Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
Ik zoek een?
E-Reader.

Wat is je budget?
100-150 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ebooks te lezen. En dan (vrijwel) alleen mijn eigen collectie epub bestanden. Ik wil niet gedwongen in een eco systeem van een grote leverancier zitten

Wat heb je zelf al gevonden?
Niet heel veel. Heb nu een irviver story HD maar die is nu 11 jaar oud, moet eigenlijk een nieuwe batterij in en de scrolltoets begint nu wat oud te worden. Heb naar kindle gekeken maar dan zit je echt meteen in het amazon ecosysteem. Denver lijkt op papier goed maar dat is een merk wat me aan de kijkshop dagen doet denken. Gammel en snel stuk. Misschien Tolino?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:56
De meeste ereaders hebben een aanraakscherm, maar nu gebruik je een scroll toets. Wil je dat nu ook, of hoeven fysieke knoppen niet?

Voor Kindle kun je DRM vrije epubs tegenwoordig ook lezen. Dus voor je eigen collectie kan het nog steeds een optie zijn. Een Kindle is ook zonder account te gebruiken als je dat zou willen.

Voor ePub readers in het algemeen zie je dat Kobo het grote merk is op dit moment.

Zelf merk ik dat in mijn smartphone steeds vaker daarvoor gebruik, want een ereader heeft meestal een 6 inch scherm, mijn telefoon 6,8 inch. AMOLED scherm op donker met witte letters leest goed. En je hebt de hele app store om uit te kiezen. Dus dat is ook te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
swhnld schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:35:
De meeste ereaders hebben een aanraakscherm, maar nu gebruik je een scroll toets. Wil je dat nu ook, of hoeven fysieke knoppen niet?
hoeft niet, zou wel leuk zijn.
Voor Kindle kun je DRM vrije epubs tegenwoordig ook lezen. Dus voor je eigen collectie kan het nog steeds een optie zijn. Een Kindle is ook zonder account te gebruiken als je dat zou willen.
ahh. is dat het betere hak en breekwerk? Of out of the box?
Voor ePub readers in het algemeen zie je dat Kobo het grote merk is op dit moment.
Paar jaar terug 's geprobeerd. Moest een account aanmaken en echt alles ging via hun platform.
Zelf merk ik dat in mijn smartphone steeds vaker daarvoor gebruik, want een ereader heeft meestal een 6 inch scherm, mijn telefoon 6,8 inch. AMOLED scherm op donker met witte letters leest goed. En je hebt de hele app store om uit te kiezen. Dus dat is ook te overwegen.
Ja.. maar een e-ink scherm is toch wel prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
https://www.trustedreview...-book-on-a-kindle-4288521
Uitleg hoe epubs op Kindle te lezen via officiële route.
Kan ook via Calibre conversie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Bij een Kindle werkt epub prima via Calibre inderdaad. Die zet het onderhuids om naar mobi. Account aanmaken bij Amazon is volgens mij ook geen verplichting.

Ik zou zoeken naar een e-reader met in ieder geval een hoge dpi, dat leest vaak prettiger.

Ik had voor enkele tientjes een tweedehands Kindle Paperwhite met 300 dpi. Backlight-verlichting is tegenwoordig ook al gauw wel standaard.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
swhnld schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:31:
https://www.trustedreview...-book-on-a-kindle-4288521
Uitleg hoe epubs op Kindle te lezen via officiële route.
Kan ook via Calibre conversie natuurlijk.
The Short Version

Go to Send to Kindle
Click ‘Add your Files’
Upload an ePub file

ik ben zeker heel ouderwets als ik verwacht dat het via een usb kabeltje kan? Maar, je hebt op zich gelijkm het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:00
Wijnands schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Paar jaar terug 's geprobeerd. Moest een account aanmaken en echt alles ging via hun platform.
Hoe bedoel je dit? Ik heb zelf een Kobo (aura van een aantal jaren terug). Je kan inderdaad een account aanmaken, en dat werkt erg prettig (ebook gekocht bij Bol verschijnt direct op de Kobo zonder tussenkomst van PC), maar volgens mij werkt het ook prima zonder alle poespas. Verbinden met PC, ebooks naar Kobo slepen, en klaar. Of een account verplicht is weet ik niet.

