Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
overigens: verzekering voor een aanhanger hoeft volgens mij sowieso niet
[ Voor 22% gewijzigd door lord_fh op 05-06-2023 09:28 ]
vb:
https://www.bol.com/nl/nl...JF-g.3_17.22.ProductTitle
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Het is niet alleen het wisselen, het is ook aan je plaat denken. Aanhanger staat niet bij mij voor de deur. Heb wel eens een uur heen en weer moeten rijden omdat ik de plaat vergeten was (zat op de fietsendrager)CvP_tweakers schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:35:
Zo moeilijk is hoeft het wisselen toch niet te zijn?
vb:
https://www.bol.com/nl/nl...JF-g.3_17.22.ProductTitle
Zij gaan hier over.
Ik weet dat het wel mogelijk is om het terug te keuren naar onder de 750KG zodat je de Witte kentekenplaat gebruikt kan worden.
Andersom weet ik niet.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Andersom ligt aan de aanhanger. Als het een aanhanger is met een as/bouw die meer dan 750kg aan kan, kun je hem daarvoor laten keuren.corporalnl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:50:
Beste kan je RDW bellen/mailen.
Zij gaan hier over.
Ik weet dat het wel mogelijk is om het terug te keuren naar onder de 750KG zodat je de Witte kentekenplaat gebruikt kan worden.
Andersom weet ik niet.
Maar als het een vaste groep is die hem gebruikt is het waarschijnlijk goedkoper als die een extra witte plaat aanvragen en een bakje in de aanhanger zet waar je die in stopt. Sowieso is dat natuurlijk een optie voor TS waarmee hij nooit zijn plaat meer zal vergeten.
[removed]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Theoretisch gezien zou je bij de producent een aangepaste CVO moeten aanvragen en daarmee een kenteken kunnen aanvragen. Maar ik denk niet dat er een producent is die dit gaat doen. Al die aanhangertjes zijn getest en gekeurd op een TMM van max 750kg. "Koop maar een andere" zeggen ze dan.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Kun je niet een bak met slot op de dissel monteren waar je de kentekenplaten in gooit? Als je er thuis nog eentje nodig hebt voor de fietsendrager bestel je een extra. Lijkt me verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing.Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Het is niet alleen het wisselen, het is ook aan je plaat denken. Aanhanger staat niet bij mij voor de deur. Heb wel eens een uur heen en weer moeten rijden omdat ik de plaat vergeten was (zat op de fietsendrager)
Koop een plaat bij en laat die in de kofferbak liggen?Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Het is niet alleen het wisselen, het is ook aan je plaat denken. Aanhanger staat niet bij mij voor de deur. Heb wel eens een uur heen en weer moeten rijden omdat ik de plaat vergeten was (zat op de fietsendrager)
Waarbij de lener niet zijn eigen plaat erop zet en jij vervolgens kan uitzoeken waar die bekeuring nou weer vandaan komt.D4NG3R schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:54:
Zou je je eigen witte plaat er niet permanent op kunnen laten zitten en dan zo'n quick-release systeem wat @CvP_tweakers aankaart daaroverheen zetten voor de rest?
Staat de aanhanger altijd op privé grond? Of blijft deze soms ook op openbaar terrein staan? Met een extra eigen plaat en zo'n klik systeem en dan elke keer ook de eigen plaat eraf klikken heb je geen zorgen over iemand anders die een boete zou rijden met jouw kenteken. En dit kenteken in je auto laten liggen, dan kan je het nooit vergeten als je zelf de aanhanger gaat ophalen.
Je zou misschien zelfs kunnen denken aan een kenteken met magneten als je een stuk staal aan de achterkant van de aanhanger hebt. Dan plak je deze er zo op of trek je deze er even makkelijk vanaf. Dus nog makkelijker dan die kliksystemen.
En als de aanhangwagen een eigen kenteken heeft, komt dat ook bij dezelfde persoon toeEl-Loco schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Waarbij de lener niet zijn eigen plaat erop zet en jij vervolgens kan uitzoeken waar die bekeuring nou weer vandaan komt.
Met de oplossing van TS zit je alsnog met het probleem dat je bij moet houden wie de aanhanger had op het moment van de bekeuring.El-Loco schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Waarbij de lener niet zijn eigen plaat erop zet en jij vervolgens kan uitzoeken waar die bekeuring nou weer vandaan komt.
Dat is geen probleem, ik weet namelijk wie de aanhanger op welk moment mee had.Arunia schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:48:
[...]
