Hue ledstrip in wandplank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:36
Goedemiddag allen,

Ik sta op het punt om een wandplank te bestellen waar ik een Hue ledstrip in wil gaan plaatsen.
Nu moet ik specs aanleveren wat ze moeten infrezen en dergelijke.
Daar loop ik tegen wat vragen aan waarvan ik hoop dat enkelen hier het antwoord hebben:
  1. Ik wil graag een led diffuser gebruiken, zoals bijv deze. Is het verstandig om de exact zelfde maten op te geven om in te frezen of moet ik hier rekening houden met enige speling?
  2. Er zit straks ca. 13 cm tussen ledstrip en achterzijde van de plank. Het idee is echter wel om de voeding weg te werken via de achterzijde van de plank. Kan ik de connectie tussen ledstrip en controller (is denk ik hoe je het witte tussenkastje noemt?) verlengen? En wat zou de diameter moeten zijn van de doorvoer?
Overige tips waar ik rekening mee dien te houden zijn uiteraard ook welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:23
Kun je de onderkant van de strip zien straks? Of hangt de plank dermate laag dat je daarvoor moet bukken?

Bij een Hue strip zitten de LEDs vrij ver uit elkaar, je zult dus duidelijk losse stipjes gaan zien in plaats van een mooi egaal gekleurde diffuser. Persoonlijk vind ik dit niet mooi.
-Casper schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:51:
• Ik wil graag een led diffuser gebruiken, zoals bijv deze. Is het verstandig om de exact zelfde maten op te geven om in te frezen of moet ik hier rekening houden met enige speling?
Wil je alleen de diffuser gaan gebruiken of het hele profiel? Hier ga je de Hue strip niet in krijgen vrees ik, de buitenmaat is 16mm, de Hue strip zelf is al 14mm.
• Er zit straks ca. 13 cm tussen ledstrip en achterzijde van de plank. Het idee is echter wel om de voeding weg te werken via de achterzijde van de plank. Kan ik de connectie tussen ledstrip en controller (is denk ik hoe je het witte tussenkastje noemt?) verlengen? En wat zou de diameter moeten zijn van de doorvoer?
Je kunt eens kijken naar de producten van litcessory. Anders wordt het solderen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 15:32
Xander schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:57:

[...]

Wil je alleen de diffuser gaan gebruiken of het hele profiel? Hier ga je de Hue strip niet in krijgen vrees ik, de buitenmaat is 16mm, de Hue strip zelf is al 14mm.

[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de Hue ledstrip hier niet in past inderdaad.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 11:34
Goedemiddag allen,

Ik sta op het punt om een wandplank te bestellen waar ik een Hue ledstrip in wil gaan plaatsen.
Daar loop ik tegen wat vragen aan waarvan ik hoop dat enkelen hier het antwoord hebben:
  1. Ik wil graag een led diffuser gebruiken, zoals bijv deze. Is het verstandig om de exact zelfde maten op te geven om in te frezen of moet ik hier rekening houden met enige speling?
  2. Er zit straks ca. 13 cm tussen ledstrip en achterzijde van de plank. Het idee is echter wel om de voeding weg te werken via de achterzijde van de plank. Kan ik de connectie tussen ledstrip en controller (is denk ik hoe je het witte tussenkastje noemt?) verlengen? En wat zou de diameter moeten zijn van de doorvoer?
Ik heb eenzelfde truukje jaren geleden gedaan in een eikenhouten plank.
De diffuser in laten frezen, daar de LED strip in en zelfs de adapter is in de plank gefreesd.
Alleen het ronde adaptergaatje aan de zijkant is bereikbaar om de HUE strip van voeding te voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHshI2pA2F3C4RUMCpuSsAHAMhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeBbOYx7iSrneIfoGIT6ilgN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHcihfBKMJYsu1KLZSUX88BqDzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsbkwky1Ct278MUTKI4WtcM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RCJLCAtIz3Rec9rMKvSHJlsZ2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1ebD7eVgKvzt7EpCziuIqEe.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je nog net de bevestiging voordat ik de plank helemaal tegen de muur aan duwde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jTzvUCsfMMlciLPyTs0vXlWYN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmWCKTTMD3Kmq9JUex6jRNRk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door yes-n op 01-06-2023 14:56 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Xander schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:57:
Kun je de onderkant van de strip zien straks? Of hangt de plank dermate laat dat je daarvoor moet bukken?

