Garage opkalefateren

Pagina: 1
Acties:

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Goedemiddag,

Wij hebben een jaar geleden een woning gekocht met een beste garage erbij. Hiervan wil ik een werkplaats + plek voor een hobby auto die nog moet komen + klein sporthoekje van maken. De ruimte heb ik wel (vind ik), maar de constructie (nog) niet.
Er ligt nu een dak op van een soort asbest golfplaten. Noem het irrationeel, maar ik wil dat spul gewoon weg hebben.
Verder is de garage gebouwd met van die betonnen schuifdelen tussen palen.

En als ik dan toch het dak aanpak, dan ook maar de rest :)

Nu mijn vraag: hoe zouden jullie deze garage zo goed mogelijk 'opkalefateren', zonder hem te moeten afbreken en een nieuwe te zetten (m.u.v. het dak)? Denk aan evt isolatie, binnenkant beplaten om bijvoorbeeld kastjes/gereedschap aan op te hangen, nieuwe verlichting, enz.

Voor de bonuspunten: er liggen nu betontegels als vloer in. Ook hiervoor dezelfde vraag, zonder een helemaal nieuwe betonvloer te hoeven storten.

Hierbij wat foto's. Ik weet het, een enorme bende nu nog. Maarja we zitten midden in een verbouwing he :)

Een aantal opmerkingen trouwens nog.
- Een aantal van jullie zal denken dat dit een veeel te kleine ruimte is voor mijn plannen, maar ik wil het toch proberen.
- Ik wil wel wat kleine dingen aan de auto kunnen doen, maar dat hoeft niet allemaal in deze garage. Een brug is dus een flinke brug (haha) te ver. Overigens heb ik een automonteur met garage in de familie, dus groot onderhoud zal daar gebeuren.
- Vanaf de laatste foto: ik zie het werkplaats gedeelte aan de linkerkant, het sporthoekje rechts achtering, en de auto rechts voorin.

Ja, de garage is erg oud :Y Verder ben ik erg terughoudend op de muren af te breken, omdat deze muren tevens de erfgrens zijn met mijn directe linkerburen, een openbare weg, en mijn achterburen. Daar staat dus geen schutting o.i.d. tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVgcrGqvDF0e29XvZ6rRAwI2OV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ukDpb1ZM4dQVljKW0v5HcCZx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82m_Z9iaTcZ9dZvCvcB5Bnub4eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSGNNkUw4CNH47TCk2xVZyHm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VukkWsqigp_O5Fx4Jau00e-CYbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjV1YYnwS470sMOzFKxBqHAO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Noeleke op 30-05-2023 14:52 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:34

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Foto's? Dat maakt het een stuk gemakkelijker ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Noeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:24:
Goedemiddag,

Wij hebben een jaar geleden een woning gekocht met een beste garage erbij. Hiervan wil ik een werkplaats + plek voor een hobby auto die nog moet komen + klein sporthoekje van maken. De ruimte heb ik wel, maar de constructie (nog) niet.
Er ligt nu een dak op van een soort asbest golfplaten. Noem het irrationeel, maar ik wil dat spul gewoon weg hebben.
Verder is de garage gebouwd met van die betonnen schuifdelen tussen palen.

En als ik dan toch het dak aanpak, dan ook maar de rest :)

Nu mijn vraag: hoe zouden jullie deze garage zo goed mogelijk 'opkalefateren', zonder hem te moeten afbreken en een nieuwe te zetten (m.u.v. het dak)? Denk aan evt isolatie, binnenkant beplaten om bijvoorbeeld kastjes/gereedschap aan op te hangen, nieuwe verlichting, enz.

Voor de bonuspunten: er liggen nu betontegels als vloer in. Ook hiervoor dezelfde vraag, zonder een helemaal nieuwe betonvloer te hoeven storten.
Dat is wel heeel oud. Heb ook een huis gehad waar dit zo was, en de schutting ook zo. alles afgebroken en nieuwe garage gebouwd en hout/beton schutting gezet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heb je wel al even gekeken naar de kosten van beton laten storten?

serieus, niets is zo irritant in een leuke workshop/garage als een oneven tegelvloer.

een vlakke vloer gaat je zoveel plezier op leveren dat ik daar echt even in zou investeren.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Noeleke
Fraggert schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:30:
[...]

