Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Ik ben ongeveer een maand geleden een eigen webwinkel begonnen waarmee ik via het online platform etsy digitale producten aan mensen over de hele wereld verkoop.

Nu moet ik binnenkort mijn eerste btw aangifte gaan doen voor de belasting en ik heb geen idee hoe ik dat voor mijn verkopen moet doen.

Etsy die trekt zelf op elke sale die ik maak al VAT af. En op etsy staat het volgende: " in all cases etsy will take the VAT paid by the buyers and remit to the relevant tax authorities. Sellers are not responsible for adding VAT to their digital listing prices."

Dat klinkt dus alsof het automatisch goed gaat. Maar nu vraag ik me af hoe ik dit in Nederland aan de belastingdienst moet opgeven bij mijn btw aangifte? Ik wil niet dat de Nederlandse belastingdienst ook nog eens btw gaat vragen over mijn verkopen.

Hebben jullie enig idee hoe dit werkt?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wiens BTW-nummer staat er op de factuur van de klant? Die van jou of die van Etsy?

En factureer jij dan aan Etsy en Etsy aan de klant of factureer jij aan de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10

Herman

FP ProMod
Geen idee wat 'etsy' faciliteert, maar normaal gesproken:

Voor verkopen binnen NL:
Omzet geef je aan in de nederlandse BTW-aangifte. De verschuldigde BTW draag je (minus de betaalde voordruk) na afloop van de aangiftetijdvak aan de Belastingdienst.

Voor verkopen binnen de EU:
Wanneer jij B2C (business to consumer) levert, dan geldt (waarschijnlijk) hierop de OSS regeling:
- https://www.belastingdien...tw-melden-eenloketsysteem

Voor verkopen buiten EU:
Hierover ben je geen Nederlandse BTW verschuldigd. De omzet geef je aan in categorie 3. in de aangifte omzetbelasting.

Verder: deze materie is best wel ingewikkeld. In het geval je budget hebt om dit uit te besteden is dit wellicht best verstandig ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
eLScha schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:30:
Wiens BTW-nummer staat er op de factuur van de klant? Die van jou of die van Etsy?

En factureer jij dan aan Etsy en Etsy aan de klant of factureer jij aan de klant?
Etsy is de tussenpersoon. Zij factureren aan de klant en innen btw als het van toepassing is dus bij landen die btw heffen. Of een vorm daar van.

En dan betalen ze uit aan mij minus hun deel en de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Herman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:43:
Geen idee wat 'etsy' faciliteert, maar normaal gesproken:

Voor verkopen binnen NL:
Omzet geef je aan in de nederlandse BTW-aangifte. De verschuldigde BTW draag je (minus de betaalde voordruk) na afloop van de aangiftetijdvak aan de Belastingdienst.

Voor verkopen binnen de EU:
Wanneer jij B2C (business to consumer) levert, dan geldt (waarschijnlijk) hierop de OSS regeling:
- https://www.belastingdien...tw-melden-eenloketsysteem

Voor verkopen buiten EU:
Hierover ben je geen Nederlandse BTW verschuldigd. De omzet geef je aan in categorie 3. in de aangifte omzetbelasting.

Verder: deze materie is best wel ingewikkeld. In het geval je budget hebt om dit uit te besteden is dit wellicht best verstandig ;)
Dank dat is nuttige informatie! Ik heb even gekeken en ik zie dat op landen die een vorm van VAT hebben etsy het automatisch inhoudt en doorsluist naar de belastingdienst van de landen waar het om gaat. Voor landen die geen vat hebben zoals de VS zie ik die inhouding logischerwijs niet.

Ik vind het erg ingewikkeld allemaal. En het gaat nu ook nog om kleine bedragen.

Wat gebeurt er eigenlijk als ik gewoon een wat hoger bedrag aan af te dragen btw op geef tov mijn omzet? Dan benadeel ik mijzelf maar ik denk eerlijk gezegd dat professionele hulp inschakelen op de bedragen waar het om gaat me meer geld zou kosten.

En met voordruk bedoel je btw die al ingehouden is?

En omzet moet je altijd inclusief btw opvoeren? Ik waardeer de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rixos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Etsy is de tussenpersoon. Zij factureren aan de klant en innen btw als het van toepassing is dus bij landen die btw heffen. Of een vorm daar van.

