Opladen auto in Puresolar modus lijkt niet te werken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb afgelopen weekend mijn pa zijn nieuwe elektrische auto willen opladen doormidden van Pursolar laden van de zonnepanelen (18 stuks 410WP).. nu kan ik met 3x25A op 11,2KW laden.

Maar, op PurSolar werkt het gewoon niet, ook niet ná 1.4KW overcapaciteit van de panelen.. nu schijnt het dus dat de zonnepanelen zijn aangesloten op 1x40A (sinds kort pas 3X25A laten installeren).

Nou denk ik zelf dat er dus een nieuwe dikkere kabel vanaf de zonnepanelen weer naar de meterkast moet gaan “laten plaatsen + extra groep + overbrugd worden naar 3x25A.

Iemand een idee wat hiervan de kosten zullen gaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 07:45
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:21:
Ik heb afgelopen weekend mijn pa zijn nieuwe elektrische auto willen opladen doormidden van Pursolar laden van de zonnepanelen (18 stuks 410WP).. nu kan ik met 3x25A op 11,2KW laden.

Maar, op PurSolar werkt het gewoon niet, ook niet ná 1.4KW overcapaciteit van de panelen.. nu schijnt het dus dat de zonnepanelen zijn aangesloten op 1x40A (sinds kort pas 3X25A laten installeren).

Nou denk ik zelf dat er dus een nieuwe dikkere kabel vanaf de zonnepanelen weer naar de meterkast moet gaan “laten plaatsen + extra groep + overbrugd worden naar 3x25A.

Hoe zitten je panelen aangesloten?

Micro-inverters? Dan moeten die verdeeld worden over de fases -- grote kans dat dat een forse klus is - iemand moet het dak op en nieuwe kabels trekken.

String? Dan moet je omvormer vervangen worden door een 3-fase model.

Met een 1-fase omvormer zul je altijd op 1 fase invoeden ipv verdeeld over de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

nogal specifiek, dus eigen topic :>
Hier kunnen we wel wat extra informatie gebruiken, op Pursolar komt mijn googlebubbel leeg terug :)
Welk merk laadpaal, welke auto, welke omvormer?
Bonuspunten voor een linkje naar de handleiding van de Pursolar modus.

Voor de (digitale, slimme of analoge) meter maakt het niet uit of er opwek of verbruik op 1 of drie fases of een mix daarvan is. De telwerken lopen op volgens de som van de fases. Dus als je op L1 opwek van 4 KW, op L2 een verbruik van 1 kW en op L3 een verbruik van 3 kW hebt dan staat de meter stil. Als de Pursolar modus daar naar kijkt, hoef je elektrisch niets aan te passen en is er een andere oorzaak waardoor het niet werkt.

Als hij echt strikt driefase wil, dan heb je 3x6A = 18A overproductie nodig wat afhankelijk van de netspanning op iets meer dan 4 kW neerkomt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@038Robijno @Proton_ Ik denk dat het PuurSolar modus moet zijn, dan snap ik het al heel wat beter.
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:21:

"de zonnepanelen zijn aangesloten op 1x40A (sinds kort pas 3X25A laten installeren)."
Je bedoeld toen de aansluiting 1x 40A was? Op één fase dus?

Kijkt je lader naar de totale opbrengst of moeten alle fases over productie hebben?
Met een load balancing lader moet het wel lukken, zoals de Zappi. Die pakt gewoon wat er over is en houdt ook rekening met ander verbruik in huis. Zonder ergens een (hoofd)zekering te overbelasten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:42
onetime schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:13:
@038Robijno @Proton_ Ik denk dat het PuurSolar modus moet zijn, dan snap ik het al heel wat beter.
Dan is het wellicht een Ratio lader? https://www.ratio.nl/nl/o...lim-laden-met-ratio-solar

@038Robijno Heb je deze stappen uit de handleiding dan al eens opgevolgd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBdvWkKm1JWP1U0Jv8JfKVjTF2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u08XMgZLNyYcxdPGBCE5N1jo.png?f=fotoalbum_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Treenaks schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:26:
[...]
Hoe zitten je panelen aangesloten?

Micro-inverters? Dan moeten die verdeeld worden over de fases -- grote kans dat dat een forse klus is - iemand moet het dak op en nieuwe kabels trekken.

