[PV] Solis omvormer op afstand uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:26
Edit mei 2024:
Dat kan, sinds juni 2023 geloof ik.
Het zit in de ap.
Hieronder mijn initiële vraag.

Zoals de titel zegt, ik zou graag "Controle" over mijn Solis omvormer willen krijgen.

Ik heb een "Solis 4K omvormer, 4000W AC (20A afzekeren), 2 MPPT, IP65" (das de letterlijke text uit de offerte 😂)

De omvormer heeft een wifi dongel en ik gebruik de (nieuwe) Solis cloud. Daarin kan ik niets vinden over remote control o.i.d..

Kan het überhaupt?

Wat voor alternatieve zijn er?
Zelf dacht ik aan een home wizard stekker, maar die is tot 3600 w geschikt, dacht ik, op goede dagen draait het constant rond de 4000 w (voor 2 tot 3 uurtjes).

Een armpje met een servo die de hoofdschakelaar bij de omvormer omzet kan, maar is omslachtig.

En elke keer als ik niet thuis ben de buurman laten schakelen.... Vind ie niet leuk (ook al krijgt hij dan wel gratis stroom voor zijn zwembad wp).

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 14-05-2024 11:39 . Reden: Antwoord is gevonden. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom zou je dat willen?

Koop een SMA, die kan je dynamisch begrenzen met modbus register 40016

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34
Gewoon een 20 of 25 ampere 250v relais of wellicht nog wat zwaarder om levensduur wat te verlengen.
Dit relais lekker aansturen op de manier zoals je het wilt.

Zover mij bekend kan je niet de omvormer aansturen via SolisCloud.
Bij 3fase installatie: https://www.elektramat.nl...k-en-0-verbreek-85010008/
Bij 1fase zou je een 2x maak kunnen kiezen

[ Voor 25% gewijzigd door The-Source op 30-05-2023 13:45 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
@The-Source niet goed voor de relais in de omvormer die dan eventjes 13A gelijkspanning mogen schakelen… dat is altijd vlamboog werk (zijn dergelijke schakelaars voor gemaakt) maar dat geeft dus gewoon slijtage…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34
Hij wil de omvormer afschakelen, dus lijkt mij dat hij de AC kabel wil schakelen.
Mijn Solis heeft DC fysieke schakelaar en niet elektronisch (zover ik weet, wellicht beide ;) )
Ik weet niet of het DC circuit bij AC uitval ook via een relais wordt geschakeld.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander om de omvormer uit te schakelen maar ja sommige onder ons hebben gekozen voor dynamisch contract en komen er nu pas achter wat voor 'consequenties' dat nu heeft.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@The-Source ja dat weet ik…

Wat denk je wat er met de gelijkspanning stroomkring moet gebeuren als de AC plotseling bruut weggetrapt wordt?

Juist…

Geen goed plan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Je kunt een Solis met bijvoorbeeld een CT klem productie laten beperken, zie filmpjes op Youtube 'solis ct clamp'

Ik kan me zo voorstellen dat je via die weg (dus de digitale communicatie poort) ook wel iets anders op kunt tuigen. Lijkt me beter voor het ding dan een paar keer per week hard de spanning eraf gooien.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TS wat is de reden dat je de omvormer uit wil zetten?

[ Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2023 07:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:53:
@TS wat is de reden dat je de omvormer uit wil zetten?
Dynamische energie prijs-> load balancing netwerk

Als ik thuis ben, of partner, doe ik het zelf (er zijn meerdere mogelijkheden).

Echter, ik ben, ja echt, niet 100% van de tijd thuis, dan zou ik graag kunnen schakelen (via een internet verbinding) om bij een te hoog aanbod (negatieve prijs) te kunnen bij dragen aan load balancing.

Wat ik me verder afvraag, ik zie een aantal keer "slijtage, ongewenste interne vlamboog". Het lijkt me inderdaad ongewenst dat je vlambogen maakt, slijtage creëren zonder noodzaak, ook niet leuk. Hoe werkt dat dan als de omvormer zelf uitschakelt bij een situatie van overspanning? Bij sommige tweakers lijkt dat bijna dagelijks te gebeuren?

