Goed, DSP is inmiddels in gebruik en werk naar behoren, dat was nog even spannend gezien dat allemaal via networked audio loopt (AES67), voor je het weet heb je tikken en uitvallers maar dat is dus niet zo.
Het Q-sys dsp systeem is zeer uitgebreid, je kunt alles customizen en volledig naar eigen hand zetten, maar daardoor ook zeer arbeidsintensief. Ik zal binnenkort weer even een update maken.
Hele 19" rack meubel is ook klaar, custom bekabeling, allemaal gedoe. En nieuwe AV receiver is vandeweek binnen gekomen maar nog niet aangesloten.
En als ik de puinhoop een beetje op kan ruimen kan ik ook de kabels naar de projector netjes wegwerken en de hushbox dichtmaken. Nog genoeg te doen dus
Het Q-sys dsp systeem is zeer uitgebreid, je kunt alles customizen en volledig naar eigen hand zetten, maar daardoor ook zeer arbeidsintensief. Ik zal binnenkort weer even een update maken.
Hele 19" rack meubel is ook klaar, custom bekabeling, allemaal gedoe. En nieuwe AV receiver is vandeweek binnen gekomen maar nog niet aangesloten.
En als ik de puinhoop een beetje op kan ruimen kan ik ook de kabels naar de projector netjes wegwerken en de hushbox dichtmaken. Nog genoeg te doen dus
Wow, indrukwekkend veel werk is een ht bouwen toch.
Heb je nu 2 subs die achter het scherm staan?
Foto's zeer welkom trouwens
Heb je nu 2 subs die achter het scherm staan?
Foto's zeer welkom trouwens
2 subs ja, onder het scherm links en rechts met daar tussenin 3x 19" rack. Ook nog een verhaal want ik had er al eentje (JBL 4641) maar een tweede was niet meer leverbaar, uitlopend model. Dus ik heb nu 2 nieuwe (krachtigere JBL 4645c), precies dezelfde kast maar andere woofer. De 4641 staat nu tijdelijk achterin waar ik binnenkort even mee ga testen om mee te laten spelen.
Ik denk dat hier genoeg beta testers meelezenShittyOldMan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:31:
2 subs ja, onder het scherm links en rechts met daar tussenin 3x 19" rack. Ook nog een verhaal want ik had er al eentje (JBL 4641) maar een tweede was niet meer leverbaar, uitlopend model. Dus ik heb nu 2 nieuwe (krachtigere JBL 4645c), precies dezelfde kast maar andere woofer. De 4641 staat nu tijdelijk achterin waar ik binnenkort even mee ga testen om mee te laten spelen.
Wauw wat een mega goed uitgevoerd project is dit zeg, prachtig ontworpen.
Zoals beloofd, maar met enige vertraging de foto's. Het meubel is klaar, een hele puzzel wegens de afwijkende vormen, en ik wil het laag bij de grond zonder dat het te kleine wielen krijgt en ondertussen een hoogte van 12U rackspace overhouden.
Uiteindelijk wielen gevonden welke in de onderste plank vallen en alles zo uit 1 plaat antraciet MDF weten te berekenen dat de hoogte en diepte precies goed uitvallen.

Gaten achterin voor kabeldoorvoer. Daar zitten inmiddels ook van die tie-wrap panelen naast om alles strak te binden.

