Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe begin je aan Zigbee?

Pagina: 1
Acties:

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14
Hallo allen,

Ik ben eindelijk in de positie beland waarbij ik mijn gebouw kan gaan automatiseren, echter wringt het nog een beetje omdat ik niet goed weet wat ik nu precies moet aanschaffen, en vooral ook; WAAR ik het kan aanschaffen.

Ik heb een server rack waar ik een Home Assistant servertje in kwijt zou kunnen, in de vorm van een Raspberry Pi, of als een 'jail' in mijn TrueNAS server. Dus de centrale zal niet zo moeilijk zijn.

De volgende stap is dan een USB hub, ik heb al wel gezien dat de gemiddelde tweaker toch wel zigbee verkiest omdat het goedkoper en makkelijker te krijgen is, echter lukt het niet om specifiek een hub te kiezen (Enkel Zigbee, of ook compatible met Z-wave? Matter?) Wat is momenteel de aanrader?

De volgende simpele stap is lichtschakelaars, maar daar vermoed ik problemen;
  • In mijn werkplaats heb ik een dubbel plafond met een stuk of 50 TL balken, en het zou geweldig zijn als ik die met zigbee kan bedienen, maar ik weet niet goed hoe een TL balk precies schakeld. Is dat hetzelfde als een gewone lamp? Kan zigbee 50 startende balken aan? Bovendien zit de originele schakelaar aan het andere eind van de werkplaats, dan waar de deur zit (lekker verzonnen ja.. :F ), dus er zou een losse, liefst draadloze, schakelaar bij de deur geplakt moeten worden. Kan dat, zonder inbouw?
  • In mijn huiskamer heb ik halogeen lampen, met een flinke adapter en een dimmer schakelaar. Kan Zigbee hier iets mee?
Verder zou ik het ook mooi vinden om het washok te voorzien van een bewegingssensor zodat ik niet steeds weer s'nachts de trap af hoeft omdat vrouwlief de lampen weer heeft laten branden.

Dus lang verhaal kort;
Wat is een goed starters pakket, en waar kun je die het beste aanschaffen?

Alle meningen zijn welkom, ik hoor graag wat jullie zouden doen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-11 13:51
De maker van HomeAssistant heeft zelf een Zigbee stick: SkyConnect.
Afbeeldingslocatie: https://www.hashop.nl//Files/5/18000/18005/ProductPhotos/448/1957793538.png.webp

Afhankelijk hoe je je TL-balken nu aanstuurt, kun je dit makkelijk met Zigbee doen.
Anders zet je er een Shelly tussen.

• Freakaz0id
CappieL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:53:
De maker van HomeAssistant heeft zelf een Zigbee stick: SkyConnect.
[Afbeelding]

Afhankelijk hoe je je TL-balken nu aanstuurt, kun je dit makkelijk met Zigbee doen.
Anders zet je er een Shelly tussen.
Zigbee en in de toekomst ook Matter, dat klinkt handig. Is het moeilijk om naderhand nog een tweede hub bij te prikken mocht ik toch nog Z-wave willen?

Wat je precies bedoelt met Shelly weet ik niet. Ik vind wat WiFi relays als ik daarop zoek. Ik had ook al iets soortgelijks gevonden, maar dan van Sonoff, en die kan op het Zigbee netwerk meeliften. Zou dat ook werken? Ik weet eigenlijk niet goed wat voor schakel signaal er eigenlijk aan de balken zit. Als dat geen AC maar DC is, dan gaat zon relay ook de zeik in denk ik? :') Het is een beetje moeilijk omdat een elektrischen dat ooit eens heeft aangesloten. Maar momenteel gaat het gewoon met een flip schakelaar aan de muur.

[ Voor 6% gewijzigd door Freakaz0id op 05-06-2023 14:05 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:02

D4NG3R

kiwi

:)

Wil je ze ook alle 50 individueel kunnen aansturen, of bijvoorbeeld groepen van 5/10? M'n eigen ervaring is dat ook de betere stickjes bij zulke aantallen [50+] aardig zitten te zweten. :P

Shelly is een merk van smarthome apparatuur, relatief goedkoop en erg open, wel voornamelijk WiFi: https://www.shelly.cloud/...oduct-overview#unfiltered

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 05-06-2023 14:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CappieL
Freakaz0id schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Zigbee en in de toekomst ook Matter, dat klinkt handig. Is het moeilijk om naderhand nog een tweede hub bij te prikken mocht ik toch nog Z-wave willen?