Heb je wel al even gekeken naar de kosten van beton laten storten?

serieus, niets is zo irritant in een leuke workshop/garage als een oneven tegelvloer.

een vlakke vloer gaat je zoveel plezier op leveren dat ik daar echt even in zou investeren.
We hebben onlangs een nieuwe betonvloer op de begane grond van de woning laten storten, daar werd ik niet blij van :/ . Maar wellicht kan het alsnog tegen die tijd.
Hackus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:30:
[...]

Dat is wel heeel oud. Heb ook een huis gehad waar dit zo was, en de schutting ook zo. alles afgebroken en nieuwe garage gebouwd en hout/beton schutting gezet.
Deze reactie had ik al verwacht, vandaar dat ik in mijn post ook heb gezegd dat ik de garage niet helemaal wil afbreken. Daar is simpelweg het budget en de tijd niet voor.

[ Voor 29% gewijzigd door Noeleke op 30-05-2023 14:35 ]

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 14:46
Geen antwoord op je vraag, maar wat ik, in jouw schoenen zou doen;

https://containerconcepts...es/container-garage-40ft/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91yZ5BsYaK8WLePoCgXeVRQ98jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kHX01TCdeGqmfpHr5zOcVKzN.webp?f=fotoalbum_large

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:18
Als je het echt goed wil doen:

Een vers gestort betonnen vloer.
Muren strak wit of een andere heldere kleur.
Goede verlichting.
Fatsoenlijke werkplek.
Brug.
Water!
Airco.

En vooral overal ruimte om je heen.

Lange termijn planning hiero ook als de rest van de woning eenmaal klaar is.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Containers lijken een leuke, goedkope manier om een hokje neer te zetten, maar als je eenmaal de muren hebt verbouwd en er isolatie in hebt gezet en alles dan zijn ze niet veel goedkoper dan zelf iets bouwen en heb je maar heel weinig ruimte over.

• Noeleke
EDIT: verplaatst naar de opening post.

[ Voor 101% gewijzigd door Noeleke op 30-05-2023 14:53 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

zonder hem te moeten afbreken en een nieuwe te zetten (m.u.v. het dak)?
Is dat een harde eis? Over welke afmetingen hebben we het?

Als je een echte garage/kleine loods neer wil zitten dan lijkt me dat je nu sowieso niet echt een goede basis hebt, dus foto's of in ieder geval wat afmetingen zouden hierin wel handig zijn. De muren zijn misschien nog prima, maar zullen dan toch geïsoleerd moeten worden.

Dus als je het dak, de vloer, en de muren aan gaat pakken zou ik heel snel zeggen breek het geheel af en zet iets nieuws neer. Een houten frame met isolatie ertussen, buitenkant bekleden met van die goedkope dunne planken of metalen/plastic bekleding die er voor gemaakt is, dan kun je de binnenkant gewoon met gipsplaat afwerken. Dat scheelt je in de zomer en in de winter een hoop gedoe.

Voor de vloer geldt ook weer dat afmetingen belangrijk zijn, als het 2 bij 2 is dan kun je makkelijk zelf een vloer storten en hoeft die niet heel dik te zijn, maar als het een hok van 10 bij 15 is en je er een lift in wil voor je auto en zware gewichten op gaat zetten dan wordt het snel een duur grapje, maar ook daar kun je dan weer omheen plannen door alleen de nodige stukken te verstevigen.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je de investering van nu een nieuw hok zetten er (mits je de structuur en elktra zelf kunt doen) niet binnen enkele jaren uit hebt t.o.v. de kosten van het bestaande renoveren en dan nog de kosten van een verwarming in de winter en ventilatoren/airco in de zomer.

