Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makag
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-07-2023
Een aantal maanden geleden ben ik als junior gestart bij een detachering (IT). Op dit moment zit ik echter nog steeds op de bank zonder opdracht. Mijn contactpersoon heeft aangegeven dat er meer vraag is naar seniors ipv juniors en het daardoor dus ook lastig is om een opdracht te vinden. Zelf heb ik ook pas één gesprek gehad met een opdrachtgever en dat is het uiteindelijk niet geworden. Mijn contactpersoon heeft aangegeven het deze maand nog aan te willen kijken. Mocht er daarna nog geen opdracht zijn, willen ze met mij om de tafel om evt de wegen te laten scheiden als “even goede vrienden”.

Vast contract

Ik heb een vast contract met een opzegtermijn van één maand. Stel mijn werkgever besluit om niet verder te willen gaan. Wat zijn dan mijn rechten? Heb ik dan alleen recht op een transitievergoeding of zou ik op één of andere manier wat langer mijn poot stijf kunnen houden? Het was tenslotte hun verantwoordelijkheid om voor mij een opdracht te vinden. Zelf heb ik daarbij ook af en toe een vacature doorgestuurd wat mij interessant leek.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In goed overleg gaat vaak in de vorm van vaststelling overeenkomst. Daar is genoeg over te vinden ;) Let wel even op je contract, een vast contract wil niet altijd zeggen voor onbepaalde tijd (in de volksmond vaak wel, maar controleren is beter). Mocht er een einddatum aan zitten dan zul je het spel anders moeten spelen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ten eerste vervelend dat je in dit schuitje zit.
Ik zou wellicht al eens gaan kijken naar solliciteren naar wat nieuws. Zo'n vaststellingsovereenkomst zal niet echt overhouden. En er zullen weinig bedrijven zijn die je in de maanden juli/augustus willen aannemen. Als je bij wijs van spreken al wat kunt vinden waarbij je zou kunnen starten op 1 sept kun je eventueel die vaststellingsovereenkomst zo uitonderhandelen dat je tot 1 sept betaald krijgt en direct door kunt terwijl je wel van de zomer kunt genieten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makag
Outerspace schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:54:
In goed overleg gaat vaak in de vorm van vaststelling overeenkomst. Dat is genoeg over te vinden ;) Let wel even op je contract, een vast contract wil niet altijd zeggen voor onbepaalde tijd (in de volksmond vaak wel, maar controleren is beter). Mocht er een einddatum aan zitten dan zul je het spel anders moeten spelen.
Hi @Outerspace,

Thanks voor je reactie. Even een dubbelcheck gedaan en gaat inderdaad over een contract voor onbepaalde tijd. Ik ga nog even verder googlen op vaststelling overeenkomst.
True schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:02:
Ten eerste vervelend dat je in dit schuitje zit.
Ik zou wellicht al eens gaan kijken naar solliciteren naar wat nieuws. Zo'n vaststellingsovereenkomst zal niet echt overhouden. En er zullen weinig bedrijven zijn die je in de maanden juli/augustus willen aannemen. Als je bij wijs van spreken al wat kunt vinden waarbij je zou kunnen starten op 1 sept kun je eventueel die vaststellingsovereenkomst zo uitonderhandelen dat je tot 1 sept betaald krijgt en direct door kunt terwijl je wel van de zomer kunt genieten.
Hi @True,

Thanks voor het reageren! Goeie tip. Moet inderdaad niet zo zijn dat het voordelig uitpakt voor mijn werkgever, terwijl ik een aantal maanden zonder inkomen zit. Het liefst ga ik natuurlijk ook zsm aan de slag, zodat ik mijn eerste werkervaringen in dit vakgebied kan gaan opbouwen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
Nergens mee akkoord gaan voor je wat anders hebt.

En nu beginnen met solliciteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Outerspace schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:54:
In goed overleg gaat vaak in de vorm van vaststelling overeenkomst. Dat is genoeg over te vinden ;) Let wel even op je contract, een vast contract wil niet altijd zeggen voor onbepaalde tijd (in de volksmond vaak wel, maar controleren is beter). Mocht er een einddatum aan zitten dan zul je het spel anders moeten spelen.
En als hij nu gewoon zijn baan wilt behouden? Is wg niet verplicht om iets meer te doen dan 1 intake?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Wolly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:22:
[...]

En als hij nu gewoon zijn baan wilt behouden? Is wg niet verplicht om iets meer te doen dan 1 intake?
Dan kom je al snel op een VSO en/of zelf solliciteren uit. De werkgever geeft zelf al aan dat ze goed uit elkaar willen gaan als ze geen opdracht hebben in x periode. Da's mij overduidelijk, namelijk dat ze tot ontbinden over willen gaan. Dat gaat niet zo maar, zie mijn eerste zin. Ik zou zelf niet de hakken in het zand zetten, dat werkt soms ook averechts.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Outerspace schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:42:
[...]

Dan kom je al snel op een VSO en/of zelf solliciteren uit. De werkgever geeft zelf al aan dat ze goed uit elkaar willen gaan als ze geen opdracht hebben in x periode. Da's mij overduidelijk, namelijk dat ze tot ontbinden over willen gaan. Dat gaat niet zo maar, zie mijn eerste zin. Ik zou zelf niet de hakken in het zand zetten, dat werkt soms ook averechts.
Het is volgens mij de verantwoordelijkheid van de wg om werk te creëren, zeker in de detachering is dit gewoon een bedrijfsrisico. Ik denk bijvoorbeeld dat wg best wel iets meer moeite mag doen dan 1 intake in een paar maanden, bijvoorbeeld door werknemer bij te scholen of te laten meedraaien met seniors.