Tweakers heeft in 2019 een review geschreven over de Kobo Clara HD (klik, waarbij de Clara 2E het huidige model is met volgens mij een verbeterd scherm. Als ik nu een nieuwe zou willen zou het voor mij die zijn, of eventueel de Libra 2 (fysieke toetsen naast touch). Kobo heeft zich voor mij wel bewezen als zeer degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Haal het ding uit de doos, kom nergens zonder account aan te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:00
Wijnands schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:33:
[...]

Haal het ding uit de doos, kom nergens zonder account aan te maken
Buiten het account dat je nodig hebt om er ‘in’ te komen hoef je er verder niets mee. Is niet zo heel erg toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 22:16
Je kan bij kobo met ongeveer 1 handeling een account faken. De clara 2e zou mijn tip zijn. Leeslichtje, fijne resolutie, en niet al te duur. Heb ook een kindle gehad, maar vindt kobo iets fijner werken. Verder doe ik alles via calibre & usb, dus wifi staat uit. Scheelt weer batterij duur.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Eens, Kobo account enkel voor de setup en eventuele OTA firmware updates. Na eenmaal door de setup heen gegaan te zijn WIFI uitgezet (scheelt ook batterij) en ding zeurt nergens over.

1x per jaar of zo even weer verbinden en zoeken op updates. Onlangs was er een bijna verplichte update om de aanwezige systeem certificaten bij te werken naar nieuwe ciphers anders werkte inloggen en OTA updates ook niet meer.
Dat is dan vervelend na een factory reset bij echte problemen of als je het apparaat 2e hands wilt doorgeven en een nieuwe eigenaar het ding niet makkelijk kan instellen. Maar echt last heb je niet van dat account, en je wordt nergens ingezogen, tenminste dat is niet mijn ervaring na een stuk of wat Kobo's te hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:04
Wijnands schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Ik heb een Kobo Glo HD, relatief simpele.
Backlight in het scherm wat heel prettig.

Wellicht eenmalig een account aanmaken om hem te gebruiken, maar thats it.
Kan verbinden met de wifi, voor updates dus dat doe ik sporadisch

Verder icm Calibre heb ik een grote bibliotheek van DRM-vrije boeken. En dat werkt perfect, ik maak verder geen gebruik van de hele Kobo omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verder icm Calibre heb ik een grote bibliotheek van DRM-vrije boeken. En dat werkt perfect, ik maak verder geen gebruik van de hele Kobo omgeving.
Goed om te horen (van meerdere mensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

MsG schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:55:
Bij een Kindle werkt epub prima via Calibre inderdaad. Die zet het onderhuids om naar mobi. Account aanmaken bij Amazon is volgens mij ook geen verplichting.

Ik zou zoeken naar een e-reader met in ieder geval een hoge dpi, dat leest vaak prettiger.

Ik had voor enkele tientjes een tweedehands Kindle Paperwhite met 300 dpi. Backlight-verlichting is tegenwoordig ook al gauw wel standaard.
Met een kleine kanttekening, wel. Ik heb de hele Dune serie legaal gekocht via Bol (in Epub formaat) maar toen was er toch een kleine, laten we zeggen, 'externe plugin/modificatie' nodig voordat Calibre zichzelf in staat zag het document om te zetten naar mijn Kindle :+.

Ik vind de Kindles erg prettig lezen en heb wel een amazon kindle abonnement (ik lees uitsluitend in andere talen dan Nederlands dus mij past dat wel) maar ik snap de opmerking over een vendor ecosysteem 100%, ik ben gek op de kindle maar probeer amazon op enerlij andere wijze zo min mogelijk te steunen.

De Paperwhite is redelijk betaalbaar en zo goed dat de upgrade naar de Oasis de prijs bijna niet waard is voor velen. En anders inderdaad Kobo, hoor ik heel veel goeie verhalen over en een grote afzet, dus wellicht minder gedoe met rare bugs of garantie-issues? Gissen mijnerzijds op dat laatste.