Bij een Hue strip zitten de LEDs vrij ver uit elkaar, je zult dus duidelijk losse stipjes gaan zien in plaats van een mooi egaal gekleurde diffuser. Persoonlijk vind ik dit niet mooi.

[...]

[...]

Je kunt eens kijken naar de producten van litcessory. Anders wordt het solderen.
toon volledige bericht
Dit is goed om te weten, thanks! Zelf solderen heb ik niet echt zin in dus ff kijken naar alternatieven dan...
yes-n schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Ik heb eenzelfde truukje jaren geleden gedaan in een eikenhouten plank.
De diffuser in laten frezen, daar de LED strip in en zelfs de adapter is in de plank gefreesd.
Alleen het ronde adaptergaatje aan de zijkant is bereikbaar om de HUE strip van voeding te voorzien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier zie je nog net de bevestiging voordat ik de plank helemaal tegen de muur aan duwde.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mag ik vragen hoe je die adapter hebt laten infrezen? En wordt dat niet te warm als er geen ventilatie oid in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
-Casper schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:44:

[...]

Mag ik vragen hoe je die adapter hebt laten infrezen? En wordt dat niet te warm als er geen ventilatie oid in zit?
Dat mag jij vragen :+

Dit is gedaan met een bovenfrees, hier is de adapter passend gemaakt in de plank en daarna (zoals je op de foto's kan zien) dichtgesmeerd.
Deze setup werkt nu al 3 jaar zonder problemen, hopelijk jinx ik het niet nu O-)

Edit: Opgezocht welke goot ik destijds aangeschaft heb, dat is deze: https://www.ledprofielkon...r-opbouw-breed-laag-10-mm

[ Voor 15% gewijzigd door yes-n op 01-06-2023 15:57 . Reden: URL toegevoegd met gebruikte artikel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
yes-n schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:50:
zelfs de adapter is in de plank gefreesd.
Bedoel je dan niet dat enkel de controller in de plank zit, in plaats van de adapter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCanJeEbPHqpbAchWjcMQ3nF_u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eax030OZJfWUxuG9826PUmu9.jpg?f=fotoalbum_large

De adapter wordt het warmste maar die zit bij jou dus niet in de plank gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
Met de adapter bedoel ik het witte kastje wat links naast de groene cirkel op de foto zichtbaar is.
Dus niet de AC adapter, maar de adapter van de spanning naar de aansluiting van de LED strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Misschien een idee dan om de controller (tussen kastje) in de plank te plaatsen door aan de achterzijde gewoon een vak uit te laten frezen. Op die wijze blijft de adapter ook toegankelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
-Casper schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:49:
Misschien een idee dan om de controller (tussen kastje) in de plank te plaatsen door aan de achterzijde gewoon een vak uit te laten frezen. Op die wijze blijft de adapter ook toegankelijk..
Dat zou dus zeker ook een mogelijkheid zijn, het is spelen/zoeken naar hoe je alles onzichtbaar kan monteren.
Maar dat gaat je vast lukken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Ik wil een ledstrip gaan plaatsen van Hue onder onze eiken planken in de keuken. Om zo wat meer werklicht te hebben op het werkblad. Ik had in andere topics gelezen dat men de outdoor variant aanraadt vanwege meer difuus licht. (Volgens mij zit er een ingebouwde defuser in?, lampjes staan wat dichter bij elkaar geloof ik).

