Garantie gebruikte auto van €800?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.516 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matizz
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-06-2023
Hi, ik heb even wat advies nodig van mensen die bekend zijn met particuliere verkoop van auto / wettelijke verplichtingen etc.

Een week geleden heb ik een auto verkocht, een Daewoo Matiz Panorama uit 2002 met 110K op de klok. Auto had ik maar een klein maandje omdat ik toch zakte voor mijn rijexamen en de auto weg moest doen. Auto had toen ik ‘m gekocht had al een motorlampje en de stuur had een trilling/wiebel. Maar omdat ik voor mijn rijexamen gezakt was heb ik de auto in deze staat weer weg gedaan. Auto stond te koop voor €1000. Koper is komen opdagen op tijd netjes proefrit gemaakt, motorruimte bekeken en tevreden. Koper bood €800 aan vanwege de motorlampje, de trilling/wiebel in het stuur en bijna verlopen APK ( Nog 2,5 weken ). Akkoord mee gegaan met voorwaarde dat ik niet later aansprakelijk was voor defecten/APK omdat de auto al zo oud is en de prijs enorm laag is. Staat een soortgelijke namelijk te koop bij een dealer in de buurt voor €2500.

Maar nu stuurt de koper steeds berichten via app dat de auto niet door de APK is gekomen en niet rijdbaar is. En dat hij op een reactie wacht.

Ben ik wettelijk iets verplicht? Of kan ik koper erop wijzen dat we dat afgesproken hadden en ik niet aansprakelijk ben daarvoor? Graag advies, bij voorbaat dank.

FYI: Ik was de 8e eigenaar van de auto, niet geïmporteerd en dealer onderhouden tot 2011 / 30.000KM. Alle defecten en gehele informatie was bekend bij de koper voor dat de transactie plaats had gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Matizz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:52:
Hi, ik heb even wat advies nodig van mensen die bekend zijn met particuliere verkoop van auto / wettelijke verplichtingen etc.

Een week geleden heb ik een auto verkocht, een Daewoo Matiz Panorama uit 2002 met 110K op de klok. Auto had ik maar een klein maandje omdat ik toch zakte voor mijn rijexamen en de auto weg moest doen. Auto had toen ik ‘m gekocht had al een motorlampje en de stuur had een trilling/wiebel. Maar omdat ik voor mijn rijexamen gezakt was heb ik de auto in deze staat weer weg gedaan. Auto stond te koop voor €1000. Koper is komen opdagen op tijd netjes proefrit gemaakt, motorruimte bekeken en tevreden. Koper bood €800 aan vanwege de motorlampje, de trilling/wiebel in het stuur en bijna verlopen APK ( Nog 2,5 weken ). Akkoord mee gegaan met voorwaarde dat ik niet later aansprakelijk was voor defecten/APK omdat de auto al zo oud is en de prijs enorm laag is. Staat een soortgelijke namelijk te koop bij een dealer in de buurt voor €2500.

Maar nu stuurt de koper steeds berichten via app dat de auto niet door de APK is gekomen en niet rijdbaar is. En dat hij op een reactie wacht.

Ben ik wettelijk iets verplicht? Of kan ik koper erop wijzen dat we dat afgesproken hadden en ik niet aansprakelijk ben daarvoor? Graag advies, bij voorbaat dank.

FYI: Ik was de 8e eigenaar van de auto, niet geïmporteerd en dealer onderhouden tot 2011 / 30.000KM. Alle defecten en gehele informatie was bekend bij de koper voor dat de transactie plaats had gevonden.
Nee, als de koper zich hiervoor had willen indekken had hij de auto moeten laten keuren middels een aankoopkeuring.

Hij is met de auto neem ik aan zonder problemen thuisgekomen, wat er daarna met de auto gebeurt is niet jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Akkoord mee gegaan met voorwaarde dat ik niet later aansprakelijk was voor defecten/APK omdat de auto al zo oud is en de prijs enorm laag is.
IANAL, maar ik zeg dat je die persoon helemaal niets schuldig bent. Ook aangezien 'ie moedwillig/bewust de keuze heeft gemaakt om de auto incl bekende defecten te kopen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:07
Nee het is een particuliere verkoop.
Tenzij je bewust de koper zou hebben misleid door bijv. te zeggen dat hij zo wel door de APK zou komen of de koper niet zou hebben geweten wat hij kocht maar hij was volgens jouw verhaal goed op de hoogte.
Dat risico heeft de koper genomen.

