Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
Situatie:
Vrijstaand huis in 1962. Renovatie laatste jaren met
- Spouwmuurisolatie
- Vloerisolatie
- Dakisolatie
- HR++ ramen
- WTW geinstalleerd
- 10kwp zonnepanelen
- Vloerverwarming op gehele onderverdieping en badkamer. Slaapkamers hebben momenteel airco. (Geen radiatoren meer).

Momenteel is het gasverbruik 1200m3 per jaar (vorige eigenaren 2300m3)

Is het mogelijk om direct op een full-electric over te gaan? Vorig jaar een offerte laten maken die wilden een hybride plaatsen omdat ze nog geen goede ervaring hadden met full electric, en daarbij moest dan ook een nieuwe ketel a 3000 euro.

En daarnaast zie ik overal Bi-blocs of Mono-blocs, aanvankelijk dacht ik dat monoblocs minder efficient waren of is dat momenteel veranderd?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Razor109 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:27:

Is het mogelijk om direct op een full-electric over te gaan?
Ja, velen zijn u voor gegaan.
2 tips:
1: Vraag meer offertes op bij bedrijven die er wel wat van snappen of ervaring mee hebben.
2: Lees je in, in het lucht/water wp topic en je komt een heel eind.
En daarnaast zie ik overal Bi-blocs of Mono-blocs, aanvankelijk dacht ik dat monoblocs minder efficient waren of is dat momenteel veranderd?
De cop van Split is over het algemeen marginaal beter. Het ligt echter aan verschillende zaken wat beter werkt.

Split moet je over het algemeen ook laten plaatsen door de f-gassen.
Mono kun je zelf plaatsen wat het budget weer ten goede komt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Razor109 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:27:
Situatie:
Vrijstaand huis in 1962. Renovatie laatste jaren met
- Spouwmuurisolatie
- Vloerisolatie
- Dakisolatie
- HR++ ramen
- WTW geinstalleerd
- 10kwp zonnepanelen
- Vloerverwarming op gehele onderverdieping en badkamer. Slaapkamers hebben momenteel airco. (Geen radiatoren meer).

Is het mogelijk om direct op een full-electric over te gaan? Vorig jaar een offerte laten maken die wilden een hybride plaatsen omdat ze nog geen goede ervaring hadden met full electric, en daarbij moest dan ook een nieuwe ketel a 3000 euro.

Hier

Vrijstaand huis/bungalow/geheel onderkelderd 1970. Renovatie laatste jaren met
- Spouwmuurisolatie 6cm
- Vloerisolatie
- Dakisolatie 10cm
- HR++ ramen
- WTW geinstalleerd
- 9 kwp zonnepanelen
- Vloerverwarming op gehele begane grond (woonkamer/badkamer/3 slaapkamers)
Kelder ook verwarmd (deels door de VV van boven, en 3 kamers hebben ook nog een JAGA hangen die altijd uitstaat want niet nodig)

160m2 verwarmd oppervlak en altijd 21 graden met full-E warmtepomp

16 kW maar 11 kW was ook wel gelukt weet ik nu.

Dus....Ja kan zeker.

Hybride heeft als nadeel dat het uiteindelijk veel duurder is (Gas wordt duurder, maar ook je vaste kosten zijn in totaal flink hoger, en je moet eigenlijk ook weer elk jaar je ketel laten checken wat bij een warmtepomp helemaal niet hoeft).

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 31-05-2023 16:03 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Hybride met als enige afgifte systeem de vloer geen enkel nut. De vloer is de ultieme lage temperatuur verwarming. Je zal hooguit de open/mengverdeler moeten aanpassen / vervangen met een gesloten verdeler zonder pomp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Razor109
dank voor de reacties

woonkamer heb ik al een verdeler zonder pomp.Aanvoer temperatuur CV staat ingesteld op max vloertemperatuur dacht 32-35gr nu.

Goed om te horen dat een full electric gewoon kan.