String? Dan moet je omvormer vervangen worden door een 3-fase model.

Met een 1-fase omvormer zul je altijd op 1 fase invoeden ipv verdeeld over de 3.
Ik heb de IQ8+ mico omvormers..
is het niet 1 dikke kabel die vervangen moet worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Xander schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:42:
[...]

Dan is het wellicht een Ratio lader? https://www.ratio.nl/nl/o...lim-laden-met-ratio-solar

@038Robijno Heb je deze stappen uit de handleiding dan al eens opgevolgd?
[Afbeelding]
Is idd de Ratio lader 2023..
Dit is de stand vóór het omwisselen van de 2 3.5mm stekkers..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbgDdl8ABY_mosxGbLEaF5JWU3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CywncEIfm3gQODMCkmLuLGRL.png?f=fotoalbum_large

En deze erna:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcWhcPjrDw1GlHe_uhNxDf7sw5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uF0EuCh34afDAzFgtrqR4HH2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Hier staat dat ik in moet stellen of de zonnepanelen op 1 of op 3 fase is aangesloten..

Ik heb dus nu 3x25A in de meterkast laten maken en laten activeren door Enexis.

Als ik nu in de app van Ratio solar op 1 fase zet, dan laadt hij dus niet op met 11kw? Of staat dat er los van..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_Rl-Wikamm6KMx07JyW5gWkk-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/41jjjcGtDAFQ4M1y9SS1iM1k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door 038Robijno op 04-06-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:42:
[...]

Is idd de Ratio lader 2023..
Dit is de stand vóór het omwisselen van de 2 3.5mm stekkers..
[Afbeelding]

En deze erna:[Afbeelding]
Daar klopt allebei niets van, aangezien je maar op 1 fase teruglevert kun je hooguit op 1 fase een negatieve stroom hebben. Als je zoals de handleiding schrijft dit hebt getest met de omvormer uitgeschakeld zou je geen enkele negatieve stroom moeten zien.

Het lijkt er dus op dat die sensorbox of de stroomtrafo's verkeerd zijn aangesloten.

Dat komt blijkbaar nogal nauw als ik de handleiding zo eens bekijk:
- De sensorbox moet zijn aangesloten op een contactdoos op fase L1.
- De stekker van de sensorbox mag maar op één manier in de contactdoos.
- De 3 stroomtrafo's moeten uiteraard netjes op volgorde op L1/L2/L3 zijn aangesloten.
- De richting hoe de stroomtrafo wordt gemonteerd maakt uiteraard ook uit, ze kunnen verkeerdom zitten.

Als dit soort zaken niet in orde zijn zal je PureSolar of überhaupt loadbalancing niet naar behoren werken.

Heb je de laadpaal laten installeren? Bel dan de installateur maar op...

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 04-06-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Dit is als de panelen uit zijn geschakeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhY9_gZfZUYnLHS-NwRknegyvRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h10PxDGVIZhusG7O51LkqI8E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Xander schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Daar klopt allebei niets van, aangezien je maar op 1 fase teruglevert kun je hooguit op 1 fase een negatieve stroom hebben. Als je zoals de handleiding schrijft dit hebt getest met de omvormer uitgeschakeld zou je geen enkele negatieve stroom moeten zien.

Het lijkt er dus op dat die sensorbox of de stroomtrafo's verkeerd zijn aangesloten.

Dat komt blijkbaar nogal nauw als ik de handleiding zo eens bekijk:
- De sensorbox moet zijn aangesloten op een contactdoos op fase L1.
- De stekker van de sensorbox mag maar op één manier in de contactdoos.
- De 3 stroomtrafo's moeten uiteraard netjes op volgorde op L1/L2/L3 zijn aangesloten.
- De richting hoe de stroomtrafo wordt gemonteerd maakt uiteraard ook uit, ze kunnen verkeerdom zitten.

Als dit soort zaken niet in orde zijn zal je PureSolar of überhaupt loadbalancing niet naar behoren werken.

Gewoon laden werkt wel met een snelheid van 11.2KW
En SmartSolar werkt ook.

