Openbare laadpaal van 11 kw geeft maar 3 kw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• barnhoornjp
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-04-2025
Ik heb sinds kort een Nissan Leaf electrische auto model Tekna.

Als test wil de ik die gaan opladen bij een openbare laadpaal die volgens de omschrijving 11 kw zou leveren. De eerste keer ging de auto laden met 5 kw. Ik heb contact opgenomen met de aanbieder en die wist ook geen verklaring maar adviseerde nog een keer bij een andere paal te proberen. Dat gedaan en daar kreeg ik maar 3 kw.

Heeft iemand een idee hoe dat kan?

Alle reacties

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:03
Je Leaf zal geen 3 fasen lader hebben, maar een 1 fasen lader? Je zou dan max. 3,7 kW moeten krijgen aan een 11kW laadpaal.

Wat is het bouwjaar en het exacte type (accu grootte)?

[ Voor 51% gewijzigd door guido66 op 31-05-2023 21:56 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:42
Nissan Leaf kan op AC maar enkel fase laden. Maximaal 7.3 kW, dat is 32A per fase maar dat zal je niet vaak krijgen op een publieke laadpaal.

Meestal maximaal 16A per fase, in jouw geval dus 3.7kW.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Als je zo snel mogelijk AC wilt laden met een Nissan Leaf, dan zul je een 22kw laadpaal moeten gebruiken. Met mijn Nissan Leaf Tekna uit 2019 haal ik dan 6kw, maar ik weet niet of de oudere Nissan Leaf's dit ook kunnen halen?
XeriuM schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:01:
Nissan Leaf kan op AC maar enkel fase laden. Maximaal 7.3 kW, dat is 32A per fase maar dat zal je niet vaak krijgen op een publieke laadpaal.

Meestal maximaal 16A per fase, in jouw geval dus 3.7kW.
Ik vond laats zo'n 7.3kw laadpaal in de Vattenfall app, maar ze zijn er inderdaad nauwelijks.

[ Voor 47% gewijzigd door Marco-Peters op 31-05-2023 22:07 ]

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-02 18:49
Ik heb een Dacia Spring 2023. Die laadt AC ook eenfasig.
Wat verder van huis winkelen, middagje fietsen (ja, er passen twee vouwfietsen achterin 8) ), restaurant, of een of andere bijeenkomst hier of daar, best fijn om dan te kunnen "bestemmingsladen" .
Je prikt hem op je bestemming in een AC laadpaal, en je weet dat je als je na X uur bij je auto terugkomt er Y kWh is bijgeladen, voldoende om zorgeloos terug thuis te komen.
Althans, zo zou het moeten zijn, met voor een 11 kW laadpaal dan Y = 3,6X en voor een 22 kW laadpaal Y=7X. In dat eerste geval verwacht je dan na drie uur voor minstens 10 kWh = minstens 60 km aan boord gekregen te hebben.

Helaas, dat loopt in Nederland bijna altijd op een teleurstelling uit. Zeker als er aan dezelfde paal of groepje palen nog meer auto's staan te laden kwam ik dan terug en was er nog niet de helft van het "beloofde" geladen. Onderweg terug naar huis dus toch weer een extra tussenstop inlassen. Je voelt je dan met een klein autootje toch behoorlijk in de steek gelaten door de laadinfrastructuur. En dat is overal hoor. Parkeergarage Eindhoven, parkeerplaats Kerkrade, ziekenhuis Terneuzen, dorpscentrum Bathmen, stadsparking Zierikzee, buurtlader Tongelre, buurtlader Heerhugowaard, buurtlader Amersfoort, gazomadoor.
Ook lang niet alleen maar "spitsuren" voordat je dat zou gaan denken, al speelde dat in sommige gevallen wellicht mee.

Nou woon ik in Zeeuws-Vlaanderen en rij dus ook geregeld in België (en omgeving Lille af en toe) . Dáár heb ik op twee jaar tijd een keer of acht aan zo'n bestemmingslader gehangen. Daar kreeg ik wél wat beloofd werd, met één uitzondering, op een drieuurs laadbeurt "maar" gemiddeld 5 kW van de "beloofde" 7. Och, kan al eens gebeuren.

1) WAAROM is dat in Nederland met een eenfasig autootje in 90% van de gevallen een teleurstelling, en werkt dat in Belgie juist in 90% van de gevallen gewoon OK ? Ik kan niet geloven dat dat toeval zou zijn.