Edit: Terwijl ik dit aan het typen was heb je foto's geplaatst, daarmee verandert de zaak wel een beetje. De dakconstructie lijkt mij prima, daar gewoon de platen vanaf en zelf een nieuw dak op leggen, liefst meteen geïsoleerd. Je zou dan evt. het dak er helemaal af kunnen halen en eerst andere muren kunnen opbouwen, daarna de balken van het dak hergebruiken. Dat scheelt je flink in de kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Oon op 30-05-2023 14:49 ]

• Noeleke
Oon schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Edit: Terwijl ik dit aan het typen was heb je foto's geplaatst, daarmee verandert de zaak wel een beetje. De dakconstructie lijkt mij prima, daar gewoon de platen vanaf en zelf een nieuw dak op leggen, liefst meteen geïsoleerd. Je zou dan evt. het dak er helemaal af kunnen halen en eerst andere muren kunnen opbouwen, daarna de balken van het dak hergebruiken. Dat scheelt je flink in de kosten.
Ik heb nog wat balken liggen met ongeveer dezelfde afmetingen die een stuk nieuwer zijn. Die wil ik dus meteen vervangen als ik met het dak bezig ga.

Verder weet ik niet wat degene die het dak geisoleerd heeft dacht, maar dat is echt heel slordig gedaan. Valt nog net niet naar beneden :')

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Noeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:34:
[...]

We hebben onlangs een nieuwe betonvloer op de begane grond van de woning laten storten, daar werd ik niet blij van :/ . Maar wellicht kan het alsnog tegen die tijd.

[...]

Deze reactie had ik al verwacht, vandaar dat ik in mijn post ook heb gezegd dat ik de garage niet helemaal wil afbreken. Daar is simpelweg het budget en de tijd niet voor.
okay helder, een maatje van me heeft recies in jouw schoenen gestaan, en die heeft uiteindelijk later alsnog een vloer laten storten, toen moest dus alles eruit en ook wat aanheling van de wanden betreft had hij spijt dat hij het niet eerder heeft gedaan.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Dak zoiets? https://www.vandelftelsho...n/dakpanpanelen/isodomus/

Relatief licht van gewicht en makkelijk zelf te doen. Gelijk geïsoleerd ook. Dit hebben wij ook gebruik om een oud tuinhuisje (shingle dak) op te knappen.
Ik vermoed alleen wel dat je de dakconstructie wat rechter / 'nieuwer' zult moeten maken, maar dat zal in alle gevallen zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Noeleke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:34:
[...]

[...]

Je kunt er gewoon houten 'balken' aan maken en dakplaten net wat je wilt en je budget is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het je lens, of hangt die balk in het midden heel erg door?
Verder zou ik eerst laten uitzoeken of het wel echt asbest is, er zijn namelijk ook van zulke platen zonder asbest.
Mocht het asbest zijn, dan verandert het kostenplaatje al aanzienlijk.
(tenzij het niet gespijkerd is en je het zelf makkelijk kan verwijderen, maar dan nog zou ik er goed over nadenken)

• Wahied10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-01 21:25
Lijkt verdacht veel op mijn garage wat nu een mancave/kantoor is geworden.. Ik zie potentie en het gaat er even om wat voor budget je in gedachten hebt. Zelf heb ik het zo voordelig mogelijk willen doen. En dit zou ik in jouw geval doen.

Vloer: Daar zou ik altijd mee beginnen want dat gaat de rest van alle maten bepalen. Afhankelijk van hoe scheef het is zou ik het egaliseren, gewoon te koop bij de plaatselijke bouwmarkt. Zullen een hoop zakken in gaan, maar als je alles doet zoals het hoort heb je een prima vloer die je straks ook nog kunt bewerken zoals jij mooi vindt. Aangezien jij wil klussen aan je auto bijv zou ik voor die clickmatten gaan. Overgewaaid vanuit Amerika(?) maar kan een hoop hebben en is heel makkelijk te leggen.

Muren + isolatie:
Voorzetwanden (3/4's) maken die je kunt isoleren van binnenuit, waarom binnenuit? Ik heb dat gedaan omdat je in de winter graag wil dat het snel warm wordt als je gaat verwarmen. Je wilt niet eerst je stenen verwarmen voordat je de warmte 'binnen houdt'. In de zomer idem met verkoelen. Het is en blijft uiteindelijk een bijgebouw en je wil het gewoon snel behaaglijk hebben. Isolatie heb ik gebruik gemaakt van EPS platen, naar mijn idee beste vorm van (temperatuur)isolatie die er is (kijk maar achterin je koelkast :D).