Als je een autogarage zou zijn geweest zou het wellicht een stukje anders liggen omdat je dit wrak dan zo misschien niet zou mogen verkopen..

maar in dit geval lijkt er niet zoveel aan de hand..
je kunt je wel moreel afvragen wie je hier zo mee wilt opzadelen en of je gezien de toestand de auto niet beter aan een handelaar of sloop had kunnen verkopen..

want dit is natuurlijk wel "vragen om gedoe"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matizz
@boyette Ik heb alles duidelijk aan koper uitgelegd. En dat ik geen ervaring met auto’s heb, dus dat hij zelf alles moet uitzoeken. Nu dreigt hij met aangifte doen.. Ik heb niet eerder een auto verkocht, geen idee dat de koper dit zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 07:07
Matizz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:10:
@boyette Ik heb alles duidelijk aan koper uitgelegd. En dat ik geen ervaring met auto’s heb, dus dat hij zelf alles moet uitzoeken. Nu dreigt hij met aangifte doen.. Ik heb niet eerder een auto verkocht, geen idee dat de koper dit zou doen.
ja.. dat heb je dan nu geleerd.. koper heeft juridisch als jouw verhaal precies klopt geen poot om op te staan.. maar je hebt nu wel ruzie..

en dat lost geen rechter op
aangifte zal de politie nooit opnemen..die zullen hooguit de koper verwijzen naar de rechtbank waar hij je aan kan klagen.. maar op basis van je verhaal zal dat geen succes opleveren..

waarom kwam de auto precies niet door de apk?

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 05-06-2023 19:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 12:41
Mensen begrijpen 'eigen verantwoordelijkheid' niet meer. Als jij duidelijk hebt aangegeven wat er allemaal mis was met de auto, en de prijs was daarnaar, dan is dit gewoon een geldige koop. De koper heeft het risico genomen dat de auto niet door de APK zou zijn gekomen, hiervoor heeft hij een lagere prijs betaald.

Maar nu wil hij dus dat jij die APK-afkeurpunten fixt, terwijl jullie eerlijk hadden afgesproken dat de auto'as is' verkocht is? Wat denkt hij wel niet? Eigenhandig proberen de deal achteraf te veranderen als deze niet gunstig uitvalt?

Ik zou zeggen "Als jij de deal achteraf denkt te kunnen veranderen, dan kan ik dat ook. Ik los de APK-punten voor je op, maar verhoog dan wel de verkoopprijs naar 5000 euro. Dus als je de ontbrekende 4200 euro even bijstort en de auto terugbrengt, dan regel ik het."

Heb je een kopie van je advertentie bewaard? Maak een afdruk, dateer deze en zet je handtekening erop. Dan heb je een bewijsstuk dat de advertentie al melding maakte van mogelijke mankementen (trillend stuur, motorlampje). Ik vraag me echt af op welke grond hij aangifte wil doen. Hij moet dan namelijk bewijzen dat jij hem hebt opgelicht. Dat kan hij niet, want jij hebt hem vantevoren verteld wat eraan mankeerde, hij heeft de auto gekocht, wetende dat het een twijfelgevalletje is en daarvoor ook een lage prijs gehad.

Zelfs als je geen bewijs hebt, dan nog kun je, als je voor 800 euro een auto koopt, verwachten dat er wat mee is. Een auto met geldige APK koop je normaal gesproken niet voor dat bedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 05-06-2023 19:15 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:59

Detmer

Professioneel prutser

PhilipsFan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:12:

Ik zou zeggen "Als jij de deal achteraf denkt te kunnen veranderen, dan kan ik dat ook. Ik los de APK-punten voor je op, maar verhoog dan wel de verkoopprijs naar 5000 euro. Dus als je de ontbrekende 4200 euro even bijstort en de auto terugbrengt, dan regel ik het."
Dit soort 'onzin' maken je case niet sterker. Kort en eenvoudig reageren dat de auto is verkocht as-is en dat de genoemde gebreken vooraf bekend waren en de koper daarmee akkoord is gegaan door de auto te kopen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matizz
@PhilipsFan Ik had de advertentie op zowel FaceBook als Autoscout24 staan. Even kijken of ik per mail nog een kopie van de advertentie ontvangen had. Bedankt voor de adviezen alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Aangifte doen? Van wat dan? Ik zou dreigen aangifte tegen hem te doen wegens bedreiging. Wat een onzin, zeg. Die persoon denkt waarschijnlijk een makkelijk slachtoffer te hebben om er nog wat meer dan die €200 korting uit te slepen nu dat gebakkie niet door de APK is gekomen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Schandelijk gedrag van de koper.
Helaas aan de orde van de dag tegenwoordig.

Boel blokkeren en verder niet op reageren.

Je hebt niets verkeerd gedaan, de koper heeft ook onderzoeksplicht en stond niet onder dwang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Koper heeft onderzoeksplicht dan had die moeten kiezen om hem bij een garage te laten nakijken, dit heeft die niet gedaan of schriftelijke overeenkomst moeten opnemen.

