Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Ik ben vroeger parttime freelancer geweest (met KvK en BTW aangifte). Dit is al jaren stopgezet. Ik ben nu fulltime in loondienst en doe eenmalig een klus voor een oude klant van me (tevens familie maar loopt gewoon via hun BV dus dat is vermoedelijk niet relevant). Nu dacht ik even een kwitantie te sturen (en het netjes aan te geven als inkomsten uit overige werkzaamheden bij de aangifte), maar ik zie conflicterende informatie. Zo zie ik op bepaalde plekken staan dat je boven de 1800 euro omzet als ondernemer wordt gezien en BTW plichtig bent. Deze specifieke klus zit daar inderdaad boven. Het lijkt er echter op dat dit alleen in de context van de KOR is. Maar ik ging even verder zoeken.

Als ik op https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer kijk naar het kopje "Voorwaarden ondernemerschap voor de btw", dan voldoe ik wel aan twee van de vier punten hier. Dat maakt het toch wat verwarrend.

Natuurlijk de belastingtelefoon gebeld, maar daar werd ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van. Eerst werd er gezegd dat ik maar met de KvK moest praten en dat die me dan zouden aanmelden voor de BTW, maar na wat doorvragen blijk ik dan toch 'ondernemer' voor de BTW te zijn.

Wellicht is de meest logische conclusie, de belastingtelefoon zegt het, dus het is zo, maar ik vind het eigenlijk allemaal tamelijk vaag en heb eerlijk gezegd mijn twijfel bij hun lezing hiervan. Overigens zal het financieel waarschijnlijk gunstiger zijn om ondernemer te zijn? Dus dan zou ik me moeten aanmelden bij de KvK en Belastingdienst, factuur versturen, BTW aangifte doen en de boel weer opheffen en de administratie 7 jaar bewaren? Klinkt niet alsof het systeem daarvoor bedoeld is...

tl;dr: eenmalig een klus voor >1800 (maar <5000), ben ik ondernemer voor de BTW? En voor de KvK?

Beste antwoord (via Mj2sL op 09-06-2023 15:56)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als het een terugkomend project word dan is het een ander verhaal.

In dit geval valt het gewoon onder IUOW en mag je als particulier hier een factuur voor sturen.
Voor de omzetbelasting zou je alsnog onder de KO vallen (<20.000 EUR omzet) en dit niet hoeven afdragen.

Je kan je ook opnieuw inschrijven bij de KvK en direct de KO-regeling aanvragen zodra je btw nummer bekend is. Als je na het toekennen van de KO de factuur naar je cliënt stuurt dan heb je het btw deel ook overbrugt. Let goed op de laatste aangifte periode omzetbelasting gezien je factuur pas daarna verzonden mag worden.

Verder kom je niet aan het urencriterium en kwalificeer je niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting --> IUOW (Inkomen uit overige werkzaamheden, box 1 IB)

Wabbawabbawabbawabba

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

*knip* ongewenst

[ Voor 79% gewijzigd door ZieMaar! op 09-06-2023 16:28 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 14:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Matis schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:30:
Al gebeld met de Belastingtelefoon?
Volgens alinea 3 wel :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mijn weten mag je als particulier ook gewoon een factuur sturen voor geleverde diensten, dus ik zie niet waarom je hem aan de BD op zou moeten geven. Hooguit bij de loonbelasting als overige inkomsten ivm hoogte bedrag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als het een terugkomend project word dan is het een ander verhaal.

In dit geval valt het gewoon onder IUOW en mag je als particulier hier een factuur voor sturen.
Voor de omzetbelasting zou je alsnog onder de KO vallen (<20.000 EUR omzet) en dit niet hoeven afdragen.

Je kan je ook opnieuw inschrijven bij de KvK en direct de KO-regeling aanvragen zodra je btw nummer bekend is. Als je na het toekennen van de KO de factuur naar je cliënt stuurt dan heb je het btw deel ook overbrugt. Let goed op de laatste aangifte periode omzetbelasting gezien je factuur pas daarna verzonden mag worden.

Verder kom je niet aan het urencriterium en kwalificeer je niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting --> IUOW (Inkomen uit overige werkzaamheden, box 1 IB)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
Dank voor de reacties. Voor de zekerheid nog even met de KvK gebeld en die geven ook aan dat inschrijven daar niet nodig is. Die gaf overigens een veel helderder antwoord dan de Belastingtelefoon.

Dus ik ga er vanuit dat ik:Het is bijzonder hoeveel foute of deels foute informatie er online staat. Er zijn veel bronnen die zeggen dat je geen factuur mag sturen zonder KvK nummer, maar je kunt je dus wel aanmelden als ondernemer voor de BTW en dus BTW factureren: "als u bij de KVK bent ingeschreven: uw KVK-nummer" (https://www.belastingdien...turen_maken/factuureisen/)

Dus INDIEN ingeschreven moet je dit nummer vermelden, anders niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26

Herman

FP ProMod
Let op: je kunt ook een BTW-nummer aanvragen zonder een actief kvk-nummer. Ook als je onder de grens van de KO-regeling blijft, kan dit verstandig zijn. Als je opdrachtgever de btw kan terugvorderen, dan heeft het voor hem/haar geen nadeel. Voor jou kan het voordelig zijn omdat jij eventueel betaalde btw kunt terugvorderen.

