doen. Stadsverwarming kost veel, maar privé WP op kleine schaal ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Jim423 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:52:
Een normale elektrische boiler zou ik niet gebruiken.
Deze kost ook al snel 2 á 3 euro per douche dus dat schiet weinig op.
Voor deze situatie van een 1-persoons huishouden wil ik die nog wel eens challengen.

10 minuten douchen met een spaardouchekop van 5 l/minuut bij 40 graden, is 50 liter water dat 30 graden warmer is dan kraanwater. Dat kost 1,75 kWh (exclusief standverliezen, maar die heeft een WPB ook). Bij een hoge prijs van 50 ct/kWh is dat dus nog geen euro per toch redelijk relaxede douchebeurt.

Je kunt af met 80 liter boiler en deze zijn bovendien niet duur.

Echter, verwarmingssysteem is een ander verhaal, dat moet je echt niet willen met COP=1 en zoals al gepost: of je het zelf gebruikt is twee, maar het behoort wel aanwezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Voor warmwater kan TS ook kijken naar een doorstroomboiler, die zijn echt nog niet zo gek voor kleine huishoudens en nemen ook weinig ruimte in, scheelt ook weer dat vat water warm houden en goedkopere installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Douchen kost circa 0,01GJ. Vattenval rekent 76,45 per GJ. Dat is dus € 0,76.

Draai kranen dicht die je niet gebruikt. Die voor verwarming kunnen al maanden dichtstaan. Kranen voor douchen kun je opendraaien wanneer je gaat douchen en meteen weer dicht. De warmwaterkranen open laten staan kost evenveel als even dagelijks douchen (met tijdelijk open kranen), ongeveer 4 GJ per jaar.

Controleer altijd tevoren wat heraansluiten en afsluiten gaat kosten en wat de verplichtingen zijn in een koopcontract van onroerend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb een doorstroomverwarmer die 110 Wh (3 cent) per douche-minuut verbruikt in combinatie met douche warmte terugwinning en 5 l/min douchekop. Een boiler heb je alleen nodig bij stortdouches, baden die gevuld moeten worden of 5 personen huishoudens.

[ Voor 8% gewijzigd door joezzt op 16-06-2023 00:19 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 21:00
Voldoet zo'n plan wel aan de wettelijke eisen? Daarnaast heb je mogelijk ook nog een VVE die eisen stelt? Mogelijk ook zaken om rekening mee te houden voordat je als een volleerde beun de haas aan de slag gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-09 15:46
Hoi! Even inhaken hier, want ik heb een soortgelijke wens/gedachte:

We zitten op stadsverwarming en ik zit te denken of het mogelijk is om daar vanaf te komen. Motivatie:
- Vaste lasten van Stadsverwarming wil ik vanaf. Voor een beetje douchen is het best duur
- Ik heb vloerverwarming, en ik zou daar wel vloerkoeling op willen zetten

Huidige woning (in grote lijnen)
- Rijtjeswoning uit 2015 (Energielabel A+++ label)
- Vloerverwarming begane grond
- Stadsverwarming
- 16 zonnepanelen (met overschot)
- Quooker in de keuken.
- 2 volwassenen, 2 kinderen

Verwarming staat eigenlijk altijd uit, behalve vloerverwarming in de woonkamer (altijd vaste temperatuur), in de keuken warm water uit de Quooker. Dus tapwater is eigenlijk voor alleen douchen,

Dus mijn gedachten is hetzelfde als de TS een beetje: Hoofdprijs betalen aan een "dure" stadsverwarming, misschien kan dat anders.

Eerste idee waar ik op eindigde:

- Doorstromer voor tapwater (douchen)
- Warmtepomp (zonder buitenunit) voor de CV, waarbij als bonus vloerkoeling ineens mogelijk wordt

Iemand ervaring met soortgelijke oplossing? Is dit een mogelijkheid, en zo niet: wat zijn andere mogelijkheden?