Iemand ervaring met een goede installateur in regio Maastricht / Zuiden? Hier geven meeste bedrijven geen gehoor of geen voorraad al een tijd.

En zelf een monobloc plaatsen lijkt ook wel interessant daar me eens in verdiepen, nog types/merken die aan te raden zijn?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:11

Jan2023

KISS

Met een verbruik van 1200 kuub gas zou je goed weg komen met een Itho Amber van 6,5 KW

Itho Daalderop Amber

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• psy

psy

Razor109 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:32:
dank voor de reacties

woonkamer heb ik al een verdeler zonder pomp.Aanvoer temperatuur CV staat ingesteld op max vloertemperatuur dacht 32-35gr nu.
Hier heb ik de WAR staan van 25 tot maximaal 40, maar die laatste is alleen bij heel extreme kou. Dat zie ik bijna nooit. In de winter zit het meestal tussen 27 en 34.
Iemand ervaring met een goede installateur in regio Maastricht / Zuiden? Hier geven meeste bedrijven geen gehoor of geen voorraad al een tijd.

En zelf een monobloc plaatsen lijkt ook wel interessant daar me eens in verdiepen, nog types/merken die aan te raden zijn?
Zelf heb ik de L/W laten installeren door Dom vd Bergh (Sittard), maar deze zijn prijzig.

Heb laten nog L/L laten plaatsen door Verbeek met de tamelijk neutrale naam Airco Limburg ;)
https://www.aircolimburg.nl/
Uit Maastricht.

Eigenlijk heel erg tevreden met die laatste. Klein bedrijfje, meedenken en goed werk.

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 31-05-2023 18:53 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Razor109
psy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:51:
[...]

Hier heb ik de WAR staan van 25 tot maximaal 40, maar die laatste is alleen bij heel extreme kou. Dat zie ik bijna nooit. In de winter zit het meestal tussen 27 en 34.

[...]

Zelf heb ik de L/W laten installeren door Dom vd Bergh (Sittard), maar deze zijn prijzig.

Heb laten nog L/L laten plaatsen door Verbeek met de tamelijk neutrale naam Airco Limburg ;)
Uit Maastricht.

Eigenlijk heel erg tevreden met die laatste. Klein bedrijfje, meedenken en goed werk.
Thanks heb eens gebeld met aircolimburg voor een afspraak ben benieuwd!

• Ronald
Jan2023 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:15:
Met een verbruik van 1200 kuub gas zou je goed weg komen met een Itho Amber van 6,5 KW

Itho Daalderop Amber
Nee de 9kW

De Amber 6,5 haalt de 6 bij lange na niet bij -10 en zal absoluut te kort komen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Nee de 9kW

Ik zou eigenlijk willen dat een vermogen waarmee geadverteerd wordt verplicht bij -10 graden of minder geldt. Ik trek zo vaak spec sheets open waar je dat vermogen ziet kelderen zodra we onder de 0 of zelfs 5 graden komen. Net wanneer je het nodig hebt. Tuurlijk, wegens een minder COP zal het opgenomen vermogen moeten stijgen, misschien flink als het een ruk pomp is, maar dat is dan maar zo. Het grootste verwarmingsvermogen heb je nodig op de koudste dagen, en dat is net waar sommige WPs (bijna alle budget WPs) in elkaar zakken. Wat moet je met 10 kW als het 15 graden is, terwijl hij maar 3 kW levert bij -10?

/rant

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• psy

psy

Zoiets dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZj6BWSH1MIRKVaqu4lyXzSkyTg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qFgzcoWAqyzSpAjFNUAC7sL.jpg?f=fotoalbum_medium

• Brent
Precies. Ik vind het misleidend zo'n pomp als 16kW te verkopen. Je koopt het vermogen op basis van de de koudste 5% percentiel oid, pak hem beet op -10, -15 als je het extra safe speelt. Hoe warmer het wordt, hoe minder je nodig hebt, niet hoe meer.

