• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 11:23

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Hallo,

Vorige week is bij ons een warmtepomp geinstalleerd (Viessmann Vitocal 222-A AWOT-E-AC 221.A16 11) en we hebben al een tijdje 16 panelen voor opwekken van stroom (4500 ongeveer).

Verder koken we op stroom, dus helemaal van het gas af.

Onze aansluiting is 3x25.

De elektroman zei dat we met de panelen en de warmtepomp nu wel tot het max gaan zitten van de aansluiting, dus meer panelen kan eigenlijk niet zonder verzwaring.

Nu heb ik wel de wens om binnen nu en een paar jaar mijn platte dag voller te leggen met nieuwe panelen, dus dan verwacht ik op 22 panelen uit te komen (en dus varianten die meer WP hebben), hoe kan ik er achter komen wat voor ons de max is op de huidige aansluiting.

Er ook nog vanuit gaande dat in de toekomst een elektrische auto niet uitgesloten is natuurlijk.

It's me Mario

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
In nederland of belgie?

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Nederland

It's me Mario

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
17kVA

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

edit: tot 20 kWp met erg ruime dc/ac ratio

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 06-06-2023 15:16 ]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hoe kan ik er achter komen wat voor ons de max is op de huidige aansluiting.
De zoekmachines geven een vrij duidelijk antwoord:

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep

Voila

Misschien kan de electroman uitleggen waarom je aan de max zit? Je hebt theoretisch nog zat ruimte.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Galaxis
  • Laatst online: 10:14
Aanname :

22 panelen a 400WP op een 3fase omvormer, dat doet ongebeer 12A per fase op een mooie dag. Je warmtepomp , welke is dat ? Wat verbruikt die aan vermogen ?

Ik zie geen probleem in 3x25A voor je usercase. Er kan wel intern in je kast meer gaan lopen dan 40A waar je componenten waarschijnlijk op uitgelegd zijn, wellicht dat je moet upgraden naar 63A componenten of een maximaal beveiliging in je kast zetten na je hoofdschakelaar.

Gelijktijdigdheid is hier wel een factor natuurlijk, als je toevallig op een zonnige voorjaarsdag volle opwek heb, je WP lekker staat te draaien en dan ook toevallig alle pitten op je kookplaat nodig heb wordt het spannend. Echter zijn de automaten van de netbeheerder vaak D karakter, dus enige tijd een overbelasting is vaak geen probleem.

Blijf gewoon op 3x25A zitten, pas als je echt tegen problemen aan loop zou ik upgraden, het vastrecht van 3x35A is ineens echt een stuk meer euro's per jaar.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt 3 fases van 25 Ampere op elke fase kun je 25A * 230V = 5750 Watt laten lopen zonder dat je hoofdzekering (of hoofdautomaat) er uit gaat. Verbruik t.o.v. teruglevering voor je hoofdschakelaar kun je gewoon van elkaar wegstrepen. Wel moet je letten op eventueel aardlekschakelaars die je hebt om meerdere groepen te voorzien van beveiliging. Die moet je mogelijk vervangen van 40A naar 63A, als je alleen aardlekautomaten hebt en geen installatieautomaten is dat niet relevant.

Die 5750 Watt kun je delen door het Wattpiek van één paneel bijv. 405 (JAM54S31 405MR) dus 5750/405=14 dan zou je in theorie zo'n 14 panelen per fase kunnen laten terugleveren.
Als je een omvormer hebt die op drie fases werkt lever je nu dus 4500 Wp(??) verdeelt over je 3 fases terug wat 6,5A is met nog een theoretische ruimte van 18,5A per fase.

Waar je op moet letten is bekabelingsdikte in je groepenkast, in je woning naar de PV-installatie toe én je aardlekschakelaars en hoofdschakelaar (63A i.p.v. 40A). En inderdaad als laatste wat @jeroen3 aangeeft, tot hoeveel je mag terugleveren van je netbeheerder.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
ah, top, bedankt voor de snelle uitgebreide reactie, dan maakt het niet zo veel uit inderdaad en kan er makkelijk nog wel 2x hetzelfde aantal panelen erbij kunnen. Bedankt, hier kan ik verder mee in het verduurzamingsplan

It's me Mario

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Deze elektroman moet zich bezig houden met aardappelen koken, niet met elektro… daar mag je me op quoten.