2) Gaat dat met driefasige laders ook geregeld mis?

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Kabeldikte.
Ongelijke belasting van het stroomnet.

Enkel fase op hoge stroom laden is om die redenen een issue.

Waarom zou je voor de weinige auto's die enkel fase laden een dikke kabel leggen, terwijl 3 fase 11kW met een veel dunnere en goedkopere kabel kan.
En de netbeheerder heeft ook liever dat je 3 fase laadt.

11kW 3 fase => 16A, vaak is 5x2.5mm2 genoeg.
22kW 3 fase of 7.2kW 1 fase => 32A, 5x6mm2 in veel gevallen, soms 5x4mm2.

Als je naar huisaansluitingen kijkt dan is voor 3x35A het vastrecht een stuk hoger dan voor 3x25A.
Dat zal ook bij laadpalen meewegen, en een 1 fase laadpaal zet je niet neer.

Die vastrechtkosten zal je ook in de prijs moeten meenemen, en omdat de meeste mensen zat aan 11kW hebben en liever goedkoper laden is er weinig reden om veel 22kW laadpalen te plaatsen.

Zelfs de hele grote accu's zitten aan 11kW in een nachtje wel vol.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Er zijn nauwelijks EV's die 22kW kunnen laden, en 11kW 3-fase is voor een EV eigenlijk ook gewoon snel zat. En dat er dan een letterlijk maar een handvol EV's zijn die maar op 1 fase kunnen laden maakt het natuurlijk totaal niet interessant om 22kW laadpalen te plaatsen

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 10-02-2026 14:02 ]

Vaak bu'j te bang!

• Jan VLD
RobbieT schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:32:
Kabeldikte.
..//..
Waarom zou je voor de weinige auto's die enkel fase laden een dikke kabel leggen, terwijl 3 fase 11kW met een veel dunnere en goedkopere kabel kan.
Ik vraag niet om 11 kW eenfasig. Ik ken de beperkingen
Maar 11 kW driefasig betekent dat je éénfasig 11/3 = 3,6 kW zou moeten kunnen laden. Of voor mijn part maar 3, vind ik ook niet erg ALS JE ER MAAR OP KUNT REKENEN. Het gaat erom dat dát in Nederland bijna nooit lukt, en in België bijna altijd.

Verder, als we EV willen uitrollen zullen ook de mensen met de smalle portemonnee moeten kunnen gaan meedoen. Dan helpt het niet als je alles inricht op de tweetonners van deze wereld.
RobbieT schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:32:
Ongelijke belasting van het stroomnet.
..//..
En de netbeheerder heeft ook liever dat je 3 fase laadt.
Daar heeft de nethebeerder geen enkele reden toe want die heeft te maken met de wet van de grote getallen. Dat ene laadpaaltje dat een beetje scheef staat te leveren verdwijnt volledig in de ruis van de overige gebruikers in de buurt. En als je een station hebt met meerdere laadpalen dan sluit je dat zó aan dat áls ze al heel erg toevallig állemaal tegelijkertijd éénfasig gebruikt zouden worden, ze verdeeld zijn over de drie fasen. Daarvan zag ik een geweldig voorbeeld in een voorstad van Brussel, drie laadpalen in de straat van 7 kW elk. Daar haalde mijn eenfasig autootje ook inderdaad 7 kW uit. Kortom, gewoon één 22 kW aansluiting verdeeld over 3 parkeerlaadpaaltjes. Dan help je drie chauffeurs.

• Jan VLD
-tom-562 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:01:
En dat er dan een letterlijk maar een handvol EV's zijn die maar op 1 fase kunnen laden maakt het natuurlijk totaal niet interessant om 22kW laadpalen te plaatsen
Vreemd dat ze daar in België totaal anders over denken.

En ik vraag ook niet om VEEEL kilowatts. Ik vraag slechts om een VOORSPELBAAR aantal kilowatts. Dat ik, als ik hem aan een 11 kW laadpaal hang (waar mijn eenfasige dus 3,6 kW moet kunnen halen) en na 4 uur terug kom er dus 4 x 3,6 = 14 kWh geladen zal zijn. En niet, wat ik al meemaakte, maar 4.

