8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Dank je.Maarten69 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:11:
@tcw82 dat is geen kaart*
Dat is de integratiepagina;
Instellingen/Apparaten en diensten/Solis inverter-->1 apparaat.
*edit: wel een kaart, maar de volledige.
Ik vermoed dat er iets niet goed gaat bij mij.
In de Soliscloud ap kan ik mijn beide omvormers (ik heb er twee, een iets oudere 4kw en een jongere 2kw, ik zal exacte modellen even opsnorren) individueel uitschakelen via "inverter control". De wifi sticks zijn dezelfde en dat gebruik ik al enige tijd handmatig, dus prijs laag->omvormer uit en v.v.)
In de h.a. omgeving zie ik de twee "serienummers" daaraan herken ik de twee verschillende omvormers. Echter, slechts bij 1 (de 2kw versie) kan ik de omvormer een max wattage (geen percentage, maar een wattage) meegeven. Bij de andere kan ik dat niet.
Ook heeft de 2kw omvormer een soort "status" die op "on" of "off" kan staan en daarmee kan ik ogenschijnlijk de omvormer uitschakelen.
Hier onder wat plaatjes, er staan 188 entiteiten in het overzicht, ze hebben allemaal dezelfde "voornaam" namelijk de naam die mijn "plant" identificeert.
H.A. is een nieuwe omgeving voor me, dat betekend vooral dat vandaag 6 uur pielen heeft geleid tot het perongeluk uitzetten van 1 omvormer, waarbij ik dat ontdekte toen ik op de home Wizzard een gekke knik in de grafiek zag.
De frustratie klotst hier ver boven de plinten.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Neem je tijd hiervoor en creer een dashboard.
Zoiets heb ik:
:strip_exif()/f/image/XFpkQxYUiWevCYMse7ZVnkjs.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zou alles moeten kunnen vanuit de integratie wat je ook via de website of app kan.
Ik regel mijn vermogen met de entity:
number.soliscloud_power_limit_setting
en niet waar ik het vermogen in kan stellen:
number.soliscloud_system_export_power_limit_value
Succes
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Dan zat ik aardig in de richting. Ik had dit gemaakt, even snel;Maarten69 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:04:
@tcw82 tip, lees je eerst eens rustig in hoe Home Assistant werkt.
Neem je tijd hiervoor en creer een dashboard.
Zoiets heb ik:
[Afbeelding]
Je zou alles moeten kunnen vanuit de integratie wat je ook via de website of app kan.
Ik regel mijn vermogen met de entity:
number.soliscloud_power_limit_setting
en niet waar ik het vermogen in kan stellen:
number.soliscloud_system_export_power_limit_value
Succes
:strip_exif()/f/image/XS9HOkXEPUncVqpU0EnKZwMG.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen, als ik die goed bekijkt, is dat weer 1 specifieke omvormer en niet beide.
Er is maar 1 entiteit met die naam. Dat vind ik zo vreemd.
:strip_exif()/f/image/R3OpFIcc9Pq2Gdv8JDKPAHPw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OYzVdpev2TE2FgBR193jC6Sd.jpg?f=fotoalbum_large)
Het laatste plaatje is van vanmorgen, de output op 0 en dan gaat 1 omvormer uit. De andere blijft lekker door pruttelen.
🤔
[ Voor 12% gewijzigd door tcw82 op 16-05-2025 08:46 ]
Solis is zelf ook betrokken geraakt, de situatie is namelijk veranderd.
eerst kon ik:
- solis cloud ap 2 omvomers bedienen met aan / uit.
- home assistant omvormer A niet en omvormer B wel aan uit
- home assistant omvormer A niet en omvormer B wel power limit meegeven (in wattage)
- home assistant omvormer A niet en omvormer B wel % meegeven.
Omdat het "toch niet werkte" heb ik de intergratie er uitgehaald (uit HA) en ben ik in de omvormer gaan snuffelen. Daarin zie ik dat beide omvormers instaat zijn om:
- % tussen 0 en 110% te verwerken
- aan of uit geschakeld kunnen worden in de ap
- een max output wattage kunnen hanteren.
(een beetje terzijde, maar toch wel noemens waardig: De "meter in grid" EPM setting verwacht dat er een externe meter aanwezig is, een meter die ik niet heb en daardoor gaat de omvormer in failsafe mode. (leek me zinnig om dat even mee te nemen hier, mogelijk loopt iemand anders hier ooit tegen aan).