Ik ben redelijk "n00b" als ik sommige geralateerde forum topics lees, dus niet meteen affakkelen O+

Doel: Comfort verhogen (door vloerkoeling) en weg van de monopolie (en m.i. de hoge kosten) van stadsverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@bove027 lees eerst mijn mening over deugdelijk verwarming systeem hierboven.

Dan: heb je ruimte voor een boiler vat?
Kan je enorme luchtkanalen naar buiten maken? (2x 25cm)

Wat is het verbruik van de woning nu, SWW en verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:05
bove027 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:26:
Hoi! Even inhaken hier, want ik heb een soortgelijke wens/gedachte:

We zitten op stadsverwarming en ik zit te denken of het mogelijk is om daar vanaf te komen. Motivatie:
- Vaste lasten van Stadsverwarming wil ik vanaf. Voor een beetje douchen is het best duur
- Ik heb vloerverwarming, en ik zou daar wel vloerkoeling op willen zetten

Huidige woning (in grote lijnen)
- Rijtjeswoning uit 2015 (Energielabel A+++ label)
- Vloerverwarming begane grond
- Stadsverwarming
- 16 zonnepanelen (met overschot)
- Quooker in de keuken.
- 2 volwassenen, 2 kinderen

Verwarming staat eigenlijk altijd uit, behalve vloerverwarming in de woonkamer (altijd vaste temperatuur), in de keuken warm water uit de Quooker. Dus tapwater is eigenlijk voor alleen douchen,

Dus mijn gedachten is hetzelfde als de TS een beetje: Hoofdprijs betalen aan een "dure" stadsverwarming, misschien kan dat anders.

Eerste idee waar ik op eindigde:

- Doorstromer voor tapwater (douchen)
- Warmtepomp (zonder buitenunit) voor de CV, waarbij als bonus vloerkoeling ineens mogelijk wordt

Iemand ervaring met soortgelijke oplossing? Is dit een mogelijkheid, en zo niet: wat zijn andere mogelijkheden?

Ik ben redelijk "n00b" als ik sommige geralateerde forum topics lees, dus niet meteen affakkelen O+

Doel: Comfort verhogen (door vloerkoeling) en weg van de monopolie (en m.i. de hoge kosten) van stadsverwarming
Voor zover ik weet is er geen echte warmtepomp zonder buiten unit. (Behalve een warmtepomp boiler, maar dat is sww en geen verwarming)

Split warmtepomp is binnendeel en buitendeel.
Monoblock is alleen buitendeel

Koelen met vloerverwarming en een warmtepomp is een leuke bijkomstigheid, maar verwacht er geen grote prestaties van zoals met een airco.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Erwin_83 Itho daalderop Vincent.

Doet maar 2,9kW, maar misschien voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ronald schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:27:

Ja zie het, nu als hybride. All electric komt nog. Maar je hebt wel luchtkanalen naar buiten nodig, dus niet zomaar overal toepasbaar.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

warmtepompboilertje pakken zoals een calypso split (geen grote gaten nodig) en een split aircotje van 3.5kw ophangen voor de verwarming.
dan kan dat hele stadsverwarming bij het grofvuil. kleine bonus is dat er 800 euro subsidie zit op de boiler.

[ Voor 56% gewijzigd door flippy op 03-07-2023 20:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bove027
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-09 15:46
Ronald schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:54:
@bove027 lees eerst mijn mening over deugdelijk verwarming systeem hierboven.

Dan: heb je ruimte voor een boiler vat?
Kan je enorme luchtkanalen naar buiten maken? (2x 25cm)

Wat is het verbruik van de woning nu, SWW en verwarming?
Ik heb een washok op de zolder waar wel iets van ruimte is... Hoe groot is zo'n boiler?
Van dat hok kunnen luchtkanalen naar buiten, dat past.

Verbruik vind ik lastig te beantwoorden, maar de stadsverwarming verbruikt 20.48 GJ per jaar. Hoe dat splitst naar verwarming en water... Geen idee :?
Ronald schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:27:

Inderdaad, die systemen zonder buitenunit zijn er, dat weet ik. De vraag is: Is dat voldoende voor eigenlijk alleen/voornamelijk vloerverwarming?
Erwin_83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:37:
[...]