En ja, bedrijfseconomische redenen etc tellen mee, maar het kan toch niet zo zijn dat iemand met een paar maandjes salaris (als hij geluk heeft) het maar weer zelf moet uitzoeken als werkgever overduidelijk (met de info die ik nu lees) weinig moeite heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makag
@Rukapul @Outerspace

Geef ik dan ook aan dat ik alvast ben gaan solliciteren? Ik zit in dit geval ook vast aan studie/opleidingskosten, die ik moet terugbetalen als ik binnen een bepaalde periode zou stoppen. Ik neem trouwens aan dat dit alleen geldt als ik zelf ontslag neem of dat het ontslag aan mijzelf te wijten valt. Ik wil dus voorkomen dat ik dat bedrag moet terugbetalen, doordat ik zelf al een nieuwe baan heb gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:57
als werknemer een opzegtermijn van een (1) maand heeft, dan is de opzeg termijn van de WG minimaal 2 maand. Dus bij een VSO minimaal 2 mnd betaling vragen.

de WG heeft geen (zware economische ) reden voor ontslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makag
peter-rm schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:00:
als werknemer een opzegtermijn van een (1) maand heeft, dan is de opzeg termijn van de WG minimaal 2 maand. Dus bij een VSO minimaal 2 mnd betaling vragen.

Hi @peter-rm,

In mijn contract staat voor zowel wg, als voor mezelf een opzegtermijn van 1 kalendermaand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Makag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:59:
@Rukapul @Outerspace

Geef ik dan ook aan dat ik alvast ben gaan solliciteren? Ik zit in dit geval ook vast aan studie/opleidingskosten, die ik moet terugbetalen als ik binnen een bepaalde periode zou stoppen. Ik neem trouwens aan dat dit alleen geldt als ik zelf ontslag neem of dat het ontslag aan mijzelf te wijten valt. Ik wil dus voorkomen dat ik dat bedrag moet terugbetalen, doordat ik zelf al een nieuwe baan heb gevonden.
Dat hoef je niet te delen. En dat zou je bijvoorbeeld in je vso kunnen opnemen (kwijtschelding studiekosten). Ik ben het wel met @Wolly eens dat jouw werkgever het the easy way out kiest, maar in combinatie met je vso komen ze er niet te gemakkelijk vanaf. Lees je even voor de zekerheid in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernst033
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 03:00
Rukapul schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:09:

Exact dit. Werk je er aan mee dan ben je volgens het UWV verwijtbaar werkloos en vervalt eventueel ook je recht op een ww-uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:12

Herman

FP ProMod
Rukapul schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:09:

Dit.

Teken niks 'on the spot'. Vraag of je er even over na mag denken. Dat is jouw goed recht. Er zijn diverse partijen die voor een x bedrag je vaststellingsOVK willen doorlichten. Als je lid bent van een vakbond, willen zij dat vaak wel voor je doen. Eventuele valkuilen (zoals verwijtbaar werkloos) komen dan wel aan het licht :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:45

M14

Makag schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:58:
Een aantal maanden geleden ben ik als junior gestart bij een detachering (IT). Op dit moment zit ik echter nog steeds op de bank zonder opdracht. Mijn contactpersoon heeft aangegeven dat er meer vraag is naar seniors ipv juniors en het daardoor dus ook lastig is om een opdracht te vinden. Zelf heb ik ook pas één gesprek gehad met een opdrachtgever en dat is het uiteindelijk niet geworden. Mijn contactpersoon heeft aangegeven het deze maand nog aan te willen kijken. Mocht er daarna nog geen opdracht zijn, willen ze met mij om de tafel om evt de wegen te laten scheiden als “even goede vrienden”.

Vast contract

Ik heb een vast contract met een opzegtermijn van één maand. Stel mijn werkgever besluit om niet verder te willen gaan. Wat zijn dan mijn rechten? Heb ik dan alleen recht op een transitievergoeding of zou ik op één of andere manier wat langer mijn poot stijf kunnen houden? Het was tenslotte hun verantwoordelijkheid om voor mij een opdracht te vinden. Zelf heb ik daarbij ook af en toe een vacature doorgestuurd wat mij interessant leek.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
De weg van 'scheiden als even goede vrienden' betekent in de praktijk een vaststellingsovereenkomst. In dit geval is er maar 1 winnaar: je werkgever.

Wat er in de praktijk gebeurt: jij geeft jouw zekerheid van salaris op ten gunste van je werkgever.

Het alternatief is dat de werkgever je zal gaan ontslaan, maar daar gaat wat tijd en moeite overheen en kost per saldo meer geld.

Een vaststellingsovereenkomst kan in je voordeel werken als je weet dat je ergens anders kunt beginnen. Alleen met dat vooruitzicht zou ik de keuze maken het te ondertekenen. Maar dat vergt wat planning.

Wat ik zou proberen:
#1. Zo snel mogelijk zelf werk proberen te vinden.
#2. Pas zodra je een nieuw contract hebt ondertekend: Bij je huidige werkgever aansturen op de vaststellingsovereenkomst, inclusief vrijstelling van werk met behoud van salaris vanaf het moment dat je de vaststellingsovereenkomst hebt getekent.

Als je het slim doet kun je op deze manier, door de overlap, een maand dubbel salaris ontvangen: van je oude en nieuwe werkgever. De enige manier om de situatie ook in jouw voordeel te laten werken :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 19:59

Honesty

kattenneus!