Na dat ik dat had gezien, toch gekozen de HA intergratie weer op te zetten, alleen is daar nu voor beide omvormers niks meer mogelijk. Geen entiteiten die iets doen met power management of %.
Solis support geeft aan als de omvomer in de ap aan/uit te zetten is, moet dat in HA ook kunnen en ze geven aan dat ze niet zo goed begrijpen waarom dat nu niet kan.
Mijn persoonlijke vermoeden is dat de EPM setting (of iets daar dicht tegenaan) niet goed staat in de omvormer/ap en dat HA daarom die entitieiten niet ontvangt/aanmaakt.
Zou iemand iets voor mij kunnen nakijken in de omvormer ?
Ik zou heel graag willen weten wat de instellingen zijn bij de "advanced settings" en dan vooral de EPM menu items. Als ik straks bij de omvormer ben zal ik even exact notuleren waar ik interesse in heb.
In de ap omgeving zit het er zo uit:
Omvormer die initieel WEL bedienbaar was in de HA.
![]() | ![]() |
Omvormer die initieel NIET bedienbaar was in de HA.
![]() | ![]() |
Beide omvormers werken nu overigens zoals ze horen, geen beperkingen of iets dergelijks.
[ Voor 41% gewijzigd door tcw82 op 20-05-2025 12:57 ]
Het zelf bezig gaan met scriptjes etc. begin ik in ieder geval nooit meer aan, dat was eens en nooit meer.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik denk dat ik herken wat je schrijft. Wel is het zo dat ik bijzonder koppig ben, maar gewoon niet zo slimassje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:46:
Ik hoop dat als over 2 jaar als mijn contract afloopt/salderen verdwenen is er inmiddels oplossingen voor niet-Tweakers zijn voor mijn Solis-12K-S5. Als er tegen die tijd volwaarige systemen zijn voor het optimalizeren van opwek/verbruik/opladen/opslag zou ik ook overwegen de omvormer maar gewoon te vervangen.
Het zelf bezig gaan met scriptjes etc. begin ik in ieder geval nooit meer aan, dat was eens en nooit meer.
Dan komt of een keertje de magische zwarte rook uit de omvormer, of het werkt en dan ben ik blij.
vervangen van een 4kw omvormer is al snel 4 a 500 euro en dat is toch best geld.
Ik hoop dat het helpt.
Voor wat betreft de omvormer die je niet via HA uit kan zetten maar wel in Soliscloud. Zou je kunnen kijken of je de stappen die hier staan kan uitvoeren en kijken welke id's bij die omvormer worden gebruikt voor de ON/OFF setting? https://github.com/hulten...0#issuecomment-2863483673
Dat gerommel met de failsafe stand en de EPM settings was gelukt, lekker op een krukje staan en dan eigenlijk nog net iets te laag om goed bij het display te komen...k0enf0rNL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:37:
@tcw82 Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met de failsafe mode op de omvormer. Dat komt omdat de mapping van de EPM mode niet goed naar de omvormer gaat als deze al in failsafe staat. Wat je moet doen is op de omvormer fysiek de EPM mode veranderen naar OFF. Dat doe je door naar advanced settings te gaan en de pincode 0010 in te vullen. Vervolgens ga je naar EPM mode en zet je deze op OFF.
Ik hoop dat het helpt.
Voor wat betreft de omvormer die je niet via HA uit kan zetten maar wel in Soliscloud. Zou je kunnen kijken of je de stappen die hier staan kan uitvoeren en kijken welke id's bij die omvormer worden gebruikt voor de ON/OFF setting? https://github.com/hulten...0#issuecomment-2863483673
Bedankt voor de GitHub tip🙏. Die ga ik straks uitpluizen.
Ok, was even zoeken, maar ik heb de netwerk tab gevonden en een responds kunnen vangen in een screenshotje. (2x)k0enf0rNL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:37:
@tcw82 Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met de failsafe mode op de omvormer. Dat komt omdat de mapping van de EPM mode niet goed naar de omvormer gaat als deze al in failsafe staat. Wat je moet doen is op de omvormer fysiek de EPM mode veranderen naar OFF. Dat doe je door naar advanced settings te gaan en de pincode 0010 in te vullen. Vervolgens ga je naar EPM mode en zet je deze op OFF.
Ik hoop dat het helpt.
Voor beide omvormers krijg ik 5161 als ID. zie plaatjes hieronder.
Ik heb de discussie op github even verder doorgelezen, maar daar lijkt het meer te gaan over een 5162 vs. 5161, ik lijk "gewoon" 2X de 5161 ID te hebben.