En dan betalen ze uit aan mij minus hun deel en de btw.
Dat was de vraag niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:57
Wij leveren normaal B2B, maar hebben ook een webshop voor B2C leveringen door heel Europa heen. Die webshop wordt echter niet door onszelf beheerd, maar door een derde partij. Die derde partij doet alle administratie, communicatie met klanten etc en int ook het geld van de klanten. Wij sturen aan het einde van de maand een verzamelfactuur voor alle verkopen naar die derde partij waar geen btw op is berekend en zij betalen dat bedrag aan ons uit. Die derde partij treedt voor ons namelijk ook op als fiscaal vertegenwoordiger, wat inhoudt dat zij namens ons de buitenlandse btw-aangifte doen en alles daar omtrent regelen. Zij factureren dus inclusief btw aan de eindklant en dragen dat bedrag ook weer af.
Het klinkt alsof Etsy ook optreedt als zo'n fiscaal vertegenwoordiger.

Dit is een redelijk goede, beknopte uitleg over wat een fiscaal vertegenwoordiger doet. Het is weliswaar een uitleg van de Nederlandse belastingdienst, maar deze uitleg geldt voor heel Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Vld1989 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:58:
Wij leveren normaal B2B, maar hebben ook een webshop voor B2C leveringen door heel Europa heen. Die webshop wordt echter niet door onszelf beheerd, maar door een derde partij. Die derde partij doet alle administratie, communicatie met klanten etc en int ook het geld van de klanten. Wij sturen aan het einde van de maand een verzamelfactuur voor alle verkopen naar die derde partij waar geen btw op is berekend en zij betalen dat bedrag aan ons uit. Die derde partij treedt voor ons namelijk ook op als fiscaal vertegenwoordiger, wat inhoudt dat zij namens ons de buitenlandse btw-aangifte doen en alles daar omtrent regelen. Zij factureren dus inclusief btw aan de eindklant en dragen dat bedrag ook weer af.
Het klinkt alsof Etsy ook optreedt als zo'n fiscaal vertegenwoordiger.

Dit is een redelijk goede, beknopte uitleg over wat een fiscaal vertegenwoordiger doet. Het is weliswaar een uitleg van de Nederlandse belastingdienst, maar deze uitleg geldt voor heel Europa.
Super, dat is handige informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
Rixos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:26:
Ik ben ongeveer een maand geleden een eigen webwinkel begonnen waarmee ik via het online platform etsy digitale producten aan mensen over de hele wereld verkoop.

Nu moet ik binnenkort mijn eerste btw aangifte gaan doen voor de belasting en ik heb geen idee hoe ik dat voor mijn verkopen moet doen.

Etsy die trekt zelf op elke sale die ik maak al VAT af. En op etsy staat het volgende: " in all cases etsy will take the VAT paid by the buyers and remit to the relevant tax authorities. Sellers are not responsible for adding VAT to their digital listing prices."

Dat klinkt dus alsof het automatisch goed gaat. Maar nu vraag ik me af hoe ik dit in Nederland aan de belastingdienst moet opgeven bij mijn btw aangifte? Ik wil niet dat de Nederlandse belastingdienst ook nog eens btw gaat vragen over mijn verkopen.

Hebben jullie enig idee hoe dit werkt?

Bij voorbaat dank!
De BTW is geregeld door Etsy inderdaad. Waar je nog wel rekening mee moet houden is inkomstenbelasting. De uitbetalingen door Etsy zijn bruto. Hierop volgt dus richting de belastingdienst nog de standaard afdracht qua inkomstenbelasting en sociale premies. Dit moet jij zelf opgeven bij je aangifte.

En houdt hierin rekening met het feit dat inkomstenbelasting al snel hoger is dan het BTW tarief. Verkijk je dus niet door al je Etsy inkomsten als netto inkomsten te beschouwen en uit te geven. Zolang het om een klein zakcentje gaat, is het op te vangen. Maar indien je tot het selecte clubje komt te behoren dat succesvol is op Etsy en een ton of meer binnenharkt, wordt het toch wat zuur om voor een verrassing van tienduizenden euro's aan verschuldigde inkomstenbelasting te komen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Etsy houdt de BTW per land in waardoor jij een soort van schuld hebt bij de BD.
Etsy betaalt dit vervolgens aan de BD (in het betreffende land) waardoor jouw schuld bij BD wordt opgeheven.

Netto kom je, voor jouw verkopen, uit op 0, niets betalen en niets ontvangen. BTW terugvragen die jij hebt betaald voor bijv. een nieuwe laptop even er buiten gelaten.

Af te dragen BTW streep je weg tegen de al betaalde BTW, die bedragen zijn hetzelfde dus dat kan alleen op 0 uitkomen.

Nu verkoop ik zelf geen digitale producten maar fysieke goederen, daar zit een verschil in.
Je moet even goed kijken of Etsy dit ook bij klanten uit NL doet.
Bij fysieke producten wordt er in NL namelijk niet automatisch BTW in rekening gebracht bij de klant en betaald door Etsy(!), wellicht bij digitale producten wel.