En dat voorspelbare KAN want in België lukte dat 90% van de tijd.
1) Waarom is dat in Nederland niet zo?
2) en ook, hebben driefaseladers daar ook last van? Dat ze geen 11 kW krijgen, maar slechts 3 of 4 of zo?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:05:
Het gaat erom dat dát in Nederland bijna nooit lukt, en in België bijna altijd.
Zo zie je maar hoe ernstig de netcongestie in Nederland is.
De vraag naar stroom uit laadpalen is groter dan het net op dit moment aan kan.

Elke aanbieder van een laadpaal zou je met liefde maximale capaciteit verkopen, maar stroom die niet voorhanden is kan je ook niet verkopen.

[ Voor 17% gewijzigd door FredvZ op 10-02-2026 14:14 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:13:
[...]

Vreemd dat ze daar in België totaal anders over denken.

En ik vraag ook niet om VEEEL kilowatts. Ik vraag slechts om een VOORSPELBAAR aantal kilowatts. Dat ik, als ik hem aan een 11 kW laadpaal hang (waar mijn eenfasige dus 3,6 kW moet kunnen halen) en na 4 uur terug kom er dus 4 x 3,6 = 14 kWh geladen zal zijn. En niet, wat ik al meemaakte, maar 4.

En dat voorspelbare KAN want in België lukte dat 90% van de tijd.
1) Waarom is dat in Nederland niet zo?
2) en ook, hebben driefaseladers daar ook last van? Dat ze geen 11 kW krijgen, maar slechts 3 of 4 of zo?
Ik heb een MG4 gehad met 1-fase laden dus ik ken je frustratie. Vaak maar ~3/3,1kW openbaar (en thuis ook overigens). Ik heb een enkele keer gehad dat de auto maar laadde op 1,7 kW o.i.d., dat was bij een 11kW paal waar ook een andere auto stond te laden. Wellicht Dat er een fout in de paal zat ofzo, maar dat is maar 1x gebeurt.
Sindskort een ID4 met 3-fase en dat is toch wel een heel stuk fijner. De keren dat ik openbaar heb geladen was het altijd tegen de 11kW.
Volgens mij zijn de redenen hier boven al gegeven waarom het in Nederland geen prioriteit heeft (wat begrijpelijk is).

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 10-02-2026 14:19 ]

Vaak bu'j te bang!

• Jan VLD
FredvZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Zo zie je maar hoe ernstig de netcongestie in Nederland is.
Ik vraag me af of dat een rol speelt want dan moet dat dus midden op de dag meestal geen rol spelen, en ik merk dat wel. Gewoon op een zondagmiddag in een woonwijk met zonnepanelen, toch maar 2,5 kW uit een 11 kW paal.
Verder, dan mag dat niet overal zijn.
Verder, dan moeten er dus programma's in die palen zitten die ze aanstuurbaar maken, en dan hoop ik dat iemand die daar meer van weet dat kan bevestigen.

En als ze standaard "geknepen" staan dan zou je ze niet op de kaart mogen zetten voor 11 of 22 kW.

De laadinfrastructuur moet even betrouwbaar worden als de auto's zelf.

• Jan VLD
-tom-562 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Ik heb een MG4 gehad met 1-fase laden dus ik ken je frustratie. Vaak maar ~3/3,1kW openbaar (en thuis ook overigens).
hmm, ik heb thuis totaal geen last. Gewoon de grannylader in het buitenstopcontact en ALTIJD het vermogen dat ik instel. Ook op bezoek bij mijn zoon in Amersfoort, kabel over de stoep en gewoon 13 A laden, want die 11kW laadpaal verderop geeft me al twee van de twee keer maar 1-2 kW en kost ook nog eens 50 cent/uur aansluittarief.
-tom-562 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:17:
Sindskort een ID4 met 3-fase en dat is toch wel een heel stuk fijner. De keren dat ik openbaar heb geladen was het altijd tegen de 11kW.
OK, als dat anders dan toevallig zou zijn lijkt het er dus op dat Nederlandse laadpalen, i.t.t. Belgische of Franse, de eenfasige laders "pesten" . Nou zal dat niet uit kwaadaardigheid zijn, maar dan komt wéér de vraag: waarom in NL wel, en in BE en F niet?

