Uitbreiden zonnepanelen; extra omvormer op bestaande groep?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-05 15:29
Dag allen,

Ik ben 2,5 jaar geleden in een nieuwbouwwoning gaan wonen waar 8 Longi panelen (280 Wp) op het dak liggen. Deze zijn in serie aangesloten op een SAJ Sununo plus 2K omvormer en ze zijn zuid-west georienteerd.

De specifcaties van deze panelen en omvormer zijn als volgt:
  • 8x Panelen: 280Wp per stuk
  • Rated current: 8Aac
  • Max. continuous current: 10Aac
  • Rated power: 1500
Dit zit in de meterkast aangesloten op een ABB aardlekautomaat 1-polig 16A 100ma (type 2CSR255180R2165)

Nu heb ik een van een buurman (uit hetzelfde nieuwbouwproject) een complete set zonnepanelen en omvormer (dezelfde panelen van Longi en zelfde merk omvormer) overgenomen. Het hele systeem ligt inmiddels al een jaar in de garage, wat natuurlijk zonde is. Dus ik heb ze inmiddels op het dak van mijn garage gemonteerd et een SolarStell Connect systeem (portrait modus richting Zuid-Oost).

Deze aangeschafte set bestaat uit 5 panelen, waardoor de omvormer ook wat minder zwaar. Het is ook een SAJ Sununo plus, maar dan de 1500 Watt variant.

De specificaties van deze installatie is als volgt
  • 5x Panelen: 280Wp per stuk
  • Rated current: 6.5Aac
  • Max. continuous current: 7.2Aac
  • Rated power: 2000W
  • Max. power: 2200W
Ik heb al het voorwerk gedaan. De panelen zijn dus al gemonteerd op het frame, kabels al getrokken naar meterkast, omvormer en werkschakelaar al op juiste plek gemonteerd. Enkel het trekken van kabels (rood/zwart/aarde) van de panelen naar de omvormer/werkschakelaar en het aansluiten van de kabel in de groepenkast moet nog gebeuren.

Ik heb vorig jaar al eens geinformeerd bij een elektriciën, en deze gaf aan dat dit zonder problemen op de huidige groep aangesloten kon worden. Nu heb ik deze week een aantal andere installateurs benaderd, maar 1 van hen zegt dat het op een nieuwe groep moet.

Daardoor ben ik toch aan het twijfelen geraakt. Omdat sommigen dus iets anders zeggen ben ik toch even benieuwd hoe jullie hier over denken. Ik wil het wel goed hebben, maar indien een extra groep niet nodig is vind ik dit zonde.

Concreet heb ik dus de volgende vragen:
  • Kan ik nieuwe 1500watt omvormer aansluiten op de bestaande groep van de huidige 2000W omvormer? Ik heb wat zitten zoeken in oudere topics, en voor zover ik begreep is twee omvormers op 1 groep geen probleem. Of zijn regels hier strenger geworden?
  • Samen met het toch niet meer zijn dan 3680 Watt op een 16A groep? Moet ik dan kijken naar Maximum Power / Current (zie speficaties) of naar Rated? Maar in beide gevallen blijf ik onder de 3680 Watt toch?
  • Sowieso het ik het maximum qua ampere/Watt toch niet omdat de richting van beide installaties anders is?
  • Hoe lang is installatuer ongeveer bezig met het trekken van kabels van de panelen naar groepenkast en aansluiten van bestaande kabel in meterkast? Weet zou ongeveer een goede prijs zijn hiervoor?
Hierbij nog een aantal foto's van de situatie ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dmbmWncBCdLgdnkBTthGrGUEnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5G8qfRXDrPo0QLdTMyAq950j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrslFyWFkXknwyNA9avDsQwzJh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lY6Bren9Bg0qBDS4VWKH4wTv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tTSrEzs5CWsBDjYKz4SNDrHNWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhdNZilmioY8y5T5XAHG3yWW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVJYFk6yIbCo3u2KHbxsGcXoRCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axsDseslvVGZJ6kBVg4BW0lM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBqmHyl2iKKhQF25FCpft7qO-Y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s31i4WGX58ahsb96kRRQrtEr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn zegen heb je, ook op max continuous current gaat een B16 er niet uit en blijft alles heel.
Maar een aardlekautomaat is de kosten niet en het is voor de overzichtelijkheid en toekomstig foutzoeken wel fijner.
Als de elektricien geen verrassingen tegenkomt (kunnen er twee aders onder één klem bij die automaat?) dan moet het binnen een uur werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:00
Als je al zover bent gekomen, waarom sluit je het zelf niet aan? Dat is de minder hogere wiskunde dan de panelen zelf monteren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
Proton_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:56:
Mijn zegen heb je, ook op max continuous current gaat een B16 er niet uit en blijft alles heel.
Maar een aardlekautomaat is de kosten niet en het is voor de overzichtelijkheid en toekomstig foutzoeken wel fijner.
Als de elektricien geen verrassingen tegenkomt (kunnen er twee aders onder één klem bij die automaat?) dan moet het binnen een uur werken.
Deze automaat is volgens mij redelijk prijzig, zag hem online voor 140 ongeveer. Lijkt me dan ook het netst om deze qua specs gelijk te houden mocht ik er toch een bij plaatsen? Maar aangezien het niet meer op de rails past moet er iets naast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
100mA zijn kostbaar