Wat je precies bedoelt met Shelly weet ik niet. Ik vind wat WiFi relays als ik daarop zoek. Ik had ook al iets soortgelijks gevonden, maar dan van Sonoff, en die kan op het Zigbee netwerk meeliften. Zou dat ook werken? Ik weet eigenlijk niet goed wat voor schakel signaal er eigenlijk aan de balken zit. Als dat geen AC maar DC is, dan gaat zon relay ook de zeik in denk ik? :')
Zigbee en Z-Wave zijn verschillende protocollen en werken langs elkaar.
Je kunt een Z-wave stick/hub naast je Zigbee-stick gebruiken.

Hoe zet je nu je TL-verlichting aan? Je kunt bijv. een Hue schakelmodule achter een huidige schakelaar zetten en deze toevoegen middels Zigbee en via HomeAssistant schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/270020/files/379859632/768x768x2/philips-hue-wandschakelaarmodule.jpg
Shelly's gaan via Wifi, Sonoff via Zigbee.

• CappieL
D4NG3R schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:05:
Wil je ze ook alle 50 individueel kunnen aansturen, of bijvoorbeeld groepen van 5/10? M'n eigen ervaring is dat ook de betere stickjes bij zulke aantallen [50+] aardig zitten te zweten. :P
50 tegelijk aansturen is lastig, maar ik neem aan dat je nu geen 50 schakelaars naast elkaar hebt zitten.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CappieL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:07:
[...]

50 tegelijk aansturen is lastig, maar ik neem aan dat je nu geen 50 schakelaars naast elkaar hebt zitten.
Hey, je weet maar nooit. Genoeg mensen welke de lampen individueel aan (willen) sturen, maar wel als groep schakelen. ;)

• Freakaz0id
D4NG3R schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:05:
Alles gaat nu in 1 zwik aan en uit met een enkele flip schakelaar. De balkjes zijn 8 watt per stuk, dus met 400 watt en dus iets van 1.75 ampere is het niet roodgloeiend, maar blijkbaar wil dat nogal bokken bij het opstarten. Of is dat een broodje aap?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als ze eenmaal branden wellicht, maar wat is het piekverbruik (x50) bij het opstarten? Die ligt bij TL doorgaans nogal euh, hoog.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 05-06-2023 14:20 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32
Bij mij begon Zigbee rond de 40-50 devices ook wat te zweten, heb er gewoon een 2e gateway naast geplaatst. Dus de schakelaars en sensors via Z2M en de lampen via ZHA. Als gateway gebruik ik 2 omgebouwde Lidl gateways. Die vierkante dingen uit de 1e serie. Die scoop je rond de 10€ op. Ombouwen is wat gepruts, maar daar zijn we Tweakers voor.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Freakaz0id
D4NG3R schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:19:
Als ze eenmaal branden wellicht, maar wat is het piekverbruik (x50) bij het opstarten? Die ligt bij TL doorgaans nogal euh, hoog.
Blijkbaar valt dat mee? Mij is ook altijd verteld dat die dingen amperes trekken bij het voorgloeien, maar de meting laat zien dat het zelfs minder is dan na de ontsteking. Dus schiet mij maar lek. 8)7

• Freakaz0id
SkiFan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:31:
Bij mij begon Zigbee rond de 40-50 devices ook wat te zweten, heb er gewoon een 2e gateway naast geplaatst. Dus de schakelaars en sensors via Z2M en de lampen via ZHA. Als gateway gebruik ik 2 omgebouwde Lidl gateways. Die vierkante dingen uit de 1e serie. Die scoop je rond de 10€ op. Ombouwen is wat gepruts, maar daar zijn we Tweakers voor.
Dat is blijkbaar de aantrekkingskracht van Zigbee. Hoeft werkelijk geen drol te kosten. Alleen jammer dat het op 2.4Ghz zit, vind ik dan. Je zou denken dat je met meerdere nodes je WiFi zou verzuipen, maar dat valt door het lage bandbreedte character blijkbaar aardig mee.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45