Ja zie het, nu als hybride. All electric komt nog. Maar je hebt wel luchtkanalen naar buiten nodig, dus niet zomaar overal toepasbaar.
Yes, die luchtkanalen hoeft geen probleem te zijn
flippy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:09:
warmtepompboilertje pakken zoals een calypso split (geen grote gaten nodig) en een split aircotje van 3.5kw ophangen voor de verwarming.
dan kan dat hele stadsverwarming bij het grofvuil. kleine bonus is dat er 800 euro subsidie zit op de boiler.
Airco ga ik niet doen. Omdat ik o.a. geen buitenunits wil en al een prima vloerverwarming in een prima geisoleerd huis heb.

Lastige is dat er (eigenlijk net als zonnepanelen) tegenwoordig veel massa/prutsers/standaard bedrijven zijn die willen schuiven. En hebben dan eigenlijk maar 1 of 2 soorten warmtepompten. Veel tips op internet om van het gas af te gaan hebben het over "neem stadsverwarming".

Ik zou zo graag met een "slim" installatiebedrijf hier over willen sparren... Dus mochten jullie daarin nog tips hebben, dat is ook van harte welkom :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Wellicht kan @koevlaas2 wat betekenen. Die is vast ook druk, maar komt niet over als een dozen schuiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@bove027 29,5GJ is 5700kWh thermisch

Koevlaas2 vuistregel geeft net geen 3,5kW benodigd vermogen bij -10.

Vincent kan 2,9 thermisch bij -10
En heeft een back-up element. Dus in de basis zou hij het redden.

Die 3,5kW is inclusief tapwater. Je kunt er ook voor kiezen daar een losse warmtepomp boiler voor te gebruiken (extra subsidie).

Dan zou ik verwachten dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:22:
Voldoet zo'n plan wel aan de wettelijke eisen? Daarnaast heb je mogelijk ook nog een VVE die eisen stelt? Mogelijk ook zaken om rekening mee te houden voordat je als een volleerde beun de haas aan de slag gaat :)
Zoals Dennism al schreef, als jouw woning onderdeel is van een VVE dan heb je te maken met een akte van splitsing en dan zou ik eerst kijken wat daar in staat op het gebied van warmte/water voorziening. Ik zit in een gebouw met een centraal warm water/verwarmingsketel en daar betaal je gewoon de vaste kosten voor ook al heb je een andere oplossing geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bove027 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Airco ga ik niet doen. Omdat ik o.a. geen buitenunits wil en al een prima vloerverwarming in een prima geisoleerd huis heb.

Lastige is dat er (eigenlijk net als zonnepanelen) tegenwoordig veel massa/prutsers/standaard bedrijven zijn die willen schuiven. En hebben dan eigenlijk maar 1 of 2 soorten warmtepompten. Veel tips op internet om van het gas af te gaan hebben het over "neem stadsverwarming".

Ik zou zo graag met een "slim" installatiebedrijf hier over willen sparren... Dus mochten jullie daarin nog tips hebben, dat is ook van harte welkom :D
als je geen buitenunits accpeteert houd het simpelweg op. alternatieven (zoals de vincent) die binnen staan kunnen simpelweg niet het vermogen leveren wat je nodig hebt zonder ondersteuning of onacceptabele geluidsoverlast.

heeft dus verder geen nut om naar een "slimme" installatietoko te gaan want die zijn er niet. en geen buitenunit maakt het een simpele no-go in zo'n kleine ruimte.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 09:36
Even de vaste kosten van Vattenfall stadsverwarming:
- Gebruiksonafhankelijk tarief EUR 618,82
- Meettarief EUR 31,68
- Afleverset verwarming en warmtapwater EUR 145,38
Totaal EUR 795,88. Dan heb je nog niets verwarmd!

En dan nog EUR 46,69 per verbruikte GJ.