Als die hem met de wetenschap heeft gekocht met de gebreken die je aangeeft en de prijs zelfs is afgestemd op de staat door de koper heeft deze dus gewoon pech je bent niks verplicht aangifte is flauwekul en grootspraak.

Als de auto gefixed kon worden voor 5 euro had je de koper ook niet gehoord om even de 195 te komen brengen omdat die zo'n goeie deal zou hebben gemaakt.

Koper dacht leuke deal te maken, zal waarschijnlijk verblind zijn geweest en wil nu terugkomen op het risico dat die zelf heeft gemaakt.

Afgaande op jouw verhaal heeft de koper juridische geen poot om op te staan in mijn opinie.

En wat @Detmer zegt wees kort en bondig wijs hem er op wat er is afgesproken, in discussie gaan zal alleen maar leiden tot Welles nietes verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door 42dpi op 05-06-2023 19:35 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07 22:11
Gewoon doen zoals 42dpi en Detmer je ook aanraden. Kort en bondig reageren. "ik vind het heel vervelend dat de auto niet door de APK komt. Helaas kan ik hierin niets voor je betekenen. De auto is zonder garantie verkocht."

Je hoeft je niet schuldig te voelen als je gewoon eerlijk bent geweest en niets verzwegen hebt wat je wist over de staat van de auto. Maar zelfs al zou je dat gedaan hebben (Foei!!), dan is het nog steeds aan de koper om de auto te inspecteren, al dan niet zelf of door een bekende of garage die er verstand van heeft. Een auto van 21 jr oud, met bijna geen APK meer is iets waar je als koper goed kritisch naar moet kijken. Denken dat die zonder moeite door de APK komt en dat je probleemloos nog een paar jaar kan rijden is dan zeer naïef.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:15
Nee, bij koop van een tweedehands product wat al zo oud is als een Matiz van €800 heeft de koper in beginsel geen recht op garantie, tenzij anders afgesproken. Zeker niet als er voor de aankoop uitgebreid de mogelijkheid is geweest om het product te testen. Als het om een vrij nieuw product gaat wat door een handelaar verkocht wordt, dan kan de koper nog wel recht hebben op wettelijke garantie.

Wel heeft de koper altijd recht op conformiteit. Als de verkoper bijvoorbeeld beweert dat er net een nieuwe koppeling is gemonteerd en een maand later de koper met kapotte koppeling staat en bij reparatie uit de datumstempels op de onderdelen blijkt dat de koppeling al oud is, dan is dat "non conform": het voldoet niet aan wat de verkoper beloofd heeft. En dan moet de verkoper wel de schade/reparatiekosten vergoeden. Ook als het een particuliere verkoper is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Lekker pech dan voor de koper: ooit kocht ik ook een tweedehands auto voor dat geld van een particulier, daar bleek achteraf ook van alles aan de hand mee te zijn. Geen moment heb ik nagedacht om het te verhalen op de particuliere verkoper _O-

Maar daarom koop ik nu wel niet particulier en heb ik 1 jaar Bovag garantie bij mijn huidige auto: mochten er binnen dit jaar problemen ontstaan, dan heb ik tenminste garantie. Bij een particulier heb je geen garantie: daarom heb ik ook mijn auto ingeruild, zodat ik gern gezeur aan mijn deur heb.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:18:
Lekker pech dan voor de koper: ooit kocht ik ook een tweedehands auto voor dat geld van een particulier, daar bleek achteraf ook van alles aan de hand mee te zijn. Geen moment heb ik nagedacht om het te verhalen op de particuliere verkoper _O-
Ook bij particuliere verkoop heb je gewoon recht op een conform product. En natuurlijk, je hebt onderszoeksplicht, maar dat betekend niet dat de verkoper niet ook plichten heeft.

In dit specifieke geval natuurlijk, je koopt een auto van €800, waarvan je weet dat APK zo goed als verlopen is, TS nooit heeft gereden, hij niet echt lekker rijdt en dat een motorlampje brandt, ja dan moet je niet echt verbaasd staan te kijken dat er APK punten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 05-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Sissors schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Ook bij particuliere verkoop heb je gewoon recht op een conform product. En natuurlijk, je hebt onderszoeksplicht, maar dat betekend niet dat de verkoper niet ook plichten heeft.
Een conform product in geval van een oud barrel waar je een paar honderd euro voor moet betalen en waarvan de APK bijna verloopt.
Als de koper met die auto kan starten en de hoek om kan rijden, dan is de auto conform. Gezien leeftijd en aanschafprijs van het product ligt het immers in de verwachting dat de (technische) levensduur zo goed als voorbij is.
Bij tweedehands auto's in deze prijsklasse gaat de conformiteit dan ook alleen op voor beloften die de verkoper doet. Als verkoper beweert dat bepaalde onderdelen afgelopen jaar zijn vernieuwd, moeten die nieuwe onderdelen er ook echt op zitten. Wat overigens nog geen garantie is voor goede werking van de auto als geheel.
Als de verkoper aangeeft dat de condensor van de airco onlangs is vervangen en daarna de airco weer netjes is gevuld (en dat ook echt zo is) en de airco *nu* goed werkt, kan immers een week na aan/verkoop best de compressor van de airco stuk gaan en kun je je als koper niet beroepen op non-conformiteit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