(@Ronald @The-Source suggereren dat o.a. )

@hesselbeertje ik ga dat bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Productie stop bij overspanning zal gecontroleerd gaan. Als je eerst de stroom naar 0 brengt en dan de DC afschakelt trek je geen vlamboog. Dat scheelt dus fysieke slijtage van de contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:19:
Waarom zou je dat willen?

Koop een SMA, die kan je dynamisch begrenzen met modbus register 40016
Een andere omvormer kopen lijkt me niet het meest voor de hand liggende advies ;)
En momenteel zie je natuurlijk veel vragen hierover vanwege de negatieve energieprijzen bij terugleveren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ronald schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:28:
Productie stop bij overspanning zal gecontroleerd gaan. Als je eerst de stroom naar 0 brengt en dan de DC afschakelt trek je geen vlamboog. Dat scheelt dus fysieke slijtage van de contacten.
Hoe brengt de omvormer de stroom naar nul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Een andere omvormer kopen lijkt me niet het meest voor de hand liggende advies ;)
En momenteel zie je natuurlijk veel vragen hierover vanwege de negatieve energieprijzen bij terugleveren.
Er ligt hier nog een plan om 16 panelen op noord te leggen, daar kan deze Solis dan voor worden aangewend. Bij die nieuwe panelen komt dan ook een nieuwe omvormer, dat zou dan een "slimmere" kunnen zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 31-05-2023 12:59 . Reden: Die veranderd in dat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
hesselbeertje schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:20:
Je kunt een Solis met bijvoorbeeld een CT klem productie laten beperken, zie filmpjes op Youtube 'solis ct clamp'

Ik kan me zo voorstellen dat je via die weg (dus de digitale communicatie poort) ook wel iets anders op kunt tuigen. Lijkt me beter voor het ding dan een paar keer per week hard de spanning eraf gooien.
Zo een ct clamp lijkt een spoel te zijn die om je ac kabel gaat en daarmee bepaald wat of dat de hoeveelheid energie is die je omvormer levert.
Dan kan je in de omvormer wat instellingen aanpassen, maar kan niet echt een (verstaanbaar of begrijpelijk) filmpje vinden over hoe je dan met die ct clamp, op afstand kan gaan schakelen ? Of begrijp ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:40
Er is mij het volgende opgevallen in de handleiding van Solis:

[Inverter Control] (Please consult Ginlong for activating inverter control function) Users can
control one inverter remotely and change the current states or parameters of the controlled inverter.

Zou dit suggereren dat je toegang moet vragen en op deze manier de api kan aansturen om hem uit te schakelen bij dynamisch tarief in de -?

Uiteraard zou ik dan e.e.a. via HA willen aansturen i.c.m. Sessy batterij.

[ Voor 8% gewijzigd door Sparky669 op 25-07-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Het is inmiddels mogelijk om de omvormer op afstand uit te zetten.

Dit kan via de solis online omgeving. Gezien de digitale mogelijkheden daaromheen denk ik dat het ook met script of home automation kan. Alleen dat heb ikzelf nog niet verder onderzocht.

Vandaag heb ik de omvormer voor het eerst op afstand uit, aan, uit en toen een poosje uit en weer aan gezet.

De opmerkingen hierboven over "mensen nemen dynamische en ontdekken nu de gevolgen" vind ik bijzonder, heeft niet veel met de technische mogelijkheden van een omvormer/zonnepanelen systeem te maken?

@Ronald ik vroeg me nog altijd af of jij kon uiteenzetten hoe de omvormer werkt met dat te hoge voltage? Maar dat is vooral nieuwsgierigheid.
Ronald schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:28:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
[verkeerde topic]

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 01-05-2024 15:32 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-05 12:46
Ik heb de 2 solis omvormers die ik had van de muur getrokken. Vervangen door een Deye omvormer (hybride). Een verademing wat sturing betreft en een betere productie dan met de Solis.

[ Voor 3% gewijzigd door rvdgaag op 02-05-2024 14:58 ]

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
tcw82 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:18:
Het is inmiddels mogelijk om de omvormer op afstand uit te zetten.