Met de oplossing van TS zit je alsnog met het probleem dat je bij moet houden wie de aanhanger had op het moment van de bekeuring.
Maar ik zou toch echt zoals eerder genoemd voor de oplossing van een veersysteem gaan; pak er een met wat grotere beugels zodat je gemakkelijk twee platen achter elkaar kunt hebben, en schroef die van jezelf vast, zodat er een tweede overheen kan. Dan ben jij 'm zelf in ieder geval nooit kwijt.
Dat is niet zo. Gaat om de combinatie (ledig gewicht trekkend voertuig moet hoger zijn dan max. gewicht aanhanger en combinatie niet zwaarder dag 3500kg).Oon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:03:
Vergeet ook niet dat je voor een aanhanger die meer dan 750KG mag ook meteen rijbewijs B+/BE nodig hebt, wat steeds meer mensen niet hebben (omdat je die er tegenwoordig niet meteen gratis bij krijgt).
Maar ik zou toch echt zoals eerder genoemd voor de oplossing van een veersysteem gaan; pak er een met wat grotere beugels zodat je gemakkelijk twee platen achter elkaar kunt hebben, en schroef die van jezelf vast, zodat er een tweede overheen kan. Dan ben jij 'm zelf in ieder geval nooit kwijt.
Maargoed, dat staat buiten deze discussie.
Veersysteem werkt inderdaad makkelijk en goed. Wellicht zelf altijd een reserve witte plaat in de auto ipv heel de riedel van RDW in willen...
Daarnaast heb ik altijd een extra witte plaat in de auto liggen. Een andere zit op de fietsendrager en laat ik lekker zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2023 11:12 ]
Ook dat is al jaren niet meer zo.Christ1000 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:07:
ledig gewicht trekkend voertuig moet hoger zijn dan max. gewicht aanhanger
Tenzij de aanhanger max 750kg is, dan mag de combinatie wel zwaarder zijn dan 3500kg (bijvoorbeeld auto met TMM 3500kg + aanhanger met TMM 750kg = totaal 4250kg maar mag je nog steeds met B rijden).en combinatie niet zwaarder dag 3500kg
Maargoed, dat is off-topic inderdaad, want de bedoeling van @Toppe is natuurlijk dat het op kenteken komt met een TMM van <=750kg.
Ik heb wel eens zo'n wagentje met eigen kenteken meegekregen bij een verhuurbedrijf, dus het kan schijnbaar wel. Maar wellicht was dit oorspronkelijk een >750kg wagentje welke is teruggekeurd, het ding had ook een oplooprem en losbreekreminrichting en alles.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dat is onjuist. Zolang maximaal toegestane massa van auto en aanhanger (>750 kg) opgeteld onder de 3500 kg blijft, mag je de combinatie met B rijden. Een aanhanger van <750 kg mag je met B altijd achter iedere auto hangen (mits auto daarvoor geschikt is).Oon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:03:
Vergeet ook niet dat je voor een aanhanger die meer dan 750KG mag ook meteen rijbewijs B+/BE nodig hebt, wat steeds meer mensen niet hebben (omdat je die er tegenwoordig niet meteen gratis bij krijgt).
Goede oplossing.Maar ik zou toch echt zoals eerder genoemd voor de oplossing van een veersysteem gaan; pak er een met wat grotere beugels zodat je gemakkelijk twee platen achter elkaar kunt hebben, en schroef die van jezelf vast, zodat er een tweede overheen kan. Dan ben jij 'm zelf in ieder geval nooit kwijt.
Een aanhanger van >750 kg moet een oplooprem en losbreekrem hebben. Heeft jouw aanhanger dat? Ik vermoed dat je zonder dat niet eens een kenteken kunt krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 05-06-2023 11:18 ]
Heeft die aanhanger een oplooprem? Ben ik wel benieuwd naar.Rukapul schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:10:
Ik gebruik regelmatig een klein aanhangertje <750kg met eigen kenteken. Wordt door een groep mensen beheerd. Degene die het organiseert heeft ooit dat eigen kenteken geregeld. Het kan dus zeker.
Daarnaast heb ik altijd een extra witte plaat in de auto liggen. Een andere zit op de fietsendrager en laat ik lekker zitten.
Maar als de TMM van het trekkend voertuig meer is dan 3500kg mag je dit toch niet met je B-rijbewijs rijden? Edit: Never mind, 3500kg exact mag inderdaad nog. Voor 3501kg heb je C nodig.Xander schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:toon volledige bericht
[...]
Ook dat is al jaren niet meer zo.
[...]
