Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:37
Dit is misschien meer een rant, dan een vraag voor een oplossing.
Goh, wat is USB toch een slechte standaard.
Ik heb een Asus Vivobook uit 2022 met een 5000-series AMD processor.
Niet echt goedkoop, ook niet echt oud.
Deze wordt geleverd met een klassieke voeding.
Echter, hij heeft OOK een USB-C aansluiting.
Dus heb ik een fancy hub geregeld met o.a. ethernet en USB-PD.
Hier heb ik een USB-C adapter op aangesloten die tot 100W vermogen kan leveren.
Zo heb ik op 1 stekker zowel bekabeld netwerk EN oplader in 1.
Het netwerk doet het prima, maar opladen.... ho maar.
Terwijl mijn werk laptop (HP Elitebook) doet het wel prima op diezelfde connector.
Sterker nog, mijn oudere Asus Chromebook die hooguit de helft kost en standaard wordt geleverd met een USB-C oplader doet het ook prima op deze kabel.
Is het nu echt teveel gevraagd dat fabrikanten in 2022/2023 apparaten maken die je kan opladen met USB-C?

Natuurlijk staat er niets in de documentatie of dit uberhaupt kan of niet.
Is dan de enige manier om te testen of je nieuwe laptop die kan... door de winkel in te lopen met USB-C adapter en deze fysiek in de demo modellen te steken?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Daar heb je gewoon icoontjes voor waar je het aan kan zien:

https://www.kensington.co...y-blog/usb-c-demystified/

Er wordt ook wel eens gebruik gemaakt van een stekker-icoontje.

In de Tweakers Pricewatch kun je er gewoon op filteren:
Aansluiting AC-adapter: USB-C

Het is inderdaad ruk dat er totaal geen eisen worden gesteld aan USB-C-aansluitingen.

Alternate Mode en Power Delivery zouden gewoon standaard moeten zijn op een laptop (al is het laatste wat lastig bij een game-laptop. Tot voor kort kon er maar 100 watt overgedragen worden, tegenwoordig is dat 200 watt.)

[ Voor 34% gewijzigd door White Feather op 01-06-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
White Feather schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:23:
Daar heb je gewoon icoontjes voor waar je het aan kan zien:

https://www.kensington.co...y-blog/usb-c-demystified/

Er wordt ook wel eens gebruik gemaakt van een stekker-icoontje.

In de Tweakers Pricewatch kun je er gewoon op filteren:
Aansluiting AC-adapter: USB-C

Het is inderdaad ruk dat er totaal geen eisen worden gesteld aan USB-C-aansluitingen.

Alternate Mode en Power Delivery zouden gewoon standaard moeten zijn op een laptop (al is het laatste wat lastig bij een game-laptop. Tot voor kort kon er maar 100 watt overgedragen worden, tegenwoordig is dat 200 watt.)
Bedankt voor je reactie.
De meeste icoontjes inclusief Alternate Mode en Power Delivery gaan vooral over functionaliteit die de USB poort kan leveren aan andere apparaten.
In dit geval moet de laptop PD ontvangen (niet leveren).
Of betekent Power Delivery automatisch dat de laptop zowel stroom kan leveren alsook ontvangen?

Op de laptop zelf staan geen icoontjes. Helemaal niets.
In de documentatie staat: USB-C 3.2 Gen 1 (5Gbit/s)

De optie: aansluiting AC-adapter: USB-C zegt ook niet genoeg.
Mijn werklaptop (HP Elitebook) heeft een eigen AC adapter (ronde stekker), maar kan tevens via een USB-C poort worden geladen.
Die heeft een bliksem icoontje, dus vermoedelijk is dit ook een Thunderbolt 3 poort (alhoewel een beeldscherm op deze poort geen beeld gaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Power Delivery bij een laptop is eerder dat hij stroom kan ontvangen dan dat hij stroom kan leveren.

Standaard kan hij natuurlijk al stroom leveren via regulier USB 3.0.

Er zijn weinig laptops die meer dan dat aan stroom kunnen leveren, het is een laptop met accu, als je er een zwaar apparaat aan hangt is hij zo leeg, dus flink stroom leveren is niet nuttig. Opladen daarentegen wel.

