Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik zou graag nog een laatste check willen voor ik eea kan gaan afhalen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgG4m_4GPN9xGE920p8QF2OA4u8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dH75IXWkrwDyz548KoG9QlTA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnn_PuW-szH9iOn1PaCAzuIkiEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Zdl7gRwZzkj8uueOS5V9cCN.png?f=fotoalbum_large

ik heb in de offerte staan:
  • 13x Jinko Tiger Neo N-Type 54 Half Cell Full Black 1500V 415W
  • 13 SolarEdge - S440 Power Optimizer
  • SolarEdge - SE5K RWB short string 3-phase SetApp
In mijn setup zou ik, logischerwijs?, twee strings moeten hebben? of kan dit op een string?

als ik op twee aparte strings dit zou toepassen, heb ik dan te weinig panelen?

Alle reacties

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@HyperTrophy Waar heb jij SolarEdge voor nodig? Veel te duur, gewone 1fase string omvormer met 2 mppt's,

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• HyperTrophy
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:26:
@HyperTrophy Waar heb jij SolarEdge voor nodig? Veel te duur, gewone 1fase string omvormer met 2 mppt's,
ik kon vrij goedkoop aan dit systeem komen, vandaar

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

HyperTrophy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:13:
ik zou graag nog een laatste check willen voor ik eea kan gaan afhalen :

In mijn setup zou ik, logischerwijs?, twee strings moeten hebben? of kan dit op een string?
Simuleer het in SE designer en je weet het.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik begrijp de definitie van een string niet, ik heb 13 panelen op twee dakvlakken.

Kunnen/moeten die op twee strings? Want als ik in designer twee kies, moet ik minimaal 8 hebben

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

HyperTrophy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:48:
Ik begrijp de definitie van een string niet, ik heb 13 panelen op twee dakvlakken.

Kunnen/moeten die op twee strings? Want als ik in designer twee kies, moet ik minimaal 8 hebben
Ik zou even een eigen topic starten want je stelt een vraag specifiek over je eigen situatie die heel veel uitvragen vergt. EN ik zou het solar edge topic start lezen. Je kiest een best complex systeem en eerst goed leren wat je koopt en hoe je het inricht is denk ik de start.

Ik ben overigens geen expert, maar volgens mij is SE altijd één string van optimizers (een voor elk paneel) die je aan de omvormer koppelt.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 07-06-2023 12:09 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
hoe zit het met het fysieke aansluiten? qua kabellengte, waar moet je mee rekening houden, aangezien het twee dakvlakken zijn

[ Voor 16% gewijzigd door HyperTrophy op 07-06-2023 13:15 ]

• onetime
  • Niet online
@HyperTrophy Gezien je vragen echt graag een eigen topic. Daar geef ik antwoord.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij deze dus dat eigen topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
JvS schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Simuleer het in SE designer en je weet het.
@HyperTrophy als je met Solaredge wil werken, dan werk je het uit met designer…

Solaredge is een systeem waar professionals grove fouten meer maken en jij wil het uit de losse pols zonder voldoende ervaring maar neergooien.

Met excuses, maar dat blijkt uit je vragen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 14:31

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom zou je meerdere strings moeten hebben met optimizers? Ik heb hier 17 340Wp met optimizers op een SE5000 HD Wave single phase op een enkele string.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVO48qVXYNi283LrVcO_p2mwdB4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCdpCVRctFq79BBxjfHhtBJd.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-2pNVbKwX3unDgaalx4Ja__CtM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xdByKC3wTEicaciua3dchRZ.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 74% gewijzigd door |sWORDs| op 07-06-2023 13:51 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• onetime
  • Niet online
HyperTrophy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:48:

Een string is een in serie geschakelde set. In een paneel heb je over het algemeen 3 substrings van cellen die per substring met een diode zijn overbrugt tegen ompoling bij schaduw.
De panelen in serie zijn ook een string.
Jij moet alle panelen gewoon in serie doen, (1 string) ook bij SE. Zelfde oriëntatie, alleen met schaduw.

• onetime
  • Niet online
HyperTrophy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
hoe zit het met het fysieke aansluiten? qua kabellengte, waar moet je mee rekening houden, aangezien het twee dakvlakken zijn
Een pijpje van het ene dakvlak naar het andere, van daar naar binnen naar je omvormer.

• onetime
  • Niet online
|sWORDs| schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:41:
Waarom zou je meerdere strings moeten hebben met optimizers? Ik heb hier 17 340Wp met optimizers op een SE5000 HD Wave single phase op een enkele string.
Als de stroom te hoog zou worden... Jij komt in de buurt, maar het gaat nog goed. Op een 1 fase omvormer dan, want dan moet het maximum vermogen bij ongeveer 360V naar de omvormer. Bij een 3fase omvormer is de spanning dacht ik 720V, dan is de stroom de helft en zit je verder van het maximum af.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

onetime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Als de stroom te hoog zou worden... Jij komt in de buurt, maar het gaat nog goed. Op een 1 fase omvormer dan, want dan moet het maximum vermogen bij ongeveer 360V naar de omvormer. Bij een 3fase omvormer is de spanning dacht ik 720V, dan is de stroom de helft en zit je verder van het maximum af.
Dat is toch ook mijn punt? Als 5780Wp kan, dan zou 5395Wp geen probleem mogen zijn, even los van het aftoppen op 5000 en extra fases. En door de optimizers hoef je ook geen rekening met schaduwval te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 07-06-2023 13:56 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

|sWORDs| schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:55:
[...] En door de optimizers hoef je ook geen rekening met schaduwval te houden.
Dat is inderdaad de grootste misvatting bij optimizers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Dat is inderdaad de grootste misvatting bij optimizers.
Ik zeg niet dat je geen rekening hoeft te houden met waar je de panelen plaatst, maar dat je niet twee strings voor de verschillende daken hoeft te leggen ivm verschil in schaduwval.