M14 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 05:59:
[...]

De weg van 'scheiden als even goede vrienden' betekent in de praktijk een vaststellingsovereenkomst. In dit geval is er maar 1 winnaar: je werkgever.

Wat er in de praktijk gebeurt: jij geeft jouw zekerheid van salaris op ten gunste van je werkgever.

Het alternatief is dat de werkgever je zal gaan ontslaan, maar daar gaat wat tijd en moeite overheen en kost per saldo meer geld.

Een vaststellingsovereenkomst kan in je voordeel werken als je weet dat je ergens anders kunt beginnen. Alleen met dat vooruitzicht zou ik de keuze maken het te ondertekenen. Maar dat vergt wat planning.

Wat ik zou proberen:
#1. Zo snel mogelijk zelf werk proberen te vinden.
#2. Pas zodra je een nieuw contract hebt ondertekend: Bij je huidige werkgever aansturen op de vaststellingsovereenkomst, inclusief vrijstelling van werk met behoud van salaris vanaf het moment dat je de vaststellingsovereenkomst hebt getekent.

Als je het slim doet kun je op deze manier, door de overlap, een maand dubbel salaris ontvangen: van je oude en nieuwe werkgever. De enige manier om de situatie ook in jouw voordeel te laten werken :).
+1

Plus dat je scholingsovereenkomst meteen te niet is gedaan als je 'ontslagen' wordt

Stel je hebt een nieuwe baan in september en je blijft betaald door je oude werkgever tot die tijd dan kan je de zomer ook gebruiken om bij te leren(voor je nieuwe wg) , dat is makkelijker als je op de bank zit dan wanneer je werkt.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 06:31
peter-rm schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:00:

Hoe kom je daarbij? Alleen bij een voor de werknemer langere opzegtermijn dan één maand voor de werknemer geldt de regel dat de werkgever een twee keer zo lange opzegtermijn heeft:
BW 7:672 lid 7
Van de termijn, bedoeld in lid 4, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.
Tenzij deze langere opzegtermijn voor de werknemer in een CAO staat:
BW 7:672 lid 8
Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, mag de termijn van opzegging, bedoeld in lid 7, tweede volzin, voor de werkgever worden verkort, mits de termijn niet korter is dan die voor de werknemer.
Wat TS betreft: je bent niet verplicht mee te werken aan een vaststellingsovereenkomst en de horizon waar je het mee moet vergelijken is enerzijds je eigen concrete perspectief op de arbeidsmarkt en anderzijds wat er zou gebeuren wanneer de werkgever een ontslagvergunning aan zou vragen.

Nu denk ik dat in de geschetste situatie de werkgever die ontslagvergunning niet krijgt. Juist op dit gebied is het ontslagrecht best wel aangescherpt, de werkgever zal aan moeten tonen wat hij heeft ondernomen om TS wel inzetbaar te maken en het kan best zijn dat daar meer is dan wij hier gepresenteerd hebben gekregen, maar ik lees voor 'bankzitten'.

Moreel zou je er nog wat van kunnen vinden dat je een werkgever het vel over de oren probeert te trekken terwijl je alleen maar een kostenpost bent, maar daar moet dan weer de vraag tegenover staan wat jij hebt achtergelaten om bij deze werkgever te tekenen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
StevenK schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 06:37:

Moreel zou je er nog wat van kunnen vinden dat je een werkgever het vel over de oren probeert te trekken terwijl je alleen maar een kostenpost bent, maar daar moet dan weer de vraag tegenover staan wat jij hebt achtergelaten om bij deze werkgever te tekenen.
Dat ging ook door mijn hoofd. Als jij een half jaar op de bank zit aan het begin van je carrière en geen opdracht hebt, dan staat dat niet zo lekker op je cv. Jij hebt hierdoor mogelijk een achterstand als je nu gaat solliciteren, want wie wil er nu een junior die ze nooit aan een opdracht hebben kunnen helpen? Dan zal er wel iets aan de hand zijn… (even in het slechtste geval uitgelegd).

Die achterstand zullen ze ook een beetje voor moeten compenseren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 21:01
Ik zou zsm gaan solliciteren naar iets nieuws, buiten de detachering of consultancy anders zit je straks weer op de bank.
Wachten op een VSO zal niet zo veel opleveren. Dat is max 2 maanden. Je hebt ook weer tijd nodig om iets nieuws te zoeken na het tekenen van de VSO dus daar gaat een deel of alles van die 2 maanden ook aan op.

Uiteindelijk betaal je met je carriere die nu slecht op gang komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 06:31
retoohs schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:57:
Ik zou zsm gaan solliciteren naar iets nieuws, buiten de detachering of consultancy anders zit je straks weer op de bank.
Wachten op een VSO zal niet zo veel opleveren. Dat is max 2 maanden. Je hebt ook weer tijd nodig om iets nieuws te zoeken na het tekenen van de VSO dus daar gaat een deel of alles van die 2 maanden ook aan op.