De crap is dat er bij zoveel standaarden dingen optioneel zijn en je dus moet gaan lopen zoeken wat er allemaal wel werkt en wat niet.
-USB-C (Alternate Mode? En welke versie van het Displayport-signaal? Power Delivery? Zijn er poorten die bandbreedte delen?)
- Thunderbolt (Powerdelivery? Welke versie van het Displayport-signaal? Zijn alle 4 PCI-E kanalen wel beschikbaar? Zijn er poorten die bandbreedte delen?
-HDMI 2.1 (Is het de “echte” 48 Gbit HDMI 2.1 versie of eigenlijk maar de 18 Gbit, de vroegere 2.0-versie? Worden de volgende zaken wel of niet ondersteund?: variable refresh rate, auto low latency mode, enhanced audio return channel en quick media switching

De optie AC-adapter: USB-C betekent dat de laptop zeker via USB-C kan worden opgeladen. Maar als er staat AC-adapter, dan weet je het nooit zeker. Ik denk dat dit ook meer bedoeld is om aan te geven welke adapter er standaard bij zit.

Dat je Elitebook geen beeld door zijn Thunderbolt-aansluiting geeft (er zou gewoon met een kabel/adapter een DVI/HDMI/Displayport-monitor op aan te sluiten moeten zijn), komt denk ik omdat er een instelling niet goed staat in de bios of omdat je werkgever dit specifiek heeft uitgezet. Het is bv via Thunderbolt 3 mogelijk om in het geheugen van de laptop te zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 02-06-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb Asus nog een bericht gestuurd hierover.
Zeker omdat hun goedkopere Chromebook wel via USB-C oplaadt, maar de Vivobook niet.
Dit is hun reactie die ik terugkreeg:
Chromebooks are not exactly the same as normal notebooks. Chromebooks are low powered and thus are mainly designed to be charged through USB-C or Thunderbolt.

Most notebooks are medium to high powered and require additional power resources. Due to their design notebooks usually do not have the option to be also chargeable through USB-C.

If a normal notebook supports USB-C charging it will always be noted in the specifications of the USB-C connector.

Seeing as this notebook uses USB 3.2 Gen 1 Type-C it only supports data transfer. The option to be able to charge and to use DisplayPort Alt mode is not supports. This will always be clearly noted on notebooks.
Als consument wil ik gewoon een universele oplader voor al mijn apparaten.
Immers, of ik nu een 65W USB-C charger heb voor mijn Chromebook of een 65W proprietary charger voor mijn laptop... dat zou toch dezelfde charger moeten kunnen zijn?
Voor laptops is dit kennelijk teveel gevraagd. zelfs in 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vergelijkbaar probleem als waar ik tegenaan liep: IdeaPad 5 Pro wil niet laden over USB-C

Ik heb toevallig paar weken geleden nog eens geprobeerd of het met de USB-C lader van mijn eigen Lenovo laptop wel ging, en dat was zo.

Zou dus kunnen dat het aan het voltage ligt (zoals in mijn topic gesuggereerd wordt door meerdere mensen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
White Feather schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:03:

De crap is dat er bij zoveel standaarden dingen optioneel zijn en je dus moet gaan lopen zoeken wat er allemaal wel werkt en wat niet.
-USB-C (Alternate Mode? En welke versie van het Displayport-signaal? Power Delivery? Zijn er poorten die bandbreedte delen?)
- Thunderbolt (Powerdelivery? Welke versie van het Displayport-signaal? Zijn alle 4 PCI-E kanalen wel beschikbaar? Zijn er poorten die bandbreedte delen?
-HDMI 2.1 (Is het de “echte” 48 Gbit HDMI 2.1 versie of eigenlijk maar de 18 Gbit, de vroegere 2.0-versie? Worden de volgende zaken wel of niet ondersteund?: variable refresh rate, auto low latency mode, enhanced audio return channel en quick media switching
Bedankt voor je info.
Ik snap dat heel veel optioneel is.
Sterker nog, USB-C zou ook nog USB 2.0 kunnen zijn (zoals bij veel telefoons).
Ik had echter gehoopt dat 7 jaar na de introductie van USB 3 en USB-C (in 2015) mijn nieuwe laptop iets meer zou ondersteunen dan "data-only"
Van alles wat ie zou kunnen ondersteunen, is dit echt het meest minimale van het minimale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Oon schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:30:
Vergelijkbaar probleem als waar ik tegenaan liep: IdeaPad 5 Pro wil niet laden over USB-C

Ik heb toevallig paar weken geleden nog eens geprobeerd of het met de USB-C lader van mijn eigen Lenovo laptop wel ging, en dat was zo.

Zou dus kunnen dat het aan het voltage ligt (zoals in mijn topic gesuggereerd wordt door meerdere mensen)?
Bedankt, ga ik hier ook nog ff naar kijken.
Ik gebruik nu een 100W USB-C charger, die in principe alle USB-PD vermogens kan leveren tot en met 100W (20V 5A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

staat dit teken erbij ?

Afbeeldingslocatie: https://kmpic.asus.com/images/2020/04/02/890ef322-4ea2-48e5-90e3-e9eededf64a6.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Nee, er staat volledig niets bij.
Geen enkel symbool

Pagina: 1