In de meeste gevallen werkt een 30mA ook, die zijn heel veel voordeliger: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Mits de omvormer niet meer dan 6mA gelijkspanning lekt (hoort in omvormer documentatie te staan) Maar dat is iets waar de 100mA automaat ook niet tegen kan, dus zou hopelijk in orde moeten zijn

Persoonlijk heb ik niet heel veel moeite met de 2 omvormers op de 100mA, wel minder netjes

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 06-06-2023 18:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
Boinkie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:01:
Als je al zover bent gekomen, waarom sluit je het zelf niet aan? Dat is de minder hogere wiskunde dan de panelen zelf monteren :D
Is dat echt zo makkelijk dan? Zodra het in de meterkast is vind ik het gevoelsmatig ineens heel eng worden haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:00
jtm_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Is dat echt zo makkelijk dan? Zodra het in de meterkast is vind ik het gevoelsmatig ineens heel eng worden haha.
In principe even een goede youtube video kijken en je weet het. Geen kennis die een beetje van elektro verstand heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
Volgens mij heeft te maken met het feit dat je maar 1 draad in de aansluitklem mag plaatsen, tenzij de aardlekschakelaar speciaal ontworpen is voor meerdere kabels. Mag er meer dan 1 vd-draad in de aansluitklem van een ABB aardlekschakelaar? Ik kan hier niet echt iets over vinden, dus dan zal het wel niet mogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00
Dan zet je toch een lasdoosje boven de meterkast? Zit je altijd safe.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mag dit niet?
https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html

10mm2 suggereert toch 63A

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jtm_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:34:
Mag er meer dan 1 vd-draad in de aansluitklem van een ABB aardlekschakelaar?
Deze aardlekautomaat heeft toch dubbele klemmen?
https://new.abb.com/produ...55180R2165/ds201-b16-a100

Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/9PAA00000096046_720x540.jpg

Los daarvan is de vraag of het slim is om twee SAJ Sununo Plus omvormers achter 1 aardlekautomaat te plaatsen. Qua beveiliging voor overbelasting zal het wel gaan, maar wat betreft de AC en DC lekstroom is het de vraag of het slim is. Ik kan van SAJ geen 6mA verklaring vinden. Voor het toepassen van type A aardlekschakelaars mag de DC lekstroom niet hoger dan 6mA zijn. Sluit je twee omvormers aan, kan je deze grens overschrijden.

In een oudere handleiding wordt ook afgeraden meer dan één omvormer achter een installatieautomaat te plaatsen, in nieuwere staat dit niet meer vermeld. Maar er staat ook niet meer of een 300mA aardlekschakelaar toegepast moet worden. Mag het dan? Geen idee..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWsisaO3pg-7ukMLHeYy9HHbQ6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iefEvvEwuMgbxaKMO5fYDpcV.png?f=fotoalbum_large

Risico wat je loopt is dat de aardlekautomaat niet meer afschakelt wanneer het zou moeten. Hoe groot dat risico is durf ik je niet te zeggen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
blackd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:57:
[...]