L/L warmtepomp(en) i.c.m. met zelfs een e-boiler, daar moet best een interessante businesscase van te maken zijn! Zeker als je nog wat overcapaciteit hebt van je zonnepanelen, 5-6 maanden wordt je water gratis warm. Ben benieuwd hoe lang Vattenfall die hoge vaste prijzen kan blijven handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Dit topic sluit het beste aan bij mijn situatie en ik wil mijn situatie delen en vragen om advies voor stap 3, het stoppen met stadswarmte.
Nu: rijtjeshuis, stadswarmte en as eerste stap recent voor SWW een warmtepompboiler geplaatst.
Stap twee wordt beneden vloerverwarming aanleggen en aansluiten op een monoblock, met airco in de slaapkamers.

Stap drie wordt afscheid nemen van de stadswarmte en hier zoek ik advies van tweakers die ik op het forum gevonden heb die mij zijn voorgegaan in Duiven. (Ik wil niemand spammen).
De 'Gas de deur uit doen, gratis' thread is leerzaam maar misschien niet 1 op 1 toepasbaar.

Eerste ervaring met de SWW warmtepomp boiler is positief, dankzij de zonnepanelen hebben we nu 'gratis' warm water,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 09:36
_matt_ schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:09:
Dit topic sluit het beste aan bij mijn situatie en ik wil mijn situatie delen en vragen om advies voor stap 3, het stoppen met stadswarmte.
Nu: rijtjeshuis, stadswarmte en as eerste stap recent voor SWW een warmtepompboiler geplaatst.
Stap twee wordt beneden vloerverwarming aanleggen en aansluiten op een monoblock, met airco in de slaapkamers.

Stap drie wordt afscheid nemen van de stadswarmte en hier zoek ik advies van tweakers die ik op het forum gevonden heb die mij zijn voorgegaan in Duiven. (Ik wil niemand spammen).
De 'Gas de deur uit doen, gratis' thread is leerzaam maar misschien niet 1 op 1 toepasbaar.

Eerste ervaring met de SWW warmtepomp boiler is positief, dankzij de zonnepanelen hebben we nu 'gratis' warm water,
Goed om te zien dat er meer mensen zijn die van de stadsverwarming af willen/kunnen.
Helaas ben ik zelf nog niet zover, door omstandigheden even druk met andere dingen. Maar ik hoor graag het verdere verloop als je de volgende stappen hebt gezet. Ik stoor mij al jaren aan die extreme prijzen van Vattenfall!

Afgelopen jaar hebben we al enorm bespaard, door het gebruik van de airco als verwarming in de woonkamer. Op termijn zal de vloerverwarming ook weer in gebruik genomen moeten worden icm een warmtepomp, omdat vloerverwarming toch veel comfortabeler is en natuurlijk met als uiteindelijke doel afscheid te nemen van die peperdure stadsverwarming.

Succes met de volgende stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Korte update, SWW is nu een aantal maanden via de warmtepompboiler naar volle tevredenheid, komende week gaat de warmtewiselaar eruit en komt er vloerverwarming op een warmtepomp. Afsluiting was tot oktober vorig jaar zonder kosten, maar nu heb ik het er alsnog graag voor over om vanaf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nog een paar vragen goed hier bij mij op komen (beter me als ik ergens overheen heb gelezen.

Mag je het contact met de stadsverwarming opzetten? Regelmatig staat er in een koopcontract of VvE bepalingen dat je verplicht bent het warmtenet aan te houden.

Verwarmen met een warmtepomp maakt dat je iets aan de gevel hangt of juist gaten nodig hebt om lucht aan en af te voeren. Heb je daar VvE toestemming voor nodig?

Alternatief voor verwarming: je verbruikt nauwelijks iets aan verwarming. Een elektrisch cop1 element aan de muur kan volstaan en kost in verhouding niks qua aanschaf. Houd wel rekening met een eventuele partner die mogelijk meer warmte vraagt...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Een melding via https://www.mijnaansluiting.nl/home was voldoende, bij een huurhuis gelden natuurlijk andere regels. De SWW WPB staat op zolder, zuigt aan onder de pannen en voert verderop af door het dak.
Pagina: 1