Ivow85 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:20:
Bij tweedehands auto's in deze prijsklasse gaat de conformiteit dan ook alleen op voor beloften die de verkoper doet. Als verkoper beweert dat bepaalde onderdelen afgelopen jaar zijn vernieuwd, moeten die nieuwe onderdelen er ook echt op zitten. Wat overigens nog geen garantie is voor goede werking van de auto als geheel.
Fixed.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drievoortwaalf
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-07 14:38
Volgens mij is alles al gezegd inderdaad, Gewoon kort en bondig reageren dat hij as is verkocht is en zondder garantie. Eventuele aangifte van de koper gaat niet eens opgenomen worden.

Succes met je rijbewijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36

Croga

The Unreasonable Man

Conform betekend "Voldoet aan alles waarvan men zou kunnen verwachten dat het aan voldoet".

Er brande een lampje, het ding trilde, TS heeft duidelijk aangegeven dat het goed kan zijn dat er van alles mee mis is. Wat kan de koper dan verwachten? Nou, dat het een oud, kapot barrel is.

Het product is dus gewoon conform. Het ding voldoet aan alles waarvan de koper had kunnen verwachten dat het aan voldoet. Het is een oud, kapot barrel, precies zoals het verkocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:57

lord_fh

PS5

die man probeert nu gewoon misbruik te maken van je onwetendheid/jeugdigheid/schuldgevoel aanpraten.

Het is goed met deze beste meneer, hij wist dondersgoed wat hij kocht en in welke staat, heel gauw achter je laten. Je kan kort reageren zoals @Twardt zegt, dat is namelijk meer dan genoeg als reactie en daarmee klaar en verder niet op in gaan

Echt waar, het wordt steeds zotter

[ Voor 17% gewijzigd door lord_fh op 06-06-2023 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Als overeengekomen/geïnformeerd is dat het aanneembaar is dat de auto niet door de APK komt en TS aangegeven heeft dat het as-is en de koper geen garantie heeft dat de auto door de APK komt zonder reparaties.

Dan is het toch confirm, als in, voldoet aan wat de koper a.d.h.v de overeenkomst kon verwachten.

Ik zou vragen naar het APK keuringsrapport én aangeven dat je voldaan hebt aan de levering volgens de afgesproken voorwaarden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-07 20:25
Accretion schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:43:

Ik zou vragen naar het APK keuringsrapport én aangeven dat je voldaan hebt aan de levering volgens de afgesproken voorwaarden.
Waarom zou je dat rapport opvragen? Nooit een vinger rijken, dan nemen ze de hele hand.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:03

DonJunior

NO Moderator

[...]

[..]
Nee zelfs dat zou ik niet doen.
De koper heeft de auto voor een bijzonder laag bedrag gekocht inclusief motorlampje en trillend stuur. Daarbij is hier ook al meermaals benoemd dat de koper onderzoeksplicht heeft.

Wat de koper hier probeert te doen is een beetje van alle dag aan het worden op Markplaats. Iets voor veel te weinig kopen en achteraf gaan zeuren dat het niet okee is en je geld terug willen of korting bedingen.
Compleet hufterig gedrag waar je niet teveel aandacht aan moet besteden.

Gewoon kort reageren zoals anderen hier ook aangeven is voldoende.
Vooral niet om informatie gaan vragen of enigszins aantonen wellwillend te zijn.

Voor hetzelfde geld heeft de koper de auto keihard tegen een stoeprand gereden, waardoor de sporing van de auto totaal niet klopt en deze hierdoor de APK ook niet door komt. Zou van de zotte zijn als de verkoper dit nu moet gaan betalen zeg.

Dus: Niet vragen om enige informatie, gewoon afkappen en afronden.
Op het moment dat de overschrijving is gedaan was in dezen ook de verantwoordelijkheid afgerond.

[ Voor 0% gewijzigd door DonJunior op 06-06-2023 08:56 . Reden: spelfouten ]

*sowieso

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Twardt
[...]

Nee, dat moet je vooral niet doen. Je moet niet de discussie aan gaan. Dit is het probleem van de koper, niet meer van de verkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Lekker boeiend die aangifte. Laat hem dat maar doen. Je hebt gewoon goed gehandeld. Een auto van 800 die al met motor lampjes gekocht wordt, ik wens hem succes.
De aangifte wordt waarschijnlijk niet eens aangenomen.