Maar de outdoor is wel een stukje duurder en volgens mij niet in te korten en dus op maat te maken. De eiken plank is 240cm, de outdoor variant is 2 of 5m. Het mooiste zou zijn als ik de gehele lengte van strip kan voorizen. Ik zit nog even te onderzoeken of misschien een 'normale' lightstrip ook zou kunnen en dan met een diffuser profiel, zoals ik HIER had gelezen.

Dat infrezen is een goed idee. Het staat denk ik wel sjieker en ik heb een bovenfrees staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
webber87 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:20:
Ik wil een ledstrip gaan plaatsen van Hue onder onze eiken planken in de keuken. Om zo wat meer werklicht te hebben op het werkblad. Ik had in andere topics gelezen dat men de outdoor variant aanraadt vanwege meer difuus licht. (Volgens mij zit er een ingebouwde defuser in?, lampjes staan wat dichter bij elkaar geloof ik).
De outdoor strip is inderdaad een stuk egaler (die heb ik ook, in de tuin).
Ik zit nog even te onderzoeken of misschien een 'normale' lightstrip ook zou kunnen en dan met een diffuser profiel, zoals ik HIER had gelezen.
Het effect daarvan zie je bijvoorbeeld in deze reactie van @yes-n:
toon volledige bericht
In mijn keuken ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/acSxQZCU4nhpnXEgAhYzlnxi/full.jpg

Dit is een vrij diep profiel, er zit 4cm tussen de strip en de opalen afdekking, maar dat is niet genoeg om te voorkomen dat je individuele LEDs ziet.

Of je dat mooi genoeg vindt of niet mag je natuurlijk helemaal zelf bepalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Dank! Het ziet er mooi uit bij je. Mijn eiken wandplanken hebben een dikte van 4cm. Ik twijfel dus of ik het wel moet gaan infrezen. Misschien dat ik een hoekprofiel zoals deze ga nemen. Misschien zie je de afzonderlijke leds minder goed omdat deze vanuit een hoek schijnt. Of zie je het juist beter...

Misschien is het ook niet zo storend. Het heeft ook wel iets weg van een 'oliebollenkraam lampjes'

Ik ga binnenkort maar eens naar een lampenwinkel om het gewoon eens te zien. De lightstrip los, in profiel en de outdoor versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Dank! Het ziet er mooi uit bij je. Mijn eiken wandplanken hebben een dikte van 4cm. Ik twijfel dus of ik het wel moet gaan infrezen. Misschien dat ik een hoekprofiel zoals deze ga nemen. Misschien zie je de afzonderlijke leds minder goed omdat deze vanuit een hoek schijnt. Of zie je het juist beter...

Misschien is het ook niet zo storend. Het heeft ook wel iets weg van een 'oliebollenkraam lampjes'

Ik ga binnenkort maar eens naar een lampenwinkel om het gewoon eens te zien. De lightstrip los, in profiel en de outdoor versie.

Ik zou de normale lightstrip ook in 'verband' kunnen plaatsen. Dus 2 naast elkaar en dat de lampjes niet naast elkaar zitten maar dat het verspringt t.o.v. elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Goedemiddag allen,

Ik heb dit zelf gebouwd van een wandplank van de Hornbach (die is 'hol', dus heb je niet echt freeswerk te doen :P)
Met een gewone AliExpress RGBW strip en een Gledopto controller van eveneens de Ali Express :) scheelt ook weer.

Dat ledstrip profiel is idd prima, die heb ik zelf ook gebruikt. Ik zou 'm kopen en even netjes opmeten qua breedte als je het frezen gaat uitbesteden, just to be sure.
Sowieso wordt het resultaat mooier als je een ledstripje haalt die ledjes dicht op elkaar heeft. Maar deze diffused prima.

Als je voor de AliExpress oplossing kiest past dat prima in 13cm. Je hebt naast de ledcontroller ook nog een 230v -> 5v (of 12v) adapter nodig. Maar mijn ervaring is dat er plek zat zit in zo'n holle plank.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1