Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 21:33
Ik heb een vraag over zakelijk laden en hoe dit prive wordt afgerekend.

Ik heb een eigen bedrijf en rij op de zaak een elektrische auto waarvoor ik ook bijtelling betaal dat ik hem prive kan rijden. Ik heb thuis een laadpaal waarmee ik vanuit onze prive energierekening de auto vol laad. Nu heb ik een vraag over hoe dat van zakelijk naar prive eigenlijk gecompenseerd wordt. De boekhouder voert het bedrag op als brandstofkosten. Maar naar mijn gevoel klopt dat niet. De brandstof (in dit geval energie) breng ik vanuit prive in in de zaak. Klopt met gevoel of klopt wat de boekhouder zegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:49
Is prima, want je krijgt dan de btw terug en je mag het aftrekken.
Enige waar je rekening mee moet houden is hoogte van btw op stroom vs hoogte btw op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24

Herman

FP ProMod
In het geval van een eenmanszaak zou je boekhouder de volgende boeking in de administratie moeten maken:

Brandstoffen vervoersmiddelen € x,xx
voordruk BTW € x,xx
@ (aan) privestortingen € x,xx

Op die manier lopen de kosten via de zaak, krijg je de BTW terug én wordt je kapitaal van de onderneming hoger :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je ‘verkoopt’ als particulier je opgewekte energie tegen marktconform zakelijk energietarief aan je bedrijf. Daarmee maak je fictief hoge kosten en dat is weer handig om allerlei redenen. Als je geen gedoe wil met zelf uitrekenen, dan zijn er clubs waarbij je je laadpaal laat beheren en zij de administratie voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 10:39
Volgens mij mag je alleen niet de prive BTW van het prive energiecontract aftrekken. Daarvoor moet het echt op een zakelijke naam staan.

Maar ik zou graag ongelijk krijgen, want dat zou het voor mezelf ook een stuk makkelijker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24

Herman

FP ProMod
Matjas schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:53:
Volgens mij mag je alleen niet de prive BTW van het prive energiecontract aftrekken. Daarvoor moet het echt op een zakelijke naam staan.

Maar ik zou graag ongelijk krijgen, want dat zou het voor mezelf ook een stuk makkelijker maken.
Als de onderneming een BV is, dan zou je gelijk hebben. Een BV is een rechtspersoon en nota's die je privé ontvangt, daarvan kun je in principe met de BTW niets.

Echter, als eenmanszaak kan het wel. Er is juridisch en fiscaal geen scheiding tussen jou en de onderneming. Fiscaal transparant noemen ze dat. Ofwel nota's die jij privé ontvangt, mag je (deels) zakelijk boeken (voor zover je het zakelijk kunt verantwoorden) :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 10:39
Herman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Als de onderneming een BV is, dan zou je gelijk hebben. Een BV is een rechtspersoon en nota's die je privé ontvangt, daarvan kun je in principe met de BTW niets.

Echter, als eenmanszaak kan het wel. Er is juridisch en fiscaal geen scheiding tussen jou en de onderneming. Fiscaal transparant noemen ze dat. Ofwel nota's die jij privé ontvangt, mag je (deels) zakelijk boeken (voor zover je het zakelijk kunt verantwoorden) :)
Oh ja goede aanvulling. Ging uit van een BV inderdaad.
Pagina: 1