Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Om een gedeelte van onze verbouwing te financieren hebben wij een zogenaamde familiebank constructie opgetuigd met mijn schoonouders, waarin wij hebben afgesproken deze binnen 5 jaar af te lossen (om er ook weer relatief snel vanaf te zijn). We hebben hierover een eenvoudige overeenkomst opgesteld, de annuïteit vastgesteld en een marktconforme rente bepaald en de eerste 12 maanden zijn ook al reeds netjes afgelost. Deze lening loopt trouwens naast een normale hypotheek.

Gezien de financiële druk nu toch wel even fors wordt (de welbekende inflatie, kind gekregen en nog wat laatste puntjes verbouwing uit eigen financiële middelen) en er uitzicht is op een betere financiële positie binnen een jaar tijd (momenteel nog in afronding promotieonderzoek traject in zeer gunstige sector), zou het enorm fijn voor ons zijn om de aflossing van deze lening tijdelijk te pauzeren voor een periode van ongeveer een jaar. Uiteraard zijn mijn schoonouders het hier ook mee eens.

De vraag is of dit wettelijk zomaar kan en mag en of hier nog iets over vastgelegd moet worden. Ik kan hier helaas niet zoveel over vinden als ik rondzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij is er wettelijk niet zoveel van te vinden over wat jullie onderling afspreken.

Hooguit m.b.t. de regels rondom HRA, mocht dit van toepassing zijn op de familiehypotheek in jullie geval. Aangezien de lening minimaal annuïtair moet worden aflost binnen 30 jaar, lijkt mij dat je dat in jullie geval (5 jaar wordt 6/7 jaar), nog prima binnen die definitie te vallen, maar ik weet niet of de Belastingdienst dat ook vindt. Uiteraard krijg je geen HRA over deze lening tijdens de pauze.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06

Herman

FP ProMod
Ik denk dat dit zondermeer kan. Het lijkt me verstandig dat dan een nieuwe overeenkomst wordt opgemaakt waarin een jaar uitstel wordt benoemd.

De 'hamvraag' is of dit ook invloed heeft op de eventuele hypotheekrenteaftrek. Ik vermoed dat je hierdoor niet langer voldoet aan de eisen die de Belastingdienst hiervoor stelt:
Dan moet u die annuïtair of lineair aflossen binnen 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een minimumbedrag moet aflossen.
(Bron)
Dit houdt m.i. in dat je de betaalde hypotheekrente over deze geldlening niet langer kunt aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting en dat je deze lening in box III moet aangeven.

edit:
Alternatief zou zijn dat je vanaf heden een nieuwe annuïteit berekend welke uitgaat van 30 jaren (minus de reeds verstreken tijd). Uiteraard hiervoor wel een nieuwe OVK opstellen. Dit bespaart al een aanzienlijk deel in liquiditeit. Wanneer je financieel meer ruimte hebt, kun je dan alsnog versneld aflossen. Voordeel van deze oplossing is dat je sowieso wél voldoet aan de eisen van de fiscus en dus sowieso je HRA behoudt :)

[ Voor 20% gewijzigd door Herman op 12-06-2023 11:29 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:14

VPI

Tegen welke rentepercentage loopt de lening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
VPI schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:30:
Hoe is dat relevant voor het antwoord? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:14

VPI

Ongeveer een derde krijg je terug van de belastingdienst, resterende kan onderhands worden geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Herman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:24:
Ik denk dat dit zondermeer kan. Het lijkt me verstandig dat dan een nieuwe overeenkomst wordt opgemaakt waarin een jaar uitstel wordt benoemd.

De 'hamvraag' is of dit ook invloed heeft op de eventuele hypotheekrenteaftrek. Ik vermoed dat je hierdoor niet langer voldoet aan de eisen die de Belastingdienst hiervoor stelt:

[...]

Dit houdt m.i. in dat je de betaalde hypotheekrente over deze geldlening niet langer kunt aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting en dat je deze lening in box III moet aangeven.

edit:
Alternatief zou zijn dat je vanaf heden een nieuwe annuïteit berekend welke uitgaat van 30 jaren (minus de reeds verstreken tijd). Uiteraard hiervoor wel een nieuwe OVK opstellen. Dit bespaart al een aanzienlijk deel in liquiditeit. Wanneer je financieel meer ruimte hebt, kun je dan alsnog versneld aflossen. Voordeel van deze oplossing is dat je sowieso wél voldoet aan de eisen van de fiscus en dus sowieso je HRA behoudt :)
Dit ga ik nog even verder uitzoeken, maar klinkt zeker als een oplossing. Voor het resterende bedrag nu eerst uitgaan van 29 jaar (er is immers al een jaar verstreken) om dit vervolgens op een later moment versneld af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
VPI schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:30:
3,5%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34

Honesty

kattenneus!

