Welke UTP buitenkabel nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:58
Hi,

Ik ben mijn tuin aan het verbouwen, alles ligt nu open en ik wil graag UTP kabels gaan leggen voor aansluiting naar mijn laadpaal, tuinhuis en voor aansluiting van 2 camera's.

Ik ben even benieuwd wat jullie zouden aanraden qua specificaties, ik had zelf het volgende in gedachten:

- Cat 6a (cat 7 a 8 is wellicht overkill). Echter is het prijs verschil minimaal.
- SFTP (hoogst mogelijke " beveiliging", hij gaat de grond in en wil ook nog een mantelbuis leggen. Ik wil later geen gezeur hebben dat een kabel wellicht kapot is / storing heeft
- volledig koper, om de kans op breken zo klein mogelijk te houden
- harde kern vs soepele kern. Ik weet dat een harde kern het beste is, maar dit is volgens mij voornamelijk gericht op patch panelen, ik ga 4 seperate kabels trekken vanuit de meterkast naar de tuin en wil ze direct aansluiten met een RJ45 connector.
- wellicht nog andere dingen die ik moet overwegen?

Voor mijn normale kabels bestel ik vaak op allekabels maar kan dit zo niet 1,2,3 vinden daar. Wellicht andere nog tips voor een goede webshop?

Ik had nu deze gevonden:
Cat6 = 105 EUR https://www.kabelshop.nl/...K100S-i30357-t239881.html
Cat 7 = 115 EUR https://www.kabelshop.nl/...K100S-i30371-t239882.html

Alvast bedankt

[ Voor 16% gewijzigd door woutertje6 op 07-06-2023 15:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kan je https://www.utp-kabel.nl/ / DSIT wel aanraden, persoonlijk vind ik het hier ook wel erg prettig dat ik in de buurt woon en het kan ophalen, maar een verzending is bij mij ook prima gelopen.
Overigens zou ik wel gaan kijken of je niet gewoon netjes kunt gaan afpatchen en dan iets van een opbouw WCD als basis kunt gebruiken om je patchpoort ook gewoon weer netjes waterdicht te krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
Thanks voor je snelle reactie!

Alles zit redelijk ver uit elkaar en anders moet ik alles bij elkaar laten komen in het tuinhuis en vandaar uit alles weer gaan openboren om vanuit daar weer verder te gaan dus ik ga liever voor aparte kabels :)

[ Voor 8% gewijzigd door woutertje6 op 07-06-2023 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46

lier

MikroTik nerd

Kabels door buizen leggen, dat voorkomt schade.
AWG 23 gebruiken, inderdaad volledig koper.
Harde kern gebruiken, dat is installatie materiaal (stranded is voor patchkabels).
Eventueel zijn hiervoor speciale RJ45 stekkers beschikbaar, ervaringen zijn wisselend.

O ja...deze kan je ook nog "even lezen"
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

[ Voor 17% gewijzigd door lier op 07-06-2023 15:13 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
woutertje6 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:56:
Hi,

Ik ben mijn tuin aan het verbouwen, alles ligt nu open en ik wil graag UTP kabels gaan leggen voor aansluiting naar mijn laadpaal, tuinhuis en voor aansluiting van 2 camera's.

Ik ben even benieuwd wat jullie zouden aanraden qua specificaties, ik had zelf het volgende in gedachten:

- Cat 6a (cat 7 a 8 is wellicht overkill). Echter is het prijs verschil minimaal.
- SFTP (hoogst mogelijke " beveiliging", hij gaat de grond in en wil ook nog een mantelbuis leggen. Ik wil later geen gezeur hebben dat een kabel wellicht kapot is / storing heeft
Cat 6a is waarschijnlijk overkill, tenzij je een tuin van >50 meter diep hebt lekker Cat6 pakken.
Cat7 en 8 zijn niet geschikt voor thuis/kantoornetwerken en als iemand het daarvoor verkoopt is het waarschijnlijk kwakzalverij.
SFTP heb je ook vrij weinig aan, zeker als je aangeeft geen patchpanel te willen gebruiken. Heeft je router/switch zelf shielded en geaarde outlets? Denk het niet.
- volledig koper, om de kans op breken zo klein mogelijk te houden
- harde kern vs soepele kern. Ik weet dat een harde kern het beste is, maar dit is volgens mij voornamelijk gericht op patch panelen, ik ga 4 seperate kabels trekken vanuit de meterkast naar de tuin en wil ze direct aansluiten met een RJ45 connector.
Altijd harde kern, volledig koper nemen. Patchkabels zijn niet geschikt om door een buis te trekken, die kunnen de trekkracht niet aan.
- wellicht nog andere dingen die ik moet overwegen?
Ja, ik zou gewoon een 8P-patchpaneeltje in je meterkast hangen. Kost 25 euro en dan zit het gewoon netjes zoals het hoort. Tevens handig voor de rest van je huis.

