Stef87 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:38:
Bij Enphase zie ik vaak IQxxxx “Geschikt tot 500wp paneel” in de offerte/reclame staan, ofwel misleiding.
In de regio Eindhoven zie ik veel concurrentie welke alleen Enphase aanbieden, 9/10 gevallen dak op zuid zonder schaduw… Ik vind dat niet netjes en slecht advies.
Beide punten kloppen helemaal.
Meeste omzet en dus de hoogste winst voor de verkoper.
en
Het lijkt dus dat er een gigantisch verschil zit tussen de 295VA van de inverter en de 415WP van het paneel, maar in de praktijk valt dat reuze mee en is naar mijn mening de gekozen inverter prima voor de genoemde panelen.
Apart dat internet dan toch vol staat met tafelberg grafieken van mensen met enphase.
Panelen leveren dus wel degelijk meer dan de micro's aankunnen.
Ik heb een Deye800 (2x400) naast een APS YC600 (2x300) getest met 375Wp panelen. APS ging naarmate er minder schaduwhinder was en de zon wat hoger kwam echt aftoppen op 310W, terwijl ik Deye in die tijd tot 350 heb zien gaan. 415 tegen 295 is een nog veel groter verschil dan 375 tegen 300. Betekent weer dat 295 van enphase verlies oplevert.
Waarom probeert men dat veel te kleine en veel te dure enphase zo te sparen en op te dringen?
Waarom blijft men commentaar bagatelliseren, waarom die agressieve verkooppraat?
happysan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:38:
Ik weet niet echt waar je naartoe wil? Hoe is iets wat ooit 1x onder bijzondere omstandigheden is voorgekomen van toepassing op het gros van de installaties en dan helemaal over een periode van 15 tot 25 jaar?
Zeker als we ook meenemen dat panelen over hun levensduur een 15 tot 20% van hun capaciteit verliezen. Waardoor het jaar na jaar steeds minder vaak voorkomt dat er wordt afgetopt.
Ik heb hier 14 panelen 245Wp van 2011, die leverden begin van het jaar 3881W op SW en 42graden.
Wat wil je nu zeggen met "komt haast nooit voor en ze leveren na verloop van tijd zoveel minder op"?
Is dat een reden om meteen al met te kleine micro's te starten?
Dat geldt alleen voor enphase, andere merken zijn wel betaalbaar en het verschil tussen een lichte en wat zwaardere (wel passende) omvormer is €5 per paneel. (een factor 10 kleiner dan bij enphase die dan overigens nog steeds niet groot genoeg is)
Ik heb de mogelijkheid om de IQ7+ te testen onder een 375Wp paneel.
Ik heb echter niet de motivatie om het te doen.
Enphase is een religie: Hoeveel testresultaten en berekeningen je ook laat zien, hetzal nooit worden geaccepteerd.
Waarom dit gedrag?
Is dat de enige manier om dat achterhaalde systeem nog te kunnen verkopen met de huidige concurrentie en veel grotere panelen?
happysan schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:25:
Daarom is het dus niet nodig om met een 415WP paneel ook een 415 watt inverter te hebben. Voor die paar uur en paar dagen in het jaar dat er dan afgetopt wordt is het niet de moeite waard om de grotere capaciteit te hebben.
En wat als die wel passende omvormer nu maar €5 per paneel duurder zou zijn?
NEE, je wilt het niet zien als enphase verkoper.
Dat zeg ik: enphase is een religie.
Solaredge overigens ook. Net zo'n hinderlijke verkoopmentaliteit.
Vol met misleiding en nooit enig bewijs.
Door de verbetering van de panelen ook een achterhaald systeem met die dure bypass diodes die ze optimizers noemen.
- Ik ben geen verkoper of installateur, ben niet gebonden aan een merk en wordt nergens voor betaald.