Dit kan via de solis online omgeving. Gezien de digitale mogelijkheden daaromheen denk ik dat het ook met script of home automation kan. Alleen dat heb ikzelf nog niet verder onderzocht.

Vandaag heb ik de omvormer voor het eerst op afstand uit, aan, uit en toen een poosje uit en weer aan gezet.

De opmerkingen hierboven over "mensen nemen dynamische en ontdekken nu de gevolgen" vind ik bijzonder, heeft niet veel met de technische mogelijkheden van een omvormer/zonnepanelen systeem te maken?

@Ronald ik vroeg me nog altijd af of jij kon uiteenzetten hoe de omvormer werkt met dat te hoge voltage? Maar dat is vooral nieuwsgierigheid.

[...]
Onder welk menu item zit deze optie? Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
@Sparky669 links boven naar inverter (als je in de ap zit) en dan nog een keer op de inverter klikken. Dan kom je daarin terecht. Dat rechtsboven de stipjes. En daar remote control oid. AanZetten. Ik heb er een screen recording van, maar daarin zie je me ook het paswoord ingeven. Dat vond ik toch wat vergaan voor hier op het forum.

@rvdgaag zinnige bijdrage wel. Laatste zin is wat moeilijk leesbaar, eerste ook.

Wat voor vermogens waren de solis omvormers en wat heb je daarmee gedaan? Wat ik bedoel, heb je ze verkocht of liggen ze ergens stof te vergaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
Gevonden! Ook in de Soliscloud. Zit wel verstopt zeg! En de vertalingen zijn echt wel slechter dan een google-translate website... maargoed dat mag de pret niet drukken voor nu. Nu start de puzzeltocht inderdaad om hem aan NodeRed/Homeassistant en de Sessy batterij logica te koppelen! #leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Sparky669 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:38:
Gevonden! Ook in de Soliscloud. Zit wel verstopt zeg! En de vertalingen zijn echt wel slechter dan een google-translate website... maargoed dat mag de pret niet drukken voor nu. Nu start de puzzeltocht inderdaad om hem aan NodeRed/Homeassistant en de Sessy batterij logica te koppelen! #leuk
Ik houd me van harte aanbevolen als je daar succesvol in bent!
Ik had de "Helpdesk" om een handleiding gevraagd. De reactie is in lijn met dat wat jij hierboven beschrijft: "Er is geen handleiding, we gaan er namelijk vanuit dat mensen die hiermee bezig gaan, weten wat ze doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
Sparky669 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:38:
Kan je wat screenshots delen?

Ik ben in de markt voor een Solis RHI-3P5K-HVES-5G en zou graag de omvormer op afstand willen beperken.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
krizzziz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:59:
[...]

Kan je wat screenshots delen?

Ik ben in de markt voor een Solis RHI-3P5K-HVES-5G en zou graag de omvormer op afstand willen beperken.
Kan je hier wat mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmudpnCExTHqB_jMu-GD8ShHVjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHbhSJ1GYW6DizFn8qXtUVL2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YksSe6_7YzzEJzkLF3KXbAkvQEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llP2sdKlBnD9iNXDHFtnSghx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COgYO6OBVRxthtqOTsM2R0QN9aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bSveMCeivlXceHimK4u7FCT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 06-05-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Bovenstaande kan ik bevestigen. Solisinverter is via Internet aan of uit te zetten.
Nu zoeken hoe dat door homeassistant te laten doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
BenPi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:20:
Bovenstaande kan ik bevestigen. Solisinverter is via Internet aan of uit te zetten.
Nu zoeken hoe dat door homeassistant te laten doen. :)
RS485 <> ethernet module van Waveshare kopen, Solax Modbus plugin in Homeassistant installeren en onderstaand filmpje bekijken.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
20 - Build a Waveshare Modbus Interface - Home Assistant Tutorial - Solax Solis Growatt Sofar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:47
rvdgaag schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:18:
Ik heb de 2 solis omvormers die ik had van de muur getrokken. Vervangen door een Deye omvormer (hybride). Een verademing wat sturing betreft en een betere productie dan met de Solis.
Maar dan zit je wel op lage batterij spanning, heeft Deye wel 400VDC batterij hybride inverters zoals Solis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ja hoor. Van zes tot vijftig kW aan inverter capaciteit en de accu mag ergens tussen de 200 en 700V leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
jadjong schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 02:07:
Ja hoor. Van zes tot vijftig kW aan inverter capaciteit en de accu mag ergens tussen de 200 en 700V leveren.
Ah ik zag dat je met die interter ook full control hebt via Home Assistant? laden ontladen, max min soc. PV limiteren, En loadbalancen met de netaansluiting door net max in te stellen? (Gemeten met CT klemmen?)