Bij een bestelling uit de USA wordt er trouwens ook VAT ingehouden maar dat heeft niets te maken met de BD / BTW in Nederland en alleen met de IRS (BD) in de USA of een ander niet-EU land.

Als bij jou voor ieder land alles automatisch wordt ingehouden en wordt betaald, kun je in principe overal 0 invullen.
Als je het netjes wilt doen, houdt je NL en EU apart bij, vul je de bedragen in als
"Te betalen NL" en "Terug te krijgen NL" bijvoorbeeld -115 en +115 = 0
"Te betalen EU" en "Terug te krijgen EU" bijvoorbeeld -92 en +92 = 0

Buiten de EU vul je alleen de omzet in, zonder VAT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Fantastisch, dat is super nuttige informatie!

Dankjewel!

Ik heb even gekeken en ik zie dat voor NL verkopen inderdaad niet automatisch btw wordt gerekend door Etsy. Dus daar moet ik nog wel btw over afdragen.

Ik ga er wel uitkomen denk ik, bedankt iedereen voor de uitgebreide hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 16:18

Ryan1981

Je ne sais pas

@Rixos Hoi Rixos, sorry voor de spam, maar mijn vrouw zit in exact dezelfde situatie en is dit ook aan het uitzoeken. Wat heb jij uiteindelijk moeten regelen voor de belastingdienst en heb jij je ook nog geregistreerd bij de KvK?

Mijn vrouw spreekt nog geen goed nederlands (Ze komt uit engeland) Ze verkoopt voornamelijk via Etsy (maar ook creative market & adobe stock) Etsy doet wel BTW volgens mij, maar de andere niet!.

Graag hoor ik wat jouw ervaring is.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-02 14:17
Ik moet nu ook oor het eerst BTW-aangifte gaan doen en loop tegen soortgelijke problemen aan.
Bij mij houft Etsy GEEN BTW in over het verkochte artikel, alleen:
VAT - transaction fee
VAT - shipping transaction fee
VAT - processing fee
Maar geen BTW over het verkochte object zelf bij een koper in de EU.

Iemand een idee hoe dat kan?

En, hoe moet ik de 3 bovengenoemde VAT's die wel zijn ingehouden door Etsy verrekenen/opgeven?

Het is inderdaad ingewikkeld !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
Oh ja, mijn verkopen gaan via Etsy Payments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Je moet zelf nog btw rekenen, normaal doe je dat voordat je het product verkoopt (stel je wilt iets verkopen voor 100 euro, dan vraag je 121 euro).

De fees die je aan Etsy vraagt kan je als bedrijfskosten zien en aftrekken van de omzetbelasting. De VAT moet je in het land waar je deze betaald declareren.

Ps, Etsy maakt ook fouten, je bent zelf verantwoordelijk. Nederland is minder streng dan België, dus je zal eerste keer niet meteen boete krijgen als er fout in zit, maar let er wel mee op.

Mijn tip is kijk eens die seminars die de KvK geeft. Dit is een standaard voorbeeld dat ze daar gebruiken. Veel mensen vergeten dat er wat meer bij komt kijken als je buiten de grenzen gaat verkopen. (Laat staan buiten de eu).

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 15-02-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
Ruud, bedankt voor jouw reactie.
Als ik jou goed begrijp kan ik de 3 VAT's die ik eerder noemde en die Etsy wel van mijn saldo afhaalt dus vergeten? Daar hoef ik niets mee. Pas bij de aangifte inkomstenbelasting kan ik die aftrekken?
En zelf moet ik 21% over de omzet, dus artikelprijs + verzendkosten die ik beiden uitbetaald krijg door Etsy afdragen?
En dan mag ik de BTW die ik betaal over de verzendkosten als ik een verzendlabel aanmaak bij bijv. PostNL er weer vanaf trekken?
Zie ik dit goed?

Buiten de EU lijkt het eenvoudiger. Ik heb telefonisch met iemand van de Belastingsdienst zo'n lijstje doorgelopen en daar kwam uit dat buiten de EU de BTW 0% is in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:45
Ik kende etsy helemaal niet... nu wel

Interresante marktplaats

Als ik het goed begrijp lever jij B2B aan etsy en etsy B2C
Etsy draagt de btw af in het land waar de consument woont.

Dan lever je B2B ex btw aan etsy? Kijk goed op hun overzicht! En waar zijn ze gevestigd?