De Amber 6.5kW specs zeggen bij A-10W35 4,05kW. W35 zal al voor heel wat renovaties krap zijn, maar buiten dat zou hij dus mwb hooguit als 4 kW verkocht mogen worden, niet meer. Beter zou zijn als fabrikanten die output 'curve' vlak houden, en doen wat ze moeten doen (meer stroom zuigen) om dat voor elkaar te krijgen. Maarja, dan zakt de COP in en dat verkoopt ook weer niet lekker, want veel mensen kijken enkel daarnaar, en vergeten het afgegeven vermogen te dubbelchecken.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:25
psy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:51:
[...]

[...]

Uit Maastricht.

Wat is prijzig?
Wat waren de kosten dan per bedrijf, en voor wat/welke hardware?

Dan heb ik wat eraan, en om te vergelijken :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• psy

psy

PCJR schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Wat is prijzig?
Wat waren de kosten dan per bedrijf, en voor wat/welke hardware?

Dan heb ik wat eraan, en om te vergelijken :>
Was wel in 2017, dus lastig om nu nog als vergelijk te hanteren.

14k voor een installatie met 16 kW model met ingebouwde 260 liter boiler.
Inclusief boringen en grofweg 20 meter leiding.
Ging nog een kleine 3000 euro vanaf (subsidie).

Ter vergelijk, ik had ook nog een offerte van 11.3 k liggen dus daarom dat ik zeg, DvdB is nogal prijzig. Eerst kwamen ze uit op dik 16k en dat ging me te ver.

Bij Airco Limburg was ik 3,5k kwijt voor twee afzonderlijke L/L installaties, prima deal.

• psy

psy

Brent schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:25:
Precies. Ik vind het misleidend zo'n pomp als 16kW te verkopen. Je koopt het vermogen op basis van de de koudste 5% percentiel oid, pak hem beet op -10, -15 als je het extra safe speelt. Hoe warmer het wordt, hoe minder je nodig hebt, niet hoe meer.

De Amber 6.5kW specs zeggen bij A-10W35 4,05kW. W35 zal al voor heel wat renovaties krap zijn, maar buiten dat zou hij dus mwb hooguit als 4 kW verkocht mogen worden, niet meer. Beter zou zijn als fabrikanten die output 'curve' vlak houden, en doen wat ze moeten doen (meer stroom zuigen) om dat voor elkaar te krijgen. Maarja, dan zakt de COP in en dat verkoopt ook weer niet lekker, want veel mensen kijken enkel daarnaar, en vergeten het afgegeven vermogen te dubbelchecken.
Maar er zijn ook geen echte regels voor.
Ik heb ook nog eens 3 heaters erin zitten die bij elkaar 9 kW extra warmte kunnen genereren, maar dan wel tegen COP-1. Op die manier kunnen ze altijd nog zeggen dat ze die 16 kW halen, zelfs bij een extreme buitentemperatuur. Tja, hoe eerlijk is dat.

Heb ze gelukkig nooit in werking gezien :>

• psy

psy

Nog even een tip voor @PCJR , bij ons staat in de echte stookmaanden, de warmtepomp ALTIJD aan. Alleen tijdens herfst/lente is het niet meer continue nodig, maar zodra het echt kouder wordt laten we hem wel altijd aan (daarom ook de WAR zodat hij zo zuinig mogelijk stookt).
Je moet dus niet gaan stoken als met een gasketel met nachtverlaging. Dat lukt niet als je de WAR zo zuinig mogelijk hebt afgesteld.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je een beetje handig bent dan zelf een monoblock installeren, zijn genoeg topics hier van merken waar ze helpen met tips en advies.
Ik heb 2 x een 5kW Panasonic monoblock uit Duitsland gehaald en bij mijzelf en bij mijn dochter geïnstalleerd.
Na aftrek van subsidie waren we beide voor €500,- klaar. Zal je nu niet meer lukken maar als je ergens een 9kW monoblock kunt uithalen ben je veel goedkoper uit.
Edit,
Ik heb alleen radiatoren en gewoon dubbelglas en mijn dochter vv en hr++ glas en 12cm vloerisolatie beiden een hoekhuis uit 1953 met 6 cm spouwmuur isolatie.