Voor de clients ff kijken wat je doet, het netste is om de vaste kabel daar ook af te monteren in een WCD of uitvoerdoos, maar voor dingen als IP-camera's etc is het waarschijnlijk pragmatischer om er gewoon een toolless RJ45 aan te zetten. Of als dat niet past, werkt een aangeknepen stekkertje ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
cat6 awg23 is meer dan voldoende, meer is onzinnig.

Rj45's aanknijpen gewoon nooit doen!
Afmonteren op een wcd en vandaar aansluiten met kant en klare patchkabels

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@woutertje6 ik zou ook sowieso een lege mantelbuis / buizen leggen naar je tuinhuis. Mocht je later toch nog meer kabels nodig hebben, dan kan je altijd nog uitbreiden.

Vorig jaar mijn tuin open gehaald en twee 50mm buizen naar de schuur gelegd, inclusief netwerkkabels, water, afvoer en nieuwe elektrakabels. Paar weken geleden besloten om zonnepanelen op de schuur te leggen en de extra kabel was door de mantelbuis zo getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:05:
Rj45's aanknijpen gewoon nooit doen!
Zeg nooit nooit. Vermijden is beter.

Heel soms is er gewoon een situatie waarbij je een RJ45, die geschikt is voor solid AWG23, nodig hebt.

Ik ga bijvoorbeeld echt geen WCD buiten plaatsen naast een camera.
Dan trek ik de kabel door buis naar buiten, knijp een stekker er aan en dan rechtstreeks de camera in.

[ Voor 23% gewijzigd door DJMaze op 08-06-2023 08:53 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Heeft uiteraard niets met dit geval te maken, maar je hebt gelijk dat er heel soms zoals in jouw voorbeeld eht nauwelijks anders kan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 14:46

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:11:
Heeft uiteraard niets met dit geval te maken, maar je hebt gelijk dat er heel soms zoals in jouw voorbeeld eht nauwelijks anders kan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Art Rose
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 20:39
Hi,

Precies. Overkill is nooit erg, en het prijsverschil is heel klein. Hou er wel rekening mee dat om vreemde redenen Cat 8 niet geheel downwards compatibel is.

Art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Onzinnige overkill zou ik toch niet doen, want verwerken van die hogere Cat kabels is lastiger en als ze shielded zijn moet je heel zorgvuldig aarden anders kun je last van common mode spanningen en/of aardlussen krijgen.
En toegevoegde waarde heeft het niet.

Gewoon Cat 6 in een mantelbuis is het beste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 09:05
Als je dan toch wat extra bescherming wil: neem een BELDEN OSP6AU. Die heeft als extra bescherming een gel vulling. Mocht de mantel toch beschadigd raken dan zorgt de gel ervoor dat er geen vocht in de kabel kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:45
Erwin schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:42:
Als je dan toch wat extra bescherming wil: neem een BELDEN OSP6AU. Die heeft als extra bescherming een gel vulling. Mocht de mantel toch beschadigd raken dan zorgt de gel ervoor dat er geen vocht in de kabel kan komen.
Deze gebruik ik ook voor alles waar de kabel mogelijk met water / vocht in aanraking komt.

Sowieso zijn Belden kabels een aanrader. Daarnaast zijn ubiquiti kabels ook goed voor deze teopassing.

[ Voor 6% gewijzigd door wouter.N op 08-06-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Art Rose
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-09 20:39
Ben(V) schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:38:
Onzinnige overkill zou ik toch niet doen, want verwerken van die hogere Cat kabels is lastiger en als ze shielded zijn moet je heel zorgvuldig aarden anders kun je last van common mode spanningen en/of aardlussen krijgen.
En toegevoegde waarde heeft het niet.

Gewoon Cat 6 in een mantelbuis is het beste.
Ik was wat onduidelijk, ik bedoelde het verschil tussen 6 en 6a bijvoorbeeld.Je kunt er niet voetstoots van uitgaan dat de verschillende categorieën altijd backwards compatible zijn. 6 en 6a wel, maar Cat 7 en 8 (dat is trouwens voor hele andere toepassingen) zeker niet dus.

[ Voor 0% gewijzigd door Art Rose op 08-06-2023 15:57 . Reden: en Cat 8 toegevoegd ]

Art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Cat 7 en Cat 8 zijn uiteraard wel backwards compatible met deze aantekening dat de cat 8 norm nog enkel in het voorstel stadium zit en dus eigenlijk niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
Ik ben ook voorstander van dit soort "extra hufterproof" kabels ..
shieldje extra , gelvulling, extra dikke mantels... Het kan nooit stevig genoeg zijn.
Of je er dan wel een standaard RJ45 of deregelijke op krijgt is wel een vraag

Slechte ervaringen hier trouwens met de Ubiquiti outdoor kabels (toughcable carrier specifieker)..
Deze heeft bij een vriend 1 scheur in de buitenmantel gekregen bij aanleg en ondertussen is de outer shield aan het wegroesten ..hopelijk houd die het nog even uit (tuinman heeft em destijds zonder mantelbuis ingegraven)