• FredvZ
Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:23:
Ik vraag me af of dat een rol speelt want dan moet dat dus midden op de dag meestal geen rol spelen, en ik merk dat wel. Gewoon op een zondagmiddag in een woonwijk met zonnepanelen, toch maar 2,5 kW uit een 11 kW paal.
Zo'n laadpaal zit op netaansluiting die, net zoals jouw eigen huis, een maximale hoeveelheid stroom van het net kan halen. Het maximum van die aansluiting bepaald hoeveel stroom er beschikbaar is het laden. Als er meerdere laadpalen op die aansluiting zitten, zullen alle aangesloten auto's de beschikbare stroom moeten delen.
Helaas is dat maximum niet dynamisch aan te passen in woonwijken met veel zonnepanelen. Hoe hard de zon ook schijnt, de laadpaal moet het doen met maximum van de netaansluiting.
Verder, dan moeten er dus programma's in die palen zitten die ze aanstuurbaar maken, en dan hoop ik dat iemand die daar meer van weet dat kan bevestigen.
Dat klopt. Load balancing noemen ze dat in het jargon.
Dat ben ik helemaal met je eens. Daar is landelijk beleid voor nodig.
Helaas is het stemgedrag van Nederlanders de laatste tijd niet pro-laadpaal.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Zonnepanelen zijn in particulier bezit, en gebruiken die stroom zelf ;)
De laadpalen zijn van een commerciele partij, en heeft niks te maken met zonnepanelen op huizen ;)
Verder, dan mag dat niet overal zijn.

En als ze standaard "geknepen" staan dan zou je ze niet op de kaart mogen zetten voor 11 of 22 kW.

Het wordt niet standaard geknepen, je krijg gewoon niet meer dan er voorhanden is ;)

De overheid in Nederland heeft campagnes om je auto niet opteladen en je wasmachine niet te gebruiken tussen 16:00-21:00 want anders wordt er te veel stroom gebruikt en dan hebben mensen die elektrisch koken daar last van. En als je van het gas af bent, en dan naar all-electric gaat, gesubsidieerd ook nog, en blijkt dat de electrische infrastructuur aan de netbeheerderskant dat tempo niet kan bijbenen.

Ey!! Macarena \o/

• Jan VLD
FredvZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:37:
[...]
Zo'n laadpaal zit op netaansluiting die, net zoals jouw eigen huis, een maximale hoeveelheid stroom van het net kan halen. Het maximum van die aansluiting bepaald hoeveel stroom er beschikbaar is het laden.
hiermee zeg je dus eigenlijk dat als er ergens "11 kW" vermeld staat in je laadapp, dat dat in Nederland (ook voor driefaseladers) alles kan betekenen tussen 11 en 1 kW afhankelijk van omstandigheden (tijdstip, meerdere EV's, misschien zelfs epex-prijzen), en dat er mogelijk zelfs 11 kW (of 22 kW) laadpalen staan die dat vermogen NOOIT zullen halen?
Ik weet bijvoorbeeld ook een paar 17 kW laadpalen te staan. Ik heb contact gehad met de uitbater (agrisnellaad) ja, ze konden daar geen 22 kW aansluiten. Netjes om dat dan zo op de kaart te zetten.
Maar dat mijn autootje maar 2,5 kW had gekregen (in plaats van ruim 5 die in theorie dan mogelijk zijn) was dan "misschien omdat ik naast een grote SUV had gestaan aan dezelfde fysieke paal."
Dan vraag je wat er dan gebeurt als er twee van die grote bakken staan, dat wist hij ook niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Jan VLD op 10-02-2026 16:31 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:34:
[...]

hmm, ik heb thuis totaal geen last. Gewoon de grannylader in het buitenstopcontact en ALTIJD het vermogen dat ik instel. Ook op bezoek bij mijn zoon in Amersfoort, kabel over de stoep en gewoon 13 A laden, want die 11kW laadpaal verderop geeft me al twee van de twee keer maar 1-2 kW en kost ook nog eens 50 cent/uur aansluittarief.

[...]

