Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aansluiting WP op VW-verdelers (beneden + boven)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruben-90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-11-2024
Dag allen,

Ik ben bezig met het moderniseren van mijn woning. Hiervoor heb ik o.a. een warmtepomp en buffervat aangeschaft. Op de beneden en bovenverdieping wordt vloerverwarming aangelegd. Type WP en vat:
- Mitsubishi puz-wm85vaa
- Mitsubishi erpt30x-vm2ed

Het volgende vraagstuk kom ik niet goed uit, mogelijk dat jullie ideeën hebben :)

Apart aansturen van vloerverwarming beneden- en bovenverdieping
Boven en beneden wordt vloerverwarming geplaatst met elk hun eigen verdeler. Water wordt geleverd via het opslagvat (erpt30x). Ik heb een diagram toegevoegd om de situatie wat duidelijker te maken.
Probleem waar ik tegenaanloop is hoe ik de verbinding moet maken met de feed en retour richting de twee verdelers. Graag zou ik onder en boven apart van elkaar willen bedienen. Voor de bovenverdieping zit ik te denken aan actuatoren op de verdeler om de verschillende zones individueel aan te kunnen sturen. Echter staat dit laatste los van het aansluiten (denk ik..).

Ben benieuwd naar jullie oplossing (ben vast niet de enige met boven- en beneden VW :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVCKZNJZTlB--yH10Y_i37c1_II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/204yWhDY2RSvIBPiIInz0jXL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-11 22:40
Makkelijkste is geen zone regeling en alles parallel aangesloten. Dan moet je wel zorgen dat alles goed waterzijdig is ingeregeld voor gelijkmatige verwarming !

Als je toch zone regeling wilt, dan krijg je per zone 1 of meerdere kleppen op de regelaars. Ook dan worden de verdelers parallel aangesloten. In mijn geval heb ik 2 verdelers en een regelaar van danfoss die de temperaturen meet en de juiste klep(pen) opent. Mijn warmtepomp wordt extern in en uit geschakeld door de danfos regelaar via een aan/uit relais in de vloer regelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtXYxY0uzAdw5331y473QjTlt74=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYN806mmhqD08NVmOwCkuzpL.jpg?f=fotoalbum_small

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een foto van je verdelers? Met wat geluk zitten daar flowmeters en inregelkranen op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Verwacht dat je tussen opslagvat en VW verdelers een pomp heb zitten?
Dan is met het juiste leiding circuit (terugslap kleppen) gewoon pomp aan / uit voor boven/ beneden
Ik bedoel met pomp een circulatie pomp niet een gesloten verdeler (met eigen meng pomp)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ruben-90
Bedankt voor de reactie allen!

@Proton_ er zitten flowmeters en regelkranen op, echter stel ik met deze alleen de zones af per verdieping (heb losse verdeler voor onder en boven VW). Zie afbeelding.

@The-Source in het opslagvat zit een geïntegreerde pomp voor het CV circuit. Zie afbeelding.

@tolunaygul12 thanks! Denk dat dit inderdaad ook een goede oplossing is voor mij! Jij hebt dus twee open verdelers en geen check valves o.i.d. in het leidingwerk om de flow te sturen?

Ik zat net ook even te bladeren door de handleiding van de warmtepomp en kwam onderstaand overzicht tegen. Jij hebt dus de opstelling linksboven met als extra toevoeging de elektrische regelkranen op 1 verdeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jU9nXTzTlOA777MTOhp8sAhs70Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Px9qvUTiVb7hru3QCK7NMOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP49RfYK8sK89orTNeC20zoghcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zFth1LMgNhVRc5rpjvc93LJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iRFRqw5cv4c3Lz19pJxNAlsJwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkGKycnNPCCIfDG36HnEIEi8.jpg?f=fotoalbum_large

• tolunaygul12
Ik heb beide open verdelers uitgerust met regelkleppen. De verdelers zitten parallel aangesloten op de leidingen van de warmtepomp. Met in serie een buffertank. Geen verdere terugslagkleppen oid maar wel een bypass ventiel.

• Ruben-90
Oké bedankt! Wat is de reden van het by-pass ventiel en waar zit deze verbonden?

Het aanpassen van de flows naar alle individuele zones levert dus geen problemen op voor de pomp en de flow? Ben jij tevreden met de Danfoss module?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gewoon parallel aansluiten en waterzijdig inregelen met de rode flowmeetkranen.
Als na een jaar blijkt dat je niet genoeg comfort hebt, kun je altijd nog actuators op de zwarte kleppen zetten, alleen voor de groepen waar het te warm wordt.
Dat spaart je een buffervat en bypass.
Die heb je dus wél nodig als je alles van actuators voorziet, want de warmtepomp zou een defrost kunnen starten op een moment dat alles dicht staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• tolunaygul12
Ruben-90 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:16:
Oké bedankt! Wat is de reden van het by-pass ventiel en waar zit deze verbonden?
By-pass heb je nodig op moment dat de warmtepomp een deforst doet of tijdens zijn bedrijf worden alle zones gesloten.
Op zo een moment heb je normaal gesproken geen verbinding tussen aanvoer en retour. De bypass heeft een overdruk veer die open gaat als de druk te hoog wordt en laat dan water door van aanvoer naar retour om ervoor de zorgen dat er ten alle tijden een minimaal ingestelde waterflow is.
Pagina: 1