Ik ben nog altijd blij met mn Draka Supercat7'jes naar de schuur (die ook nog is in een HDPE buis zitten & 80cm diep) .. maar 100% zeker dat die de tands des tijds gaan overleven

Edit : Precies @Erwin meeste cat7 van NL ligt bij de tweakers huizen.. zelfs industrieel word niet hoger dan 6A gebruikt :p

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 08-06-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
Daarnaast wordt cat7 of hoger bijna alleen toegepast bij de kazernes van defensie, de allerbelangrijkste (drinkwatervoorziening )infrastructuur en natuurlijk in huis/zolder bij een heel legioen tweakers :9 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Ben(V) schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:18:
Cat 7 en Cat 8 zijn uiteraard wel backwards compatible met deze aantekening dat de cat 8 norm nog enkel in het voorstel stadium zit en dus eigenlijk niet bestaat.
Cat 8 is wel al goedgekeurd maar tot een lengte van 25m en wordt enkel in datacenters gebruikt.

https://www.cablinginstal...cabling-standard-approved
Erwin schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:26:
Daarnaast wordt cat7 of hoger bijna alleen toegepast bij de kazernes van defensie, de allerbelangrijkste (drinkwatervoorziening )infrastructuur en natuurlijk in huis/zolder bij een heel legioen tweakers :9 B)
Iedereen die beweert Cat 7 of Cat 7A te installeren of geïnstalleerd heeft hebben eigenlijk maar max een Cat 6A verbinding gemaakt omdat RJ45 connectoren niet in Cat 7 of Cat 7A bestaan.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
Thanks voor alle antwoorden super handig!
Thanks, ik kan deze niet echt lekker vinden in een webshop, daarnaast ook iets van EUR 12 p/m. Ik heb +-100 nodig, dus wellicht wat duur ;) totaal EUR 1.200

Na het lezen toch wellicht slim om een patch paneel op te hangen. Echter heb ik al een nieuwe router liggen ( Netgear GS316EP), 16 poort switch met PoE. De PoE heb ik nodig voor mijn buitencamera's. Zoals ik het lees geeft een patch paneel gewoon alleen het signaal door. Beste optie is dan volgens mij een goedkoop patch paneel daar de draden op aansluiten en dan 4 normale patch kabels naar mijn router.

Ik ga denk ik toch maar de kabels afmonteren op een buiten WCD (voor UTP) , dan doe ik daar wel een korte patch kabel naar mijn IP camera's.

Samenvattend ga ik dit nu bestellen:
- AWG 23
- volledig koper
- harde kern
- cat 6
- alles in een mantelbuis
- afmonteren op patch paneel in meterkast en in WCD buiten.

Dit gaat hem worden:
https://www.utp-kabel.nl/...l-op-rol-stug-pe-fca.html

[ Voor 4% gewijzigd door woutertje6 op 13-06-2023 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
woutertje6 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:44:
Thanks voor alle antwoorden super handig!

[...]

Thanks, ik kan deze niet echt lekker vinden in een webshop, daarnaast ook iets van EUR 12 p/m. Ik heb +-100 nodig, dus wellicht wat duur ;) totaal EUR 1.200
Ik begrijp de afweging, had de prijs ook niet helder voor ogen. Ik heb een tijdje geleden ergen dit lijstje gekopieerd van BELDEN outdoor kabels. Wellicht voor iemand anders nog eens handig in de toekomst (helaas geen Cat9 versies van zoals tweakers die graag hebben :+ ).

Typenr:Type:Outdoor type:
1583EPECat.5E U/UTPOutdoor
1633PECat.5E F/UTPOutdoor
7965PECat.6 U/UTPOutdoor
YE03898Cat.6A F/UTPOutdoor
1888EPECat.7A S/FTPOutdoor
7934ACat.5E U/UTPDirect Burial
7937ACat.5E F/UTPDirect Burial
OSP6UCat.6 U/UTPDirect Burial
OSP6FCat.6 F/UTPDirect Burial
OSP6AUCat.6A U/UTPDirect Burial
OSP6AFCat.6A F/UTPDirect Burial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:34
woutertje6 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:44:
Samenvattend ga ik dit nu bestellen:
- AWG 23
- volledig koper
- harde kern
- cat 6
- alles in een mantelbuis
- afmonteren op patch paneel in meterkast en in WCD buiten.

Dit gaat hem worden:
https://www.utp-kabel.nl/...l-op-rol-stug-pe-fca.html
Waarom een buitenkabel als deze in een mantelbuis gelegd gaat worden? In een mantelbuis gebeurd er niets met de kabel. Als je zorgt dat de mantelbuis op een goede diepte ligt (50 - 60cm onder maaiveld) dan gebeurd daar niets mee.
Pagina: 1