Is het lastig om een custom BMS erop te koppelen? Weet je misschien waar ik de informatie vandaan kan halen betreffende de CAN verbinding met BMS?

Heeft Deye bepaalde whitelisting gedaan of wat voor selectie heb je? Of kun je ook zeg maar custom BMS uitlezen, en deze waarden schrijven op de modbus naar Deye. (Denk aan Max charging current, Max discharging current. SoC % etc.

Even verder in verdiept maar het lijkt me opzich wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Immutable schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:42:
[...]

Ah ik zag dat je met die interter ook full control hebt via Home Assistant? laden ontladen, max min soc. PV limiteren, En loadbalancen met de netaansluiting door net max in te stellen? (Gemeten met CT klemmen?)
Ja. Ja. Ja. Ja. Ja. PV limiteren kan niet exact, het zit vast aan grid en accu limiet. Als je een grid limiet van 1kW instelt en de accu zit vol van limiteert PV zich tot 1kW plus wat je in huis nog verbruikt.
Is het lastig om een custom BMS erop te koppelen? Weet je misschien waar ik de informatie vandaan kan halen betreffende de CAN verbinding met BMS?
BMS spreken zo goed als allemaal dezelfde taal op CAN of RS485, meeste imiteert Pylontech.
Heeft Deye bepaalde whitelisting gedaan of wat voor selectie heb je? Of kun je ook zeg maar custom BMS uitlezen, en deze waarden schrijven op de modbus naar Deye. (Denk aan Max charging current, Max discharging current. SoC % etc.

Even verder in verdiept maar het lijkt me opzich wel wat.
Als het apparaat de BMS niet snapt moet je inderdaad sturen op SoC, als je een enkele batterij hebt niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
jadjong schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Ja. Ja. Ja. Ja. Ja. PV limiteren kan niet exact, het zit vast aan grid en accu limiet. Als je een grid limiet van 1kW instelt en de accu zit vol van limiteert PV zich tot 1kW plus wat je in huis nog verbruikt.

[...]

BMS spreken zo goed als allemaal dezelfde taal op CAN of RS485, meeste imiteert Pylontech.

[...]

Als het apparaat de BMS niet snapt moet je inderdaad sturen op SoC, als je een enkele batterij hebt niet zo'n probleem.
Dankjewel. Ik zie het. :) Nog een vraag zie bij die Deye hybrid inverters bij de verkoop staan 25kWh of 30kWh.. Etc. Betekend het dan dat ik niet 60kWh batterij er aan kan hangen? (Lijkt mij gewoon van wel.)
Stel ik heb een batterij met alleen cellen in serie met bepaalde Ah ... wat boeit het die omvormer dan hoeveel kWh de batterij is? (Is toch zijn pakkie niet aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
De omvormer is kW, zonder h. De batterij is kWh met een h. Een 30kW omvormer kan dus 30kW leveren. Een 30kWh batterij kan een uur lang 30kW leveren, of twee uur 15kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
jadjong schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:53:
De omvormer is kW, zonder h. De batterij is kWh met een h. Een 30kW omvormer kan dus 30kW leveren. Een 30kWh batterij kan een uur lang 30kW leveren, of twee uur 15kW.
Dat was een fout op die website dus waar er één te koop stond. Vond het al zo vreemd. Waarom zou een inverter een kWh cap hebben... Maar bedankt voor de Deye tip. Zat te kijken naar Solis en Solax maar zie dat de Deye toch wel wat meer control heeft.

