Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiScIHaGXNuyJN-3FOyG1FYwUeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u28BYyhTWONEfUHUmZ6Vkuyh.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf de installatie gedaan van een Vaillant Arotherm + met buffervat van 200l en boiler van 300l. Ik verbruik in Wintermaanden 800KW per maand. Ik vermoed dat met een aantal aanpassingen te doen het verbruik wel een beetje naat beneden kan. Ik heb de Vaillant sensoCOMFORT VRC 720 voor te regelen. Heb voor de moment enkel vloerverwarming en in de toekomst misschien op de verdieping ventilo convectoren. Is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen om dit ding te tunen. Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij deze je eigen topic.
Overweeg ook je adresgegevens en EAN te anonimiseren :)

Het gaat om deze installatie?
Benpon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:54:
Ik ben op zoek naar een schema voor de aansluiting van de arotherm plus 75/6 met de MEH 97/6 met 2 pompgroepen, 1 gemengde VVW en 1 ongemengde voor ventilo convectoren. Ik heb de VR71 voor de sturing. Zou graag het hydraulisch schema en het elektrisch schema willen hebben. Heb ook een buffervat van 200L en een sanitaire boiler van 300 liter. Ik ga het helemaal zelf installeren. De leidingen Alpex 32 heb ik allemaal in de isolatie/chape ingewerkt omdat deze mekaar allemaal kruisen, ik ga over van de alpex naar dunne verzinkte staalwandige buis van 28mm. Alvast bedankt voor de reacties.
Om te helpen is meer informatie onmisbaar.
Welk schema heb je uiteindelijk gebruikt? Heb je logging van elektriciteit? Wat zijn de instellingen qua stooklijn, min en max Ta? Hoe is het comfort met deze instellingen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
idd het gaat over deze installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
systeem schema 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj4rcM8ZDx0N8-FcbpGxIgUELBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eD02Pa57yxfIl8D5Cgezeu7r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb je een monoblok of een split? Je hebt het over de + uitvoering terwijl de tekening een split is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
Is wel degelijk een monoblock, het toestel binnen is een bijverwarmer voor als de buitenunit het niet zou aankunnen. Achteraf wel een beetje overkill volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan heb je het verkeerde plaatje geknipt en geplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Heb je ook een overzicht gemaakt van de runs die je voornamelijk overdag maakt ?
Hierin valt vaak iets te winnen, optimaal 1 run geeft een behoorlijke verbetering tov pendel multi opstarten, het duurt vaak een kwartier voordat de Arotherm op een acceptabel rendement draait.
Zelf heb ik het ingesteld dat middels de kamerthermostaat elke 2 uur een halve graad bijgeplust wordt. Dit is proefondervindelijk vastgesteld, draait de WP op zijn minimum dan wordt middels de kamerthermostaat de aanvoertemperatuur wat hoger gezet, etc.. totdat het rond 18.00 21,5 graden is.
Het mooiste zou zijn dat dit automatisch gaat, maar hierdoor draaide ik op een COP van boven de 5 gemiddeld.
Weet iemand hoe dit automatisch zou kunnen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Benpon tunen begint met de stooktemperatuur, dus daar is info over nodig.

@MartinSE Verwarming uitlezen met ebusd

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Proton_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:44:
@Benpon tunen begint met de stooktemperatuur, dus daar is info over nodig.

@MartinSE Verwarming uitlezen met ebusd
Bedankt voor de link.
Deze had ik inderdaad gelezen, maar heeft iemand dit ook werkend zo draaien met de 'smart grid ready' connectie ?
Zijn hier demo installaties van ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Je moet je afvragen hoeveel je eigenlijk kan tunen. Je wil een zo hoog mogelijke flow hebben en dat is in de praktijk zo hoog mogelijk zonder geluidsoverlast. Daarna is het vooral proberen om een zo laag mogelijke stooklijn te hebben waarbij je huis netjes constant op temperatuur blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
MartinSE schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:27:
Heb je ook een overzicht gemaakt van de runs die je voornamelijk overdag maakt ?
Hierin valt vaak iets te winnen, optimaal 1 run geeft een behoorlijke verbetering tov pendel multi opstarten, het duurt vaak een kwartier voordat de Arotherm op een acceptabel rendement draait.
Zelf heb ik het ingesteld dat middels de kamerthermostaat elke 2 uur een halve graad bijgeplust wordt. Dit is proefondervindelijk vastgesteld, draait de WP op zijn minimum dan wordt middels de kamerthermostaat de aanvoertemperatuur wat hoger gezet, etc.. totdat het rond 18.00 21,5 graden is.
Het mooiste zou zijn dat dit automatisch gaat, maar hierdoor draaide ik op een COP van boven de 5 gemiddeld.
Weet iemand hoe dit automatisch zou kunnen ?
Ik weet niet dadelijk hoe ik aan al die gegevens van runs kan geraken, als ik mijn P1 meter bekijk dan zie ik dat die s'morgens wel pendel multi opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Benpon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Ik weet niet dadelijk hoe ik aan al die gegevens van runs kan geraken, als ik mijn P1 meter bekijk dan zie ik dat die s'morgens wel pendel multi opstart.
Dat is helemaal niet raar met de huidige buitentemperaturen. Heb je een plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Dat is helemaal niet raar met de huidige buitentemperaturen. Heb je een plaatje?
Ik heb voor de moment de warmtepomp installatie afgezet, zet deze enkel aan als er warm water moet aangemaakt worden als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benpon
ds23man schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WJTk_JhDpzHfFKoSiR4B59Iyh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1MKesle2faoIX1TKQlcPyfpZ.png?f=fotoalbum_large zo ziet het eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat ziet er heel normaal uit voor de huidige temperaturen. Met mijn pompen heb ook een start per uur als het boven de 12 graden is. Dat tunen komt wel als het weer najaar wordt. Het enige wat je op dit moment kan doen is naar je SWW instellingen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_ProMods
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-05 21:10
Hopelijk wordt dit niet te erg als topic hijacken gezien (als dat wel zo is verwijder dan mijn bericht) maar ik heb een identiek systeem en ben ook een beetje aan het tunen.

Mijn systeem was wel geïnstalleerd door een bedrijf dus die heeft een hoop van de begin zaken gedaan. Nu ben ik vooral bezig met het experimenten om de COP beter te krijgen.

Nu viel het mij op dat overal in mijn documentatie van het installatieschema (en ook dit topic) er gesproken wordt over schema 8. Echter, wanneer ik in mijn sensocomfort kijk staat hier schema 11 ingesteld. Van de installateur kreeg ik niet echt een eenduidig antwoord en Vaillant gaf aan dat ik bij de installateur moest zijn.

Kan dit effect hebben op de COP als hier bijvoorbeeld een verkeerd schema ingesteld staat?
Pagina: 1