Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Lepiem
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-02-2024
Hallo Tweakers,

Sinds november vorig jaar heb ik 8 zonnepanelen op het (platte) dak liggen. In een hoekje van 15 graden richting het zuiden. Erg blij mee, alleen valt me wel iets op: het lijkt alsof de panelen bij 296 Watt worden afgekapt.

Het systeem bestaat uit het volgende:
8 panelen URE 400 op een plat dak
8 Enphase IQ7+ micro omvormers
Enphase Envoy-s, voor monitoring van de panelen
Pv kast op wasmachinegroep

En als ik met HomeAssistant naar de opbrengst kijk zie ik het volgende:

Per paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQDAC4Si_M8--f0l7kFmczu3VnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmT1SrVlRkYRy9q4jpGyxzk2.jpg?f=fotoalbum_large

Gehele systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s1dzG_DAjrA2v9W-UbXy82Q398=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cC76Gfx0SjrHS1Z38J3lIqB9.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie enig idee hoe dit kan komen, waar kan de bottleneck zitten? De panelen zouden 400 Wattpiek moeten zijn en de IQ7+ omvormers zouden 440 Watt aan moeten kunnen. Zou het in de PV kast op de wasmachinegroep kunnen zitten? Op internet lees ik alleen dat het vermogen niet boven de 16A uit mag komen, dus lijkt me niet, maar kan niks anders bedenken. Is daar wat aan te doen?

Heb dezelfde vraag aan de installateur gesteld, maar om wat beter beslagen ten ijs te komen (heb er verder maar weinig verstand van) hoor ik ook graag wat jullie denken!

En ik weet het, het piekje dat eraf wordt gehaald is maar klein en zal op jaarbasis waarschijnlijk minimaal aantal kWh zijn, maar toch; het zorgt er nèt voor dat het laden van de EV niet helemaal via de panelen kan, en dat is net jammer.

Bedankt voor de reacties! Willem

Beste antwoord (via Lepiem op 16-06-2023 10:20)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21
Enphase IQ7+ micro omvormers hebben een max output van 295VA (zie datasheet bij piek uitgangsvermogen)

[ Voor 47% gewijzigd door redwing op 05-06-2023 14:09 ]

[removed]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21
Enphase IQ7+ micro omvormers hebben een max output van 295VA (zie datasheet bij piek uitgangsvermogen)

[ Voor 47% gewijzigd door redwing op 05-06-2023 14:09 ]

[removed]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Dat heeft je installateur toch netjes uitgelegd?

Of heeft hij alleen maar de positieve kanten van enphase laten horen.

[PV] Is de opbrengst van mijn zonnepanelen afgetopt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Wat @redwing zegt, die omvormertjes produceren geen 440W.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Lepiem
Aaaaah oké. Zou goed kunnen dat hij dat heeft uitgelegd hoor, ben het dan alleen vergeten of heb het toentertijd niet helemaal begrepen.
Met 4 panelen op het dak van de tweede etage en 4 panelen een dak lager (aan de noordzijde), waarbij op veel dagen een behoorlijk verschil tussen de opbrengst van de twee daken zit, zijn er denk ik nog wel vooral voordelen van micro omvormers hoor.
Maar dank voor de snelle reply, duidelijk nu.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Lepiem schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:06:
En ik weet het, het piekje dat eraf wordt gehaald is maar klein en zal op jaarbasis waarschijnlijk minimaal aantal kWh zijn, maar toch;
pvcalc schat dat dit zo'n 30 kWh per jaar is, 1.03%

Er was voor deze panelen geen betere enphase micro omvormer te koop in november vorig jaar,
de iq7a past niet vanwege de dc stroomlimiet van 10.2A (deze panelen doen 12.87Ampp).

• Lepiem
Dank @jeroen3 voor de aanvulling nog. Ik zal met een gerust hart die 1.03% accepteren.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ronald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:10:
Dat heeft je installateur toch netjes uitgelegd?

Of heeft hij alleen maar de positieve kanten van enphase laten horen.

[PV] Is de opbrengst van mijn zonnepanelen afgetopt?
Er zijn nogal veel positieve punten, met de IQ7a was het zoals gewoonlijk geen probleem geweest.
Pagina: 1