The Zep Man

🏴‍☠️

Freakaz0id schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:01:
Blijkbaar valt dat mee? Mij is ook altijd verteld dat die dingen amperes trekken bij het voorgloeien, maar de meting laat zien dat het zelfs minder is dan na de ontsteking. Dus schiet mij maar lek. 8)7
Buiten dat om kan je natuurlijk ook op termijn besluiten om de TL-balken in je armaturen te vervangen met LED-balken. Bij een LED-balk krijg je een dummystarter, en die verbruikt echt niet zoveel bij het starten. :+

Maar zelfs met TL-balken zijn er (Zigbee-)schakelaars die volgens de specificaties 16A kunnen schakelen. Als het goed genoeg is voor de zekering in je groepenkast, dan is het ook goed genoeg voor een dergelijke Zigbee-schakelaar.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 05-06-2023 15:06 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• SkiFan
Freakaz0id schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Dat is blijkbaar de aantrekkingskracht van Zigbee. Hoeft werkelijk geen drol te kosten. Alleen jammer dat het op 2.4Ghz zit, vind ik dan. Je zou denken dat je met meerdere nodes je WiFi zou verzuipen, maar dat valt door het lage bandbreedte character blijkbaar aardig mee.
Geen last van, wifi (AC) is nog steeds net zo snel.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

SkiFan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Geen last van, wifi (AC) is nog steeds net zo snel.
AC werkt niet op 2,4 GHz.

@Freakaz0id
Naar mijn ervaring stoort 2,4 GHz Wi-Fi meer Zigbee dan andersom. Als je rekening houdt met het correct toewijzen van Wi-Fi- en Zigbee-kanalen op 2,4 GHz, dan heb je geen overlap en geen last van dat ze elkaar storen.

[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 05-06-2023 15:25 ]

• SkiFan
Dat verklaart dat dan.

• Freakaz0id
The Zep Man schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:23:
[...]

AC werkt niet op 2,4 GHz.

@Freakaz0id
Naar mijn ervaring stoort 2,4 GHz Wi-Fi meer Zigbee dan andersom. Als je rekening houdt met het correct toewijzen van Wi-Fi- en Zigbee-kanalen op 2,4 GHz, dan heb je geen overlap en geen last van dat ze elkaar storen.
5Ghz WiFi is lekker snel, zolang die frisbee maar boven je hoofd hangt, Maar van een gipsmuurtje gaat het al over zijn nek. :') Daarom draai ik toch maar WiFi-N in parallel. Moet ik toch wel, want ik heb al een aantal 'ordinaire' sonoff WiFi switches her en der.

Wel fijn te horen dat je de frequentie kennelijk kunt sturen bij Zigbee. Dan kan die op hetzelfde IoT kanaal als mijn Sonoffs.
The Zep Man schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Buiten dat om kan je natuurlijk ook op termijn besluiten om de TL-balken in je armaturen te vervangen met LED-balken. Bij een LED-balk krijg je een dummystarter, en die verbruikt echt niet zoveel bij het starten. :+

Maar zelfs met TL-balken zijn er (Zigbee-)schakelaars die volgens de specificaties 16A kunnen schakelen. Als het goed genoeg is voor de zekering in je groepenkast, dan is het ook goed genoeg voor een dergelijke Zigbee-schakelaar.
Het idee van LED bakken speel ik al langer mee. Per stuk 'maar' een euro of 10 denk ik, maar doe dat eens maal 50 en je hebt een gehaktbal van 500 piek te slikken. :P Maar zoals je zegt, er zijn blijkbaar 16A switches, dat zou genoeg moeten wezen, echter weet ik niet zeker of het zo simpel is als de oude schakelaar eraf knippen en zon Zigbee eraan. Schakelen TL ballast bakken niet met een losse schakeldraad ipv. direct de voeding open en dicht te gooien?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Freakaz0id schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Als het daadwerkelijk wel meevalt kan je er waarschijnlijk gewoon (een aantal) reguliere Zigbee schakelaars achter plukken. Denk aan SONOFF spul.