De PV panelen voegen nooit afname belasting toe aan de aansluiting. Ze nemen een deel of volledig de levering voor hun rekening.

Dus PV en grootverbruikers samen zijn geen enkele reden voor het nodig zijn van een zwaardere aansluiting.

Je kunt 25A aan omvormer per fase aansluiten. Hoeveel en hoe je kun bijplaatsen is afhankelijk van je huidige omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Galaxis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:02:

Gelijktijdigdheid is hier wel een factor natuurlijk, als je toevallig op een zonnige voorjaarsdag volle opwek heb, je WP lekker staat te draaien en dan ook toevallig alle pitten op je kookplaat nodig heb wordt het spannend. Echter zijn de automaten van de netbeheerder vaak D karakter, dus enige tijd een overbelasting is vaak geen probleem.
Waarom wordt dat spannend? Alles wat je van de zonnepanelen af krijgt en in eigen huis verbruikt (EV bijvoorbeeld) gaat niet via de hoofdzekering.
Het enige waar je inderdaad naar moet kijken is dat de meterkast de volle stroom van netaansluiting + panelen kan verwerken.

Signatures zijn voor boomers.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Galaxis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:02:. Echter zijn de automaten van de netbeheerder vaak D karakter, dus enige tijd een overbelasting is vaak geen probleem.
Het verschil in B, C en D karakteristiek automaten zit in de tolerantie voor korte hoge pieken.

Na korte tijd is er geen enkel verschil.

Dus tolereren van overbelasting voor enige tijd is niet afhankelijk van de karakteristiek

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
3 x 230 V x 25 A = 17,25 kVA. Dus dat zou je theoretisch terug kunnen leveren.

Maar: als je graag "op de rand leeft" kan je nog wel wat gekker doen. Als de spanning bij terugleveren bijvoorbeeld 245 V is, zit je op 18,4 kVA aan vermogen. Ook heb je meestal wel wat eigenverbruik, wat de marge verhoogt. En je zekering zal er vrijwel nooit uit gaan bij b.v. 30 A. Je kan dus redelijk veilig een omvormer nemen van 18 kW.

Dan is de vraag: hoeveel zonnepanelen kan je er op kwijt? Als alles op zuid ligt, zal het enigszins tegenvallen. Maar als je bijvoorbeeld een oost-west opstelling hebt zou je zomaar bijvoorbeeld 22 kW aan zonnepanelen neer kunnen leggen.

Dat gaat trouwens alleen op als de oost-west panelen ook verdeeld zijn over de fases. Als oost op L1 zit en west op L2, gaat dat niet werken.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:40
Zou een andere "electroman" gaan zoeken voor toekomstig werk.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mmniet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:51:
Hallo,

Vorige week is bij ons een warmtepomp geinstalleerd (Viessmann Vitocal 222-A AWOT-E-AC 221.A16 11) en we hebben al een tijdje 16 panelen voor opwekken van stroom (4500 ongeveer).

De elektroman zei dat we met de panelen en de warmtepomp nu wel tot het max gaan zitten van de aansluiting, dus meer panelen kan eigenlijk niet zonder verzwaring.

Nu heb ik wel de wens om binnen nu en een paar jaar mijn platte dag voller te leggen met nieuwe panelen, dus dan verwacht ik op 22 panelen uit te komen (en dus varianten die meer WP hebben), hoe kan ik er achter komen wat voor ons de max is op de huidige aansluiting.