![]() | ![]() |
Goed, wordt wel een beetje een solo optreden zo. Het verhaal gaat verder. Na een week veel contact gehad te hebben met Solis Tech support (met wisselend succes) zijn de volgende dingen afstreepbaar geworden:
- De software van de omvormer is up to date.
- De software van de data stick is up to date.
- De opzet van de plant bij mij thuis heeft geen effect op de bedienbaarheid in HA. (hierover later meer)
- Solis heeft intern geen idee wat ze geheim vinden en wat niet. (Hierover later meer).
Ok, dan "meer" over de opzet van de plant. Ik had dus een plant met een hexidecimaal nummer, daaronder hingen de 2 inverters en de 2 data sticks. Dat heb ik nu omgegooid naar 2 hexidecimale plants en daaronder elke keer 1 omvormer met 1 data stick. Daarna een nieuw API key aangevraagd voor de "nieuwe" plant en de hele zaak in HA geintergreerd. Dit levert geen succes op. De "foute" omvormer komt op exact dezelfde manier binnen in HA. Het aantal entiteiten van de (nu dus 2 losse) plants is wederom 188 (dat was het daarvoor ook). En er zijn geen opties bijgekomen die bediening mogelijk maken.
Dan die opmerking over "geheim", in het gesprek met Solis techsupport kreeg ik op zeker moment de mededeling dat ze me graag de API ccntrol documentatie wilde opsturen, maar dan moest ik wel eventjes een NDA tekenen. Die NDA heb ik in dit topic geplakt, voor liefhebbers: NDA ontvangen om API ondersteuning te krijgen?
Ik wist dat er een API versie 2.0 document in de github omgeving genoemd werd, dus, mede omdat ik de NDA echt heel erg ver vond gaan, toch even gecheckt of het API document dat ze me dan zouden gaan verstrekken niet toevallig het document API 2.0 was. Specifiek dit document:
https://oss.soliscloud.co...0Control%20API%20V2.0.pdf
Dat bleek dus wel zo te zijn. Had ik bijna een NDA getekend over een publiek toegankelijk document.
We gaan nog even verder met Solis, parallel heb ik ook een issue aangemaakt op Github, hierbij kwam de suggestie dat dit mogelijk hetzelfde is als issue met nummertje :
https://github.com/hultenvp/solis-sensor/issues/474
https://github.com/hultenvp/solis-sensor/issues/442
Of dat wel of niet zo is, vind ik lastig oordelen.
Suggesties over wat nu te doen zijn van harte welkom!
Ik heb een S5 omvormer en zie de Power Limit setting en de Switch off ook niet?k0enf0rNL schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:11:
[...]
Dit zou met de nieuwe versie (3.11.0) wel moeten werken, ik heb daarnaast ook een Power Limit Setting toegevoegd waar je het percentage van rated power van je omvormer kan opgeven waarop je omvormer de export zal limiteren. Dus 10% van 4kWh rated power is 400W.
Welke datalogger heb je? Als je de opties niet ziet of niet kan gebruiken via de soliscloud website is het eerst wat je kan doen controleren of je een S3-WiFi-ST datalogger of nieuwer hebtnive66 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:56:
[...]
Ik heb een S5 omvormer en zie de Power Limit setting en de Switch off ook niet?
Ik heb 2 x een S3-WiFi-stk0enf0rNL schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:31:
[...]
Welke datalogger heb je? Als je de opties niet ziet of niet kan gebruiken via de soliscloud website is het eerst wat je kan doen controleren of je een S3-WiFi-ST datalogger of nieuwer hebt
Versie datalogger: 10154
Dat lijkt wel oké toch? Ik zie daarmee maar 66 entiteiten per omvormer?
update:k0enf0rNL schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:31:
[...]
Welke datalogger heb je? Als je de opties niet ziet of niet kan gebruiken via de soliscloud website is het eerst wat je kan doen controleren of je een S3-WiFi-ST datalogger of nieuwer hebt
Na het opnieuw configureren van beide omvormers met het juiste paswoord zijn van 1 van de omvormers nu wel 133 entiteiten zichtbaar. De tweede (beide omvormers op dezelfde plant) laat nog steeds maar 66 entiteiten zien.
/f/image/z3ibZOs0F3DccDeU4S5v2mfS.png?f=fotoalbum_large)
Ik moest een paar keer de intergration entry (nl=intergratie items) reloaden om de extra sensoren zichtbaar te krijgen. Dus via de 3 stippen.