Uiteindelijk zal het er vooral aan liggen hoe fancy je het wel of niet wil inregelen, en niet geheel onbelangrijk wil je waarschijnlijk ook dat het licht het wel gewoon doet wanneer je server om wat voor reden dan ook geen verbinding heeft met het Zigbee netwerk.

• Freakaz0id
D4NG3R schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Als het daadwerkelijk wel meevalt kan je er waarschijnlijk gewoon (een aantal) reguliere Zigbee schakelaars achter plukken. Denk aan SONOFF spul.

Uiteindelijk zal het er vooral aan liggen hoe fancy je het wel of niet wil inregelen, en niet geheel onbelangrijk wil je waarschijnlijk ook dat het licht het wel gewoon doet wanneer je server om wat voor reden dan ook geen verbinding heeft met het Zigbee netwerk.
Hebben die relay schakelaars geen 'override' waardoor de originele schakelaar het gewoon blijft doen? Althans zo lijkt het erop als ik sommige zigbee schakelaars bekijk; je onderbreekt beide draden en steekt vervolgens alle 4 de uiteinden in zo'n zigbee switch. Of zie ik dat verkeerd?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een stevige module zou het moeten kunnen. Ook al vind ik 50 wel erg veel, dat zal aardige inrush geven (of juist vonk indien klassieke ballast). Zou ik het in groepen verdelen inzien mogelijk. Zijn het klassieke inductie ballasten of elektronische?

En ja, er zijn ook gewoon remotes op batterijen, die kan je dan koppelen. Ook aan meerdere modules. Eventueel met korte vertraging ertussen om de inrush te beperken als het elektronische ballasts zijn

En als je naar ZHA of Zigbee2MQTT gaat met een van de aangerade USB sticks zou 50+ devices geen enkel issue moeten zijn. Zelf ook nooit issues ondervonden tussen Zigbee en Wifi ondanks dat ik in een appartement woonde waar ik zo'n 50 wifi netwerken zag over de hele 2,4GHz band. maar goed, n=1 :)

En ja, er zijn ook wel dimmers die met trafo kunnen werken. Maar denk ik wel beetje trail and error. Ook zou ik anno 2023 halogeen dan niet meer aanraden.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
Doe je zelf een groot plezier als je 50 tl balken met 1 module in een keer wil aan doen, zet er een relais tussen

Module schakelt relais., relais schakelt de tl balken.

https://community.home-as...sic-modified-hacked/84775

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
CappieL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Philips switch zou ik vermijden. Heeft stroom nodig van een knoop batterij. Wat elke 2 jaar vervangen moet worden. Dit is voor een switch achter een schakelaar niet aan te raden. Ik heb nu dimmers van EcoDim.
Ik wilde specifiek 2 groepen schakelen als dimmer. Dit is de enigste die ik op zigbee 3.0 kon vinden.

Update: Gezien de comments had ik dit fout. Dit had ik gelezen, maar naar onderzoek klopt wat de anderen zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door matdriks41 op 13-06-2023 08:16 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

matdriks41 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Philips switch zou ik vermijden. Heeft stroom nodig van een knoop batterij.
Weet je dat zeker? Die zit toch gewoon direct op de netvoeding? Wellicht verwar je het met de draadloze knoppen die Hue ook in het assortiment heeft zitten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Weet je dat zeker? Die zit toch gewoon direct op de netvoeding? Wellicht verwar je het met de draadloze knoppen die Hue ook in het assortiment heeft zitten.
Nee, de oude schakelaar haal je los, draden daarvan gaan aan elkaar met een wago lasklem en de hue wall switch module hang je vervolgens aan de schakelaar. ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ah, niet goed gekeken. Vreemde oplossing die ik niet kende, ik gebruik zelf wel Hue-lampjes maar alle relais en zo doe ik van flink goedkopere merken die wel direct netvoeding gebruiken :P Dit soort modules.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 06-06-2023 13:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Als je start met Zigbee en je doet alleen verlichting, kan je het simpeler maken door bijvoorbeeld te starten met een Philips Hue bridge.
Dan hoef je geen HA te installeren of Raspberry Pi en heb je tevens gelijk een Zigbee transceiver ingebouwd.
Hiervoor kan je leuke starterpakketten krijgen.

