[PV] Automatisch afschakelen zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Ik overweeg om een dynamisch energiecontract af te sluiten. Het lijkt me handig om de zonnepanelen automatisch te kunnen afsluiten bij negatieve energieprijzen. Omdat ik toch de PV-verdeel-meterkast moet aanpassen zou ik dit mooi mee kunnen nemen.

De afsluiting zou ik willen doen door een Qubino 3-fase Z-Wave smart meter in de PV-verdeelkast te plaatsen plus een BICOM432-40 3-fase relais (32A). Als de prijs negatief is, kan ik via Domoticz het relais schakelen. Op de groepen achter het relais zitten een SMA SB-3000TL omvormer + 2 Steca 500 omvormers + een string met 5 Enphase micro-omvormers.

Mijn vraag aan jullie: kun je zonnepanelen op deze manier uitschakelen? Of gaat dit ten kosten van de omvormers? Of zien jullie andere risico's?

Michel

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:02
Gebeurt dat vaak en lang? Negatieve stroomprijs?
Is het uberhaupt wel de moeite waard?

Ik zou bij dynamische stroomprijs eerder kijken naar thuisaccu.
Laden bij negatieve prijs en teruggeven in de avond/nacht bij positieve prijs.
Het prijsverschil tussen hoog en laag moet toch wel voldoende zijn om een thuisaccu te kunnen betalen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:49
Als de AC spanning wegvalt gaat je omvormer gewoon in standby. Daar kan hij prima tegen verder. Dat geldt voor alle omvormers.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
mcaklein schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:23:
Mijn vraag aan jullie: kun je zonnepanelen op deze manier uitschakelen? Of gaat dit ten kosten van de omvormers? Of zien jullie andere risico's?
Naar ik heb gelezen van @Ronald moet je omvormer als je de AC zijde afschakeld ook de DC zijde afschakelen. Deze kan dat, maar is natuurlijk niet begroot om regelmatig het volle vermogen af te kunnen schakelen. Je DC relais gaat dus mogelijk harder slijten (lees: niet meer schakelen straks).

Misschien dat Ronald hier een mooie link over heeft?

De oplossing zoals hieronder lijkt me dus mooier / wenselijker.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 01-06-2023 13:32 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het is niet de sjiekste manier, maar t werkt wel. Vaak kun je een omvormer wel subtiel uitschakelen met software (rs232/modbus/API) of een maak/breek-contact. Zie bijvoorbeeld https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2190280

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
Of gebruik even de zoekfunctie, deze vraag is de laatste week echt al zeker 5 keer voorbij gekomen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@P5ycho ze kunnen er tegen... De vraag is hoe vaak...

@_eLMo_
https://www.leveltec.com....y-disconnecting-dc-loads/

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1