Er ook nog vanuit gaande dat in de toekomst een elektrische auto niet uitgesloten is natuurlijk.
Ik heb hier ook gewoon 63 panelen (20.000Wp) op 3 x 25A. Het is dat mijn daken vol liggen anders zou ik er nog meer gelegd hebben.

en ja ook warmtepompen en een EV, maar dat heeft er niet veel mee te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 06-06-2023 16:56 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:45

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

91 panelen, 33kWp via een 25kW omvormer op 3x25A is denk ik wel op het randje, maar werkt ook nog ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op een 3×25A aansluiting zou ik niet veel verder gaan dan 35 kWp op het zuiden met een 20 kW omvormer.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
mmniet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:51:
Hallo,

Hier 24 panelen, 7.44kW capaciteit en 3x25A.
Geen problemen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je moet alleen even opletten dat je groepenkast de maximale invoeding van het net samen met de maximale invoeding van de panelen aankan. Dus het moet in dit geval tegen max. 3x(25+25) Ampere kunnen, en de bedrading in de meterkast zelf (voor de 16A installatie-automaten) moet daarvoor ook voldoende dik zijn. Dat betekent in de praktijk meestal werken met 63A aardlekschakelaars, danwel de combinatie van netaansluiting+panelen eerst door een 40A 3P+N automaat voeren zodat de huisinstallatie erachter maximaal 40A (per fase) te verwerken krijgt, normaalgesproken de max van de standaard geïnstalleerde aardlekschakelaars.

Al zijn die 63A units wat prijziger, dat zullen in dit verhaal de kosten echt niet zijn.

Ik zou het echter aan een andere elektricien vragen. Er zijn zat grotere installaties op een normale 3x25A aansluiting en dat kan uitstekend helemaal veilig gebeuren.

Edit: als je nu een 1-fase omvormer hebt, dan heeft hij wel een punt dat je niet meer (dan 5 kW) op die ene fase moet invoeren. Echter moet je die vervangen door een 3-fase omvormer, die kan dan tot de genoemde 17 kW gaan over 3 fasen verdeeld. Of laten hangen en nog 2 1-fase omvormers van vergelijkbaar (max 5 kW per fase) vermogen als de eerste plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 06-06-2023 22:59 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-11 19:17
Was er niet een lager maximum voor terug leveren dan 3x 25A op 3x 25A aansluiting? Ook iets met belasting aangifte ...
Ik heb ooit de klepel gehoord, maar ben de klok kwijt. ;)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DjAntoon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:24:
Was er niet een lager maximum voor terug leveren dan 3x 25A op 3x 25A aansluiting? Ook iets met belasting aangifte ...
Ik heb ooit de klepel gehoord, maar ben de klok kwijt. ;)
Dat maakt het niet een maximum maar een fiscale drempel die ligt (of lag?) bij €20.000/jr aan winst door teruglevering i.c.m. met de KOR.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
ik heb nu een 3 fase omvormer, maar zit met een paar extra panelen wel aan het maximum. De meterkast is 4 jaar geleden volledig vervangen door een nieuwe. Welke karakteristiek er in zit weet ik niet uit het hoofdje, maar ik vond het toen al een beetje raar wat hij zei. Mijn zwager die zich er altijd in verdiept snapte het verhaal ook niet en dit is een enorme bevestiging dat het kletspraat is.

Mooi, dan ben ik gelukkig nog niet helemaal gek doordat ik zijn gedachte niet begreep. Die was ook niet te begrijpen :).

It's me Mario

• The-Source
  • Laatst online: 07:40
Ik heb zelf 2x een installatie met 3fase omvormer. 1x op zuid 5.8KWp met 6KWh omvormer (die topt dus niet af)
En daarnaast een 7.8Kwp installatie op oost/west (ook 6KWh omvormer) tot nu toe is gezamelijk de hoogste 'continu' opbrengst die ik heb gezien z'n 9100watt. De oost/west installatie heeft wel af en toe (volgens de monitoring) 6200Watt geleverd maar de vraag is of dat dus wel goed klopt. De 9100watt waarde komt uit de slimme meter vandaan.
Maar wat ook vast al eerder is gezegd, opwekking - verbruik moet onder de 3x 25A blijven. Warmtepomp is een verbruiker dus waarom je electroman dat zegt dat het wellicht verzwaard moet worden weet ik ook niet.
Enige wat ik zou kunnen bedenken is niet de hoofdzekering maar de interne bekabeling van je groepenkast. Deze is waarschijnlijk gebouwd met 40A ingedachte.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:22