Als je wat meer gevorderd ben, zou je HA kunnen doen, maar dan komt de configuratie en keuze van de juiste protocol adapters (zoals Zigbee of Z-Wave) om de hoek kijken.
Je kan dan wel meer doen dan alleen licht, zoals bijvoorbeeld HomeWizard P1 (om je energie verbruik in de dagen te houden)

Een laatste optie zou nog kunnen zijn: Homey Pro.
Dat heb je praktisch alle protocollen uit de doos beschikbaar: Wifi, Bluetooth, Z-Wave, Zigbee, 433MHz, Matter, Thread en Infrarood.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 15:58

Twan V

...en er stralend uitzien

GarBaGe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:31:
Als je start met Zigbee en je doet alleen verlichting, kan je het simpeler maken door bijvoorbeeld te starten met een Philips Hue bridge.
Dan hoef je geen HA te installeren of Raspberry Pi en heb je tevens gelijk een Zigbee transceiver ingebouwd.
Hiervoor kan je leuke starterpakketten krijgen.

...
Maar om dan 50 bestaande TLs te koppelen aan je Hue bridge met een niet-Philips switchmodule, is voor een startende domotica-er misschien geen handige stap :)

De SkyConnect zou eerlijk gezegd mijn suggestie ook zijn in dit geval.

Wat ook al eerder geschreven is: Misschien is dit een mooi moment om te kijken of je de 50 TLs in groepen kunt verdelen. Dat geeft als voordeel dat je een deel aan kunt zetten als je ze niet allemaal nodig hebt en dat je eventueel, als alles aan moet, wat vertraging op de verschillende groepen kunt zetten. Dat is in bijvoorbeeld HomeAssistant eenvoudig op te zetten.

Om de standaard HA-open deuren maar vast in te trappen:
- Een Pi3 kan, maar qua geheugen/performance is dat zweten, een Pi4 werkt beter.
- Ga je voor een Pi, gebruik dan geen sd-kaart voor het os, maar een ssd-schijf. Door de vele schrijf-acties van HomeAssistant gaat een sd-kaart na verloop van tijd gegarandeerd overlijden.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:10

lasharor

7 december 2004

Gizz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:21:
Ah, niet goed gekeken. Vreemde oplossing die ik niet kende, ik gebruik zelf wel Hue-lampjes maar alle relais en zo doe ik van flink goedkopere merken die wel direct netvoeding gebruiken :P Dit soort modules.
Ik gebruik deursensoren aan de schakelaars als een goedkoop alternatief voor die Hue module. Die sensoren passen makkelijker in de beperkte ruimte en zo kan ik er voor zorgen dat de zigbee lamp altijd stroom heeft.

Op een paar plekken waar er ruimte in de doos is en ik een "domme" lamp heb gebruik ik wiel die Sonoff ZBmini maar vaak komt het of qua ruimte of qua type lamp niet uit.

Sonoff heeft ook geen detached mode dus dan werkt het allemaal niet optimaal.

• R2D2
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:31:
Een laatste optie zou nog kunnen zijn: Homey Pro.
Dat heb je praktisch alle protocollen uit de doos beschikbaar: Wifi, Bluetooth, Z-Wave, Zigbee, 433MHz, Matter, Thread en Infrarood.
Ik heb de Homey Pro nu een maandje draaien maar ik vind het maar matigjes allemaal, je bent erg afhankelijk van apps gemaakt door derden en apps als de "officiële" Ikea Tradfri app wordt nauwelijk bijgewerkt door Athom zelf. Flows e.d. is leuk maar je bent echt 10x beter af met Home Assistant met NodeRed op een Pi en een zigbee stick zoals bijvoorbeeld van Sonoff, https://sonoff.tech/produ...ee-3-0-usb-dongle-plus-p/
Gizz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:21:
Praktisch iedere draadloze zigbee wandschakelaar werkt op deze manier, ik had in mijn oude huis alle schakelaars vervangen voor Aqara draadloze schakelaars en dat werkte op zich best prima, zeker de wat latere varianten welke ook long / double press ondersteunen.