En staat hier ook bij: https://github.com/dalath...lator/wiki/Deye-inverters
Kan ik dan een DIY batterij (met BMS) omkatten en de Deye voor de gek houden met de juiste format CAN berichten.

Iig erg bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Razor_
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-04 12:06
hi, de screens heb ik nu beschikbaar.
Twee issues:
1. Geprobeerd om een PowerOff te sturen, maar hij wil dat je eerst een read doet. Dit lijkt echter niet te werken (te weining geduld??)
2. Wat betekenen die EPM settings? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIVNAjBw--F3ztVAOm6gDEALPOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypkO4m7X4bjNua8BK2pK9F3T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mQDBSdBJjGv36p9gLYuGnebO8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNMq9IhgbEUZNrmRmB0qf6EM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHOInrBPHd08eiSl9C53WEwj7PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SD3KGbIZ39XWPRBD0OnXDvWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD528OC6GAipAK1ZRL5J4KQp_rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVIZei7xYfPEFhAupFRepc3K.jpg?f=fotoalbum_large

[EDIT] Na pa keer opnieuw op READ klikken (en meldingen negeren) werkt het uiteindelijk wel. Daarna werkt het uit commando prima, vrijwel direct.

Iemand al iets verder hoe dit te automatiseren?

[ Voor 5% gewijzigd door _Razor_ op 08-06-2024 20:18 ]

• tcw82
_Razor_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:09:
hi, de screens heb ik nu beschikbaar.
Twee issues:
1. Geprobeerd om een PowerOff te sturen, maar hij wil dat je eerst een read doet. Dit lijkt echter niet te werken (te weining geduld??)
2. Wat betekenen die EPM settings? :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[EDIT] Na pa keer opnieuw op READ klikken (en meldingen negeren) werkt het uiteindelijk wel. Daarna werkt het uit commando prima, vrijwel direct.

Iemand al iets verder hoe dit te automatiseren?
toon volledige bericht
Conceptueel denk ik, dat ik de stappen kan bedenken. Maar, ik heb nauwelijks programmeer skills dit ik kan inzetten om een script of programma te maken.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een Solis omvormer, maar met datalogger erin die remote control niet ondersteunt. Oud spul dus, en ik kan het hele menu om op afstand te schakelen niet in. Daarom weet ik ook niet wat wel en niet kan in deze menu's.

Wil graag kunnen schakelen op basis van dynamische prijzen, en ben bereid hiervoor een nieuwe datalogger aan te schaffen (maar nog niet een nieuwe omvormer). Is het één van jullie via Solis Cloud of via API gelukt op basis van regels te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
TheZeroorez schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:30:
Ik heb een Solis omvormer, maar met datalogger erin die remote control niet ondersteunt. Oud spul dus, en ik kan het hele menu om op afstand te schakelen niet in. Daarom weet ik ook niet wat wel en niet kan in deze menu's.

Wil graag kunnen schakelen op basis van dynamische prijzen, en ben bereid hiervoor een nieuwe datalogger aan te schaffen (maar nog niet een nieuwe omvormer). Is het één van jullie via Solis Cloud of via API gelukt op basis van regels te schakelen?
Zon nieuwe logger kost 15 euro bij de warmte service. Ik heb er eentje gekocht voor de vakantie omdat de oude het niet meer leek te doen. (Bleek achteraf een 5g netwerk probleem te zijn geweest).

https://www.warmteservice...2qpX2A8OVOH4aAkZkEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Er is een ontwikkeling....
De Solis ap toont nu ook de uurprijs van de energie. Misschien zit het er dan toch aan te komen van Solis zelf...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ao61O3SfG09N2Mooit7EHex8Kbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6GHiGGZDpTqAFwJzNwZ2tvV.jpg?f=fotoalbum_large

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

rvdgaag schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:18:
Welke Solis omvormers had je?
En door welke Deye omvormer heb je die vervangen?