Uiteindelijk betaal je met je carriere die nu slecht op gang komt.
Het lastige voor TS is dat wanneer hij gaat solliciteren en zelf ontslag neemt, hij ook nog met een opleidingsbeding zit. Wat mij betreft heeft de werkgever zichzelf daarmee in een spagaat gezet en is er voor TS veel voor te zeggen juist niet te gaan solliciteren tot er afspraken zijn gemaakt dat hij niet aan dat beding wordt gehouden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Makag Waarin ben je opgeleid doordeze detacheerder binnen de IT?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makag
Falcon schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:05:
@Makag Waarin ben je opgeleid doordeze detacheerder binnen de IT?
Hi @Falcon,

Door de detacheerder zelf ben ik nog nergens in opgeleid. Ze geven aan pas cursussen te willen doen als ik een opdracht heb. Dit zodat dit op elkaar aansluit. Ik heb zelf nu wel nogmaals aangegeven dat ik wel aan cursussen wil gaan beginnen (in afwachting op een opdracht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat heb je de afgelopen maanden bij je huidige werkgever gedaan? Ik denk dat je dat naar een nieuwe werkgever ook wat moet kunnen inkleden. Ongeacht wat dat was (ik neem aan dat je niet gewoon met je vingers hebt zitten draaien), is daar wel een draai aan te geven die op ervaring opbouwen neerkomt en ik denk dat het ook wel belangrijk is dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 22-09 07:46
StevenK schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:00:
[...]

Het lastige voor TS is dat wanneer hij gaat solliciteren en zelf ontslag neemt, hij ook nog met een opleidingsbeding zit. Wat mij betreft heeft de werkgever zichzelf daarmee in een spagaat gezet en is er voor TS veel voor te zeggen juist niet te gaan solliciteren tot er afspraken zijn gemaakt dat hij niet aan dat beding wordt gehouden.
Ik schat in dat hierover wel te praten valt (ik wil ontslagen nemen, mits jullie schriftelijk bevestigen dat studieschuld vervalt). Ik ben het met Retooth eens, zo snel mogelijk iets zoeken waar je plezier aan hebt en van leert in plaats van wachten op relatief weinig geld van een VSO. Op de lange termijn stelt die vergoeding niets voor en heb je meer aan een gezonde carriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35
Wolly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:59:
[...]

Het is volgens mij de verantwoordelijkheid van de wg om werk te creëren, zeker in de detachering is dit gewoon een bedrijfsrisico. Ik denk bijvoorbeeld dat wg best wel iets meer moeite mag doen dan 1 intake in een paar maanden, bijvoorbeeld door werknemer bij te scholen of te laten meedraaien met seniors.

En ja, bedrijfseconomische redenen etc tellen mee, maar het kan toch niet zo zijn dat iemand met een paar maandjes salaris (als hij geluk heeft) het maar weer zelf moet uitzoeken als werkgever overduidelijk (met de info die ik nu lees) weinig moeite heeft gedaan?
Eens, is een typische deta/dozenschuivers mentaliteit. Houden we helaas instand door er mensen vanuit in te huren.

Voor TS, de markt is goed. Kijk om je heen en door. Niks van aantrekken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Outerspace schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:42:
[...]

Hangt van de situatie af. Ik denk dat werkgever hier toch in overgrote mate verantwoordelijk is voor het ontstaan van de situatie. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat, als je een junior zonder werkervaring naar binnen haalt met een contract voor onbepaalde tijd, dat je daar iets mee gaat doen. Als zijn klanten vooral seniors zoeken, was een junior aannemen op korte termijn natuurlijk nooit een kaskraker geworden en misschien niet zo'n goed idee.

Het is natuurlijk maar wat ik uit de teksten van TS haal, maar ik krijg de indruk dat vooral werkgever duimen zit te draaien tot iemand hem klussen in de schoot werpt. Dan had werkgever beter een verkoper aan kunnen nemen misschien, zodat er iemand wat actiever achter werk aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Makag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:08:
[...]

Hi @Falcon,

Door de detacheerder zelf ben ik nog nergens in opgeleid. Ze geven aan pas cursussen te willen doen als ik een opdracht heb. Dit zodat dit op elkaar aansluit. Ik heb zelf nu wel nogmaals aangegeven dat ik wel aan cursussen wil gaan beginnen (in afwachting op een opdracht).
Bij andere partijen krijg je eerst een paar maanden training voordat je het veld word ingestuurd. Rare constructie vind ik dit.

Wat is je vooropleiding en waarvoor word je nu precies aangeboden?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 09:44
Er zijn geen goede gronden voor een ontslag, vandaar dat ze vermoedelijk via een vaststellingsovereenkomst er tezamen uit willen komen. Onderaan de streep is dit goedkoper voor het bedrijf. Jou valt niets te verwijten en je moet er in ieder geval de komende periode ervoor zorgen dat dit (jou valt niets te verwijten) in stand blijft.

Wat mij opvalt is dat de keuzes in de bedrijfsvoering slecht voor jou zijn uitgepakt, immers een junior kan altijd (desnoods voor kostprijs 0) meelopen met een medior of senior om zo te groeien in zijn/haar vak. Dan zit er nog een stuk ontwikkeling en duurzaam beleid achter. Probeer dit bij jouw (volgende) werkgever(s) te onthouden, op deze manier kun je zelf pro-actief een bijdrage leveren aan je eigen ontwikkeling en "nut binnen een bedrijf".

Ik zou nu wel gaan solliciteren als alle overige oplossingen voor jou zelf ook geen optie meer zijn. Gezien dit een financiële en zakelijke transactie is, niet zomaar akkoord gaan met een vaststellingsovereenkomst. Dan ben jij namelijk spekkoper, zelfs al vind je de komende periode nog een baan. Deel uiteraard niet met jouw huidige werkgever dat je solliciteert, want.. vul maar in.