De indeling is inmiddels al vele keren gewijzigd, dat moet je soms toch even in praktijk ervaren. Zo nam de eindversterker voor LCR teveel ruimte in, deze is verplaatst naar achter het scherm bij de speakers zodat alle andere apparatuur meer ademruimte krijgt.
Andere nieuwe aankoop: een Luxul AMS 2600 AV switch.
Een 24 poort rackmount managed switch met alle power en ethernet poorten aan de achterkant en enkel gedimde leds aan de voorkant. En dat verschil hoor je direct! Er komt namelijk een hoge piep uit de voeding en het ding doet niks
.
Gezien het een tweedehandsje was die bij mij al een tijdje op de plank ligt, is de “garantie” al verlopen. Dus ding opengeschroefd, voeding typenummer opgezocht, daar eentje van besteld aan de andere kant van de wereld en inmiddels draait de switch al enige tijd als een zonnetje. En dat verschil hoor je direct!
Er zit namelijk geen ventilator in, wat vrij uniek is voor een switch van dit formaat. Netgear heeft ook soortgelijke switch uit hun AV lijn, maar daar zijn maar 8 poorten beschikbaar als je ‘m op fanless mode draait.
Het voordeel van de management is dat je Dante/AES67 prioriteit kunt geven en nog wat meer specifieke networked audio settings kunt optimaliseren.
—
Daarnaast de Q-Sys DSP nog ge-upgrade met een stillere ventilator en tevens een cpu fan toegevoegd. Van binnen zijn dit gewoon kleine 1U computers dus het moederbord had gewoon een cpu fan header.
Voor wie het interessant vindt hoe dat er van binnen uit ziet:

—
De user interface schiet ook al op. De ‘advanced’ pagina raakt al aardig vol dus ik moet wat meer gaan onderverdelen en meer subpagina's maken. Een aantal zijn sowieso al in de maak zoals input/output meters en monitor control om individuele speakers aan/uit te zetten (gewoon voor onderzoek). Daarnaast komt er nog een aparte pagina om externe apparaten de besturen zodat ik bijv. lens presets van de projector hier onder een knop kan zetten.

—
Verder nog op de todo lijst is extra kabels trekken naar de werkplek en naar de projector. Dat doe ik het liefst maar één keer omdat de kabelgoot open moet dus even rekening houden met toekomstige opties.
En daarnaast de kabels achter het rack goed vastbinden.
De nieuwe receiver is ook nog niet in gebruik dus dat moet ook nog. Genoeg te doen
Uiteindelijk wielen gevonden welke in de onderste plank vallen en alles zo uit 1 plaat antraciet MDF weten te berekenen dat de hoogte en diepte precies goed uitvallen.

Gaten achterin voor kabeldoorvoer. Daar zitten inmiddels ook van die tie-wrap panelen naast om alles strak te binden.

De indeling is inmiddels al vele keren gewijzigd, dat moet je soms toch even in praktijk ervaren. Zo nam de eindversterker voor LCR teveel ruimte in, deze is verplaatst naar achter het scherm bij de speakers zodat alle andere apparatuur meer ademruimte krijgt.
Een 24 poort rackmount managed switch met alle power en ethernet poorten aan de achterkant en enkel gedimde leds aan de voorkant. En dat verschil hoor je direct! Er komt namelijk een hoge piep uit de voeding en het ding doet niks
Gezien het een tweedehandsje was die bij mij al een tijdje op de plank ligt, is de “garantie” al verlopen. Dus ding opengeschroefd, voeding typenummer opgezocht, daar eentje van besteld aan de andere kant van de wereld en inmiddels draait de switch al enige tijd als een zonnetje. En dat verschil hoor je direct!
Het voordeel van de management is dat je Dante/AES67 prioriteit kunt geven en nog wat meer specifieke networked audio settings kunt optimaliseren.
—
Daarnaast de Q-Sys DSP nog ge-upgrade met een stillere ventilator en tevens een cpu fan toegevoegd. Van binnen zijn dit gewoon kleine 1U computers dus het moederbord had gewoon een cpu fan header.

—
De user interface schiet ook al op. De ‘advanced’ pagina raakt al aardig vol dus ik moet wat meer gaan onderverdelen en meer subpagina's maken. Een aantal zijn sowieso al in de maak zoals input/output meters en monitor control om individuele speakers aan/uit te zetten (gewoon voor onderzoek). Daarnaast komt er nog een aparte pagina om externe apparaten de besturen zodat ik bijv. lens presets van de projector hier onder een knop kan zetten.

—
Verder nog op de todo lijst is extra kabels trekken naar de werkplek en naar de projector. Dat doe ik het liefst maar één keer omdat de kabelgoot open moet dus even rekening houden met toekomstige opties.
De nieuwe receiver is ook nog niet in gebruik dus dat moet ook nog. Genoeg te doen
ShittyOldMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:28:
[…] En dat verschil hoor je direct!