Tenzij de aanhanger max 750kg is, dan mag de combinatie wel zwaarder zijn dan 3500kg (bijvoorbeeld auto met TMM 3500kg + aanhanger met TMM 750kg = totaal 4250kg maar mag je nog steeds met B rijden).
Maargoed, dat is off-topic inderdaad, want de bedoeling van @Toppe is natuurlijk dat het op kenteken komt met een TMM van <=750kg.
Ik heb wel eens zo'n wagentje met eigen kenteken meegekregen bij een verhuurbedrijf, dus het kan schijnbaar wel. Maar wellicht was dit oorspronkelijk een >750kg wagentje welke is teruggekeurd, het ding had ook een oplooprem en losbreekreminrichting en alles.
Ik vond dit op de site van de rijksoverheid:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
"Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen."
[ Voor 3% gewijzigd door Christ1000 op 05-06-2023 11:21 ]
Als ik zou mogen kiezen, dan zou ik het liefst mijn karretje uitlenen zónder eigen kenteken
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Nee uiteraard niet, dan mag je de auto überhaupt niet met B-rijbewijs rijden, met of zonder aanhanger.Christ1000 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:20:
[...]
Maar als de TMM van het trekkend voertuig meer is dan 3500kg mag je dit toch niet met je B-rijbewijs rijden?
(Behoudens enkele uitzonderingen zoals gepantserde voertuigen of elektrische bestelauto's tot 4250kg)
Ja dat is precies wat ik zeg toch. Een aanhangwagen van maximaal 750kg mag je met B rijbewijs altijd gebruiken, pas boven de 750kg doet het gewicht van de combinatie er toe.Ik vond dit op de site van de rijksoverheid:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
"Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen."
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het antwoord heb ik niet met zekerheid paraat.Joris748 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:19:
[...]
Heeft die aanhanger een oplooprem? Ben ik wel benieuwd naar.
Maar wie heeft het gedoe als er een staandehouding is omdat het kenteken van de aanhanger niet matcht met die van de auto? TS niet, toch?Oon schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:03:
Aap!
My favorite programming language is solder.
Denk dat dit wel een oplossing kan zijn. Voor de vorige auto had ik 6 kentekenplatenTralapo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Kun je niet een bak met slot op de dissel monteren waar je de kentekenplaten in gooit? Als je er thuis nog eentje nodig hebt voor de fietsendrager bestel je een extra. Lijkt me verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Nu eens kijken waar ik een fatsoenlijke bak kan vinden. Sowieso kunststof
Ik snap wat je bedoelt, maar nee, ik verwacht daar weinig problemen mee. Ze zijn hier in de regio niet zo moeilijkPuch-Maxi schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:37:
@Toppe Verplaats je het probleem hier niet mee? In plaats van kentekenplaten wisselen moet iedereen straks het kentekenbewijs van de aanhanger bij zich hebben, niet kwijtraken en ook weer teruggeven.
Dat kan zijn. Tot je een aanrijding hebtToppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar nee, ik verwacht daar weinig problemen mee. Ze zijn hier in de regio niet zo moeilijk
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Dan is jouw witte plaat voor een vreemde niet te vinden, maar wel altijd aanwezig op de aanhanger.
Als je weet waar die zit pak je hem zo zonder te hoeven kijken.
Als je hem niet bij hebt, maar later wel kunt laten zien zal dat weinig problemen opleveren. Ik zou me om dat soort papieren niet zo druk maken.
[removed]
Wat een rare redenatie is dat. Als ze niet zo moeilijk doen, waarom zou je dan überhaupt een kentekenplaat op de aanhanger doen? Het antwoord is natuurlijk dat dat verplicht is. Maar exact datzelfde geldt voor een kentekenbewijs.Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:52:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar nee, ik verwacht daar weinig problemen mee. Ze zijn hier in de regio niet zo moeilijk
Laat gewoon een extra witte plaat maken speciaal voor de aanhanger, dan kan de andere witte kentekenplaat op de fietsdrager blijven zitten. Dat kost je minder dan een tientje. Als je vervolgens ook nog zorgt dat de kentekenplaat gemakkelijk uitwisselbaar is, bijvoorbeeld doordat het bevestigingsmechanisme met veren werkt in plaats van schroeven, kan er weinig misgaan.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik weet niet waar jij woont maar hier is het vrij gebruikelijk dat één aanhanger (met of zonder kenteken) gebruikt wordt door verschillende personen. Een kopietje van het kentekenbewijs is inderdaad officieel niet toegestaan maar ze zullen er niet zo moeilijk over doen.Tomatoman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:50:
[...]