ZBmini2 is ideaal als het niet hoeft te kunnen dimmen, kan in het gros van de gevallen achter het bestaande schakel materiaal en kost je de kop ook niet.

[ Voor 36% gewijzigd door R2D2 op 06-06-2023 14:54 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

R2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:48:
[...]
Praktisch iedere draadloze zigbee wandschakelaar werkt op deze manier
Hangt een beetje van je definitie van wandschakelaar af. Volgens mij is een module op batterijen die je achter je bestaande schakelmateriaal stopt, zoals deze van Hue, best speciaal. Meestal is een draadloze schakelaar gewoon een losse knop die je kunt plakken waar je wilt. Juist op de plek van al bestaand schakelmateriaal heb je voeding en kun je net zo goed een gevoede module (voor achter je materiaal) of een all-in-one knop nemen die direct gevoed wordt.
ik had in mijn oude huis alle schakelaars vervangen voor Aqara draadloze schakelaars en dat werkte op zich best prima, zeker de wat latere varianten welke ook long / double press ondersteunen.
Was een bedrade knop/dimmer niet logischer geweest, dan op de plek waar je stroom hebt dingen op een batterijtje gebruiken? :)

• R2D2
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Hangt een beetje van je definitie van wandschakelaar af. Volgens mij is een module op batterijen die je achter je bestaande schakelmateriaal stopt, zoals deze van Hue, best speciaal. Meestal is een draadloze schakelaar gewoon een losse knop die je kunt plakken waar je wilt. Juist op de plek van al bestaand schakelmateriaal heb je voeding en kun je net zo goed een gevoede module (voor achter je materiaal) of een all-in-one knop nemen die direct gevoed wordt.
Hue variant heeft als voordeel dat je je bestaande schakelmateriaal kunt blijven gebruiken, de "no neutral" varianten waren in de begindagen vrij schaars en was je veroordeeld tot een no name chinese fabrikant. Prima als je het risico wil nemen maar ik vond het destijds niet een heel fijn idee om dat soort spul onder een constante spanning te zetten en weg te stoppen achter een schakelaar waar ik het niet zie ;)

Dus toen maar voor de draadloze schakelaars gegaan als "makkelijkste" optie.
Was een bedrade knop/dimmer niet logischer geweest, dan op de plek waar je stroom hebt dingen op een batterijtje gebruiken? :)
Die zijn nog best prijzig, dan is het vaak voordeliger de lamp te vervangen voor een Hue of Tradfri lamp en een draadloze schakelaar ;)

Overigens heb ik die Eco-Dim in mijn vorige huis een tijd lang gebruikt voor een 2tal plafondlampen en het is de ideale oplossing voor armaturen waar geen standaard formaat Hue lampje in gaat maar die je wel op afstand dimbaar wil hebben zoals mijn Zettel, https://shop.ingo-maurer.com/en/Zettel-z-5/1150000

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

R2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:30:
Die zijn nog best prijzig, dan is het vaak voordeliger de lamp te vervangen voor een Hue of Tradfri lamp en een draadloze schakelaar ;)
Onhandig als er ook een bedrade schakelaar is, met name met gasten. Schakelaar uit, lamp is niet meer te bedienen. Je moet geen knoppen hebben die niet omgezet mogen worden. ;)

Er zijn Chinese merken die goedkoop Zigbeeschakelaars en -dimmers leveren voor in Europese inbouwdozen. Allemaal Tuya-spul dat gewoon werkt in iets als Zigbee2MQTT. Je hebt daarmee de voordelen van een fysieke knop en de voordelen van Zigbeebediening.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 06-06-2023 15:36 ]