Afwerking muren:
Vervolgens afhankelijk van je budget kun je voor kant en klare agnesplaten ertegenaan gaan, of je kiest voor gipsplaten, waarbij je vervolgens alleen de naden hoeft dicht te zetten, voorlijmen en het kan schilderen. (Sidenote: wil je het niet helemaal stucen, gebruik dan GEEN gaasband.)

Plafond eigenlijk hetzelfde verhaal. Zet qua isolatie alles goed dicht met isolatieschuim want je wilt geen lekken, dat is zonde als je toch al bezig bent.

EDIT:
De garagedeuren, misschien wel het belangrijkste, als je het goed geisoleerd wil hebben zou je die moeten vervangen. Of kijken of je dat ook goed kunt isoleren zonder open naden. Daar wil het vaak nog wel eens tochten.

O ja, en nog een tip, denk achterstevoren. Bepaal vooraf je stopcontacten, plekken waar je bijv een tv wil ophangen (versteviging achterkant met balk) etc etc

Succes, hoop werk, maar persoonlijk vond ik het erg leerzaam en is het vooral achteraf leuk als je in een ruimte komt die je zelf hebt gecreëerd. En denk vooral niet te moeilijk. Met YT kan je tegenwoordig zelfs een vliegtuig besturen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Wahied10 op 30-05-2023 19:21 . Reden: Toevoeging garagedeuren ]

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Tja, je hoop nog 30 jaar plezier van je garage te hebben hoop ik
Dan kun je beter even door de zure appel heen bijten
Alles platgooien en een mooie nette label A garage er neer poten
Als je alles zelf doe, met wat hulp hoeft het de kop niet te kosten

• Wahied10
Zatervan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:20:
Waarom zou je een prima gebouw/garage platgooien om er vervolgens helemaal iets nieuws op te bouwen die dezelfde functionaliteit heeft?
Voor 1/10 van dat geld kan je het prima “opkalefateren”…

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Wahied10 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Waarom zou je een prima gebouw/garage platgooien om er vervolgens helemaal iets nieuws op te bouwen die dezelfde functionaliteit heeft?
Voor 1/10 van dat geld kan je het prima “opkalefateren”…
Prima?

Ik zie een betonschutting waar een dak op is gelegd met wat tegels op de vloer. De balken lijken op de palen te liggen, de balken lijken door te hangen, etc.

Nou ben ik geen constructeur maar het lijkt me dat die schutting niet bedoeld is om een dak te dragen en je zeker uit moet kijken om die dakconstructie zomaar flink te verzwaren.

• Wahied10
Rukapul schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:10:
[...]

Prima?

Ik zie een betonschutting waar een dak op is gelegd met wat tegels op de vloer. De balken lijken op de palen te liggen, de balken lijken door te hangen, etc.

Nou ben ik geen constructeur maar het lijkt me dat die schutting niet bedoeld is om een dak te dragen en je zeker uit moet kijken om die dakconstructie zomaar flink te verzwaren.
Ik ben ook geen constructeur, maar mijn punt is dat ik niet iets zou slopen wat nog functioneert. Tenzij het inderdaad vervallen is, maar dat kan ik niet uit de foto’s opmaken en dat zal TS zelf wel weten of achter kunnen komen.

Het kan zo lijken, maar dat wil niet zeggen dat het zo is.
We willen maar alles weggooien en alles nieuw hebben voor “het gevoel”… hij/zij wil er gewoon lekker hobby-en, dat extra geld lekker in de Mustang steken waar nog genoeg aan gedaan kan worden 😁 tenzij het dak instort, dan hebben jullie gelijk 😇

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 12:20

Agent47

I always close my contracts.

Vergeet niet een UTP kabel naar een switch oid. Die wordt vaak vergeten

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Noeleke
@Wahied10 Kijk, dat is nog eens advies! Inderdaad altijd maar nieuw vind ik ook niks als het bestaande bouwwerk nog prima is. Overigens zou ik willen dat het een Mustang wordt, maar daar is helaas geen budget voor :')
Chickendorp schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:32:
Is het je lens, of hangt die balk in het midden heel erg door?
Verder zou ik eerst laten uitzoeken of het wel echt asbest is, er zijn namelijk ook van zulke platen zonder asbest.
Mocht het asbest zijn, dan verandert het kostenplaatje al aanzienlijk.
(tenzij het niet gespijkerd is en je het zelf makkelijk kan verwijderen, maar dan nog zou ik er goed over nadenken)
Bij de koop van het huis is aangegeven dat die dakplaten van asbest waren, dus daar ga ik dan wel vanuit.