Verder is het garantie tot de deur. Gewoon negeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-07 16:20
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:08:
[...]

Lekker boeiend die aangifte. Laat hem dat maar doen. Je hebt gewoon goed gehandeld. Een auto van 800 die al met motor lampjes gekocht wordt, ik wens hem succes.
De aangifte wordt waarschijnlijk niet eens aangenomen.

Verder is het garantie tot de deur. Gewoon negeren.
Er kan uberhaupt geen aangifte gedaan worden. Er is namelijk helemaal geen strafbaar feit.

Aangifte doen is zo'n domme truc die te pas en onpas tevoorschijn wordt gehaald om onwetende mensen geld uit de broek te kloppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:01

P_Tingen

omdat het KAN

Ik hem op een nette manier vertellen dat hij de boom in kan en vervolgens zijn nummer blokkeren. Dan heb je geen last meer van hem en de kans dat hij echt een aangifte gaat doen is nagenoeg nul.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

XelaRetak schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Er kan uberhaupt geen aangifte gedaan worden. Er is namelijk helemaal geen strafbaar feit.

Aangifte doen is zo'n domme truc die te pas en onpas tevoorschijn wordt gehaald om onwetende mensen geld uit de broek te kloppen.
Exact mijn punt. Hij heeft niets fout gedaan, dus de aangifte wordt niet aangenomen verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:36:
[...]

Conform betekend "Voldoet aan alles waarvan men zou kunnen verwachten dat het aan voldoet".

Er brande een lampje, het ding trilde, TS heeft duidelijk aangegeven dat het goed kan zijn dat er van alles mee mis is. Wat kan de koper dan verwachten? Nou, dat het een oud, kapot barrel is.

Het product is dus gewoon conform. Het ding voldoet aan alles waarvan de koper had kunnen verwachten dat het aan voldoet. Het is een oud, kapot barrel, precies zoals het verkocht is.
Dat schreef ik toch ook in de tweede alinea die je vergeten bent erin mee te nemen? Mijn punt was simpelweg dat itt wat telkens weer langs komt, dat je geen enkel recht hebt als koper in een particuliere transactie.

Overigens kan ik nog wel situaties bedenken waarbij volgens mij TS wel degelijk een niet-comform iets heeft geleverd. Bijvoorbeeld als hij niet door de roet test komt bij de APK, omdat het roet filter eruit is gehaald. Komt hij er niet doorheen omdat de handel gewoon zijn beste tijd heeft gehad, ja dan had je dat kunnen verwachten bij zo'n barrel. Komt hij er niet doorheen omdat iemand gewoon een onderdeel eruit heeft gehaald, dan is het een ander verhaal.

Waarbij voor de duidelijkheid nogmaals ook zoals ik in de vergeten paragraaf al had geschreven: Ik ga ervan uit dat in dit geval hij niet door de APK komt omdat het een barrel is, en dat was bekend bij de koper toen hij het kocht. Dus niet het probleem van TS.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:49

D4NG3R

kiwi

:)

Je verkoopt een barrel, maakt er ook geen geheim van dat het een barrel is, ook de koper wist en erkend(e) dat het een barrel is, en daar waren de prijs en overeenkomst dan ook naar.

Menig autoverkoper kan wat leren van hoe eerlijk je bent geweest. :')

Hell, als dat ding wel door de APK heen was gekomen had je waarschijnlijk een minder conform [beschrijving] product verkocht dan wat je nu hebt gedaan. _O-

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 06-06-2023 12:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Thanks, het was nog vroeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

In dit specifieke geval natuurlijk, je koopt een auto van €800, waarvan je weet dat APK zo goed als verlopen is, TS nooit heeft gereden, hij niet echt lekker rijdt en dat een motorlampje brandt, ja dan moet je niet echt verbaasd staan te kijken dat er APK punten zijn.
Dit inderdaad. De koper heeft recht op een product dat voldoet aan de verwachtingen die je normaliter mag hebben als je een dergelijk product verkoopt.

Als je een nette tweedehands auto koopt mag je verwachten dat die gewoon normaal kan rijden en dat er op dat moment geen grote defecten zijn. Dat er bij de volgende beurt wat meer werkzaamheden zijn is dan wel acceptabel.

Koop je een auto van minder dan 1000 euro, met een APK die bijna verloopt, en waarschuwingen vanuit de auto zelf dat er wat mankeert? Dan mag je verwachten dat je thuis komt en meer niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

LordSinclair schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Waarom zou je dat rapport opvragen? Nooit een vinger rijken, dan nemen ze de hele hand.
Nee, als d'r in het rapport dingen staan die je kan verwachten bij een auto van die leeftijd, geef je dat aan en dan houdt je simpelweg op met reageren totdat je in gebreke gesteld wordt.