OK, als dat anders dan toevallig zou zijn lijkt het er dus op dat Nederlandse laadpalen, i.t.t. Belgische of Franse, de eenfasige laders "pesten" . Nou zal dat niet uit kwaadaardigheid zijn, maar dan komt wéér de vraag: waarom in NL wel, en in BE en F niet?
Dat is geen pesten, jij merkt het alleen 3x zo hard omdat je 1 fase laadt :P Komt daarbij ook nog eens dat een 3fase lader ook nog efficiënter is, en je dus netto wss nog minder dan 1/3e van wat een 3-fase EV zou krijgen

Vaak bu'j te bang!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

de Peer

under peer review

guido66 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:54:
Je Leaf zal geen 3 fasen lader hebben, maar een 1 fasen lader? Je zou dan max. 3,7 kW moeten krijgen aan een 11kW laadpaal.
je bedoelt 7,3 ipv 3,7 denk ik. Vervolgens is het de vraag wat de interne boordlader van de Nissan aan kan. Uit mijn hoofd is dat ongeveer 5,5 a 6 kW. Dus daar eindig je dan op.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:55:
[...]

je bedoelt 7,3 ipv 3,7 denk ik. Vervolgens is het de vraag wat de interne boordlader van de Nissan aan kan. Uit mijn hoofd is dat ongeveer 5,5 a 6 kW. Dus daar eindig je dan op.
Nee, 11/3 = 3,666666 een auto met 1 fase boordlader zal nooit meer dan dat uit een 11kW paal krijgen. Ik heb 5 jaar met een 1 fase Kona rondgereden, dus voldoende ervaring.

Aan een 22kW paal haal je wel 7,3

Invoegen doe je zo!

• FredvZ
Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:51:
hiermee zeg je dus eigenlijk dat als er ergens "11 kW" vermeld staat in je laadapp, dat dat in Nederland (ook voor driefaseladers) alles kan betekenen tussen 11 en 1 kW afhankelijk van omstandigheden (tijdstip, meerdere EV's, misschien zelfs epex-prijzen), en dat er mogelijk zelfs 11 kW (of 22 kW) laadpalen staan die dat vermogen NOOIT zullen halen?
Daar komt het helaas wel op neer.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zal wel aan de Nederlandse netbeheerders liggen die 3x35A veel duurder hebben gemaakt dan 3x25A.
In het buitenland zijn 22kW palen veel gangbaarder.
Vanuit een laadpaalaanbieder is meer vermogen ook logisch. Het kost een beetje meer qua onderdelen en kabels, maar je verdient meer want eenfasige auto’s laden er sneller mee, dus meer omzet/uur.

• Jan VLD
RaZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:46:
[...]
Zonnepanelen zijn in particulier bezit, en gebruiken die stroom zelf ;)
De laadpalen zijn van een commerciele partij, en heeft niks te maken met zonnepanelen op huizen ;)
die zitten allemaal aan datzelfde net geknoopt, dus in heel veel woonwijken in Nederland is er bepaald geen gebrek aan stroom voor een laadpaaltje meer of minder midden op de dag. (behalve op zwaarbewolkte winterdagen) . Die commerciële partij heeft dus niet de congestie als excuus op zo'n moment, integendeel, hij helpt dan juist de eventuele congestie te verzachten
RaZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:46:
[...]
Het wordt niet standaard geknepen, je krijg gewoon niet meer dan er voorhanden is ;)
Nabij een woonwijk met laagbouw waar de zon schijnt is er meer dan zát voorhanden, en niet alleen hartje zomer.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:35:
Zal wel aan de Nederlandse netbeheerders liggen die 3x35A veel duurder hebben gemaakt dan 3x25A.
Vanuit een laadpaalaanbieder is meer vermogen ook logisch. Het kost een beetje meer qua onderdelen en kabels, maar je verdient meer want eenfasige auto’s laden er sneller mee, dus meer omzet/uur.
Er zijn nauwelijks EV's die 1-fase laden, en dat worden er alleen maar minder, en niet meer

Vaak bu'j te bang!

• Jan VLD
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:35:
Joh, met 11 kW kan ik voor een bestemmingslader ook prima leven, als ik er dan ook maar (in mijn eenfasige geval) die 3-3,6 kW uit kan halen. Of voor mijn part nog wat minder, maar NIET dat ik maar moet afwachten wat ik ga krijgen. Als je bij de Mac een Quarterpounder bestelt kijk je ook raar op als ze er een plat soepballetje tussen zouden leggen.

• Jan VLD
-tom-562 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Er zijn nauwelijks EV's die 1-fase laden, en dat worden er alleen maar minder, en niet meer
Dat is nog geen reden om er een middelvinger naar op te steken. En nogmaals, in België en Frankrijk werkt dat wèl naar behoren..