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

hier 38 panelen, 12.480kW - geen enkel probleem, 2 jaar geleden wel uitval omvormer in weekenden met te hoge netspanning, (wonen naast industriegebied) en daar kwamen steeds meer panelen op daken. Opgelost met een kubie en netspanning intern nu 224/226 gemiddeld. Zou zeker meer panelen leggen als ik meer dak had :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rimco schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:18:
91 panelen, 33kWp via een 25kW omvormer op 3x25A is denk ik wel op het randje, maar werkt ook nog ;)
Beetje oud topic. Maar lees ik dit goed? Ik houd me hier ook mee bezig omdat ik reeds een string 4,2kWp op zuid heb liggen waarvan de omvormer op 1 fase is aangesloten.
Ik zie in mijn logging dat ik die 4200W ook haal in de beste maanden.

Met 7600Watt erbij zou ik dan 7600/3= ~2500Watt per fase extra hebben.

Op de fase waar reeds 4200 op zit wordt dit dus 6700. Wat hoger is dan de 5750Watt (bij 25A/230V)

De kans dat die 6700Watt gehaald gaat worden is 100% (gecheckt met PVCalc en mijn huidige opbrengstgrafieken), dus ik dacht, ik moet hier wat mee.
Maar nu lees ik dat jij wegkomt met 8333Watt per fase. Haal je dat vermogen ook, of voor mijn gemoedsrust, kom je weleens over die 6700 (mijn situatie) heen?

p.s. mijn thuisverbruik is idle iets van 200Wh

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:45

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@verkeerslicht Ik doe nu met de thuisaccu continu 27.5A door alle hoofdzekeringen, 24/7. Dat lijkt de sweet spot te zijn waarbij korte pieken (voordat load balancing zijn ding doet) geen problemen geven. Daarbij zie ik wel dat vanwege de impedantie laden met 225v en ontladen met 235-240v wel een verschil maakt in vermogen. Als ik terugkijk naar afgelopen zomer zat de piek op 22kW en 30A op een fase, maar niet heel lang. De oriëntaties zijn zo veel verspreid dat de 25kW nog niet echt gehaald wordt. Het eigen verbruik is dan ook wel ongeveer 1kW continu.

6700W zal niet direct een probleem zijn, desnoods moet je die fase wat extra belasten of de 1 fase omvormer (dynamisch) limiteren. Maar als dit dezelfde discussie is als eerder deze week waarbij het over Enphase ging, staat het je toch vrij om de 20 nieuwe panelen op de ongebruikte fases aan te sluiten? Dat is dan netjes 2x 3800W, heb je nergens last van :) liefst dan nog Oost en West op beide fases, dan loopt het allemaal gelijk...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rimco schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:38:
@verkeerslicht Ik doe nu met de thuisaccu continu 27.5A door alle hoofdzekeringen, 24/7. Dat lijkt de sweet spot te zijn waarbij korte pieken (voordat load balancing zijn ding doet) geen problemen geven. Daarbij zie ik wel dat vanwege de impedantie laden met 225v en ontladen met 235-240v wel een verschil maakt in vermogen. Als ik terugkijk naar afgelopen zomer zat de piek op 22kW en 30A op een fase, maar niet heel lang. De oriëntaties zijn zo veel verspreid dat de 25kW nog niet echt gehaald wordt. Het eigen verbruik is dan ook wel ongeveer 1kW continu.

6700W zal niet direct een probleem zijn, desnoods moet je die fase wat extra belasten of de 1 fase omvormer (dynamisch) limiteren. Maar als dit dezelfde discussie is als eerder deze week waarbij het over Enphase ging, staat het je toch vrij om de 20 nieuwe panelen op de ongebruikte fases aan te sluiten? Dat is dan netjes 2x 3800W, heb je nergens last van :) liefst dan nog Oost en West op beide fases, dan loopt het allemaal gelijk...
Geen situatie is gelijk zo zien.

Alleen 2 fase aansluiten is een goede suggestie inderdaad. Dank!

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-11 21:09
Mag ik dit topic gebruiken om te vragen wat voor omvormer ik max kan aansluiten op een 1 x 25A aansluiting?

