Hallo allen,
Ik ben eindelijk in de positie beland waarbij ik mijn gebouw kan gaan automatiseren, echter wringt het nog een beetje omdat ik niet goed weet wat ik nu precies moet aanschaffen, en vooral ook; WAAR ik het kan aanschaffen.
Ik heb een server rack waar ik een Home Assistant servertje in kwijt zou kunnen, in de vorm van een Raspberry Pi, of als een 'jail' in mijn TrueNAS server. Dus de centrale zal niet zo moeilijk zijn.
De volgende stap is dan een USB hub, ik heb al wel gezien dat de gemiddelde tweaker toch wel zigbee verkiest omdat het goedkoper en makkelijker te krijgen is, echter lukt het niet om specifiek een hub te kiezen (Enkel Zigbee, of ook compatible met Z-wave? Matter?) Wat is momenteel de aanrader?
De volgende simpele stap is lichtschakelaars, maar daar vermoed ik problemen;
Dus lang verhaal kort;
Wat is een goed starters pakket, en waar kun je die het beste aanschaffen?
Alle meningen zijn welkom, ik hoor graag wat jullie zouden doen.
Ik ben eindelijk in de positie beland waarbij ik mijn gebouw kan gaan automatiseren, echter wringt het nog een beetje omdat ik niet goed weet wat ik nu precies moet aanschaffen, en vooral ook; WAAR ik het kan aanschaffen.
Ik heb een server rack waar ik een Home Assistant servertje in kwijt zou kunnen, in de vorm van een Raspberry Pi, of als een 'jail' in mijn TrueNAS server. Dus de centrale zal niet zo moeilijk zijn.
De volgende stap is dan een USB hub, ik heb al wel gezien dat de gemiddelde tweaker toch wel zigbee verkiest omdat het goedkoper en makkelijker te krijgen is, echter lukt het niet om specifiek een hub te kiezen (Enkel Zigbee, of ook compatible met Z-wave? Matter?) Wat is momenteel de aanrader?
De volgende simpele stap is lichtschakelaars, maar daar vermoed ik problemen;
- In mijn werkplaats heb ik een dubbel plafond met een stuk of 50 TL balken, en het zou geweldig zijn als ik die met zigbee kan bedienen, maar ik weet niet goed hoe een TL balk precies schakeld. Is dat hetzelfde als een gewone lamp? Kan zigbee 50 startende balken aan? Bovendien zit de originele schakelaar aan het andere eind van de werkplaats, dan waar de deur zit (lekker verzonnen ja..
), dus er zou een losse, liefst draadloze, schakelaar bij de deur geplakt moeten worden. Kan dat, zonder inbouw? - In mijn huiskamer heb ik halogeen lampen, met een flinke adapter en een dimmer schakelaar. Kan Zigbee hier iets mee?
Dus lang verhaal kort;
Wat is een goed starters pakket, en waar kun je die het beste aanschaffen?
Alle meningen zijn welkom, ik hoor graag wat jullie zouden doen.