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Joh, met 11 kW kan ik voor een bestemmingslader ook prima leven, als ik er dan ook maar (in mijn eenfasige geval) die 3-3,6 kW uit kan halen. Of voor mijn part nog wat minder, maar NIET dat ik maar moet afwachten wat ik ga krijgen. Als je bij de Mac een Quarterpounder bestelt kijk je ook raar op als ze er een plat soepballetje tussen zouden leggen.
Nogmaals, als jij er maar 2kW uittrekt, dan zal een 3-fase er 6kW uittrekken (iets meer wss, want die zijn efficiënter). Dat zal wel met de load balancing te maken hebben (zeker in piekuren). Jij merkt het alleen veel sneller. Als het zo problematisch is kan je onderweg beter even aan de snellader hangen (wat nauwelijks duurder is bij de juiste aanbieders). Of een EV kopen met betere specs

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 10-02-2026 16:09 ]

Vaak bu'j te bang!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:07:
Dat is nog geen reden om er een middelvinger naar op te steken. En nogmaals, in België en Frankrijk werkt dat wèl naar behoren..
Je gooit continue twee totaal verschillende onderwerpen op één hoop; dat maakt het gesprek niet makkelijker. Limitering van laadvermogen (om welke reden dan ook) heeft niks met 1 of 3 fase te maken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Nu online
Verder vraag ik me af of we het hier niet over anekdotisch bewijs hebben. Bij mijn weten is het aantal laadpalen waarop load-balancing (o.b.v. piekuren) wordt toegepast heel erg beperkt. Meer voorkomend zal een gedeelde capaciteit zijn tussen twee laadpunten op een paal zijn.

Beide hebben verder niets te maken met 1 of 3 fase laden.

De vraag van @barnhoornjp is overigens allang beantwooord; typisch zo'n onderwerp waar een beginnend EV rijder over in kennis gesteld zou moeten worden. Ik herinner me nog dat ik 10 jaar geleden met mijn eerste Leaf voor dezelfde verrassing stond :P

Daarna overigens tot twee weken geleden altijd 1-fase EV's gereden. Met mogelijkheid om thuis op te laden voor mij nooit een probleem; zeker niet met wat grotere accu en optie DC laden. Ik sta gemiddeld misschien 1x per jaar eens aan een AC lader op vakantie oid.

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 10-02-2026 16:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Jan VLD
assje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:08:
[...]
Je gooit continue twee totaal verschillende onderwerpen op één hoop; dat maakt het gesprek niet makkelijker. Limitering van laadvermogen (om welke reden dan ook) heeft niks met 1 of 3 fase te maken.
Ik gooi niks op één hoop. Ik wil weten waarom ik in Nederland (bijna) nooit krijg wat er op de AC-lader staat, terwijl uit de Belgische ervaringen duidelijk is dat dat niet aan mij of mijjn autootje ligt.

En dat allemaal ten behoeve van de VOORSPELBAARHEID van mijn rit. EV rijden wordt leuker als je in plaats van ene half uur aan een snellader op een industrieterrein bij een lader vlakbij je bestemming tijdens een paar prettig bestede uurtjes ook betrouwbaar voldoende kunt bijladen.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Jan VLD Wel mooi dat je op een of andere manier bij een topic uit 2023 bent uitgekomen en vrolijk je verhaal gaat doen over lekker winkelen met de vouwfietsjes achterin en het niet kunnen rekenen op de snelheid van een paaltje met een stevige discussie tot gevolg :D

• Jan VLD
assje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:11:
Verder vraag ik me af of we het hier niet over anekdotisch bewijs hebben.
Hangt er van af wat je anecdotisch noemt. Ik heb mijn dertigtal AC-laadbeurten van de afgelopen twee jaar uit mijn facturen nagelopen. 22x in op allerlei plekken in Nederland maar 3 keer ongeveer het verlangde vermogen gekregen (en enkele keren zelfs schandalig weinig) . In de 8x laden in B en F maar één keer minder dan wat verwacht had mogen worden.
Dat gaat een beetje de anecdote voorbij en de statistiek in.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:03
de Peer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Heb je hier 3 jaar over nagedacht? 😀

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Jan VLD
assje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:11:
Meer voorkomend zal een gedeelde capaciteit zijn tussen twee laadpunten op een paal zijn.
Beide hebben verder niets te maken met 1 of 3 fase laden.
Weet je dat of denk je dat? Want ik zoek naar het eerste. Overigens weet ik zeker dat ik lang niet in alle teleurstellende gevallen met een andere auto aan dezelfde paal stond. Ik weet op enkel\e uitzonderingen na alleen niet meer waar het nou drukker of minder druk was.