Moet ik dan in de app het op 1 fase zetten, omdat mijn zonnepanelen terug leveren via 1 fase verbinding? Staat nu namelijk op 3 fase in de app van de laadpaal.
Komt het niet daardoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:09:
Dit is als de panelen uit zijn geschakeld:

[Afbeelding]
Ja wederom: daar klopt dus niets van.

Zonder panelen ingeschakeld kun je geen 7,3A terugleveren op L1 he?!
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:18:
Moet ik dan in de app het op 1 fase zetten, omdat mijn zonnepanelen terug leveren via 1 fase verbinding? Staat nu namelijk op 3 fase in de app van de laadpaal.
Komt het niet daardoor?
Ja je moet instellen dat de zonnepanelen op 1 fase zijn aangesloten.

Maar nee daarna zal het nog steeds niet goed werken als je dergelijke waarden uit die sensorbox krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Ik ben hier dus niet echt mee bekend.. kunnen me hiermee alles wijsmaken.

Als ik hem op 1 fase zet in de app, dan laad ik ook niet meer met 11kw neem ik aan?

Qua waardes weet ik ook niet wat ik hieraan kan doen. Heb een totaal pakket genomen qua afname en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Xander schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:24:
[...]

Ja wederom: daar klopt dus niets van.

Zonder panelen ingeschakeld kun je geen 7,3A terugleveren op L1 he?!

[...]

Ja je moet instellen dat de zonnepanelen op 1 fase zijn aangesloten.

Maar nee daarna zal het nog steeds niet goed werken als je dergelijke waarden uit die sensorbox krijgt.
Welke waardes zijn dan goed?
L1 geeft nu zelfs -9,0A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:38:
Als ik hem op 1 fase zet in de app, dan laad ik ook niet meer met 11kw neem ik aan?
Jawel, maar niet in de "PureSolar" stand natuurlijk.
Qua waardes weet ik ook niet wat ik hieraan kan doen. Heb een totaal pakket genomen qua afname en installatie.
Xander schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:54:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:52:
[...]

Welke waardes zijn dan goed?
L1 geeft nu zelfs -9,0A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Suh2vbk5LwxxKYpKY_V0bJbI98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0ek4YYTcwiIAZ71iEr9gQln.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Xander op 04-06-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Xander schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:59:
[...]

Jawel, maar niet in de "PureSolar" stand natuurlijk.

[...]

[...]
Nou zie ik dit staan.. minimaal 6A in de app voor puursolar laden. Moet ik dit niet naar beneden bijstellen?
Dit betekend toch dat ik 6KW moet opwekken voordat hij puur oplaadt vanuit de panelen?
Volgens Ratio solar kan dat al vanaf 1.4KW, dat is dan toch 1.4A?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwKVHOB3xKv2_qw7mQLJWzSBslU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ZMhAkWfGdakCEG38kiJ0QSB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door 038Robijno op 04-06-2023 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
038Robijno schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:02:
[...]

Nou zie ik dit staan.. minimaal 6A in de app voor puursolar laden. Moet ik dit niet naar beneden bijstellen?
Dat kan niet lager, 1x6A is de laagste laadsnelheid die de laders aankunnen.
Dit betekend toch dat ik 6KW moet opwekken voordat hij puur oplaadt vanuit de panelen?
Volgens Ratio solar kan dat al vanaf 1.4KW, dat is dan toch 1.4A?[Afbeelding]
Stroom (in A) is iets heel anders dan vermogen (in kW).

Geen schande als je geen verstand hebt van dit soort dingen, maar laat de installateur dan gewoon terugkomen om die sensorbox goed aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Maar begrijp ik het goed dat er iemand bij jou zonnepanelen heeft gelegd die 12 kW leveren op een fase?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
martijn v o schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:34:
Maar begrijp ik het goed dat er iemand bij jou zonnepanelen heeft gelegd die 12 kW leveren op een fase?
Ik lees 18x 410Wp. Maar de toegepaste micro-omvormers zijn max 300Wp, dus het zal nooit meer dan 18x 300Wp = 5400W leveren.

Nog steeds behoorlijk veel voor op één fase, maar ik gok dat de panelen in verschillende oriëntaties liggen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
6x voorkant en 12x achterkant
Pagina: 1