Die balk hangt overigens echt zo door, dat is niet mijn lens. Aan de achterkant van de garage zie je een soort "vide" die er denk ik niet origineel in zat. Aan de voorkant van de garage zat zo'n zelfde soort constructie, beide kanten hingen/hangen op die middelste balk, waardoor deze is gaan doorhangen denk ik. De voorkant heb ik al verwijderd, de achterkant moet nog. Zo'n verdieping is handig voor opslag van spul, maar ik hecht meer waarde aan de hoogte van de ruimte dan dat ik meer plek heb voor meer zooi. :)

Maar als het dak eraf is wil ik in elk geval die middenbalk vervangen voor een vers(er) exemplaar, en wellicht de rest van het hout ook. Heb er nog genoeg liggen. :*)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-01 12:54
En dan kan je auto 50cm omhoog, en ben je klaar. (als het überhaupt past) Onderschat niet hoe veel hoogte een brug nodig heeft.

Je zal niet de eerste zijn die een brug plaatst waar je in de praktijk bijna niets mee kan.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 31-05-2023 13:22 ]

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:18
WEBGAMING schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:18:
[...]

En dan kan je auto 50cm omhoog, en ben je klaar. (als het überhaupt past) Onderschat niet hoe veel hoogte een brug nodig heeft.

Je zal niet de eerste zijn die een brug plaatst waar je in de praktijk bijna niets mee kan.
De foto's waren er nog niet toen ik die post maakte. In navolging daarvan overduidelijk de ruimte verhogen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Noeleke schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:55:
@Wahied10 Kijk, dat is nog eens advies! Inderdaad altijd maar nieuw vind ik ook niks als het bestaande bouwwerk nog prima is.
Het is maar wat de nieuwe functie gaat worden. Soms is het beter om af te breken opnieuw op te bouwen. In dit geval kan ik niet in je geldbuidel kijken.
Noeleke schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:55:
Aan de voorkant van de garage zat zo'n zelfde soort constructie, beide kanten hingen/hangen op die middelste balk, waardoor deze is gaan doorhangen denk ik. De voorkant heb ik al verwijderd, de achterkant moet nog.
Het gewicht van de vides zullen inderdaad van invloed zijn geweest op die balk. Daarom is het ook belangrijk om te bedenken hoe zwaar het nieuwe dak gaat worden. Kan de huidige constructie het wel aan?

Over de vloer: Met het storten van een vloer heb je ook de boel gewoon een vlakke stabiele ondergrond. Een simpel betonvloertje kost het geld ook niet. Zeker niet als je het een en ander zelf kan doen. Als je nu niets aan de huidige tegels gaat doen en de wanden gaat isoleren. Dat is eigenlijk ook zonde. Via de bodem komt de kou alsnog binnen. Dat is ook niet fijn.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor het asbest dak goed vooraf informeren ook bij de gemeente en het breng station voor hoe je het mag aanleveren en welke hoeveelheid. Zolang de platen heel zijn kan je het prima zelf demonteren en afvoeren.
Dan voor een nieuw dag zou ik eerst de constructie door laten rekenen en eventueel aanpassen en dan sandwich panelen erop leggen eventueel met licht doorlatend deel. Mogelijk meteen combineren met zonnepanelen en accu pack.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:01
Je wilt sowieso isoleren (wanden, dak en vloer) en zoals genoemd is een vlakke vloer echt wel heel fijn.

Ik zou de wanden isoleren en afwerken met houtplaten. Daar kun je dan van alles op monteren.
Ik zou vooral kijken naar haak/lat (french cleat) methode om zaken op te hangen en toch de mogelijkheid te houden om de indeling aan te kunnen passen.
Eventueel zou je je sporthoekje een wat nettere afwerkingen kunnen geven natuurlijk.

Dat dak baart me wel zorgen zoals dat nu al doorhangt. De volgende vraag is dan wat de draagkracht van de wanden is en hoeveel je met dat dak wilt/kan doen.

Een brug lijkt niet zinvol gezien de beperkte hoogte en de mogelijkheid die je al binnen je eigen familie hebt. Bij nieuwbouw zou het met meer hoogte eventueel een optie kunnen zijn.

