Ik heb een Dacia Spring 2023. Die laadt AC ook eenfasig.
Wat verder van huis winkelen, middagje fietsen (ja, er passen twee vouwfietsen achterin

), restaurant, of een of andere bijeenkomst hier of daar, best fijn om dan te kunnen "bestemmingsladen" .
Je prikt hem op je bestemming in een AC laadpaal, en je weet dat je als je na X uur bij je auto terugkomt er Y kWh is bijgeladen, voldoende om zorgeloos terug thuis te komen.
Althans, zo zou het moeten zijn, met voor een 11 kW laadpaal dan Y = 3,6X en voor een 22 kW laadpaal Y=7X. In dat eerste geval verwacht je dan na drie uur voor minstens 10 kWh = minstens 60 km aan boord gekregen te hebben.
Helaas, dat loopt in Nederland bijna altijd op een teleurstelling uit. Zeker als er aan dezelfde paal of groepje palen nog meer auto's staan te laden kwam ik dan terug en was er nog niet de helft van het "beloofde" geladen. Onderweg terug naar huis dus toch weer een extra tussenstop inlassen. Je voelt je dan met een klein autootje toch behoorlijk in de steek gelaten door de laadinfrastructuur. En dat is overal hoor. Parkeergarage Eindhoven, parkeerplaats Kerkrade, ziekenhuis Terneuzen, dorpscentrum Bathmen, stadsparking Zierikzee, buurtlader Tongelre, buurtlader Heerhugowaard, buurtlader Amersfoort, gazomadoor.
Ook lang niet alleen maar "spitsuren" voordat je dat zou gaan denken, al speelde dat in sommige gevallen wellicht mee.
Nou woon ik in Zeeuws-Vlaanderen en rij dus ook geregeld in België (en omgeving Lille af en toe) . Dáár heb ik op twee jaar tijd een keer of acht aan zo'n bestemmingslader gehangen. Daar kreeg ik wél wat beloofd werd, met één uitzondering, op een drieuurs laadbeurt "maar" gemiddeld 5 kW van de "beloofde" 7. Och, kan al eens gebeuren.
1)
WAAROM is dat in Nederland met een eenfasig autootje in 90% van de gevallen een teleurstelling, en werkt dat in Belgie juist in 90% van de gevallen gewoon OK ? Ik kan niet geloven dat dat toeval zou zijn.
2) Gaat dat met driefasige laders ook geregeld mis?