Je had de intentie om te gaan werken voor de werkgever en tijdens het werken te groeien. Je hebt niet kunnen werken en je hebt niet kunnen groeien, dus jij bent de benadeelde en hebt nu een kleine achterstand. En nu willen ze hun risico en fout afkopen. Dat is zakelijk onderaan de streep wat jou overkomt.

Succes, we vernemen het wel via dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Wat mij betreft geef je niet aan dat je aan het solliciteren bent. Ga gewoon rustig rondkijken terwijl je met je werkgever in gesprek bent over je afscheid. Houd er wel rekening mee dat als er iets concreets op tafel ligt, je je werkgever daar wel van op de hoogte moet stellen (is mij ooit door een arbeidsrechtjurist verteld) omdat dat impact kan hebben op de onderhandelingen (denk een gouden handdruk die dan niet meer te rechtvaardigen is oid).

Let vooral goed op eventuele bedingen en studiekosten. Imo moeten die van tafel als je vanuit initiatief van de werkgever weg gaat, maar laat dat ook vooral vast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makag
Thanks allen voor jullie reacties! Ik merk dat ik redelijk sterk sta en dat jullie het idee hebben dat wg makkelijk van mij probeert af te komen, wat weer nadelig zou zijn voor mij. Het liefst volg ik nu gewoon trainingen/cursussen, aangezien ik toch veel tijd heb op dit moment. Daar ga ik dus nog even achteraan.
Bij andere partijen krijg je eerst een paar maanden training voordat je het veld word ingestuurd. Rare constructie vind ik dit.

Wat is je vooropleiding en waarvoor word je nu precies aangeboden?
Ik heb de BIM afgerond en wordt vooral voor functioneel beheer aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Makag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
Thanks allen voor jullie reacties! Ik merk dat ik redelijk sterk sta en dat jullie het idee hebben dat wg makkelijk van mij probeert af te komen, wat weer nadelig zou zijn voor mij. Het liefst volg ik nu gewoon trainingen/cursussen, aangezien ik toch veel tijd heb op dit moment. Daar ga ik dus nog even achteraan.

[...]

Ik heb de BIM afgerond en wordt vooral voor functioneel beheer aangeboden.
Wat is je kennis scope dan? AWS of andere Cloud? Linux? Neem dan zelf studiemateriaal mee naar je werk. Neem zelf een paar maandjes Oreilly bv. Of kijk op Udemy. Vraag of je een start certificaat AWS of RHCSA mag halen. Het feit dat ze je nu niets aanbieden is erg slecht, maar ook slecht voor jou. Het lijkt me sterk dat ze niet een paar 100 willen uitgeven aan studie als je blijft aandringen en gericht om zaken vraagt die je zelf wil en die ook in de markt liggen. Maar je moet wel tonen welke kant je op wilt en dat dat ook opties biedt voor je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Gropah schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:08:
Let vooral goed op eventuele bedingen en studiekosten. Imo moeten die van tafel als je vanuit initiatief van de werkgever weg gaat, maar laat dat ook vooral vast leggen.
Goed punt, je kunt er zo dus ook op zijn slechtst nog iets uitslepen als je het goed aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

pennywiser schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Wat is je kennis scope dan? AWS of andere Cloud? Linux? Neem dan zelf studiemateriaal mee naar je werk. Neem zelf een paar maandjes Oreilly bv. Of kijk op Udemy. Vraag of je een start certificaat AWS of RHCSA mag halen. Het feit dat ze je nu niets aanbieden is erg slecht, maar ook slecht voor jou. Het lijkt me sterk dat ze niet een paar 100 willen uitgeven aan studie als je blijft aandringen en gericht om zaken vraagt die je zelf wil en die ook in de markt liggen. Maar je moet wel tonen welke kant je op wilt en dat dat ook opties biedt voor je werkgever.
Hbo BIM en dan opvolgen met RHCSA klinkt niet logisch, met BIM heeft @Makag waarschijnlijk nog nooit tijdens z'n opleiding (of een enkele keer) ingelogd op shell.
Het is simpelweg een andere tak van sport.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
True schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Hbo BIM en dan opvolgen met RHCSA klinkt niet logisch, met BIM heeft @Makag waarschijnlijk nog nooit tijdens z'n opleiding (of een enkele keer) ingelogd op shell.
Het is simpelweg een andere tak van sport.
Ik noem maar wat voorbeelden, geen idee wat BIM is en niet aan mij om te beslissen wat TS precies wil en wat dan logisch is. Dat heeft hij ook niet aangegeven. Op basis waarvan is hij aangenomen, borduur daar op verder.

Ik ken echter ook genoeg leidinggevenden die een AWS Practitioner of RHCSA halen puur om beter in de materie te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 31-05-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 17:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Makag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
Makkelijker... Je denkt nu wat licht vanuit het perspectief vanuit de werkgever. Het meest ideaal is als ze jou kunnen wegzetten, je tevreden bent, en geld kan opleveren voor het bedrijf. Dat is in hun allergrootste belang.

Dat lukt niet, dus gaan ze direct het gesprek met je aan om te kijken naar mogelijkheden om netjes uit elkaar te gaan. Dat een VSO een makkelijkere manier is, wil niet zeggen dat het een goedkopere manier is. Ze hadden je ook op vervelende projecten kunnen zetten, in de hoop dat je hiermee zelf weg gaat.