[ Voor 16% gewijzigd door klump4u op 01-06-2023 16:16 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Razor109
klump4u schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:10:
Als je een beetje handig bent dan zelf een monoblock installeren, zijn genoeg topics hier van merken waar ze helpen met tips en advies.
Ik heb 2 x een 5kW Panasonic monoblock uit Duitsland gehaald en bij mijzelf en bij mijn dochter geïnstalleerd.
Na aftrek van subsidie waren we beide voor €500,- klaar. Zal je nu niet meer lukken maar als je ergens een 9kW monoblock kunt uithalen ben je veel goedkoper uit.
Edit,
Ik heb alleen radiatoren en gewoon dubbelglas en mijn dochter vv en hr++ glas en 12cm vloerisolatie beiden een hoekhuis uit 1953 met 6 cm spouwmuur isolatie.
Hoe zit dat dan met subsidie als je een monoblock zelf aansluit? Kun je die gewoon aanvragen met je factuur van aanschaf?

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Nee de 9kW

Er zit toch ook nog een BUH van 3 KW op voor de drie dagen per jaar dat het -10 is .

Nog te weinig dan ?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Razor109 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:02:
[...]

Hoe zit dat dan met subsidie als je een monoblock zelf aansluit? Kun je die gewoon aanvragen met je factuur van aanschaf?
Vroeger wel maar nu al 2 jaar niet meer, ik heb iemand met de juiste KVK inschrijving bereid gevonden om voor mij en mijn dochter een aansluit en in bedrijfsstelling factuur te maken, dat en de rekening van de warmtepomp waren genoeg.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-11 23:56
Razor109 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:32:
dank voor de reacties

Goed om te horen dat een full electric gewoon kan.

Mocht je nog een bedrijf zoeken in die regio, zit zelf in Klimmen, stuur maar een Pb :)

Zelf plaatsen van monoblock s heb ik (meerdere) tweakers ook bij ondersteund, scheelt een (boel) manuren. (Geld)

2050vandaag, waarom wachten?

• BjornHero
[b]Razor109 in "Warmtepomp; hybride of full-electric?"Razor109 schreef op woensdag 31 mei 2023

Full electric kan dan probleemloos...

Kun je toevallig op dagbasis je gasverbruik van de maanden december-jan-feb screenshotten?
Daarmee kun je eenvoudig rekenen en heb je geen dure/uitgebreide berekeningen nodig...

Heb een aantal Wolf units draaien met een scop van 5+ bij die temperaturen...

Monoblock of split, persoonlijk installeer ik (bijna) nog alleen maar monoblocks.

Het type warmtepomp (merk, model, sturing, koudemiddel, formaat buitenunit etc) heeft veeeeel meer invloed op de scop dan bi- of monoblock uitvoering (+ r290 is er enkel in monoblock...)

[ Voor 8% gewijzigd door BjornHero op 01-06-2023 17:36 ]

• BjornHero
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door BjornHero op 01-06-2023 17:35 ]

• Ronald
Jan2023 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:04:
[...]

Er zit toch ook nog een BUH van 3 KW op voor de drie dagen per jaar dat het -10 is .

Nog te weinig dan ?
Yup...

Als we allemaal de 3kW BUH aanzetten hij -10 gaan het net het niet trekken....

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:11:
[...]

Yup...

Als we allemaal de 3kW BUH aanzetten hij -10 gaan het net het niet trekken....
Hier kan ik niks mee ,vindt je input altijd zeer goed ,maar dit antwoordt ..