Machtig mooi project, man!
All your base are belong to us
Maaruh… wat kosten die entree tickets en wat draait er?
ShittyOldMan in "ShittyOldMan's homecinema droom wordt werkelijkheid"Technofreakz schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:07:
Maaruh… wat kosten die entree tickets en wat draait er?
Het is zijn werkplek, dus voor een maandsalaris kom je een eind verwacht ik
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Indrukwekkende racks. Vet ook, je zou er bijna decoratief licht in willen hebben. En zo ben je zo maar jaren aan je HT aan het bouwenShittyOldMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:28:
Zoals beloofd, maar met enige vertraging de foto's. Het meubel is klaar, een hele puzzel wegens de afwijkende vormen, en ik wil het laag bij de grond zonder dat het te kleine wielen krijgt en ondertussen een hoogte van 12U rackspace overhouden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een 24 poort rackmount managed switch met alle power en ethernet poorten aan de achterkant en enkel gedimde leds aan de voorkant. En dat verschil hoor je direct! Er komt namelijk een hoge piep uit de voeding en het ding doet niks.
Gezien het een tweedehandsje was die bij mij al een tijdje op de plank ligt, is de “garantie” al verlopen. Dus ding opengeschroefd, voeding typenummer opgezocht, daar eentje van besteld aan de andere kant van de wereld en inmiddels draait de switch al enige tijd als een zonnetje. En dat verschil hoor je direct!Er zit namelijk geen ventilator in, wat vrij uniek is voor een switch van dit formaat. Netgear heeft ook soortgelijke switch uit hun AV lijn, maar daar zijn maar 8 poorten beschikbaar als je ‘m op fanless mode draait.
—
[Afbeelding]
[Afbeelding]
—
[Afbeelding]
—
Wat is de rol van de receiver eigenlijk in je set? Voor 'gewoon' film kijken? En dan via Madi voor het studio werk? Wat doe je voor studio werk thuis, een soort mastering?
Het is een meerjarenplan inderdaad, zelfs als het af is is het nog niet afJag schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:02:
[...]
Indrukwekkende racks. Vet ook, je zou er bijna decoratief licht in willen hebben. En zo ben je zo maar jaren aan je HT aan het bouwen. Het ziet er wel uit als een logische setup met subs aan weerszijden, 19inch apparatuur ertussen en LCR er bovenop achter een scherm. Ik sla het even mentaal op voor als ik een dedicated ruimte heb
.
Wat is de rol van de receiver eigenlijk in je set? Voor 'gewoon' film kijken? En dan via Madi voor het studio werk? Wat doe je voor studio werk thuis, een soort mastering?
De indeling bevalt me wel, maar is ook noodgeboren omdat ik geen ruimte heb voor een hoge rack kast, of eigenlijk geen ruimte wil maken daarvoor. Het scherm hangt iets hoger dan gemiddeld (stoelen staan daarom ook op een verhoging) en daardoor komt er dus precies genoeg ruimte vrij onder het scherm om alles kwijt te kunnen. Enige waar je rekening mee moet houden zijn de leds van apparatuur, maar daar bestaan speciale led stickers wordt die 90% licht blokkeren.
De receiver doet bij mij niks anders dan hdmi switchen en dolby/dts decoderen en uitsturen. Deze is analoog op de Ferrofish ad-da converter/matrix aangesloten, wordt daar digitaal gemaakt om heen en weer te gaan naar de dsp. In de dsp heb ik alle functies die je anders in een receiver zou doen zoals volume, afregeling, eq, delays, etc. De Ferrofish heeft 32 analoge inputs dus ik kan er nog een tweede receiver aanhangen. Daarnaast nog iets van 64 kanalen madi en nog 32 kanalen ADAT uit m'n hoofd. Vanuit de dsp waar ook de inputs worden gekozen gaat het terug naar de Ferrofish en analoog naar de versterkers. Door dit modulaire systeem is de receiver ook super makkelijk uit te wisselen voor nieuwe formaten of hdmi upgrade.
Studiowerk is audio postproductie voor film/tv.