• R2D2
  • Niet online
The Zep Man schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Onhandig als er ook een bedrade schakelaar is, met name met gasten. Schakelaar uit, lamp is niet meer te bedienen. Je moet geen knoppen hebben die niet omgezet mogen worden. ;)
Maar die vervang je dus door een draadloze variant en je zet de lamp onder een constante spanning, probleem opgelost. De Hue wall module zoals eerder aangehaald is daar een prima oplossing voor die ook relatief voordelig is in de aanschaf en je hoeft je bestaande schakelmateriaal niet te vervangen (kan wel, en als je dat dan doet neem dan een pulsdrukker)
Er zijn Chinese merken die goedkoop Zigbeeschakelaars en -dimmers leveren voor in Europese inbouwdozen. Allemaal Tuya-spul dat gewoon werkt in iets als Zigbee2MQTT. Je hebt daarmee de voordelen van een fysieke knop en de voordelen van Zigbeebediening.
Klopt, maar dat moet je maar wel net in de muur willen schroeven. Er zijn genoeg mensen (zoals ik zelf) die daar een beetje huiverig voor zijn en niet zomaar iets van Ali waar constant 230V op staat in de muur willen drukken volledig uit het zicht ;)

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 06-06-2023 15:59 ]

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

R2D2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 15:58:
Klopt, maar dat moet je maar wel net in de muur willen schroeven. Er zijn genoeg mensen (zoals ik zelf) die daar een beetje huiverig voor zijn en niet zomaar iets van Ali waar constant 230V op staat in de muur willen drukken volledig uit het zicht ;)
Een specifiek merk wordt ook hier (veel duurder) verkocht onder een ander label. Producten zijn hetzelfde. Dan weet ik wel waar ik het koop. :)

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als er maar één schakelaar is die 50 TL aanstuurt kan je perfect een sonoff zbmini gebruiken achter die ene schakelaar. Die stuur je dan aan met je hub/coordinator. Die zbmini is speciaal ontworpen om zowel via zigbee te kunnen schakelen als met de "oude" schakelaar. Een situatie met 2 wisselschakelaars werkt ook nog, maar zover ik weet is een schakeling met een kruisschakelaar niet mogelijk.

ZBmini heeft een zigbee router functie. De ZBmini L heeft géén routerfunctie.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

moozzuzz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:33:
Als er maar één schakelaar is die 50 TL aanstuurt kan je perfect een sonoff zbmini gebruiken achter die ene schakelaar.
Hou er rekening mee dat een ZBMini slechts 10A kan schakelen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:05
Je kan wel met minder af.
Die 50 ledbalken neem ik aan dat ze nu niet alleemaal een aparte schakelaar hebben. Maar een gehele groep die je in 1 keer aanzet. Dan hoef je alleen de schakelaar van de groep aan zigbee te koppelen.

• Freakaz0id
Mijn gedachte gaat dan weer zo;
Meterkast zekering klapt er vrijwel meteen af als je over de 16A gaat, toch?
Dus, met een Zigbee dinges die 16A aan kan zit je toch altijd goed dan?
Want als je de zigbee limiet overschrijd, dan onderbreekt de meterkast hem.

Of denk ik dan weer te simpel? 8)7

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
Freakaz0id schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:29:
Mijn gedachte gaat dan weer zo;
Meterkast zekering klapt er vrijwel meteen af als je over de 16A gaat, toch?
Dus, met een Zigbee dinges die 16A aan kan zit je toch altijd goed dan?
Want als je de zigbee limiet overschrijd, dan onderbreekt de meterkast hem.

Of denk ik dan weer te simpel? 8)7
Ja, in sommige gevallen brandt eerst de module op. voorbeelden genoeg te vinden.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

D-dark schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:33:
Die 50 ledbalken neem ik aan dat ze nu niet alleemaal een aparte schakelaar hebben.
TL-balken, geen ledbalken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Freakaz0id Die ratings gaan dan wel over resistive belasting. Dat zijn TL-balken zeer zeker niet. Vandaar dat 50 balken wel eens een kort leven kan zijn voor een klein relais.

Op zich gebeurt er dan ook iets catastrofaal met je module maar dan wil hij niet meer uit :+

Maar ZBmini is een optie, maar er zijn zeker ook andere vergelijkbare.

• D-dark
Freakaz0id schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Alles gaat nu in 1 zwik aan en uit met een enkele flip schakelaar. De balkjes zijn 8 watt per stuk, dus met 400 watt en dus iets van 1.75 ampere is het niet roodgloeiend, maar blijkbaar wil dat nogal bokken bij het opstarten. Of is dat een broodje aap?
Je vergeet de stroomkosten en sluipverbruik van het voorschakelapparaat mee te nemen.
Dat geeft ook de piek bij inschakelen

• D-dark
Nog erger. Dan is de usecase om naar Led te gaan nog dringender.