Als nederland in hoog tempo aan de warmtepomp gaat wordt het zowiezo spannend of het net het trekt.

• Ronald
@Jan2023 dan heb ik echt het idee dat je er zelf gewoon niet over na wil denken…

De netbelasting van een BUH is altijd groter dan een WP, en je erkent dat netbelasting een probleem zal zijn.

Dan moet je dus niet een systeem gaan ontwerpen dat behoorlijk veel extra netbelasting gaat veroorzaken juist als het net het het zwaarst gaat hebben…

Dus gewoon niet ontwerpen op basis van BUH, maar gewoon op basis van voldoende WP vermogen bij de laagste te verwachten temperatuur.

De Amber machines zien er goed uit, maar hun te produceren vermogen specs bij lage temperaturen zijn gewoon matig.

• Jan2023

Jan2023

KISS

En welk merk wp zou volgens jou de betere zijn op - 10 en nog steeds 6,5 kw er uit weet te persen?

• BjornHero
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:15:
@Jan2023 dan heb ik echt het idee dat je er zelf gewoon niet over na wil denken…

De netbelasting van een BUH is altijd groter dan een WP, en je erkent dat netbelasting een probleem zal zijn.

Dan moet je dus niet een systeem gaan ontwerpen dat behoorlijk veel extra netbelasting gaat veroorzaken juist als het net het het zwaarst gaat hebben…

Dus gewoon niet ontwerpen op basis van BUH, maar gewoon op basis van voldoende WP vermogen bij de laagste te verwachten temperatuur.

De Amber machines zien er goed uit, maar hun te produceren vermogen specs bij lage temperaturen zijn gewoon matig.
Ja en nee…

Het probleem dat je aanspreekt is inderdaad aanwezig maar zal slechts zeeeeer zelden voorkomen en daarbij, als jij het niet doet doet je buurman het wel en ook dan valt jouw wp uit… en daarbij, hoewel ik van mening ben dat we allemaal moeten bijdragen, ben ik van mening dat ik/jij weinig zoden aan de dijk gaan zetten, laten we eerst maar eens stoppen met straalkacheltjes en ir panelen…

Persoonlijk ontwerp ik normaliter systemen met een bivalentiepunt rond de -8 (gemiddelde buitentemperatuur! Dus als het een paar uur onder de -8 is is dat helemaal geen probleem…).

Voor Duitse klanten/installateurs ontwerp ik wel vaker systemen waarbij er rekening wordt gehouden met zogenaamde “sperrzeiten” daar kan de netbeheerder de warmtepomp op afstand uitschakelen voor maximaal 4h/dag.
de eindklant krijgt in ruil hiervoor een lagere stroomprijs.
Ik zie zo een systeem ook nog wel komen in Nederland…

Standaard zet ik overigens de backupheater uit…(bij de systemen die ik online kan inzien /aanpassen) en nog geen enkele klant heeft zich gemeld met comfortklachten…

Het nadeel van een te grote warmtepomp is dat het minimale vermogen bij buitentemperaturen boven de 7c vaak te hoog is waardoor de wp kan gaan pendelen.. met een lage scop tot gevolg.

(En die situatie komt heeeeel veel dagen per jaar voor)

Ja, ook dit is op te lossen / te verminderen middels een groot buffervat of een paar regeltechnische “trucjes”..

• Ronald
@BjornHero ik ben bekend met de minimum vermogen problematiek... maar er zijn niet veel modellen die voldoende laag minimum vermogen hebben om bij 7 graden nog continue moeten draaien puur op warmtevraag van de woning. Dat minimum vermogen begint dan vaak hard omhoog te gaan puur door de hoge COP.

En niet op -10 ontwerpen omdat de buurman het ook niet doet... Dat is een heel slechte reden... Verbeter de wereld, begin bij jezelf.... Postbus 51.