Kan je niet beter in plaats van opschorting gewoon de rente betalen en meteen terug laten schenken, dan heb je geen last dat ze moeilijk doen en heb je nog hra.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
frennek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Dit ga ik nog even verder uitzoeken, maar klinkt zeker als een oplossing. Voor het resterende bedrag nu eerst uitgaan van 29 jaar (er is immers al een jaar verstreken) om dit vervolgens op een later moment versneld af te lossen.
Volgens mij is dat niet nodig. Op de site van de Belastingdienst staat inderdaad dat je elk jaar een bedrag moet aflossen en in "normale" gevallen, als je elk jaar HRA wilt kunnen aftrekken, is dat ook zo, maar de wet is iets subtieler: op het "toetsmoment" (= 31 december van het jaar waarover je wilt aftrekken), moet de schuld lager zijn dan als je vanaf het begin elke maand annuïtair in 30 jaar had afgelost. Aangezien jullie niet in 30, maar in 5 jaar aflossen, heb je na 1 jaar al voor 30/5 = 6 jaar afgelost. Je zou dus m.i. 5 jaar kunnen pauzeren en nog steeds aan de regels voldoen.

De teller wordt overigens volgens de wettekst ook opnieuw gestart bij een rentewijziging (d.w.z. dat je dan vanaf de rentewijziging in (30-al verstreken tijd) tenminste annuïtair moet aflossen. Dat is waarschijnlijk een eenvoudiger work-around dan een hele nieuwe overeenkomst. Maar zoals gezegd: volgens mij hoeft dat niet bij een pauze van minder dan 5 jaar in jullie geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-06-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Herko_ter_Horst schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:11:
Uiteraard krijg je geen HRA over deze lening tijdens de pauze.
Is dat wel zo? Naar wat ik lees mag er een nieuw betalingsschema afgesproken worden.

https://www.belastingdien..._een_betalingsachterstand
Hebt u te weinig geld om de aflossing te betalen? En kunt u dat aantonen?
Dan mag u een nieuw aflossingsschema afspreken. Volgens dit nieuwe aflossingsschema betaalt u voor de openstaande schuld een vast bedrag aan rente en aflossing. U mag zelf kiezen of u dit vaste bedrag per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar betaalt.
Als TS afspreekt dat hij een jaar lang 1 euro per maand betaald, en uiteindelijk zorgt dat hij binnen 30 jaar de volledige lening afgelost heeft, dan is het gewoon okay?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Question Mark schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Is dat wel zo? Naar wat ik lees mag er een nieuw betalingsschema afgesproken worden.
Als je maar 1 euro betaalt krijg je ook maar over 1 euro HRA (aangenomen dat dat rente is en geen aflossing, want aflossingen kun je sowieso niet aftrekken). Ik ging er vanuit dat de betalingen geheel worden stopgezet. Als je geen rente betaalt, kun je ook niks aftrekken.

Ik weet ook niet hoe streng het kunnen aantonen van het niet kunnen aflossen is. Is 'het komt ons dit jaar beter uit om niet te betalen zodat we nog gewoon op vakantie kunnen' genoeg, of moet je echt je bankafschriften laten zien om te tonen dat je geen euro overhoudt bij "normale" uitgaven?

[ Voor 35% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-06-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Herko_ter_Horst schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Als je maar 1 euro betaalt krijg je ook maar over 1 euro HRA (aangenomen dat dat rente is en geen aflossing, want aflossingen kun je sowieso niet aftrekken). Ik ging er vanuit dat de betalingen geheel worden stopgezet. Als je geen rente betaalt, kun je ook niks aftrekken.

(...)
Ik lees in de OP alleen maar iets over het uitstellen van aflossingen, niets over rentebetalingen. Ik zou sowieso afraden om te stoppen met rente, want dan kan de Belastingdienst vervelend gaan doen. Aan een willekeurige derde kun je namelijk ook geen renteloze lening afdwingen. Desnoods rente betalen en vervolgens terugschenken onder de schenkingsvrije drempel o.i.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Herman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:38:
[...]