Ik heb zelf wel de Oasis (als cadeau gehad van collega's een paar jaar terug) en ik vind hem geweldig. De schermverlichting (via de rand geloof ik, maar pin me er niet op vast) is qua tint en helderheid aanpasbaar en past zich ook automatisch aan op de omgeving waar je leest. Je hebt zowel touchscreen áls fysieke knoppen en het ding houd heel fijn vast. Hij start snel op, batterij gaat lang mee (maar dat doen volgens mij alle e-readers wel goed) en de store experience (mocht je die willen gebruiken) is best goed (niet perfect helaas, soms beetje sloom).

Ik heb een keer in de vakantie op mijn telefoon moeten lezen omdat ik mijn Kindle was vergeten (stom!!!) en inderdaad op een S21 Ultra met Amoled scherm was dat prima te doen, maar ik kon geen boeken kopen via de app (ivm appstore regels :() maar gelukkig heb ik unlimited dus het meeste was gratis beschikbaar. Toch was ik heel blij mijn Kindle weer vast te hebben....

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-06-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:41

jorammeke

Prutser

S-te-fan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:36:
[...]

Ik heb een Kobo Glo HD, relatief simpele.
Backlight in het scherm wat heel prettig.

Wellicht eenmalig een account aanmaken om hem te gebruiken, maar thats it.
Kan verbinden met de wifi, voor updates dus dat doe ik sporadisch

Dit dus hier ook. Maar dan met een Kobo Libra (1) en in het verleden de Aura.
Bevalt meer dan prima.

O,ja voordeel van de Aura vond ik dat hij makelijk in mn achterzak past en daar door overal mee naar toe ging.

[ Voor 8% gewijzigd door jorammeke op 23-06-2023 09:40 ]

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een Kobo. Dat werkt allemaal prima, ook met epub. Zo te horen is zowel een Kindle als Kobo gewoon een goede keuze.

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik kwam toevallig een paar dagen geleden de volgende site tegen waarbij je via WiFi en de browser op je Kobo/Kindle de epubs kan zetten. Hiervoor deed ik het altijd met Calibre op de laptop maar mijn Kobo is nog met micro-USB dus ik ben al blij dat het lui vanaf de bank werkt. Downloaden op de telefoon en via de site sturen naar de Kobo. Doet voor Kobo ook de kepub-conversie trouwens. Zelf dus niet getest met Kindle maar zou daarmee moeten werken.

https://send.djazz.se

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

kamerplant schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:45:
Ik heb een Kobo. Dat werkt allemaal prima, ook met epub. Zo te horen is zowel een Kindle als Kobo gewoon een goede keuze.
Ja, maar als je nu al weet dat je content 100% epub gaat zijn dan is de Kindle wel een 'hard sell'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
MacorgaZ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:45:
Ik kwam toevallig een paar dagen geleden de volgende site tegen waarbij je via WiFi en de browser op je Kobo/Kindle de epubs kan zetten. Hiervoor deed ik het altijd met Calibre op de laptop maar mijn Kobo is nog met micro-USB dus ik ben al blij dat het lui vanaf de bank werkt. Downloaden op de telefoon en via de site sturen naar de Kobo. Doet voor Kobo ook de kepub-conversie trouwens. Zelf dus niet getest met Kindle maar zou daarmee moeten werken.

https://send.djazz.se
Wat ik bij een website zoals deze gelijk afvraag, wat is hun verdien model. Als ik naar deze pagina ga zie ik geen reclame, kijk ik op de hoofdpagina wordt deze dienst niet uitgelegd.
Dus in feite geef je op dat moment een extern iemand toegang tot materiaal wat voor jou gekopieerd/omgezet wordt, alleen wie krijgt nog meer deze bestanden? De website geeft daar ook geen informatie over, er is geen financiering dat ik zie door reclame of gifts.
Er zijn gewoon ebooks met watermerk in de tekst in omloop waarmee ze de bron naar jou als legale koper kunnen traceren. Dus je loopt een risico hier.
Overigens betekend dat niet dat diegene achter deze website kwaadwillend is. Het kan compleet altruistic zijn. maar het kan ook totaal niet onderhouden zijn en door derden meegelezen worden wat er gebeurt. Legaal gezien zou het beter zijn als er tekst stond met meer uitleg en een vrijwaring. Plus iets over het verdienmodel, donatie knop.