Ontwerp je op bivalentie -8 en dan terug naar 20 uur per dag? dan kom je wel pittig kWh warmte tekort die je dan uit de BUH gaat doen...

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 02-06-2023 00:37 ]

• BjornHero
Ronald schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:36:
@BjornHero ik ben bekend met de minimum vermogen problematiek... maar er zijn niet veel modellen die voldoende laag minimum vermogen hebben om bij 7 graden nog continue moeten draaien puur op warmtevraag van de woning. Dat minimum vermogen begint dan vaak hard omhoog te gaan puur door de hoge COP.

En niet op -10 ontwerpen omdat de buurman het ook niet doet... Dat is een heel slechte reden... Verbeter de wereld, begin bij jezelf.... Postbus 51.

Ontwerp je op bivalentie -8 en dan terug naar 20 uur per dag? dan kom je wel pittig kWh warmte tekort die je dan uit de BUH gaat doen...
Nee, zo dom ben ik nog net niet..
Het doel is nooit een buh nodig te hebben… maar hem hebben is wel heel fijn.

En niet op -10 maar op -8 ontwerpen wordt gedaan om een hogere efficiëntie (scop) te bereiken, zodat het systeem 99,9% van de tijd minder energie verbruikt.
Niet omdat de buurman het ook doet.

Voor (zuid) Nederland ontwerp ik standaard op -8c gemiddelde buitentemperatuur over 24h.
Is het toevallig een keer 3dagen extreem koud is het niet meteen koud binnen maar “slechts” 20 graden… ipv 21-22… (zonder buh, die staat standaard uit..).

Voor Duitse systemen ontwerp ik op basis van de lokale normtemperatuur.
Komen daar sperrzeiten bij dan worden die uiteraard ervan afgetrokken (leidt tot grotere wp), veelal met (groter) buffervat. Afhankelijk van de traagheid van de woning.

Continue draaien bij 7c buiten is ook niet het doel / realistisch, voldoende lange runs maken wel :)

Ik ga slapen :z

[ Voor 7% gewijzigd door BjornHero op 02-06-2023 01:19 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Goeiemorgen @Ronald
Het feit dat ik op dit forum zit betekend dat ik er over nadenk.

• Brent
psy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Maar er zijn ook geen echte regels voor.
Ik heb ook nog eens 3 heaters erin zitten die bij elkaar 9 kW extra warmte kunnen genereren, maar dan wel tegen COP-1. Op die manier kunnen ze altijd nog zeggen dat ze die 16 kW halen, zelfs bij een extreme buitentemperatuur. Tja, hoe eerlijk is dat.
Een stuk eerlijker dan met vermogens adverteren die alleen behaald worden bij temperaturen dat je ze niet nodig hebt.

De bottom line is dat je een vermogen koopt op basis van de koudste dagen. Waar dat vermogen precies vandaan komt moet de pompfabrikant maar uitzoeken; als ze er niet in slagen een ietwat vlakke curve tot minstens -10/35 te hebben, en ze de weerstand dan al aan te schakelen, dan zien we dat terug in de netto COP. We kunnen dat een geinformeerde beslissing nemen als klanten over of dat acceptabel is of niet.
Jan2023 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:04:
[...]

Nog te weinig dan ?
De vraag is of die dan bij -10/35 ingeschakeld wordt. Zit die 3kW al in de 4kW die men daar legt te leveren? Zoja, is hij nog slechter dan het al leek. Zonee, dan is het nog misleidender dan we al dachten, want ik neem aan dat deze daar waar de vermogenscurve inzakt (dus bij -10) wel standaard bij gaat schakelen, en het opgenomen vermogen daarvan hier handig buiten de COP gehouden wordt. De COP van slechts de WP interesseert niemand natuurlijk, het gaat erom wat het systeem haalt. Als dat met een weerstand werkt, moet die wel in het sommetje zitten.

Kortom, ik ben hier nog minder vrolijk over dan ik al was.