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
Jullie hebben gelijk over de philips mount. Ik heb mij daarin vergist. Bedankt ik heb het bericht aangepast.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Freakaz0id schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:46:

Het idee van LED bakken speel ik al langer mee. Per stuk 'maar' een euro of 10 denk ik, maar doe dat eens maal 50 en je hebt een gehaktbal van 500 piek te slikken. :P Maar zoals je zegt, er zijn blijkbaar 16A switches, dat zou genoeg moeten wezen, echter weet ik niet zeker of het zo simpel is als de oude schakelaar eraf knippen en zon Zigbee eraan. Schakelen TL ballast bakken niet met een losse schakeldraad ipv. direct de voeding open en dicht te gooien?
Toevallig 4 balken per armatuur? Je zou ook kunnen overwegen LED-panelen te plaatsen. Afhankelijk van wat je vervangt en hoe lang de verlichting aanstaat is een roi van 1-3 jaar meestal wel te halen, je verlichtingskosten gaan meer dan door de helft.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Erasmo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Toevallig 4 balken per armatuur? Je zou ook kunnen overwegen LED-panelen te plaatsen. Afhankelijk van wat je vervangt en hoe lang de verlichting aanstaat is een roi van 1-3 jaar meestal wel te halen, je verlichtingskosten gaan meer dan door de helft.
LED TL ben ik ook enthousiast over, maar dat is in een thuissituatie (stuk meer licht en instant, dus voelt wat moderner aan ;) ). Of je ze terug verdient vraag ik me af.

Als die 50 TL's nu ook met een knop aan gaan zal het wel meevallen toch? Als het meerdere knoppen zijn kun je ook meerdere zigbee apparaten er tussen plaatsen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18

Fua

@Freakaz0id
Wat wil je bereiken met je home-automation? Gemak of omdat het kan of ....?

Ik ben begonnen met een paar sfeerlampen, die ik in één keer wilde uitdoen als ik naar bed ga. Ondertussen hangen er overal sensoren en probeer ik steeds meer te automatiseren. Gewoon, omdat het kan en het mn leven makkelijker maakt.

Een van mn uitgangspunten blijft dat visite mn huis begrijpt en dat ze geen telefoon nodig hebben om het te bedienen.

Als tip kan ik je geven om te kiezen voor home assistant. Het is een prachtig volwassen project met een enorme community. Alles is open en volledig lokaal te draaien. De home assistant yellow is een apparaat wat een goede start is.

Qua protocol heb ik voor zigbee gekozen en zou dat weer doen. In combinatie met zigbee2mqtt of ZHA kan je bijna alle merken sensoren, relais, lampen, thermostaten op draaien.

Domme verlichting kan je slim maken door er een zigbee relais tussen de schakelaar en de lamp te plaatsen.
Als je je halogeen wilt dimmen, wordt het wat ingewikkelder. Je kan dan eens kijken naar de dimmer van Eco-dim.
Er zijn heel veel mogelijkheden, maar kijk ook ff serieus naar je elektra verbruik. TL en halogeen klinkt meer als verwarming dan verlichting... ;-)

Een goed overzicht van zigbee producten met werkende software is https://zigbee.blakadder.com/index.html

Fua

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik gebruik een Raspberry Pi met een Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle. Philips Hue lampen en sensoren werken daar perfect op.
https://www.amazon.nl/EFR...-Assistant/dp/B0B6P22YJC/

Op de Raspberry Pi draait Domoticz. Ik vind dat wat eenvoudiger en fijner werken dan Home Assistant. Het is een Raspberry Pi 2B en die is voor Domoticz krachtig genoeg. Je hebt ook veel meer instelmogelijkheden voor de lampen dan met een Philips Hue Bridge.

Tegelijk leest Domoticz ook de slimme meter uit met een P1 kabel, rekent de stroomkosten uit met handige grafieken en saved backups van de database automatisch encrypted naar Dropbox.

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-11 09:01
Hallo allemaal
Ik had een vraagje, welke sonoff matter hub moet ik hebben /kopen om in de toekomst alles op sonoff te hebben,
Pagina: 1