En in ieder geval voor Kindle kun je gewoon de Amazon website gebruiken om een ePub leesbaar op je apparaat te krijgen, dus daar is deze alternatieve website gebruiken niet nodig. https://www.amazon.com/sendtokindle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Je kan het op je eigen servertje draaien: https://github.com/daniel-j/send2ereader/issues/1

De Clara 2E heeft USB3 dus ik heb altijd wel een geschikte kabel in de buurt liggen. Ik 'sideload' de updates dan ook indien nodig, dan maakt het hele verhaal over certificaten ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Is dat veel gedoe om de updates binnen te krijgen voor je sideload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Nee, simpele download hier: https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.html en als je die uitpakt in .kobo/ gaat ie updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:38
Net zo'n Kobo Clara 2e gekocht. Moet ik nu voor ik Calibre kan gebruiken eerst de Kobo activeren, zoals op het scherm gevraagd wordt? Of kan ik meteen iets er op zetten?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:38
pc_slopert schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:52:
Net zo'n Kobo Clara 2e gekocht. Moet ik nu voor ik Calibre kan gebruiken eerst de Kobo activeren, zoals op het scherm gevraagd wordt? Of kan ik meteen iets er op zetten?
Ok, toch eerst maar een account gemaakt. Daarna inloggen en met Calibre aan de slag :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-07 20:44

Roi

En OP @Wijnands , welke is het uiteindelijk geworden :) ?

Ik zit nu zelf ook te kijken voor de vakantie, heb de Pocketbook touch HD 3 op het oog. Ben alleen wel benieuwd naar de kwaliteit van het woordenboek.

[ Voor 3% gewijzigd door Roi op 06-08-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Roi schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:01:
En OP @Wijnands , welke is het uiteindelijk geworden :) ?
Nog niks.. stond 2 keer op het punt om op bestellen te klikken maar lijk nogal gehecht aan die ouwe irivier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caramba
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik heb een Tolino Vision 5. Het probleem bij Tolino betreft de woordafbreking. Erg irritant. Er staat aan het eind van de zin "hij word" waarbij de t op de volgende regel begint. Uiteraard niet bij alle boeken maar de ene keer is het erger dan de andere keer. Zal ook te maken te hebben wie het boek heeft gedigitaliseerd, denk ik.
Ik vraag me af hoe het gaat met de woordafbreking op andere readers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Caramba schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:17:
Ik heb een Tolino Vision 5. Het probleem bij Tolino betreft de woordafbreking. Erg irritant. Er staat aan het eind van de zin "hij word" waarbij de t op de volgende regel begint. Uiteraard niet bij alle boeken maar de ene keer is het erger dan de andere keer. Zal ook te maken te hebben wie het boek heeft gedigitaliseerd, denk ik.
Ik vraag me af hoe het gaat met de woordafbreking op andere readers.
Geen last van op mijn Kindle Paperwhite of voorgaande modellen in de afgelopen 14 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caramba
Bedankt voor de info. Probleem is dat ik niet gebonden wil zijn aan Amazon of Bol (Kobo). Via Tolino word ik ook niets wijzer over het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Caramba schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:46:
Bedankt voor de info. Probleem is dat ik niet gebonden wil zijn aan Amazon of Bol (Kobo). Via Tolino word ik ook niets wijzer over het probleem.
Je hoeft bij een Kobo niet afhankelijk te zijn van Bol, of bij Kindle van Amazon, dat zijn geïntegreerde winkels, maar gebruik ervan is optioneel.

Jou Tolino software moet een update krijgen om het probleem op te lossen, maar doen ze dat niet, moet je kiezen tussen het accepteren en je erbij neerleggen, of je moet wat anders kopen.
Er is een mooi artikel gepubliceerd:
review: Vijf e-readers van zes inch - Leesgemak of tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Was een goeie tip. Pocketbook komt mij het beste over ivm de fysieke knoppen om om te slaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caramba
Het is mij duidelijk. Ik denk erover om over te stappen naar Pocketbook Inkpad.
Pagina: 1