Vergeet niet dat je nog junior bent; dit is het moment om grote stappen te maken in je ontwikkeling en carrièremogelijkheden te ontwikkelen. Nu stilzitten op de bank en doorbetaald krijgen lijkt even prima, maar schaadt op den duur je eigen ontwikkeling.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Business IT & Management, bij ons werd deze opleiding aangeschreven als "hiermee wordt je schakel tussen bedrijfsleven en IT". Is vaak toch wel de minst op IT diepgaande optie kwa IT opleidingen. Dan wordt je meestal IT-consultant, IT-adviseur, product owner for IT projecten, etc. Kan me indenken dat ze daarbij idd vooral mensen met ervaring buiten een schoollokaal willen. En ook dat functioneel beheerder wellicht niet de beste manier van aanprijzen is, gezien er niet zo veel echt beheer in zit van wat ik heb gehoord. Heeft je detachering dat bedacht of is dat vanuit eigen initiatief geweest om je zo aan te bieden?

Heb zelf niet deze opleiding gedaan overigens, dus dit is gebaseerd op wat ik indertijd van medestudenten en mijn eigen opleiding te horen kreeg.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makag
Cambionn schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Business IT & Management, bij ons werd deze opleiding aangeschreven als "hiermee wordt je schakel tussen bedrijfsleven en IT". Is vaak toch wel de minst op IT diepgaande optie kwa IT opleidingen. Dan wordt je meestal IT-consultant, IT-adviseur, product owner for IT projecten, etc. Kan me indenken dat ze daarbij idd vooral mensen met ervaring buiten een schoollokaal willen. En ook dat functioneel beheerder wellicht niet de beste manier van aanprijzen is, gezien er niet zo veel echt beheer in zit van wat ik heb gehoord. Heeft je detachering dat bedacht of is dat vanuit eigen initiatief geweest om je zo aan te bieden?

Heb zelf niet deze opleiding gedaan overigens, dus dit is gebaseerd op wat ik indertijd van medestudenten en mijn eigen opleiding te horen kreeg.
Klopt idd. Het is inderdaad een brug tussen business en IT. Hierbij krijg je vooral de basis van verschillende takken van IT. Denk bijvoorbeeld aan html/css, php, sql etc. Je bent er dus nog niet in gespecialiseerd, maar hebt er over het algemeen wel de kennis over.

Om mij als functioneel beheerder aan te bieden is een keuze vanuit de detachering. Dit werd namelijk aangemerkt als “algemenere functies”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Makag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Klopt idd. Het is inderdaad een brug tussen business en IT. Hierbij krijg je vooral de basis van verschillende takken van IT. Denk bijvoorbeeld aan html/css, php, sql etc. Je bent er dus nog niet in gespecialiseerd, maar hebt er over het algemeen wel de kennis over.

Om mij als functioneel beheerder aan te bieden is een keus vanuit de detachering. Dit werd namelijk aangemerkt als “algemenere functies”
Maar waarop ben je aangenomen dan? Meestal is het we hebben dit en dit soort klanten en klussen, hebben daarop mensen nodig, en we zien een match qua opleiding en CV, ervaring dan nu misschien nog niet. Waar lag die match dan precies? Waar hadden ze je voor in gedachten tijdens je sollicitatie gesprekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
zo te zien ben je bij de verkeerde detacheerder terecht gekomen.. heb je een rechtsbijstand?

om als goede vrienden uit elkaar te kunnen laten gaan en geen vervelende gesprekken te hoeven voeren, zou ik je werkgever naar je advocaat / rechtsbijstand verwijzen. Zodat jullie gewoon met elkaar kunnen communiceren, terwijl de juridische afdeling en jouw advocaat met elkaar gaan bekvechten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Laat je juridisch voorlichten. Desnoods betaal je ervoor.
Wat zijn gevaren als je ja op iets zegt .
Een gewaarschuwd mens telt voor 2
Sommige dingen kunnen van belang zijn als je tijdelijk een uitkering aanvraagt..
Of Je kan een deal sluiten zeg 1 jaar of 8 maand salarissen mee en je zoekt het verder zelf uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Raoul.TLS op 31-05-2023 12:41 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

Als iemand die zelf een team met consultants aanstuurt, ook met juniors, vind ik dit heel frappant. Waarom zou je iemand aannemen, 1x serieus proberen weg te zetten, en vervolgens van diegene af willen? HR processen zoals recruiting zijn kostbaar, en de markt zo slecht inschatten dat je een paar maand later ineens niets meer met een junior kan is gewoon op zijn minst apart te noemen. Zo'n iemand laat je meedraaien op een project zonder de kosten door te berekenen aan de klant, dan leert diegene snel (voelt zich nuttig en word meer waardevol), en klanten worden alleen maar blij van gratis werkkrachten. Win-win dus.

@Makag de vraag is dan, is er iets anders aan de hand? Blijkt dat ze je toch verkeerd ingeschat hebben en ze je niet geschikt achten voor dit werk? Of zijn er financiële problemen op komst? In ieder geval vind ik het een vreemde gang van zaken, en indien je kunt achterhalen of het toch dat eerste is, kun je er misschien een les uit leren. Dat tweede heb je nul invloed op, en mismanagement ook, dus daar kun je niet echt iets van leren.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
Makag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:59:
@Rukapul @Outerspace

Je hebt wel een studiebeding maar je werkgever heeft nog niets betaald voor studie?

In dat geval lijkt het me sterk dat je iets moet betalen bij uit dienst treden, je werkgever kan geen kosten verhalen die ze niet gemaakt hebben (lijkt mij). Maargoed, dit is een kwestie van goed je contract nalopen.