Jouw omzet is dan het bedrag wat je van etsy krijg exbtw

Je omzet is dan ex btw en dan nag je geen btw terugvorderen

Andere vraag, ga je boven 20k omzet per jaar? Kies anders voor KOR regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
Nee, volgens mij niet.
Ik lever zelf rechtstreeks per post aan de koper binnen of buiten de EU.
Etsy brengt alleen de verkopers en kopers samen en rekent daar en fees voor en houdt daar tevens VAT over in.
Ja, zit net boven de 20K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
wanron schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:32:
Nee, volgens mij niet.
Ik lever zelf rechtstreeks per post aan de koper binnen of buiten de EU.
Etsy brengt alleen de verkopers en kopers samen en rekent daar en fees voor en houdt daar tevens VAT over in.
Ja, zit net boven de 20K.
Dat je verstuurd heeft niks met overeenkomst te maken, deze is naar mijn mening tussen consumenten en etsy en etsy draagt locaal de belasting af... dan ben jij vrijgesteld

Maar goed, elke situatie is anders en de verschillende overeenkomsten .

Maar zover ik het begrijp
Etsy verkoopt en koopt bij jou in, wat staat er op dat afschrift/overzicht?
Betalen zei jouw btw? Waarschijnlijk B2B btw vrijgesteld!

Hierboven schrijf je toch: belastingdienst zegt 0% btw, ooo iemand anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
Hierboven schrijf je toch: belastingdienst zegt 0% btw
Ja voor artikelen die ik naar buiten de EU verzend; binnen de EU moet ik BTW afdragen aan de NL-Belastingdienst,
Aangezien je op Etsy een verkoopprijs instelt incl. BTW (de koper ziet dus geen BTW bedrag; alleen bijv. 25 euro voor het artikel) gaat bvooor mij dus de BTW van de omzet af.
VAT - transaction fee
VAT - shipping transaction fee
VAT - processing fee
Maar ik weet niet wat ik met deze VAT's moet die Etsy dus van mijn omzet inhoudt. Dit is BTW over de platformkosten.
Moet of kan ik er iets mee of kan ik dit gewoon negeren?

[ Voor 0% gewijzigd door wanron op 15-02-2025 19:05 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
VAT is uit welk land...?

In elk geval geen nl btw dus niet in nl terug te vorderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
Etsy zit in de US en Ierland volgens mij; dat is een beetje vaag en heb ik anderen ook over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
Wat is het totaal voor jou, vd 25 omzet?

Hun kosten zijn voor jou verkoopkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
dus aftrekbaar van de inkomstenbelasting aan einde van het jaar bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

wanron schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:23:
dus aftrekbaar van de inkomstenbelasting aan einde van het jaar bedoel je?
Je betaalt IB over de winst, dus na inkoop en verkoop kosten.
Bij een geringe omzet ben je niet gelijk BTW plichtig, daar zijn op kvk.nl en belastingdienst.nl wel pagina's over.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
Jazeker, maar iets boven 20K is niet echt gering......... in ieder geval niet voor de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

wanron schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:46:
Jazeker, maar iets boven 20K is niet echt gering......... in ieder geval niet voor de Belastingdienst.
20K is wel veel. Zie ook belastingdienst en kvk. KOR zou misschien nog net kunnen (doe je geen BTW aangifte maar kan je ook niets aftrekken). maar dat is aan de ondernemer om uit te zoeken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanron
Volgens mij was is de grens voor KOR 20K en daar zit dus net boven.

[ Voor 25% gewijzigd door wanron op 15-02-2025 19:59 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

wanron schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:55:
Volgens mij was is de grens voor KOR 20K
Zou kunnen, maar als ondernemer moet je dat dus zelf uitzoeken en niet op dit forum vragen.
Hoe dan ook substantiële inkomsten moet je opvoeren bij je IB aangifte, en daar mag je dus de kosten van aftrekken.
Je hoeft geen voorraad administratie bij te houden dacht ik. Puut W&V rekening dus geen balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:38
elke keer als ik iets in een buitenlandse winkel koop.. betaal ik btw naar lokaal tarief.. en dan komt de doane hier en rekend doodleuk btw over (basisbedrag+ btw + verzendkosten)

als particulier kun je vaan niet btw-vrij kopen bij buitenlandse winkels.. (dat vraagt zoveel papierwerk dat ze daar niet aan beginnen)

ik zou dus zeggen jij rekend gewoon btw af en draagt het af in het land waar jouw bedrijf geregistereerd is.. en waar je klanten vandaan bestellen is voor jou niet van toepassing..
dan heb je daarbovenop "winstbelasting" als die van toepassing is in dat land.. over je jaarwinst als bedrijfje.

en als je deze winst uitkeert aan jezelf.. "dividentbelasting' in dat andere land en "inkomstenbelasting" in het land waar je zelf woont.

[ Voor 42% gewijzigd door DutchGamer1982 op 15-02-2025 20:04 ]

Pagina: 1