Ik wil graag een 5000w omvormer aansluiten, maar die levert 22,8A. Het zit er nog onder. Maar niet veel. Is dat een probleem?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het probleem is selectiviteit: 22,8A moet op een 25A zekering en als er dan een probleem is loop je het risico dat de 25A hoofdzekering er eerder uit klapt. En die zit normaal in een verzegeld kastje en kun je dus niet zelf vervangen.
Volgens de normen mag dit daarom niet.

Maar zekeringen gaan er niet direkt uit als je de normstroom lichtjes overschrijdt, je kunt dit oplossen door een B-karakteristiek zekering te gebruiken, bij hoge stromen zal die waarschijnlijk sneller uitschakelen dan de hoofdzekering. Maar een garantie daarop heb je niet dus je loopt het risico dat de hoofdzekering eruit klapt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@timpel_800
1x 25A kan je vaak gratis om laten zetten naar 1x 35 dacht ik.
https://www.mijnaansluiting.nl/home

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-gw7v7ZcR-2T-dgJYWDZ7YHCsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFWbpYwPhBcjosSnBtObPWkU.jpg?f=fotoalbum_large
3x25A lijkt hier ook een stuk meer te kunnen dan voorspeld :P Was ik wel verbaasd over

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

1,2x nominale stroom moet hij toch wel 1 minuut uit kunnen houden hoor ;)
Nee wacht, 25A, 1,7x nominale stroom. Halve minuut.

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 22-05-2024 13:43 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:58
Ik ken ook een installatie van 100 x 250Wp panelen, aangesloten op een 20 kW omvormer die dan weer gelimiteerd is op 17 kW zodat het past op een 3x25A aansluiting.
Deze installatie draait al best lang (vandaar de voor huidige maatstaven kleine paneeltjes van 250Wp) en de hoofdzekeringen zijn er in die tijd nog nooit doorgesmolten door de zonnepanelen

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• timpel_800
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:18:
@timpel_800
1x 25A kan je vaak gratis om laten zetten naar 1x 35 dacht ik.
https://www.mijnaansluiting.nl/home
Probleem is dat we dan hoogstwaarschijnlijk aan de slimme meter moeten? Iets waar ze bij nog niet aan willen :X

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@timpel_800 Die kans is aanwezig

Maar die kans is/was ook aanwezig toen je de huidige panelen "verplicht" aan meldde op energieleveren punt nl?
Eisen aan zonnepanelen, batterijen en andere installaties.
Per 27 april 2019 moeten alle zonnepanelen en andere opwekinstallaties voldoen aan nieuwe Europese en landelijke eisen. Alleen als uw installatie daaraan voldoet, kunt u energie terugleveren aan het energienet.

Vraag dus aan de leverancier of aan uw installateur of de installatie voldoet aan de Requirements for Generators (RfG) en aan de nieuwe Nederlandse Netcode elektriciteit. Batterijen moeten voldoen aan de Demand Control Code (DDC).
De installatie was al wat ouder zeker?

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2024 14:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zekering vervangen heeft verder niks met de meter te maken. Als je naar 3x25A gaat moet er natuurlijk wel een andere meter in.

Bij mij kwamen ze vorig jaar de gas- en elektriciteitsmeter vervangen en toen ik (volgens de instructie) aangaf dat ik geen slimme meter wilde (ik bedoelde: de communicatiemodule naar de netbeheerder uitgeschakeld) was het antwoord "oh, dan laat ik deze gewoon hangen".

• timpel_800
Dat klinkt goed. Ik kan ook kijken wat er gebeurd. Mocht hij klappen is het vervelend, maar kunnen ze er hopelijk gelijk een 35A inzetten.

• Nwgroningen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-06 19:49
Ik als topic starter zal nog even updaten.
Omdat de installatie scope 12 gekeurd moet worden, hebben we diegene die het moet keuren gevraagd.

We gaan voor:
1x 5kw 17 panelen
1x10kw 34 panelen
Het aantal panelen op de omvormers is aardig over gedimensioneerd.

Maar het totale amperage van wat er op de omvormers staat mag bij elkaar op geteld niet meer zijn als 25ampere om goed door de keuring te komen.
Pagina: 1