• HyperTrophy
  • Niet online
wat extra info, vanuit designer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC_kDDtm1vwKOOSNunm3Agy_WYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0uB9fnPZJODGGC2G9UXJWtf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIcdxKWKlRYneRbec0VmNMCiEF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZidtHeMuNE65dr02ioZ7w0W.png?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

|sWORDs| schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Ik zeg niet dat je geen rekening hoeft te houden met waar je de panelen plaatst, maar dat je niet twee strings voor de verschillende daken hoeft te leggen ivm verschil in schaduwval.
Soms niet, soms wel, dus blijf nadenken en rekenen. Zie ook "Het grote SolarEdge topic", hoofdstuk Tuinhuisje.

Uit de berekening van @HyperTrophy blijkt dat er inderdaad waarschijnlijk voldoende onbeschaduwde panelen zijn zodat er met 60V optimizers in 1 string gewerkt kan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 07-06-2023 14:19 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Soms niet, soms wel, dus blijf nadenken en rekenen. Zie ook "Het grote SolarEdge topic", hoofdstuk Tuinhuisje.
Dit snap ik niet. Hoe maakt het hebben van twee strings een niet optimaal werkend SE design beter? Ik ben bekend met het legendarische voorbeeld "tuinhuisje", maar ik kan me moeilijk een situatie bedenken waarin bij SE twee strings beter gaan werken.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

JvS schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Dit snap ik niet. Hoe maakt het hebben van twee strings een niet optimaal werkend SE design beter? Ik ben bekend met het legendarische voorbeeld "tuinhuisje", maar ik kan me moeilijk een situatie bedenken waarin bij SE twee strings beter gaan werken.
Nee, ik dat snapte ik ook niet, maar de SolarEdge docs heeft er wel een zinnetje over:
"Verify yield factor losses when using the single string design on multi-facet roofs. If losses are greater than 1%, it is recommended to use optimizers with a higher output voltage or multiple strings, where possible."

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Voor @HyperTrophy dus niet van toepassing, maar zie https://knowledge-center....sign-application-note.pdf example 3 voor een geval waarbij je meerdere strings op meerdere dakvlakken moet doen. Misschien vergezocht, maar optimizers zijn geen excuus om te stoppen met modelleren of het allemaal wel klopt.
Ook kan ik me voorstellen dat op laag vermogen een hoge stroom (met weinig spanning) leveren minder efficiënt is dan op hoog voltage een lage stroom, maar daar heb ik geen getallen over van SE.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
@Proton_ vaste string spanning, dus stroom is altijd evenredig met vermogen.

2 strings lagere ohmse verliezen, maar omzet verlies op optimizers is hoger bij hoge stringzijdige spanning… dus ohmse verliezen gewoon vergeten.

Het ontwerp in 1 string heeft geen opbrengst factor verlies/yield factor loss

Dit ontwerp is gewoon prima zo

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah ok. Dat is dus niet echt een se specifieke reden, zoals te weinig panelen per oriëntatie of clipping enzo maar gewoon “lange draad kan veel weerstand opleveren en daarmee wat meer verlies dan nodig, als je ontwerp het toelaat probeer twee losse strings” (waarbij dat laatste altijd meer risico op clipping of ‘situatie tuinhuisje’ geeft :))

• HyperTrophy
  • Niet online
Nog een ding, ik kreeg een opmerking dat ik een verkeerde kracht automaat heb in mn meterkast,
er zit een 30mA in, dit moet een 300mA zijn volgens de installateur.

nu zoek ik in de webshop van elektramat naar dit component, in principe heb ik alles van ABB, dus dat zou mn voorkeur hebben, echter vind ik dit component niet. ( wss te wijten aan mn onkennis op dit vlak )

Deze zit er nu in Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFXEC2oLsPIZM-1k9qxuzWVuuzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0dkT4JCZuUCVDTBJWGsCSzI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door HyperTrophy op 15-06-2023 09:41 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

HyperTrophy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:40:
Nog een ding, ik kreeg een opmerking dat ik een verkeerde kracht automaat heb in mn meterkast,

nu zoek ik in de webshop van elektramat naar dit component, in principe heb ik alles van ABB, dus dat zou mn voorkeur hebben, echter vind ik dit component niet. ( wss te wijten aan mn onkennis op dit vlak )

Deze zit er nu in [Afbeelding]
Dat verhaal klopt niet, SE heeft een 6 mA verklaring. De omvormer slaat uit boven die 6 mA. Gewoon laten zitten en als het niet goed gaat kan je hem altijd nog vervangen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
HyperTrophy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:40:

Deze zit er nu in [Afbeelding]
Je zou hem kunnen vervangen, maar zolang die niet uitslaat zou je hem kunnen laten hangen.

Volgens de specificaties is het deze (er is ook een B variant van): https://www.elektramat.nl...ar-300ma-2csr256140r3164/

Echter het plaatje laat wel de 30mA zien wat niet klopt (mogelijk is het een verkeerd plaatje).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1