Het is trouwens niet vanzelf sprekend dat je geen studiekosten hoeft te betalen bij ontslag, hiervoor ook goed je contract nakijken. Als het op een VSO aan komt dan moet je zeker zorgen dat dit getackeld is.

Ik zou in deze situatie zeker geen cursussen via je werkgever gaan starten aangezien je dan zeker weten met studiekosten krijgt te maken. Je kan natuurlijk wel studie doen en een cursus zelf betalen. Een Azure of AWS examen (ik noem maar wat) hoeft niet zo duur te zijn en je kan studiemateriaal vaak gratis op youtube of internet vinden. Of een Udemy cursus kost ook geen drol. Sommige examens zijn wel duur trouwens.
Vaak is de grootste investering voor certificering de tijd die je er in steekt en niet de €100 voor het examen en €10 voor een online cursus. Tijd heb je nu volop dus maak er gebruik van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
Raoul.TLS schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:28:
Of Je kan een deal sluiten zeg 1 jaar of 8 maand salarissen mee en je zoekt het verder zelf uit.
Dit is een fantasie. Ik heb collega's na 5 dienstjaren zien vertrekken met een VSO met een transitievergoeding van 2 maanden doorbetaald. Dit was nadat ze een onafhankelijke jurist hadden geraadpleegd.

Als ik dit invul voor iemand die met een startsalaris een paar maanden in dienst is geweest dan komt er een paar honderd euro uit:
https://rekenhulptransitievergoeding.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 23-09 16:02

MicroWhale

The problem is choice

Ik vind het raar dat je aangeboden wordt als functioneel beheerder met een BsC in Business IT & Management. De opleiding suggereert dat je adviseert en niet "achter de knoppen zit" met de door jou genoemde html, sql en css... Daarnaast lijkt het erop alsof je letterlijk 'op de bank zit' in plaats van dat je elke dag intensief bezig bent om aan een opdracht te komen. Een IT professional hoeft geen dag zonder werk te zitten... maar het komt je nooit aanwaaien, ook niet in de detachering.

Een paar vragen:
- Wat was de rol die je voor ogen had toen je wilde beginnen in de IT?
- Voor welke rol/rollen ben je aangenomen?
- Wat heb je er zelf aan gedaan (zichtbaarheid in de detaceer-organisatie en daar buiten) om een opdracht te krijgen?

Bedenk je of je wel bij het juiste bedrijf gestart bent.
Zo ja:
- langsgaan bij alle sales van het detacheringsbedrijf, je profiel uitleggen en vragen of ze iets hebben
- vraag of je een dag mee mag lopen met een of twee salesmensen als ze bij klanten langsgaan
- vraag met welke klanten ze contracten hebben en ga online op zoek in die richting

Zo nee:
- laat je juridisch goed voorlichten over je rechten als werknemer onbepaalde tijd
- neem het contract even goed door op clausules (opleiding, auto, etc...) bij vertrek
- stel nav bovenstaand een onderhandelingsstrategie op, mocht het zo ver moeten komen

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-09 10:54
Dit soort dingen zou ik nooit zonder juridische bijstand onderhandelen. Ik zit gewoonweg niet goed genoeg in de materie om mijn rechten en plichten te weten. Werkgevers weten dit vaak wel en proberen er met het minimale vanaf te komen.

Recent heeft een kennis een VSO laten opstellen, de onderhandelingen zijn gevoerd door een jurist. Er is hem verteld dat er situaties zijn waarbij de werkgever de kosten van jouw jurist op zich neemt. Neem contact op met een jurist en ga na of die kosten inderdaad door jouw werkgever betaald kunnen worden.

Ga niet solliciteren zonder dat de VSO getekend is. Jij wilt immers bij je werkgever blijven, als je ergens anders gaat solliciteren (en ze komen er achter) zet je je zelf minder sterk in de onderhandeling.

Edit: het volgende heb ik natuurlijk van "de zijlijn" meegemaakt, dus ik weet de details niet, maar geeft je wel een grof idee

Hoe het proces bij die kennis gegaan is:
- Gesprek aangegaan vanuit de werkgever om "uit elkaar te gaan"
- Kennis heeft gevraagd om een voorstel voor VSO
- Kennis heeft jurist aangehaakt en VSO voorgelegd
- Onderhandelingen door jurist en werkgever
- Resultaat in grote lijnen: opgebouwde vakantiedagen moeten opgenomen zijn voor datum x, y maanden vrijstelling van werk, kans om te solliciteren op andere banen tijdens werktijd, bedrag z

Aandachtspunt:
Je onderhandelingen gaan tijd over heen. Als je een datum voor bijvoorbeeld je laatste dag afspreekt (nu + 2 maanden bijvoorbeeld), let dan op dat in de definitieve versie die datum mogelijk een maand verschoven wordt als je onderhandeling langer heeft geduurd.

Succes met de onderhandeling en deze nare periode.

[ Voor 4% gewijzigd door Kairee op 31-05-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/ontslag/

Je werkgever kan een ontslagvergunning voor je aanvragen maar dat is relatief veel gedoe, dus ze zien liever een vaststellingsovereenkomst. De 'speling' zit 'em vooral in hoeveel je mee gaat krijgen. Omdat je net begonnen bent, zal dat helaas vrij schraal zijn.

Je kunt m.i. het best via het Juridisch loket kijken wat je rechten zijn, en juridische ondersteuning vragen. Je krijgt hier helaas nogal veel reacties vanuit emoties "dat dat echt zo niet kan" maar helaas is in Nederland een vast contract helemaal niet zo vast.