• assje
  • Nu online
Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:26:
Weet je dat of denk je dat? Want ik zoek naar het eerste. Overigens weet ik zeker dat ik lang niet in alle teleurstellende gevallen met een andere auto aan dezelfde paal stond. Ik weet op enkel\e uitzonderingen na alleen niet meer waar het nou drukker of minder druk was.
Ik weet dat er nog helemaal niet zoveel palen zijn die actief capaciteit regelen; bij mijn weten vooral in een aantal steden. Als het laadgedrag dan bij jou inconsequent is denk ik eerder aan een probleem met je auto.

Op lange termijn zou ik oplossing zien in een keuze aan de paal; "snel" laden tegen hoger tarief of slim laden tegen lager tarief.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 10-02-2026 16:47 ]

• assje
  • Nu online
Wootism schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:22:
@Jan VLD Wel mooi dat je op een of andere manier bij een topic uit 2023 bent uitgekomen en vrolijk je verhaal gaat doen over lekker winkelen met de vouwfietsjes achterin en het niet kunnen rekenen op de snelheid van een paaltje met een stevige discussie tot gevolg :D
Lol, dit had ik helemaal gemist :P

• Jan VLD
assje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Ik weet dat er nog helemaal niet zoveel palen zijn die actief capaciteit regelen; bij mijn weten vooral in een aantal steden.

Als het laadgedrag dan bij jou inconsequent is denk ik eerder aan een probleem met je auto.
Nee, want in Be of Fr heb ik GEEN problemen op dit gebied gehad (één keer ¾ van de verwachting op 8 x totaal) . En dat ligt ook niet aan de breedtegraad want in Kerkrade was het probleem evenzeer aanwezig als in Heerhugowaard. En het gaat dus ook niet om palen van één aanbieder hier bij mij in de streek of zo. Er zijn hierboven nog twee deelnemers die melden dat ze met hun eenfasige laders in NL ook nooit betrouwbaar hebben kunnen laden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

de Peer

under peer review

guido66 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Heb je hier 3 jaar over nagedacht? 😀
haha oeps, ik zie het nu pas. ik was echter niet degene die het topic weer nieuw leven heeft ingeblazen.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
@Jan VLD Publieke laders hebben over het algemeen een aansluiting van 3x25A in Nederland. Daarbij kunnen er dan vaak twee auto's tegelijk opladen aan één paal.
Als jij daar met je 1-fase auto in je eentje aanhangt, kun je de 3,6kW/16A als het goed is over het algemeen wel halen. Maar als er nu een tweede auto ook op gaat laden aan diezelfde paal, moet de totale 25A worden verdeeld.
Je kunt geluk hebben dat die andere auto óók een 1-fase auto is, over het algemeen kunnen jullie dan allebei met 16A blijven laden. Jouw auto laadt dan bijvoorbeeld 16A op fase 1, en die andere auto 16A op fase 2.
Stel nu dat die andere auto wél een 3-fase lader aan boord heeft, dan moet er worden gebalanceerd.
De lader zal dan over het algemeen de 25A "eerlijk verdelen: allebei de auto's krijgen ~12A toebedeeld.
Voor de 3-fase auto betekent 12A dat deze niet met 11kW, maar met ~8kW kan laden. Voor een 1-fase auto betekent dit dat je in plaats van met 3,6kW met 2,8kW gaat laden.
Dus hoewel beide auto's worden teruggeschroefd, is dit veel duidelijker te merken voor de 1-fase auto.

• Jan VLD
Wootism schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:22:
Ik heb netjes zoals het heurt O-) de zoekfunctie van het forum gebruikt en deze topic zat het dichtst tegen mijn probleem aan. Als een mod het liever toch apart heeft kan die het afsplitsen.

En die stevige discussie is fijn als dat zou kunnen leiden tot een duidelijk worden van wat nou eigenlijk de echte redenen van dit probleem zijn. Want ik vind niet dat we dit zomaar "gewoon" moeten vinden, in mijn ervaringen elders kán het . Verder lees ik hier ook van driefaseladers die dit al opmerkten. Enfin, dat mindert al een beetje mijn Calimerogevoel O+

Misschien kunnen we een sterrensysteem voor AC-laders organiseren:
* Do you feel lucky?
** We doen vaker wel dan niet wat we beloven
*** Behoudens een enkele uitzondering "wat eruit komt staat erop".