Ik lees in de OP alleen maar iets over het uitstellen van aflossingen, niets over rentebetalingen. Ik zou sowieso afraden om te stoppen met rente, want dan kan de Belastingdienst vervelend gaan doen. Aan een willekeurige derde kun je namelijk ook geen renteloze lening afdwingen. Desnoods rente betalen en vervolgens terugschenken onder de schenkingsvrije drempel o.i.d. :)
Is mogelijk inderdaad. Als de rentebetalingen gewoon doorlopen, zal het effect van de "pauze" wel een stuk korter zijn (bij een annuïtaire lening is het rentedeel van het maandbedrag in het begin hoger dan aan het eind). Overigens betekent de betaling tijdelijk stopzetten mijns inziens niet dat het gelijk een renteloze lening wordt. De rente-verplichting kan gewoon doorlopen. Alleen de betaling wordt tijdelijk opgeschort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 15:26
Ik zou hier mee uitkijken. Verlagen kan wel.

Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij checkt de belastingdienst (of het aangifte programma) jaarlijks of het nieuwe saldo per 31-12 van die aangifte minimaal in lijn loopt met een 30-jarig schema ten opzichte van het saldo het jaar ervoor.

Een oplossing die dan dus zeker kan is herrekenen naar start lening. (* dit stukje is niet volledig, uitgewerkt in nieuwe bijdrage)

Wanneer de pauze start 1/7/2023 en je weer hervat 1/7/2024 voldoe je waarschijnlijk automatisch aan de eis / berekening die ik veronderstel dat de belastingdienst uitvoert. Probleem gaat komen als je pauze mee gaat lopen met een kalenderjaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Tribledragon op 13-06-2023 08:45 ]

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Herman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:38:
[...]

In principe is het idee om een volledige stop in te lassen (zowel rente als aflossing), maar alleen de rente betalingen door laten lopen en deze terugschenken zou wel een werkbare oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 15:26
Ik lees mijn eigen bijdrage terug en zie dat ik uiteindelijk op 2 gedachtes hinkend de post heb geschreven.

Ik zal in mijn originele post even een astrix zetten en hier de tweede gedachte uitwerken.

Optie 1 zoals besproken was de pauze niet gelijk laten lopen aan het kalenderjaar. Met 1/2 jaar overlap loop je bij een aflossings-snelheid van 5 jaar geen risico.

Optie 2 is een verlaging in plaats van een stopzetting. Dit doe je door te kijken naar de startdatum. Daar tel je dan 30 jaar bij op. Nu heb je een fictieve einddatum. De volgende stap is het openstaande bedrag te herrekenen naar een annuïteit tot de fictieve einddatum. Op ieder gewenst moment kan je terug gaan naar sneller aflossen.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je moet het niet te vaak doen denk ik maar is onderstaande situatie geen optie?
Betalingsachterstand door fout
Hebt u een betalingsachterstand door een onbedoelde fout in de betaling of berekening van de aflossing? Als u de fout herstelt vóór het begin van het derde jaar daarna, mag u de betaalde (hypotheek)rente blijven aftrekken.
https://www.belastingdien...nte%20blijven%20aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

frennek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Je schoonouders hebben duidelijk een iets betere financiële positie. Ik kan moeilijk inschatten hoe hoog de lening is, maar jullie zouden kunnen kijken of zij jullie in dit jaar een schenking kunnen doen ter hoogte van 12 termijnen lening. Jullie betalen daarmee in het komende jaar de lening af volgens regulier plan.

Vervolgens doen jullie zélf volgens een nieuw op te stellen schema een schenking terug, richting hen.

Voor het gehele bedrag van de verbouwing niet haalbaar, maar wellicht voor één jaar een haalbare constructie. Hiermee kun je een hoop admin voorkomen wellicht?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:10:
Je moet het niet te vaak doen denk ik maar is onderstaande situatie geen optie?

[...]

https://www.belastingdien...nte%20blijven%20aftrekken.
Expres een 'fout' maken is geen fout, maar fraude.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
We willen het nu oplossen door de aflossing volledig stop te zetten en de rente betalingen door te laten lopen. Het rentebedrag is te overzien en kunnen we via schenking weer terug krijgen. Daarbij loopt de 'pauze' dus van ongeveer de helft van dit kalenderjaar tot de helft van volgend kalenderjaar. In zowel 2023 en 2024 wordt dus wel meer dan voldoende afgelost om sowieso minimaal aan het 30 jaren schema te voldoen.

Het 5 jaren schema wordt dan dus een 6 jaren schema met een aflossingsvrije jaar ertussen.

Edit: Bedankt voor alle hulp, dit was erg inzichtelijk!

[ Voor 5% gewijzigd door frennek op 14-06-2023 08:45 ]

Pagina: 1