Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Onze Brink luchtverwarming uit 1990 zal ooit vervangen dienen te worden, veel onderdelen zijn niet meer leverbaar maar voorals werkt deze nog en wordt ie jaarlijks netjes onderhouden.
Stoken doen we voornamelijk met een houtkachel in de woonkamer net als de vorige bewoners dus eigenlijk is de Brink nog gewoon 'nieuw'... maar als we hem gebruiken dan stookt ie zo 15m3 gas op een dag erdoor in de winter.

Nu heb ik reeds contact gehad met Brink en een aantal installateurs en offertes gehad voor een vervangende Brink Allure B-16 HR luchtverwarmer en een optionele topkoeling module, zou mooi zijn als we de bestaande luchtkanalen in de woning ook voor koeling kunnen gebruiken in de zomer zonder het hele huis vol te hangen met losse airco units.

Máár dit is een vrij prijzige oplossing vind ik zelf en heb nog niet echt een ander alternatief gevonden totdat laatste iemand me dit tipte:
Ga naar een installateur die LBK's doet voor bedrijfspanden en laat een flinke warmtewisselaar plaatsen icm een goedkope monoblok warmepomp gebaseert op je gasverbruik volgens de koevlaas formule. Zo'n warmtewisselaar is relatief gezien niet duur. Eentje die geschikt is om te koelen is een leuke bonus als je meteen airco wilt...

Daar houdt het voor mij dan ook een beetje op qua kennis op dit gebied, kan via Google wel de eerste de beste LBK leverancier in de buurt gaan contacten maar wil natuurlijk wel goed en gedegen advies hebben in een thuissituatie.

Iemand tips, ideeën, suggesties, ervaringen of een goede installateur van dergelijke installaties in regio Venray dan hoor ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
zo ziet de huidige installatie er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkoWXLIkC6y7gSZgvN5trJbdazw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MK15MCOnVyHBKGteH98T7nsk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:54
Ik zou zeggen een kanaalunit zo hoog mogelijk ophangen zodat je er onderdoor kan lopen.
Je moet wel rekenen op 100cm breed en 140cm lang en 30cm hoog.
Panasonic heeft modellen die je op z,n kant kan monteren, die kan je dus op de vloer zetten.
Kan zo niet inschatten wat het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:32
dit is waarschijnlijk een direct gestookte unit. een nieuwe zal indirect gestookt zijn, dat is al een stuk zuiniger. die kun je ook warmte voeden met een warmtepomp bijvoorbeeld. Dat is dan meestal de Brink Elan, niet de Allure.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon een kanaalunit verticaal monteren. paar kleine aanpassingen op de leidingen en het zit er in een ochtend in. wel opletten of er niet een los kitje nodig is voor verticale montage ivm de condensafvoer als je ook meteen wilt koelen ermee.

moet je alleen wel voor warm water een warmtepompboiler regelen.

heb je ook vloerverwarming of zo word het wat ingewikkelder en moet je met een watersysteem gaan werken. grofweg even duur maar iets lastiger qua onderdelenkeuze.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 01-06-2023 19:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Vriend van mij had dezelfde type installatie. Hij had al vloerverwarming op de begane grond (stadsverwarming). Luchtverwarming vervangen voor een wtw en boven multi split airco.

Niet perse de route die ik zou volgen. Veel typen installaties die niet per definitie goed samenwerken. Toevoeging van een wtw vond ik wel elegant aangezien je het moeilijke deel (leidingwerk) al cadeau krijgt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:36
Dit topic al gevonden?
Van luchtverwarming naar...
Zijn meer Tweakers (waaronder ik zelf) met zelfde uitdaging, maar installateurs werken zich er vaak nog niet aan branden...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
gerzon schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:32:
Ik zou zeggen een kanaalunit zo hoog mogelijk ophangen zodat je er onderdoor kan lopen.
Je moet wel rekenen op 100cm breed en 140cm lang en 30cm hoog.
Panasonic heeft modellen die je op z,n kant kan monteren, die kan je dus op de vloer zetten.
Kan zo niet inschatten wat het beste past.
bedankt zal een op de site van Panasonic neuzen of ik iets kan vinden
No Hands schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:07:
dit is waarschijnlijk een direct gestookte unit. een nieuwe zal indirect gestookt zijn, dat is al een stuk zuiniger. die kun je ook warmte voeden met een warmtepomp bijvoorbeeld. Dat is dan meestal de Brink Elan, niet de Allure.
Dit is direct gestookt idd, de geoffereerde nieuwe Allure ook dacht ik? Heb 3 verschillende installateurs benaderd en alle 3 komen ze met exact hetzelfde type als vervanging
flippy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:11:
gewoon een kanaalunit verticaal monteren. paar kleine aanpassingen op de leidingen en het zit er in een ochtend in. wel opletten of er niet een los kitje nodig is voor verticale montage ivm de condensafvoer als je ook meteen wilt koelen ermee.

moet je alleen wel voor warm water een warmtepompboiler regelen.

heb je ook vloerverwarming of zo word het wat ingewikkelder en moet je met een watersysteem gaan werken. grofweg even duur maar iets lastiger qua onderdelenkeuze.
Bedankt, heb je nog bepaalde merken/types waar ik eens op kan zoeken? Zoals de Panasonic die een andere forumlid al aangaf in de post hierboven?

Warm water gaat reeds via een aparte boiler welke op de onderverdieping staat, deze heb ik al vervangen van een gasgestookte naar een warmtepompboiler van Stiebel Eltron.

Geen vloerverwarming aanwezig, puur lucht/lucht via de bestaande kanalen.
johanPo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:42:
Vriend van mij had dezelfde type installatie. Hij had al vloerverwarming op de begane grond (stadsverwarming). Luchtverwarming vervangen voor een wtw en boven multi split airco.

Niet perse de route die ik zou volgen. Veel typen installaties die niet per definitie goed samenwerken. Toevoeging van een wtw vond ik wel elegant aangezien je het moeilijke deel (leidingwerk) al cadeau krijgt .
Ja precies die multisplit airco wil ik dus niet aan beginnen, kanalen zijn er dus waarom niet gebruiken.
WTW zal ik ook eens naar kijken.
Cyriel85 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:46:
Dit topic al gevonden?
Van luchtverwarming naar...
Zijn meer Tweakers (waaronder ik zelf) met zelfde uitdaging, maar installateurs werken zich er vaak nog niet aan branden...
Die nog niet gevonden, ga hem doorspitten voor ideeën :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:32
Peule_P schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:06:
[...]

bedankt zal een op de site van Panasonic neuzen of ik iets kan vinden

[...]

Dit is direct gestookt idd, de geoffereerde nieuwe Allure ook dacht ik? Heb 3 verschillende installateurs benaderd en alle 3 komen ze met exact hetzelfde type als vervanging

[...]
Direct gestookt moet je echt niet meer doen. Dan blijf je weer 30 jaar aan het gas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1