Ik woon in een appartement met een plat dak (bovenste woonlaag) en veel glas op het zuiden, hoewel ik de warmte iets heb weten te temmen met schaduwdoek en andere geïmproviseerde zonwering wordt het binnen toch wel warm. Een split unit installeren is helaas geen optie.
Om specifiek de slaapkamer te koelen ben ik dan toch maar voor een mobiele airco gegaan, daarbij is de keuze gevallen op de Inventum AC127WSET omdat dit een van de weinige modellen is met een dubbele slang (beschikbaar in Nederland). Goed om te weten: het is een rebadged Midea, internationaal hebben ze meer modellen uit deze range (waaronder een inverter model wat hier helaas niet beschikbaar is).
De slang is erg lomp en buigt niet echt, de bijgeleverde raamafdichting is ook niet geweldig. Om de boel goed te installeren in mijn kantel-kiepraam heb ik daarom een multiplex plaat gemaakt met isolatie die in de raamopening past, daarin zitten weer gaten voor de lucht aan- en afvoer. Zo blijft de boel mooi afgesloten.
Eerste indruk: energieslurpende rammelbak met een
Arctisch koelvermogen, als ik niet op de temperatuur let koelt ie de slaapkamer (~14 m2, ~35 m3) in no time van 26 graden tot onder de 20 graden.
Voor de beeldvorming: hij trekt rustig tussen de 1000-1200 watt uit de muur, en om mijn onderbuurman het constante gedreun van een kleine breekhamer te besparen ligt er 10 cm aan schuimrubber onder (hierdoor is ie ook een stuk stiller geworden, op die harde plastic wieltjes resoneert de hele behuizing mee).
Sfeerimpressie:
Installatie:
Slang "adapter" (de binnenste 150mm slang is de afvoer van de hete lucht, het buitenste deel is de aanvoer van verse lucht; de buitenkant warmt amper op):