Voor een eenmalige opdracht zou ik het inderdaad aangeven bij resultaat overige werkzaamheden. Bewaar wel bonnetjes en nota's van gemaakte kosten. Deze mag je namelijk in mindering brengen op de inkomsten.
Andere tip is om een voorlopige aanslag IB aan te vragen waarbij deze inkomsten staan aangegeven. Dan heb je gelijk een goed beeld wat je aan belasting moet betalen en het voorkomt dat je het geld hebt uitgegeven op het moment dat de aanslag t.z.t. op de mat valt ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26

Herman

FP ProMod
KatirZan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:49:
(...)

Hoewel je het niet impliciet suggereert, misschien wel goed om te verduidelijken dat het urencriterium niets te maken heeft met de vraag of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:03
1 malig een tijdelijke klus lijkt me ROW (Resultaat Overige Werkzaamheden). Gewoon een rekening sturen maar volgens mij (....) zonder BTW want als particulier mag je die niet in rekening brengen.

Voor jou maakt het niet uit, uurtarief zonder of met BTW, jij wordt er niet beter van - voor je klant maakt t ook niet uit want hij betaalt jou zonder BTW (effectief nog steeds t zelfde bedrag) en verrekenen van BTW is niet aan de orde. Voor de klant valt jouw factuur gewoon in zijn onkosten.

Alternatief is om er een bedrijfje van te maken MAAR zorg dan dat je dat allemaal met je werkgever (nevenwerkzaamheden op hetzelfde vakgebied) hebt afgestemd (toestemming hebt). Werkgevers zitten daar wisselend in.

NB: ik ben geen fiscaal adviseur, als je niet exact alle omstandigheden geschetst hebt kan het in werkelijkheid heel anders zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
Je mag voor één klus best een kwitantie sturen (eigenlijk is dat bewijs betaling voor de klant), en dat is dan inderdaad zonder BTW. Maar zoals ik dit begrijp is dat de uitzondering op de regel. Zit je boven de 1800 euro omzet, dan ben je al snel een ondernemer voor de BTW (zie ook hier: https://www.belastingdien...l-voor-kleine-ondernemers en hier: https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer). In dat geval moet je dus kijken of je bij de KvK moet aanmelden (in mijn geval: nee) en een BTW nummer aanvragen (als je niet bij de KvK aanmeldt moet je dat nog zelf regelen met de Belastingdienst).

Voor de klant zal het allemaal weinig uitmaken inderdaad – voor jezelf geeft het natuurlijk wat meer administratieve last wanneer je als ondernemer gezien wordt.

Goed punt van de werkgever overigens. Zit hier wel snor maar dat is echt iets om over het hoofd te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mj2sL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:14:
Je mag voor één klus best een kwitantie sturen (eigenlijk is dat bewijs betaling voor de klant), en dat is dan inderdaad zonder BTW. Maar zoals ik dit begrijp is dat de uitzondering op de regel. Zit je boven de 1800 euro omzet, dan ben je al snel een ondernemer voor de BTW (zie ook hier: https://www.belastingdien...l-voor-kleine-ondernemers en hier: https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer). In dat geval moet je dus kijken of je bij de KvK moet aanmelden (in mijn geval: nee) en een BTW nummer aanvragen (als je niet bij de KvK aanmeldt moet je dat nog zelf regelen met de Belastingdienst).

Voor de klant zal het allemaal weinig uitmaken inderdaad – voor jezelf geeft het natuurlijk wat meer administratieve last wanneer je als ondernemer gezien wordt.

Goed punt van de werkgever overigens. Zit hier wel snor maar dat is echt iets om over het hoofd te zien.
Je bent niet meteen ondernemer voor de BD als je aan één van de voorwaarden voldoet, maar juist als je aan de meeste voorwaarden op deze pagina voldoet.

De belangrijkste kern is dat je zelf risico draagt en zelf keuzes kunt maken, dus je bepaalt zelf je uren en je uurtarief, je bepaalt zelf de klanten waar je voor werkt, en als je zelf geen werk kunt vinden dan ben je zelf de pineut. Het hebben van inkomsten is hierbij geen harde eis, en ook geen criterium dat je meteen ondernemer maakt.

Ik zou dus echt stellen dat jij je hier niet druk om hoeft te maken en gewoon een kwitantie zonder BTW kunt sturen. Het is een eenmalige opdracht, je gaat hiermee niet opnieuw de markt in als freelancer.
Pagina: 1