Deze aardlekautomaat heeft toch dubbele klemmen?
https://new.abb.com/produ...55180R2165/ds201-b16-a100

[Afbeelding]

Los daarvan is de vraag of het slim is om twee SAJ Sununo Plus omvormers achter 1 aardlekautomaat te plaatsen. Qua beveiliging voor overbelasting zal het wel gaan, maar wat betreft de AC en DC lekstroom is het de vraag of het slim is. Ik kan van SAJ geen 6mA verklaring vinden. Voor het toepassen van type A aardlekschakelaars mag de DC lekstroom niet hoger dan 6mA zijn. Sluit je twee omvormers aan, kan je deze grens overschrijden.

In een oudere handleiding wordt ook afgeraden meer dan één omvormer achter een installatieautomaat te plaatsen, in nieuwere staat dit niet meer vermeld. Maar er staat ook niet meer of een 300mA aardlekschakelaar toegepast moet worden. Mag het dan? Geen idee..

[Afbeelding]

Risico wat je loopt is dat de aardlekautomaat niet meer afschakelt wanneer het zou moeten. Hoe groot dat risico is durf ik je niet te zeggen.
Thanks voor je uitgebreide reactie!

Hoe groot dat risico is weet ik al helemaal niet, maar weet ik nu wel weet is dat het uiteindelijk het veiligste is om gewoon een extra aardlekautomaat monteren. Zoals eerder genoemd zijn dat de kosten niet en dan weet ik tenminste zeker dat het goed is. Er wordt hier binnen enkele weken een laadpaal
geplaatst waarbij ze ook een uitbreidingskast monteren, dan heb ik dus ook gewoon de ruimte voor een nieuwe aardlekautomaat.

Raad jij dan aan om dezelfde (100mA) aardlekautomaat te kopen, of deel jij Ronald zijn mening dat een 30mA ook wel volstaat? Want dat scheelt nogal in kosten..

[ Voor 7% gewijzigd door jtm_ op 15-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Verstandig om de nieuwe omvormer gewoon achter een aparte alamat te zetten (y).

Officieel moet je de voorschriften van de fabrikant aanhouden en laat dat nou net (zie vorige post) niet heel duidelijk te vinden zijn. Ze geven in de oude handleiding wel aan type A of AC (die laatste mag hier niet meer) en 300mA of hoger.

Met 30mA loop je iets meer risico op afschakelen bij lekstroom. Waarschijnlijk gaat het inderdaad wel goed zoals @Ronald aangeeft. Maar gelet op de opmerkingen in de oude handleiding zou ik eerder geneigd zijn voor 300mA te gaan. Die zie ik ook op diverse sites voor 180 euro maar onze vrienden in het oosten hebben hem wat voordeliger geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jtm_
blackd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:31:
Verstandig om de nieuwe omvormer gewoon achter een aparte alamat te zetten (y).

Officieel moet je de voorschriften van de fabrikant aanhouden en laat dat nou net (zie vorige post) niet heel duidelijk te vinden zijn. Ze geven in de oude handleiding wel aan type A of AC (die laatste mag hier niet meer) en 300mA of hoger.
Wel vreemd dat ze hier vanuit de bouw voor de huidige iets zwaardere (2k) omvormer die op zolder hangt de 100mA hebben gebruikt dan.. Huizen zijn 2,5 jaar geleden opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ik verbaas me nergens meer over. In mijn woning (2017) is een Solax X1 mini achter een 30mA type A aardlekschakelaar geplaatst terwijl in de handleiding duidelijk staat dat het achter een (veel duurder) type B moet. Deze aardlekschakelaar was ook nog gedeeld met andere installatieautomaten, de PV groep zat gewoon op het busboard. Dat laatste kan ik ze volgens mij niet kwalijk nemen want onze woning is opgeleverd conform NEN1010 versie 2005.

Pagina: 1