Hoe dan ook kan je er het beste op voorsorteren dat je binnenkort een andere baan nodig hebt. Dus in parallel kan je het beste zorgen dat je iets anders gaat vinden. Ik verwacht dat het meest ideale scenario zal zijn dat je via een vaststellingsovereenkomst een beetje geld mee krijgt (en negeer onzin als 'jaarsalaris', het gaat een percentage van een maandsalaris zijn waarschijnlijk) en meteen door kan in een nieuwe leuke baan.

Verwacht niet te veel bij een 'verbetertraject'. Een dergelijk 'persoonlijk ontwikkelingsplan' of POP wordt meestal zo opgesteld dat het als documentatie kan dienen voor ontslag. Je zult hoogstens voor jezelf wat meer tijd kopen. Detacheerders hakken vaker met dit bijltje en zijn er handiger in dan jij. Zelf heb ik dan liever wat meer geld dan langer 'op de bank' zitten wetende dat het toch binnenkort afgelopen is.

[ Voor 17% gewijzigd door Hydra op 31-05-2023 14:33 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-09 16:36
Jammer dat je in deze situatie zit, helaas is dit niet een incident binnen de detachering.

Je zult ongetwijfelt een VSO krijgen.

Indien je rechtbijstand hebt, bel ze op en stuur de VSO door zodat zij die kunnen beoordelen.
Inprincipe krijg je een halve maand salaris mee per gewerkte jaar. Echter kan in een VSO hier van afgeweken worden naar meer. Anders kan het Juridisch Loket hier in adviseren (sinds kort is er wel een inkomens limiet om te bepalen of je recht hebt op het jurdisch advies via hun).

Zij willen van je af, de VSO is eigenlijk een afkoop-contract.

Ik las dat je een studieschuld bij ze hebt. Laat in de VSO opgenomen worden dat dit kwijt gescholden wordt. De VSO die je krijgt kan veranderd worden met aanvullingen en/of aanpassingen zolang deze niet getekend wordt, dus gewoon door onderhandelen. Let wel op dat er in het VSO niet vastgeteld wordt dat je niet alvast een andere baan hebt of het vooruitzicht hebt op een contract.

In een VSO wordt doorgaans opgenomen dat de 'schuld' bij de werkgever ligt dat zij je niet aan het werk kunnen zetten. UWV neemt dit over zodat je niet werkloos bent door eigenschuld, dus mits je 6+ maanden contractueel gewerkt hebt, ben je WW gerechtigd.

Zolang de VSO niet getekend is, mag je rekenen op de zelfde maandelijkse inkomen als de maanden hier voor, gezien je contract gewoon door loopt.

Het belangrijkste is eigenlijk dat je de hand hebt met de beste speelkaarten, dit komt doordat zij de onbepaalde contract met je aangegaan zijn en platweg gezegt vast zitten aan je. Je kost ze geld en brengt geen geld op. Houdt dit goed in je hoofd tijdens de onderhandelingen en laat je niet weg zetten met niets.

[ Voor 10% gewijzigd door Duke of Savage op 31-05-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
Kairee schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:26:
Ga niet solliciteren zonder dat de VSO getekend is. Jij wilt immers bij je werkgever blijven, als je ergens anders gaat solliciteren (en ze komen er achter) zet je je zelf minder sterk in de onderhandeling.
Hoe komen ze hier achter dan?

Ik vind het wel slecht advies om niet alvast zelf te solliciteren. TS zit nu op de bank te niksen en bouwt geen waardevolle ervaring op bij de start van z'n carriere.
Als je op een VSO gaat wachten dan zit je nog maanden langer te niks te doen, krijg je juridisch gedoe en wordt je uiteindelijk met een paar honderd euro afgezwaaid naar de WW. Dan moet je alsnog gaan solliciteren en ook gaan uitleggen tijdens sollicitaties waarom je vorige dienstverband beeindigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 19-09 22:54
Makag schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:08:
[...]
Ik neem toch aan dat je een vooropleiding in de ICT hebt? Anders begrijp ik wel dat je niet inzetbaar bent. Als je geen opleidingen hebt genoten bij je werkgever, dan zit je toch ook niet vast aan terugbetaling van een opleiding?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik een tip mag geven aan TS.

Mocht je nog geen rechtsbijstandsverzekering hebben, dan zou ik willen aanraden om die nu wel aan te schaffen met minstens module werk.

Voor het geld hoef je het niet doen (Ik geloof iets van 13 euro). En nog belangrijker: Bij gezeur heb je altijd een advocaat bij de hand mocht het echt noodzakelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is natuurlijk ook een beetje het gevolg van een (mogelijk misplaatste) FOMO actie van de werkgever. Zie het om me heen op meer plaatsen gebeuren: aannemen wat er maar aan de deur klopt, "want bakken met werk en geen personeel te vinden". Als dan die bakken met werk tegenvallen of niet matchen met wat er toevallig aan de deur klopte, dan krijg je dit.

Een werkgever heeft ooit een nieuwe collega "binnengehaald" op een moment dat we mensen nodig hadden en echt niemand konden vinden op korte termijn. Heb mijn teamlead toen nog gewaarschuwd 3 dagen voor het aflopen van de proeftijd: stuur naar huis, hij snapt het niet en er klopt iets niet. Na zijn proeftijd overspannen de ziektewet ingegaan en we hebben hem alleen nog gezien toen hij zijn spullen in kwam leveren. Het waren 22 prachtige werkdagen.....
Pagina: 1