Wat nieuw is dat hiermee ook sommige dagen de hele intergratie niet werkt en ik dus verplicht moet reloaden om het weer werkend te krijgen...
De openingspost gaat vrij snel 100% in op de soliscloud optie en laat de overige opties vallen;tcw82 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 05:03:
Ik heb de openingspost aangepast met wat van de ervaringen die ik hier heb opgedaan.
1. DRM (Demand Response Enabling), omvormer vermogen wordt 0% (wat imo ook het nadeel is)
1.1 Via de DRM poort pin 5 + 6 te schakelen, te automatiseren dmv ESP oid
1.2 Solis cloud, icm met HA en de wifi stick https://github.com/hultenvp/solis-sensor
2. EPM (Export Power Manager), omvormer wordt in vermogen geregeld van 0-110%.
Hierbij zijn de opties;
2.1 EPM van solis zelf aanschaffen
2.2 Solis cloud, icm met HA en de wifi stick https://github.com/hultenvp/solis-sensor
2.3 Handmatig op de omvormer zelf; https://solis-service.sol...-settings-derate-inverter
2.4 Modbus door de wifi stick te flashen of met een ESP github; https://github.com/hn/ginlong-solis
Wat ik mij nog wel afvraag, wat is de doorlooptijd als het via de cloud gaat? Normaliter krijg je met schrijven elke 5 min een update.
[ Voor 69% gewijzigd door Grutte Pier op 26-05-2025 13:37 ]
Dit is een mooie toevoeging. Het laten vallen is misschien wat brusk. Dit topic is ooit ontstaan omdat ik graag op afstand (dus als ik niet thuis was bijvoorbeeld) een enkele keer de omvormer(s) uit wilde kunnen zetten. Dat dit uitzetten nu bijna dagelijks zou kunnen (als je naar de energie prijzen of naar terugleververgoeding kijkt) had ik niet direct voorzien.Grutte Pier schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:11:
[...]
Ik moest een paar keer de intergration entry (nl=intergratie items) reloaden om de extra sensoren zichtbaar te krijgen. Dus via de 3 stippen.
Wat nieuw is dat hiermee ook sommige dagen de hele intergratie niet werkt en ik dus verplicht moet reloaden om het weer werkend te krijgen...
[...]
De openingspost gaat vrij snel 100% in op de soliscloud optie en laat de overige opties vallen;
1. DRM (Demand Response Enabling), omvormer vermogen wordt 0% (wat imo ook het nadeel is)
1.1 Via de DRM poort pin 5 + 6 te schakelen, te automatiseren dmv ESP oid
1.2 Solis cloud, icm met HA en de wifi stick https://github.com/hultenvp/solis-sensor
2. EPM (Export Power Manager), omvormer wordt in vermogen geregeld van 0-110%.
Hierbij zijn de opties;
2.1 EPM van solis zelf aanschaffen
2.2 Solis cloud, icm met HA en de wifi stick https://github.com/hultenvp/solis-sensor
2.3 Handmatig op de omvormer zelf; https://solis-service.sol...-settings-derate-inverter
2.4 Modbus door de wifi stick te flashen of met een ESP github; https://github.com/hn/ginlong-solis
Wat ik mij nog wel afvraag, wat is de doorlooptijd als het via de cloud gaat? Normaliter krijg je met schrijven elke 5 min een update.
Die laatste vraag, wat bedoel je precies. Omdat ik vermoed dat je de reactie tijd bedoelt tussen schakelen HA en reageren omvormer bedoeld; Als ik naast de omvormer sta en op HA de omvormer uit klik klikt de omvormer binnen 1 seconde uit in het veld. Bij aanschakelen gaat de omvormer ook direct aan, maar regelt dan langzaam op naar de dan beschikbare output of naar het ingestelde percentage.
TL:DR: 2e plant aanmaken in solis cloud omgeving, 1 omvormer en data logger "verhuizen" en een reboot geven aan de omvormer.nive66 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:52:
[...]
update:
Na het opnieuw configureren van beide omvormers met het juiste paswoord zijn van 1 van de omvormers nu wel 133 entiteiten zichtbaar. De tweede (beide omvormers op dezelfde plant) laat nog steeds maar 66 entiteiten zien.
[Afbeelding]
Langere versie:
Herkenbaar probleem, het antwoord dat eerst initieel op mijn vraag kwam was... "lees je eerst eens rustig in hoe Home Assistant werkt."
