Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Onafhankelijk advies hoe zonnepanelen te leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alex77
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-06-2023
Gezocht: onafhankelijk advies hoe zonnepanelen te leggen op mijn dak.

Wie heeft er verstand van rijafstanden? X aantal graden? Power optimizers? Ik heb 20 zonnepanelen (425 Wp) en 1 omvormer (3 fase) in mijn bezit. Daarnaast bezit ik een plat dak. Zoek iemand die de beste opstelling kan berekenen / beredeneren rekening houdende met uiteraard de stand van de zon en schaduwvorming van een boom. Locatie: Deurne / Noord-Brabant.

Hier valt zo niets zinnigs over te zeggen, graag deze post aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 31-05-2023 10:17 ]

Alle reacties

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:45
@Ronald kan je hier wellicht op weg helpen..

*sowieso

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kan je ze niet zelf in modelleren?
Zelfs ik kon dat zelf, dan moet jou dat ook lukken.

Hoeveel ben je overdag thuis?
Wil je van gas af of niet?

Als beiden nee/weinig is, plaats oostwest opstelling (dakjes).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt heel leuk gewoon beginnen met deze: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
en dan aanvullen met de extra informatie. Eventueel kun je zelf naar https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ kijken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Afmetingen dak? Afmetingen panelen? Obstakels?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Ik zie niets waarover op dit moment zinnig advies te geven is ;-)

Dus ik sluit mij aan bij @True

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:45
Ronald schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:04:
Ik zie niets waarover op dit moment zinnig advies te geven is ;-)

Dus ik sluit mij aan bij @True
Sorry, wellicht was ik wat voorbarig inderdaad :o

*sowieso

• Alex77
Het heeft even geduurd.... Maar ik ben een stapje verder. Ik denk dat ik ga voor een Oost / West opstelling. Ik krijg gepast op het dak: 8 panelen op 't oosten én 12 panelen op het westen. Mijn omvormer is uitgerust met 2 MPP trackers. Wil de genoemde 8 op één string zetten en de overige 12 op de overgebleven string.
Kan dit? Iemand een idee? De omvormer geeft aan: input side max DC power (kW) 10.4 en output side max active power 8.8. Het is een 3 fase omvormer. Startup DC input voltage: 140. De panelen zijn: 425 Wp panelen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja dat zou kunnen. Heb je schaduw / onder welke hoek ga je ze zetten?

Voor rest, vul standaard topic start vragen in :) dat werkt beter.

• Alex77
Beste Ruud, ik hoop dat ik geen schaduw heb. Kan wellicht nog wel een beetje snoeien rondom de woning.

Scenario 1 (zonder schaduw)... Hoek wordt 10 graden.

Scenario 2 (deels met schaduw)... Hoek blijft 10 graden... maar dan ga ik wellicht kiezen voor het installeren van optimizers van 't merk Tigo.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@Alex77 zo hoor je het zelfs aan te sluiten ;)

Beetje schaduw niet druk om maken… de investering in de laatste paar procent op te halen weegt niet op tegen de opbrengst… paneeltje extra ergens doet meer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Alex77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIflevmMCSMU_gXye8GucMVwicg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg8xcqtElG8EA9Iy7XHOaF6v.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1