• Jan VLD
theblindman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:11:
Je kunt geluk hebben dat die andere auto óók een 1-fase auto is, over het algemeen kunnen jullie dan allebei met 16A blijven laden. Jouw auto laadt dan bijvoorbeeld 16A op fase 1, en die andere auto 16A op fase 2.
Hmm, da's een proefje dat we wel eens kunnen organiseren: mijn dochter heeft exact dezelfde Spring als ik. Die hou ik in het achterhoofd.
theblindman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:11:
Voor de 3-fase auto betekent 12A dat deze niet met 11kW, maar met ~8kW kan laden. Voor een 1-fase auto betekent dit dat je in plaats van met 3,6kW met 2,8kW gaat laden.
Dus hoewel beide auto's worden teruggeschroefd, is dit veel duidelijker te merken voor de 1-fase auto.
was het alleen maar dat 2,8 kW feest uit je voorbeeld. :-( Maar ik denk dat we voor deze uitleg wellicht een fabrikant moeten aanschrijven. "hoe werkt jullie paal als ....."

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
Jan VLD schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:24:
[...]

Hmm, da's een proefje dat we wel eens kunnen organiseren: mijn dochter heeft exact dezelfde Spring als ik. Die hou ik in het achterhoofd.

[...]

was het alleen maar dat 2,8 kW feest uit je voorbeeld. :-( Maar ik denk dat we voor deze uitleg wellicht een fabrikant moeten aanschrijven. "hoe werkt jullie paal als ....."
Kun je aangeven in hoeverre/op welke manier mijn uitleg niet past bij jouw/jullie ervaring?

• Jan VLD
theblindman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Kun je aangeven in hoeverre/op welke manier mijn uitleg niet past bij jouw/jullie ervaring?
Ik vind je uitleg plausibel klinken als een DEEL VAN het algemene probleem.
Maar als dat alles was dan zou ik daar allicht nog betrekkelijk schouderophalend aan voorbij gaan. Ik maak mijn planningen echt niet op de kilometer, als ik steeds 2,8 zou krijgen ipv 3,6 zou ik dar prioma rekening mee kunnen houden. . Maar ik heb in te veel gevallen ook die 2,8 gemiddeld niet (soms verre van) gehaald, en dan praat ik over 7+ uur aan de lader, dus ook niet echt een toevalsmomentje.
Ik was op één volle accu op mijn bestemming geraakt (160 km, lichte tegenwind, gewoon nazomerweer dus ca 22 kWh) maar de 11 kW lader had me in 7+ uur (vergadering plus etentje na afloop) maar 15 kWh gegeven (waar theoretisch 25 kWh geladen had kunnen zijn) . Gevolg: een verplichte laadstop op de terugweg onderweg.

Laat nu alsjeblieft niemand reageren met "koop dan een grotere auto". We moeten blij zijn met iedere EV en die moeten we het leven niet lastiger maken dan per se onvermijdelijk. Zo'n Spring of een tweedehands Leaf of noem maar op kan ook de smallere portemonnees van dit land meenemen in de transitie. De 1000 kg van dat ding geeft verder een minimale voetafdruk, en daar hebben wij hem bewust voor gekozen. Al te veel benzine de lucht in geblazen van mijn leven. Ik ken verder de beperkingen van mijn autootje, heb me vooraf best goed geïnformeerd. De enige tegenvaller die ik in al mijn gezoek vooraf nergens tegenkwam was dat je aan de goden overgeleverd bent als je aan een AC-lader durft aan te schuiven in Nederland :( .

[ Voor 4% gewijzigd door Jan VLD op 10-02-2026 18:17 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

7 uur en 15kWh klopt dan toch aardig, je moet het laadverlies ook rekenen. Je haalt ook nooit de volle 3,7kW netto

Vaak bu'j te bang!

• Jan VLD
Ik heb het nergens over netto, die 15 kWh is wat er op mijn ANWB-factuur staat.
Met 7 x 3 kWh bruto was ik al netjes terug thuis geraakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan VLD op 10-02-2026 19:07 ]

Pagina: 1