• Brent
En over het nadeel van weerstanden als backup voor het net: ja, het is vervelend dat WPs een niet-lineaire curve hebben voor opgenomen vermogen, dus hoe kouder het wordt hoe meer elke graad verwarming gaat vragen van het net. Toch, een BUH zal in een beetje fatsoenlijke pomp het niet alleen doen bij -10, dus de COP van de WP zal die COP=1 wel verbeteren. En ik denk dat een beetje pomp de BUH ook moduleert om het geleverde WP vermogen aan te vullen, en niet slechts enkel aanschakelt, maar misschien weten anderen meer van dit gedrag?

In Frankrijk is resistief verwarmen doodnormaal, en daar hebben ze geen zwaarder net dan hier.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-10 21:32
Even dit topic kapen, in plaats van een eigen te beginnen, om het netjes te houden. mijn vraag is grotendeels hetzelfde nl.

Situatie:
Vrijstaand huis uit 1923. Begane grond voorzien van voorzet isolatie (8cm pir) en 10 cm gespoten pur in de kruipruimte. Aankomende jaren zal er vloerverwarming worden neergelegd. Volledig voorzien van HR++ ramen.
Zonnepanelen zullen ongeveer 6kwp worden.

Bedoeling is dat slaapkamers overgaan op airco zodra ze vernieuwd worden.

Afgelopen winter op 55 graden gestookt en alles aardig goed warm gehouden (slaapkamer 14 graden, maar dat is juist lekker).
Momenteel is het gasverbruik 2200m3 per jaar bij een huis van 200 m2+.
Electra kw uit op 4400 kwh.
Ketel is een remeha 39c uit 2018.

Is het mogelijk om direct op een full-electric over te gaan? Of zou een monoblock tot 35 graden welke op de retourleiding van de CV komt ook kunnen, waarna na verloop van tijd de ketel er tussenuitwordt gehaald zodra de vloerverwarming erin zit. Dus zeg maar een full electric warmtepomp gebruiken als htbride. Of zal de retour naar de wp dan problemen opleveren?

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:02
CrazyOne schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:04:
Even dit topic kapen, in plaats van een eigen te beginnen, om het netjes te houden. mijn vraag is grotendeels hetzelfde nl.

Situatie:
Vrijstaand huis uit 1923. Begane grond voorzien van voorzet isolatie (8cm pir) en 10 cm gespoten pur in de kruipruimte. Aankomende jaren zal er vloerverwarming worden neergelegd. Volledig voorzien van HR++ ramen.
Zonnepanelen zullen ongeveer 6kwp worden.

Bedoeling is dat slaapkamers overgaan op airco zodra ze vernieuwd worden.

Afgelopen winter op 55 graden gestookt en alles aardig goed warm gehouden (slaapkamer 14 graden, maar dat is juist lekker).
Momenteel is het gasverbruik 2200m3 per jaar bij een huis van 200 m2+.
Electra kw uit op 4400 kwh.
Ketel is een remeha 39c uit 2018.

Is het mogelijk om direct op een full-electric over te gaan? Of zou een monoblock tot 35 graden welke op de retourleiding van de CV komt ook kunnen, waarna na verloop van tijd de ketel er tussenuitwordt gehaald zodra de vloerverwarming erin zit. Dus zeg maar een full electric warmtepomp gebruiken als htbride. Of zal de retour naar de wp dan problemen opleveren?
Ik denk dat het problemen oplevert als je de wp in de retour van de ketel zet. Bij gelijkblijvend vermogen zijn de volumestromen van een warmtepomp vier maal groter dan die van een ketel. Goede kans dat dat schade aan de warmtewisselaar en driewegklep in je cv ketel oplevert.

Met vloerverwarming is het qua temperaturen sowieso mogelijk om naar all electric te gaan, alleen dan nog even het vermogen bepalen. Dat is altijd een tikje lastiger als er geen goed referentieverbruik is.
Pagina: 1