Je probleembeschrijving klinkt hetzelfde als wat ik ondervond, mijn oplossing is/was het splitsen van de plant.
Dus een 2e emailadres gebruiken om een 2e plant aan te maken, daar de omvormer en data stick in toevoegen (je moet hem dan wel eerst verwijderen uit de andere plant, maar dat zegt solis ook wel tegen je als je het probeert zonder verwijderen). Daarna kan je voor de nieuwe plant een API key aanvragen en de hele zaak naar HA halen (2 keer). Je raakt niks kwijt, je historische data etc. zit allemaal in die nieuwe omgeving (niet direct zichtbaar, maar dat komt).
Nadat ik dat allemaal gedaan had, leek het bij mij ook niet goed te gaan, ik kreeg weer exact 188 entiteiten voor 2 omvormers. Echter, om een of andere reden had de hele zaak blijkbaar een nachtje nodig, de volgende ochtend had ik plots 255 entiteiten en was de bedieningsoptie beschikbaar. Mogelijk kun je dit sneller bewerkstelligen door de omvormer uit en aan te zetten. Dit heb ik niet actief getest, want hij deed het die ochtend.
Mocht dit niet werken, kan je altijd je omvormer uit de 2e plant terughalen naar de originele plant en blijft in de solis cloud ap alles hetzelfde.
Ben je hier nog verder meegekomen?nive66 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:52:
[...]
update:
[Afbeelding]
Ik ben gisteren met een schone install begonnen. Vanmorgen waren ook nog niet alle entiteiten geladen. 2 reboots (vanmorgen) later wel.nive66 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:10:
[...]
Nog geen tijd gehad. Komend weekend maar eens wat tijd aan besteden.
Zonet de tweede installatie uit mijn Soliscloud plant gehaald en hiervoor een nieuw account en aparte plant aangemaakt en daar weer de tweede installatie aan toegevoegd. Meteen een nieuwe API key aangevraagd voor deze nieuwe plant. Nu dus wachten op de API key...tcw82 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:29:
[...]
Ik ben gisteren met een schone install begonnen. Vanmorgen waren ook nog niet alle entiteiten geladen. 2 reboots (vanmorgen) later wel.
Waarschijnlijk heb je hem nu al.nive66 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:09:
[...]
Zonet de tweede installatie uit mijn Soliscloud plant gehaald en hiervoor een nieuw account en aparte plant aangemaakt en daar weer de tweede installatie aan toegevoegd. Meteen een nieuwe API key aangevraagd voor deze nieuwe plant. Nu dus wachten op de API key...
het kan daarna (mijn ervaring) nog best even duren voor het alle entiteiten binnen haalt.
De waarde die de integratie in HA teruggeeft voor Solis Power limit setting wisselt een beetje maar ligt hier steeds rond de 54.379.913%. Dit lijkt me sowieso een vreemd percentage maar ook vooral omdat het percentage wat ingesteld staat als Output_P with Restore bij mijn omvormer op een heel ander percentage staat. De omvormer en de Solis app geven wel het juiste percentage terug.
De ingestelde waarde zie ik in de lijst met sensors ook nergens terug. Wel de Solis AC Output Total Power die ook klopt met het aantal Watt dat bij het ingestelde percentage hoort.
Heel herkenbaar.thursday schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:01:
Nog meer mensen die toevallig tegen het volgende vreemde probleem aanlopen?
De waarde die de integratie in HA teruggeeft voor Solis Power limit setting wisselt een beetje maar ligt hier steeds rond de 54.379.913%. Dit lijkt me sowieso een vreemd percentage maar ook vooral omdat het percentage wat ingesteld staat als Output_P with Restore bij mijn omvormer op een heel ander percentage staat. De omvormer en de Solis app geven wel het juiste percentage terug.
De ingestelde waarde zie ik in de lijst met sensors ook nergens terug. Wel de Solis AC Output Total Power die ook klopt met het aantal Watt dat bij het ingestelde percentage hoort.
Ik heb aangenomen dat hij op 100% staat bij initiele intergratie. Dat er een gekke waarde (bij mij is het voor bijna alle instelbare waardes 49,393%) zal wel een chinees dingetje zijn....
Echter, als je hem dan veranderd, is het (bij een %) gewoon 100% bij de max (of 110% bij de power limit).
Sommige entiteiten zijn ook helemaal geen %, maar een wattage en toch komen die initieel als % te voorschijn.