Vloer isoleren is vooral tegen de optrekkende kou uit de grond. Isolatie met daarop een simpel betonvloertje hoeft niet veel te kosten en je kunt ook zelf een hoop doen.

• Wahied10
Inderdaad zoals @pickboy al zegt, je klusruimte afwerken met houtplaten is handiger ivm spullen/gereedschap ophangen etc. Ik zit nog teveel in de gipswand focus, dat is mooier in je “nette” gedeelte.

Vloerisolatie is handig als je weet waar de fundering op staat. Als het dekzand is, dan is je rendement laag aangezien daar veel kou vanaf en doorheen komt. Is amper tegenop te isoleren is mijn ervaring…

Wat betreft je dak zou je eigenlijk iemand moeten vragen die daar echt verstand van heeft. Op klusidee zijn er vaak mensen welwillend om met je mee te denken en als je mazzel hebt wonen ze in de buurt, kratje pils doet wonderen daar :D

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Rukapul schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:10:
[...]

Prima?

[..]
Precies dit. Dit is een oud schuurtje zonder toekomst met een asbest dak. Om daar meer van te maken moet je alles aanpakken.
Als je een paar lampen ophangt kun je prima sleutelen en sporten....een paar maanden per jaar. Want de andere helft zit je te vernikkelen van de kou.

Als je dit nu "opkalefatert" ga je je steeds weer aan iets anders zitten irriteren. Je steekt er tijd en moeite in en uiteindelijk is de basis niet goed. Waardoor je _waarschijnlijk_ in the end alles af wil breken en het fatsoenlijk doen. Dit advies is alleen maar bedoeld om je die moeite te besparen. Niet om je budget te breken, maar om je eens goed na te laten denken over wat je uiteindelijk zou willen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:16
Zatervan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:20:
Idd.
Sowieso is dit meer een schuurtje dan een garage.
De muren zijn van schutting palen met betonplaten die ook voor schuttingen worden gebruikt, dak wil je er al afhalen geef je aan, en vloer is er niet want dat zijn gewoon stoeptegels op 't zand.

Ik zou hier echt niet in investeren als je er langer dan een paar jaar plezier van wilt hebben.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:00

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dit is geen garage, dit is een brakke overkapping met een schutting er dichtbij.

Echt, doe jezelf een lol; voor een goede vloer moet je toch beton storten en het dak wil je toch al vervangen, het neerzetten van 4 houtskelet wanden is dan ook het meerwerk niet. Gevelbekleding kun je nu goedkoop doen, later duurder maken en kun je op je gemakt de binnenkant afwerken, isoleren en netjes hebben.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wahied10 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:59:
Ik ben ook geen constructeur, maar mijn punt is dat ik niet iets zou slopen wat nog functioneert.
Wat functioneert?
Het dak? Nope, asbest en doorgezakt.
De 'muren'? Nope, ongeschikt als draagmuren en waarschijnlijk ook niet dicht (vocht/ongedierte kan erin)
De vloer? Misschien, maar niet voor dit doel.

Geen daglicht & geen ventilatie, dat is heerlijk sporten ;)

Volgens mij is opnieuw beginnen geen slecht plan, je kunt spullen hergebruiken, maar dat wordt vanzelf duidelijk.

@Noeleke, mijn (hoofd)suggestie: ik zou nog 1-2 jaar nadenken over wat dit moet worden.
Er is niks wat je belemmert om het te gebruiken zoals jij wilt. Zet die sportspullen erin, koop die klusauto, bouw een mooie verrijdbare werkbank met eigen achterwand er aan vast.
En isolatie is leuk, maar zonder warmte bron is het weinig zinnig. Dus zet een elektrische heater erin en kijk eens hoeveel je er bent.
Zelf heb ik in 3,5 jaar tijd misschien 200kW verbruikt om een garage te verwarmen terwijl ik aan het sleutelen was (wat ik daarna ook niet meer wilde, teveel gedoe). Da's 100 uur en misschien evenveel €'s.
Ik had die garage kunnen isoleren en een nieuwe garagedeur kunnen plaatsen etc etc. Waarvoor? Ik ben wel een beetje genezen van het auto klussen.