Je kijkt ze simpelweg in de kaarten en ze moeten wat moeite doen om het te bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-07 20:49

-CJ

Not remastered

Accretion schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Nee, als d'r in het rapport dingen staan die je kan verwachten bij een auto van die leeftijd, geef je dat aan en dan houdt je simpelweg op met reageren totdat je in gebreke gesteld wordt.

Je kijkt ze simpelweg in de kaarten en ze moeten wat moeite doen om het te bewijzen.
Daarvoor heb je geen APK-rapport voor nodig.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
[...]

Je hoeft niets aan te geven. Koper heeft de kans gehad om de auto te onderzoeken voordat de koop gedaan werd. Je moet niet achteraf gaan discussiëren over de staat van de auto. Stel dat in het APK rapport staat dat de uitlaat lek is terwijl je het met de koper niet over de uitlaat hebt gehad tijdens de verkoop. Dan gaat de verkoper je verwijten dat je dat niet gemeld hebt.

Je zegt dat je ze dan in de kaarten kijkt. Maar de hand is gespeeld, je hoeft ze niet meer in de kaarten te kijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-07 17:42
Precies, alles is al gezegd en de koper heeft geen enkele aanspraak. Dus reageren met een simpele opsomming:
  • Je wist dat er een motorlampje brande.
  • Je hebt een proefrit gemaakt en wist dus dat er een trilling in zat met onbekende oorzaak.
  • Je wist dat de APK bijna verlopen was.
  • Om deze redenen is de auto verkocht voor een zeer lage prijs EN heb je ook nog 200 euro korting gekregen.
  • We hebben daarbij afgesproken dat je de auto in deze staat zou kopen, met alle risisco's van dien.
Daarmee heb je dus precies gekocht wat we hebben afgesproken en kan je geen enkele aanspraak op garantie, ondersteuning of compensatie maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Laatst online: 18-07 10:32
Tsurany schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Dan mag je verwachten hopen dat je thuis komt en meer niet.
Ik zou het zelfs zo willen stellen :+
[...]

Geen opening geven om verder te zeuren danwel onderhandelen. Net maar ferm bericht sturen zoals hierboven al meerdere malen is aangegeven.

[ Voor 54% gewijzigd door PatrickH89 op 06-06-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Twardt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:41:
[...]
Stel dat in het APK rapport staat dat de uitlaat lek is
Aangeven dat je daar, gezien de afspraken bij de aankoop, niets in kunt betekenen.

Mochten ze je uiteindelijk in gebreke stellen, weet je tenminste wat je kunt verwachten.

Daarnaast is jou verdediging dan een stuk makkelijker te maken.

Kapotte uitlaat:
- Uitlaat is onderhevig aan slijtage.
- Uitlaat beinvloed niet de rijveiligheid.
- Uitlaat is gemakkelijk te vervangen en geen grof gebrek.
- Uitlaat had bij aankoop geïnspecteerd kunnen worden.
- Uitlaat heeft sowieso geen oneindige levensduur.

Dat maakt het zeker makkelijker te verdedigen, komt het hier later tot aan toe. Maar deze items kun je dan wel achter de hand houden, die zou je niet meteen moeten verspelen.

En als ze later opeens aankomen met "hee nu doen de remmen het ook niet meer", dan zou dat ook al in dat rapport moeten hebben gezeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Accretion op 06-06-2023 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
Accretion schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Daarnaast is jou verdediging dan een stuk makkelijker te maken.
Je maakt het veel te moeilijk. De verkoper hoeft zich niet te verdedigen. Het is verkoop tussen particulieren. De auto is dus verkocht zonder garantie, in een "as is" staat. Daarnaast was de auto zo goedkoop dat te verwachten was dat het een barrel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PatrickH89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Geen opening geven om verder te zeuren danwel onderhandelen. Net maar ferm bericht sturen zoals hierboven al meerdere malen is aangegeven.
Mocht het voor de rechter komen, dan is de eerste vraag: "Hebben jullie geprobeerd om er samen uit te komen?"

Maar inderdaad, je kunt in de mail aangeven dat je gezien de afspraken en aard van de verkoop, geen garanties kan bieden.
En dat je graag het APK rapport ontvangt ter verduidelijking van de klacht.

Je hoeft niets te geven, je legt het probleem gewoon terug bij hemzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Twardt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Je maakt het veel te moeilijk. De verkoper hoeft zich niet te verdedigen. Het is verkoop tussen particulieren. De auto is dus verkocht zonder garantie, in een "as is" staat. Daarnaast was de auto zo goedkoop dat te verwachten was dat het een barrel is.
Ja, hopelijk komt het niet zo ver.
Maar als je in gebreke gesteld wordt, moet je daar zeker wel de aanklacht weerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Matizz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:52:
Ik vind zelfs het "ferme" bericht wat her en der aan wordt gehaald al te veel (moeite).