Waar heeft die betere productie betrekking op?
Hoeveel energie er uit de aangesloten zonnepanelen komt, of hoeveel energie er in de accu gaat en er weer uitgehaald kan worden?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-05 12:46
Type weet ik niet meer, 1 fase omvormers van 3000 Watt ieder uit 2016.

Ik heb nu een Deye 12kW hybride low voltage omvormer (3 fase).

De deye heeft netto bijna meer dan 10 a 15% opbrengst op dezelfde panelen. Dus productie.

De leverancier was het met mij eens dat de Solis geen topperformers waren en alle kabel en panelen doorgemetern en daar geen issues gevonden, het lijkt erop dat de Solis te snel veroudert want in het begin presteerden ze aanzienlijk beter.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 19:26
Ook ik ben de laatste tijd bezig geweest met het uitzoeken van de mogelijkheden om de Solis installatie te moduleren of uit te schakelen;

1. DRM (Demand Response Enabling), omvormer vermogen wordt 0% (wat imo ook het nadeel is)
1.1 Via de DRM poort pin 5 + 6 te schakelen, te automatiseren dmv ESP oid
1.2 Handmatig via de cloud te bedienen

2. EPM (Export Power Manager), omvormer wordt in vermogen geregeld van 0-100%.
Hierbij zijn de opties;
2.1 EPM van solis zelf aanschaffen
2.2 Handmatig via de solis cloud
2.3 Handmatig op de omvormer zelf; https://solis-service.sol...m-active-power-generation
2.4 Via de wifi stick te flashen of via ESP met de volgende github; https://github.com/hn/ginlong-solis
Hiermee kun je via node red of een andere automatisering zoveel mogelijk richting de 0 op de meter door te moduleren.

Aankomende periode zal ik kijken of ik via de esp methode EPM werkend krijg met een flow in node red voor de EPM calculatie. Ik zal dit hier weer delen als het werk (of niet)

[ Voor 12% gewijzigd door Grutte Pier op 06-02-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@Grutte Pier maar de normale solis omvormers hebben geen EPM natuurlijk.
Dus dan is het alsnog aan of uit. Toch?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
Maarten69 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:53:
@Grutte Pier maar de normale solis omvormers hebben geen EPM natuurlijk.
Dus dan is het alsnog aan of uit. Toch?
https://solis-service.sol...m-active-power-generation

De INV (niet hydride accu units) hebben vanaf S5 generatie dus active power control (wat gebruikt word door EPM), dit is aan te spreken via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Oh, dat is goed nieuws. Dan ga ik mijn wifi dongle inderdaad flashen met esphome binnenkort!

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moutonje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-05 17:24
Overgenomen van draaistroom.net, met onderaan de reactie van Solis

Vrijwel iedere Solis omvormer heeft een zogenaamde DRM poort en die zit onder in de omvormer achter een stekker aansluiting RJ45
In het menu van de omvormer kun je DRM functie aan of uitzetten (staat standaard uit) zet deze aan.
Nu zul je zien dat de omvormer uitvalt en de opbrengst naar nul brengt
Maar wanneer je een patch kabeltje pakt voor ethernet met RJ45 en je knipt er een stekker vanaf
knip alle draadjes eraf en laat de blauw/witte en de groene zitten en strip die een stukje af
als je deze draadjes tegen elkaar houd zul je zien dat de omvormer weer gaat produceren.
het is dus een schakeldraadje waar geen stroom op staat maar een digitaal poortje van de omvormer naar beneden trekt of los laat.

hiermee kun je dus de omvormer schakelen (wel of geen productie)
Als je nu een doosje pakt waar je een 220 volt relais in zet en je laat dit relais schakelen door de homewizzard socket
dan schakel je dus geen vermogen met deze socket maar alleen het kleine 220 volt relais wat je erin hebt gestoken aangesloten

sluit nu de blauw witte / en de groene draad aan op het schakel contact van het relais en je hebt precies wat je wilt

(LET OP deze draadjes nooit aansluiten op de 220 volt maar wel op de schakel aansluiting van het relais)
In vaktermen is dit dus een dry-contact (zit nergens aan behalve aan de omvormer via het ethernet kabeltje )

Reactie Solis
Hoi Dick,

De DRM poort is bedoeld voor het afschakelen van de omvormer in noodgevallen en niet als substituut voor een EMS systeem.
De methode die u omschrijft kunnen wij helaas niet ondersteunen.