Wat een rare redenatie is dat. Als ze niet zo moeilijk doen, waarom zou je dan überhaupt een kentekenplaat op de aanhanger doen? Het antwoord is natuurlijk dat dat verplicht is. Maar exact datzelfde geldt voor een kentekenbewijs.
Maar ook ik neig naar 't zelfde advies. Voor de administratiekosten van een eigen kenteken (rond de 100 euro) kan je tien platen bij laten maken. Voor dat zelfde geld heb je 10 witte platen voor jezelf.
Alleen als je elk jaar je auto inruilt zou er nog een besparingsmodel in kunnen zitten. Elk jaar drie nieuwe kentekens is ook 90 euro in drie jaar ;-)
Maar weer even serieus, IMHO een reserveplaat of twee in de achterbak en je grijpt nooit mis.
[ Voor 18% gewijzigd door PROnline op 05-06-2023 14:17 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uIaVwpItpfhTGF9yF0BxvmAZ.jpg?f=user_large)
zoiets op je aanhanger monteren en daar alle kentekens in bewaren?
https://www.spotgoedkopea...300-met-geintegreerd-slot
KPN is een drieletterwoord
Beide is in Nederland niet aan de orde: geen APK voor aanhangwagens en deze zijn altijd (WA) meeverzekerd met het trekkende voertuig.Youk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:35:
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE moeten de aanhangers met eigen kenteken (dus >750 kg) elk jaar naar de keuring en hebben ze verplicht een eigen verzekering. Zijn nogal wat extra kosten omwille van het wisselen van platen.
Mijn plaat zit er altijd op, wordt ie geleend dan mag die ander wisselen en de kans dat we op 1 dag met twee platen moeten rijden is 0.
Zorgen bij een eigen karretje heb je ook: banden, bandenspanning, werkende verlichting, etc.
Maarrrr het is ook heel fijn om te hebben (voor de meelezers: je auto blijft keurig als je weer eens met je overschot aan afval (ofzo) op pad moet: het is makkelijker die trespaplaatjes in een aanhanger te vernieuwen dan de vloerbedekking van je Citroen c5 break, VW Golf station of iets dergelijks.
Nadeel: je mag ook vaak rijden met je aanhangertje omdat Henk geen trekhaak heeft (of geen aanhanger mag aankoppelen) en toch diezelfde voordelen (=veel troep, weinig zooi) wil.
ping 127.212.23.124
Als dat omwisselen toch teveel moeite is of het kopen van een nieuwe plaat te duur is kun je ook nog afwegen hoe groot het risico is dat je gepakt wordt op het 'vergeten' van het omwisselen van de kentekenplaat....
Weet verder niet of er nog andere oplossingen zijn, maar je kunt wellicht zelf iets draaibaars maken waarmee je tussen een aantal platen kunt wisselen (soort rad van fortuin
(of een tweaker-oplossing: een display achterop ter grootte van een kentekenplaat waarop het juiste kenteken wordt getoond
[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 05-06-2023 15:37 ]
Een aanhanger onder de 750kg mag zelfbouw zijn, en moet werkende verlichting hebben - maar door zelfbouw dus geen geldig serienummer.
Een aanhanger met plaat heeft een registreerd serienummer/bouwnummer etc.
Dus de vraag is; ga je zelf een volstaand nummer slaan? Of hoop je dat jouw <750kg aanhanger al zo'n nummer heeft.
Ik weet niet hoe je het noemt, misschien wel framenummer.
Daarbij heb je zelf ineens een stuk ruimte over dat je anders aan stalling kwijt bent
Daarnaast: als anderen hun plaat vergeten is dat toch niet jouw probleem?
Andere out of the box oplossing: iedereen een extra witte plaat laten kopen en die dan allemaal bij de aanhanger in de buurt hangen. Zelf ophangen, maar bij vergeten hoeft niemand hem op te komen halen want er hangt er altijd eentje klaar. Hooguit stuur je een appje "he henk, je was vergeten je plaat er af te halen, Kees heeft hem teruggehangen want die had het bakkie ff nodig, dus hangt weer op zijn plek".
[ Voor 39% gewijzigd door The Eagle op 05-06-2023 15:41 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik moet slechts om de 2 jaar gaan en de verzekering is voor mijn caravan (MTM1180kg) iets van een €40 en wegentaks ook zoiets.Youk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:35:
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE moeten de aanhangers met eigen kenteken (dus >750 kg) elk jaar naar de keuring en hebben ze verplicht een eigen verzekering.