"Zoals overeengekomen bood ik geen garantie dat de auto door de APK heen zou komen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Laatst online: 18-07 10:32
Accretion schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Mocht het voor de rechter komen, dan is de eerste vraag: "Hebben jullie geprobeerd om er samen uit te komen?"
Compleet irrelevant. In dit geval is het klaar als een klontje dat TS niets hoeft toe te geven en dan is het antwoord op die vraag (die absoluut niet altijd gesteld wordt in een rechtszaak) simpelweg dat TS aan zijn plicht heeft voldaan mbt de verkoop.
D4NG3R schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Ik vind zelfs het "ferme" bericht wat her en der aan wordt gehaald al te veel (moeite).

"Zoals overeengekomen bood ik geen garantie dat de auto door de APK heen zou komen."
Dit is ongeveer de strekking van een kort en duidelijk bericht wat hier af en toe wordt geadviseerd.

[ Voor 29% gewijzigd door PatrickH89 op 06-06-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:27
[...]

Omdat TS een niet-professionele verkoper is mag hij met de koper overeenkomen af te wijken van het wettelijk recht op een conform product. En dat lijkt TS te hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PatrickH89 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:46:
[...]
Compleet irrelevant. In dit geval is het klaar als een klontje dat TS niets hoeft toe te geven en dan is het antwoord op die vraag (die absoluut niet altijd gesteld wordt in een rechtszaak) simpelweg dat TS aan zijn plicht heeft voldaan mbt de verkoop.
De uitkomst van een rechtzaak is zelden 'zo klaar als een klontje'.

Maar prima, we verschillen van strategie, aan TS de keuze voor zijn strategie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik moest opeens aan dit topic denken: Koper wil dat ik mijn eigen verkochte motor terugkoop.

Iets andere casus, maar met veel overeenkomsten.

Dus laat ik dezelfde reactie geven: zonde van je tijd en energie dit. Gewoon zeggen dat het is zoals het is en als hij het daar niet mee eens is dat zijn advocaat dan contact kan opnemen...en dat je hem-haar hetzelfde zal zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 19-07 12:41
D4NG3R schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:25:
Je verkoopt een barrel, maakt er ook geen geheim van dat het een barrel is, ook de koper wist en erkend(e) dat het een barrel is, en daar waren de prijs en overeenkomst dan ook naar.

Menig autoverkoper kan wat leren van hoe eerlijk je bent geweest. :')

Hell, als dat ding wel door de APK heen was gekomen had je waarschijnlijk een minder conform [beschrijving] product verkocht dan wat je nu hebt gedaan. _O-
En dan was de koper echt niet teruggekomen met "He die auto was zo goed, ik kom je er nog wat extra geld voor geven!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:26

_Apache_

For life.

Iemand die de transactie sluit, koop hetgeen met alle gebreken die daarbij zitten.
Dat geld ook voor deze auto. Het is goed fatsoen om netjes te melden wat er mankeert, en dat heb je gedaan.

Die poging tot aangifte gaat de politie keihard om lachen. Rond het gesprek vriendelijke af, en klaar.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

_Apache_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:15:
Iemand die de transactie sluit, koop hetgeen met alle gebreken die daarbij zitten.
Dat geld ook voor deze auto. Het is goed fatsoen om netjes te melden wat er mankeert, en dat heb je gedaan.
Iets te kort door de bocht, je hebt recht op een product conform wat aangeboden wordt. Dat geld ook bij consumentenkopen. Als verkoper is het niet alleen fatsoenlijk, maar ook gewoon je plicht om eventuele gebreken te vermelden.

Als koper is het daartegenover ook je plicht om onderzoek te doen.

Hier overigens niet van toepassing, de TS heeft netjes aan de verplichting(en) voldaan, en de koper heeft de gebreken zelf ook geconstateerd, de prijs daarop aangepast, en is akkoord gegaan met de voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dien dan een TR in

[ Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 07-06-2023 00:51 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Ik zou netjes aangeven dat je de auto verkocht hebt in de huidige staat (tegen een prijs die jouw inziens passend was bij die staat) en dat hij er als koper van op de hoogte was dat de auto zich in deze staat bevond (met storingen / aantoonbare mankementen en bijna-verlopen APK). En dat je daarom niet bereid bent geld terug te geven of opnieuw te onderhandelen nu het netjes maken van de auto hem meer kost dan verwacht.

NB: Als je nog schriftelijke communicatie hebt (chat, whatsapp, marktplaats etc.) waarin het gaat over de mankementen, de 'korting' die je geeft en zijn akkoord om de auto te kopen in de wetenschap dát die mankementen er zijn dan nuttig die in ieder geval even te screenshot'en en te bewaren. Mocht het ooit ergens toe leiden dan heb je dan een hele sterke zaak.