Het spijt me dat ik geen ander nieuws voor u heb.

Zonnige groet, sunny regards,
------------------------------------------------
Jolanda Hos
Technical support & Service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PedroB
  • Laatst online: 02-04 09:24
Ik heb ook de behoefte om de solis omvormer op afstand aan en uit te kunnen schakelen nu er weer negatieve uurprijzen aankomen. Eerder getest en toen lukte het handmatig via de app/soliscloud maar nu krijg ik telkens een timeout melding te zien als ik in het besturingsmenu ga. Hebben meer mensen hier last van? De rest van de app/website werkt gewoon wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_ctj7iHYgrhOvleuTToxX9PUu8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ptkiqGqD4WwyqYBgfF80mhJW.png?f=user_large

Daarnaast vraag ik me af of het uitmaakt of je de omvormer via het on/off menu uitschakelt of via Inverter Power setting (naar 0%).

[ Voor 16% gewijzigd door PedroB op 01-04-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
moutonje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:52:
Overgenomen van draaistroom.net, met onderaan de reactie van Solis

Vrijwel iedere Solis omvormer heeft een zogenaamde DRM poort en die zit onder in de omvormer achter een stekker aansluiting RJ45
In het menu van de omvormer kun je DRM functie aan of uitzetten (staat standaard uit) zet deze aan.
Nu zul je zien dat de omvormer uitvalt en de opbrengst naar nul brengt
Maar wanneer je een patch kabeltje pakt voor ethernet met RJ45 en je knipt er een stekker vanaf
knip alle draadjes eraf en laat de blauw/witte en de groene zitten en strip die een stukje af
als je deze draadjes tegen elkaar houd zul je zien dat de omvormer weer gaat produceren.
het is dus een schakeldraadje waar geen stroom op staat maar een digitaal poortje van de omvormer naar beneden trekt of los laat.

hiermee kun je dus de omvormer schakelen (wel of geen productie)
Als je nu een doosje pakt waar je een 220 volt relais in zet en je laat dit relais schakelen door de homewizzard socket
dan schakel je dus geen vermogen met deze socket maar alleen het kleine 220 volt relais wat je erin hebt gestoken aangesloten

sluit nu de blauw witte / en de groene draad aan op het schakel contact van het relais en je hebt precies wat je wilt

(LET OP deze draadjes nooit aansluiten op de 220 volt maar wel op de schakel aansluiting van het relais)
In vaktermen is dit dus een dry-contact (zit nergens aan behalve aan de omvormer via het ethernet kabeltje )

Reactie Solis
Hoi Dick,

De DRM poort is bedoeld voor het afschakelen van de omvormer in noodgevallen en niet als substituut voor een EMS systeem.
De methode die u omschrijft kunnen wij helaas niet ondersteunen.

Het spijt me dat ik geen ander nieuws voor u heb.

Zonnige groet, sunny regards,
------------------------------------------------
Jolanda Hos
Technical support & Service
toon volledige bericht
Ik vind dit heel interessant , ik heb alleen een beetje het idee dat Jolanda niet helemaal aangesloten is op de werkelijkheid. Ik heb inmiddels 3 Solis omvormers gehad, geen van die units had een rj45 stekker aansluiting. Mijn eerst was 10 jaar geleden. De tweede was 5 jaar geleden en de laatste vorig jaar april. Die laatste twee hangen nu op zolder.

Geen rj45 te vinden -O- -O-
Dit is wat ik daar dan aantref.. een loze dop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DpmF6QwPoUkX-WAvN0P96r2KqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrD7dpvbxRIoFw3yYmrLvRUS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9dFzoI5nT8HRexgYkXHirmK0SA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIVeGiPB4dkDTX32WOAfOx0Y.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 06-04-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
PedroB schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:39:
Ik heb ook de behoefte om de solis omvormer op afstand aan en uit te kunnen schakelen nu er weer negatieve uurprijzen aankomen. Eerder getest en toen lukte het handmatig via de app/soliscloud maar nu krijg ik telkens een timeout melding te zien als ik in het besturingsmenu ga. Hebben meer mensen hier last van? De rest van de app/website werkt gewoon wel.