Een mooie garage met alles erop en eraan is niet voordelig, maar voegt ook waarde toe aan je huis. Maar kijk ook goed naar wat (vergunning technisch) mag. Krijg je een klacht van de buren/gemeente mag je hier een topic openen om dat weer uit te zoeken. >:) Denk aan nokhoogte e.d.
Misschien hebben de buren ook wel een mening die je kunt meenemen. Als je net nieuwe dakplaten erop hebt liggen en de buurman had gehoopt dat je het 'fatsoenlijk' zou doen, dan kan dat gezeur opleveren.

Kijk ook eens naar alternatieven:
Een mooie Douglas overkapping met 1 of 2 wanden die open kunnen en je 'garage' is ineens een party center of lounge hoek.
Is het de technische ruimte voor je zwembad, of zet je de jacuzzi erin?
Trek van marktplaats een mooie tweedehands pui en je garage heeft ineens een zij ingang en licht.

Maar gebruik de ruimte eens 1-2 jaar, nu is het een schuur/rommelhok. Misschien is dat over 2 jaar nog hetzelfde.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 19:46

Infant

It's a floating Dino!

Wat zijn de afmetingen ongeveer? Ik tel 12 30x30 stoeptegels.
4 x 6 meter? En dan een metertje of 2 hoog?

32m2 aan muur

De binnenmuren zou ik PIR+OSB, zo dun mogelijk pir, zo dik mogelijk OSB.
RD van 1 t.o.v. van de 0.0001 die je nu hebt, dus dat scheelt al enorm. Dit kun je wellicht handig verzagen dat het precies tussen die staanders pas, en dan zijn de muren vlak.
Die platen plak je met pur lijm er tegenaan, en kun je vervolgens echt loei veel aan ophangen.
https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-osb/pir-osb-18mm

~800 Euro aan panelen, zeg 1000 inc. bezorging.

Het dak, als dat minder dan 35m2 is mag je asbest zelf verwijderen. Zou zo maar net kunnen dat je daar onder zit. Ik persoonlijk zou dat dan doen, maar anders ben je zo 2500 Euro verder om het te laten doen door wat maanmannetjes.

Dat houten frame zou ik dan toch wel vernieuwen, want dan kunnen er sandwichpanelen op. Ik had daar verschillende b-keus partijen die rond de 18 Euro per m2 uit kwamen voor een 40/80mm dik paneel.
Maar het is even lastig in te schatten hoe slecht het frame is, zo te zien is de doorgezakte balk de enige balk, en de rest lastjes/planken.

Even van die 35m2 uitgaande kom je op 750 Euro inc. bezorging.

Die stoeptegels: Folie er over en dan tapijttegels van marktplaats trekken?

Zonnepanelen er op. Nou, dan heb je een redelijke thermosfles kan ik je verzekeren. Daarna levert het hele zaakje geld op.

Ik spreek uit ervaring. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Infant op 01-06-2023 21:57 ]

• brissettesondon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-09-2023
*snip* spam

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2023 21:20 ]

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
@Noeleke heb je er al iets van weten te maken?

• Noeleke
Thanks voor de interesse! We zijn momenteel nog aan het woonhuis bezig, maar heb zeker veel nagedacht over hoe de garage aan te pakken wanneer die aan de beurt is.

Nog even een samenvatting van de huidige garage:
- Stoeptegel vloer die schots en scheef ligt
- Geen isolatie / comfort
- Heeel oud
- Asbest golfplaten dak welke er sowieso af moet (ik wil geen asbest in en om ons huis, uit principe)

Dat heeft me ertoe doen beslissen om ergens volgend jaar een geheel nieuwe garage te zetten. Wel met HSB, zodat het realiseerbaar blijft. Heb hiervoor een mooi schaalmodel in Sketchup gemaakt, waarmee ik een zaaglijst kan maken. Het gereedschap heb ik grotendeels al, behalve een constructietacker. Verder wil ik de stoeptegel vloer toch vervangen door een mooie betonplaat.
De buren zijn het er gelukkig ook mee eens, dus die hurdle is al genomen :)

Wanneer het zover is ga ik zeker een topic starten met foto's + voortgang. Vind die topics van anderen altijd erg gaaf om te zien.
Pagina: 1