Dag allen,
Ik ben 2,5 jaar geleden in een nieuwbouwwoning gaan wonen waar 8 Longi panelen (280 Wp) op het dak liggen. Deze zijn in serie aangesloten op een SAJ Sununo plus 2K omvormer en ze zijn zuid-west georienteerd.
De specifcaties van deze panelen en omvormer zijn als volgt:
Nu heb ik een van een buurman (uit hetzelfde nieuwbouwproject) een complete set zonnepanelen en omvormer (dezelfde panelen van Longi en zelfde merk omvormer) overgenomen. Het hele systeem ligt inmiddels al een jaar in de garage, wat natuurlijk zonde is. Dus ik heb ze inmiddels op het dak van mijn garage gemonteerd et een SolarStell Connect systeem (portrait modus richting Zuid-Oost).
Deze aangeschafte set bestaat uit 5 panelen, waardoor de omvormer ook wat minder zwaar. Het is ook een SAJ Sununo plus, maar dan de 1500 Watt variant.
De specificaties van deze installatie is als volgt
Ik heb vorig jaar al eens geinformeerd bij een elektriciën, en deze gaf aan dat dit zonder problemen op de huidige groep aangesloten kon worden. Nu heb ik deze week een aantal andere installateurs benaderd, maar 1 van hen zegt dat het op een nieuwe groep moet.
Daardoor ben ik toch aan het twijfelen geraakt. Omdat sommigen dus iets anders zeggen ben ik toch even benieuwd hoe jullie hier over denken. Ik wil het wel goed hebben, maar indien een extra groep niet nodig is vind ik dit zonde.
Concreet heb ik dus de volgende vragen:
:strip_exif()/f/image/5G8qfRXDrPo0QLdTMyAq950j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lY6Bren9Bg0qBDS4VWKH4wTv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MhdNZilmioY8y5T5XAHG3yWW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/axsDseslvVGZJ6kBVg4BW0lM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben 2,5 jaar geleden in een nieuwbouwwoning gaan wonen waar 8 Longi panelen (280 Wp) op het dak liggen. Deze zijn in serie aangesloten op een SAJ Sununo plus 2K omvormer en ze zijn zuid-west georienteerd.
De specifcaties van deze panelen en omvormer zijn als volgt:
- 8x Panelen: 280Wp per stuk
- Rated current: 8Aac
- Max. continuous current: 10Aac
- Rated power: 1500
Nu heb ik een van een buurman (uit hetzelfde nieuwbouwproject) een complete set zonnepanelen en omvormer (dezelfde panelen van Longi en zelfde merk omvormer) overgenomen. Het hele systeem ligt inmiddels al een jaar in de garage, wat natuurlijk zonde is. Dus ik heb ze inmiddels op het dak van mijn garage gemonteerd et een SolarStell Connect systeem (portrait modus richting Zuid-Oost).
Deze aangeschafte set bestaat uit 5 panelen, waardoor de omvormer ook wat minder zwaar. Het is ook een SAJ Sununo plus, maar dan de 1500 Watt variant.
De specificaties van deze installatie is als volgt
- 5x Panelen: 280Wp per stuk
- Rated current: 6.5Aac
- Max. continuous current: 7.2Aac
- Rated power: 2000W
- Max. power: 2200W
Ik heb vorig jaar al eens geinformeerd bij een elektriciën, en deze gaf aan dat dit zonder problemen op de huidige groep aangesloten kon worden. Nu heb ik deze week een aantal andere installateurs benaderd, maar 1 van hen zegt dat het op een nieuwe groep moet.
Daardoor ben ik toch aan het twijfelen geraakt. Omdat sommigen dus iets anders zeggen ben ik toch even benieuwd hoe jullie hier over denken. Ik wil het wel goed hebben, maar indien een extra groep niet nodig is vind ik dit zonde.
Concreet heb ik dus de volgende vragen:
- Kan ik nieuwe 1500watt omvormer aansluiten op de bestaande groep van de huidige 2000W omvormer? Ik heb wat zitten zoeken in oudere topics, en voor zover ik begreep is twee omvormers op 1 groep geen probleem. Of zijn regels hier strenger geworden?
- Samen met het toch niet meer zijn dan 3680 Watt op een 16A groep? Moet ik dan kijken naar Maximum Power / Current (zie speficaties) of naar Rated? Maar in beide gevallen blijf ik onder de 3680 Watt toch?
- Sowieso het ik het maximum qua ampere/Watt toch niet omdat de richting van beide installaties anders is?
- Hoe lang is installatuer ongeveer bezig met het trekken van kabels van de panelen naar groepenkast en aansluiten van bestaande kabel in meterkast? Weet zou ongeveer een goede prijs zijn hiervoor?
:strip_exif()/f/image/5G8qfRXDrPo0QLdTMyAq950j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lY6Bren9Bg0qBDS4VWKH4wTv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MhdNZilmioY8y5T5XAHG3yWW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/axsDseslvVGZJ6kBVg4BW0lM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s31i4WGX58ahsb96kRRQrtEr.jpg?f=fotoalbum_large)