Overigens puur uit interesse: wat bezielde jou zelf eigenlijk om de auto in deze staat te kopen (ook nog eens voor je een rijbewijs had)? Als je net je rijbewijs hebt (of eigenlijk nog niet eens...) én geen verstand van auto's, waarom koop je dan een auto met nog geen 7 weken APK, een storingslampje wat al brand en een waarneembare 'wiebel'?

Hopelijk geeft deze aankoop/verkoop in ieder geval een leermoment voor zowel koper als verkoper. Verder sluit ik mij aan bij @warhamstr met verwondering :)

NB: Ik bedenk mij nu dat ANWB zo'n voorbeeldcontract heeft staan ergens voor een 2e hands koop / verkoop. Dat klinkt enorm overdreven, maar als meer mensen zoiets gebruiken scheelt het wel een hoop gedoe. Een zinnetje erin met "Koper is zich bewust van de volgende mankementen [insert mankenementen], weet dat de APK bijna verlopen is [insert datum], weet dat verkoper zelf niets weet over de auto omdat deze pas kort in bezit is en niet door hem gereden én vindt de overeengekomen prijs van xxx euro passend bij de staat van de auto" + handtekening en geen enkele verkoper zou het ook maar durven om terug te komen met meer eisen.

[ Voor 35% gewijzigd door Valorian op 06-06-2023 14:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Omdat er altijd lui blijven die onervaren en wat onzekere mensen proberen een poot uit te draaien. Als je dan niet zo ervaren en/of assertief bent, dan is je 'veilige thuishaven' (a.k.a. Gathering of Tweakers) een goeie plek om info in te winnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 07-06-2023 00:51 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Omdat er vaak best zinvol ad ies gegeven wordt? En sowieso, waam zou dit niet op tweakers.net kunnen?

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 07-06-2023 00:51 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:29
XelaRetak schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:12:
Ik heb dat ook eens gehad. Dat ging om een wat groter bedrag. Ze wilden ook aangifte doen, dus heb gezegd dat ze dat vooral moesten gaan doen. Werd inderdaad niet opgenomen, want er was geen strafbaar feit gepleegd. Vervolgens had die zijn rechtsbijstand ingeschakeld en die stuurde ook nog een brief en stuurde aan op een schikking. Heb teruggeschreven dat ik ter goede trouw de boel verkocht had en dat de koper de zaak beter had moeten onderzoeken (bijv. aankoopkeuring). Daarna probeerde hij het nog een paar keer buiten de rechtsbijstand om (dus die hadden hem waarschijnlijk gezegd dat er geen zaak was). Heb toen aangegeven dat ik niet meer zou reageren op zijn berichten en als hij verdere actie wou ondernemen dat hij dan naar de rechter kon stappen. Nooit meer wat van gehoord...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 09:42
"Garantie tot de deur, neem geen contact meer met me op"

verder negeren

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 20:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zaken met handelingen en rechten over kopen en verkopen passen beter in SF :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat deze koper een handelaar is die bij aankoop al wist dat hij zou gaan klagen na aankoop.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 14:41
*knip* Eigen ervaringen voegen niets toe aan de discussie.

TS: Aangeven, auto is verkocht as is. Daarna de koper lekker negeren.

[ Voor 65% gewijzigd door Yorinn op 15-06-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 14:41
D4NG3R schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Iets te kort door de bocht, je hebt recht op een product conform wat aangeboden wordt. Dat geld ook bij consumentenkopen. Als verkoper is het niet alleen fatsoenlijk, maar ook gewoon je plicht om eventuele gebreken te vermelden.
Klopt, als ik een auto verkoop meld ik ook alle gebreken maar ik meld er ook bij dat ik geen automonteur ben en er geen verstand van heb. Dit zet ik ook altijd in de advertentietekst, die ik daarna ook uitprint en bewaar om dit soort gezeik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
Gamebuster schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:36:
"Garantie tot de deur, neem geen contact meer met me op"

verder negeren
Neen, in zijn geheel geen garantie. TS is particulier, geen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 09:42
Duke of Savage schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Neen, in zijn geheel geen garantie. TS is particulier, geen bedrijf.
"garantie tot de deur" is gewoon "geen garantie"; de auto staat niet eens in huis, de deur is spreekwoordelijk

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12
Een 21 jaar oude auto voor 800 euro. Geen aandacht aan besteden, ik mag aannemen dat elke jurist hem in zijn gezicht zal uitlachen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:37

Perkouw

Moderator General Chat
Topic krijgt van mij even een slotje. Als de TS terug is kan deze zich melden en dan knal ik het topic weer open. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.