[Afbeelding]

Daarnaast vraag ik me af of het uitmaakt of je de omvormer via het on/off menu uitschakelt of via Inverter Power setting (naar 0%).
Ik heb dat niet. Is het wifi signaal goed? (Als je wifi gebruikt).
Misschien even in de ap rond snuffelen of je de juiste updates hebt gedaan enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:24
Grutte Pier schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:10:
[...]

https://solis-service.sol...m-active-power-generation

De INV (niet hydride accu units) hebben vanaf S5 generatie dus active power control (wat gebruikt word door EPM), dit is aan te spreken via modbus.
Ik ben niet bekend met de generaties. Ik heb een 4G mini. Lukt het daarmee? En welke registers zijn dan nodig? Ik probeer het in Homey aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Apenkooi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]

Ik ben niet bekend met de generaties. Ik heb een 4G mini. Lukt het daarmee? En welke registers zijn dan nodig? Ik probeer het in Homey aan de gang te krijgen.
Ik zie in de 4G handleiding active power parameters staan en de 4g maakt gebruik van dezelfde Solis wifi stick. Aangezien deze Solis dus dezelfde modbus commands gebruikt als de S5, zou het logisch zijn dat dit ook op de 4g werkt. Je kan eens kijken of je via de Cloud de power limit setting kan veranderen.

moutonje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:52:

Beetje vreemd, zelf hebben ze in al hun documentatie juist als usp dat je hiermee kan reageren op fluctuaties op het net....
PedroB schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:39:
Eerder getest en toen lukte het handmatig via de app/soliscloud maar nu krijg ik telkens een timeout melding te zien als ik in het besturingsmenu ga. Hebben meer mensen hier last van?

Werkt prima hier. Wat bedoel je met uitmaakt, als in levensduur omvormer oid? Bedoel je dan Grid on/off functie? Volgens mij zet je hiermee gewoon de power control naar 0% bij Off. De omvormer gaat alleen uit - uit wanneer de AC switch bediend wordt (overdag dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:24
Grutte Pier schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:14:
[...]

Ik zie in de 4G handleiding active power parameters staan en de 4g maakt gebruik van dezelfde Solis wifi stick. Aangezien deze Solis dus dezelfde modbus commands gebruikt als de S5, zou het logisch zijn dat dit ook op de 4g werkt. Je kan eens kijken of je via de Cloud de power limit setting kan veranderen.
[...]
Via de Cloud werk het prima. Maar ik wil het dus via Homey regelen. Hoewel de S2-WL-ST dongle Modbus aankan schiet dit nog niet op. Omdat Solis niet het benodigde register aan eindgebruikers geeft. En met wat je vind op het internet niet kan schrijven naar de omvormer. (blijkbaar beveiligd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
Apenkooi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]

Apenkooi schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:07:
[...]

Via de Cloud werk het prima. Maar ik wil het dus via Homey regelen. Hoewel de S2-WL-ST dongle Modbus aankan schiet dit nog niet op. Omdat Solis niet het benodigde register aan eindgebruikers geeft. En met wat je vind op het internet niet kan schrijven naar de omvormer. (blijkbaar beveiligd)
Via de geposte link kom je inderdaad op een integratie voor HA + ESP only(dan wel via een S3-WIFI-ST of eigen ESP), welke de Solis via de onderstaande register maps benaderd;

https://api.library.loxon...col_Solis%20Inverters.pdf

De maps zijn er dus wel, maar je intergratie voor homey niet....Overigs wordt er dus wel onderscheid gemaakt, zo zijn er enkele functies welke alleen voor 4g omvormers zijn. Vraag mij er niet meer over, ik heb geen idee wat ik daar aan het lezen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-59
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-05 13:53
Ik heb een Solis 3P5K omvormer, kan ik deze ook hardwarematig met internet verbinden zodat ik deze via de cloud kan benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Peter-59 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:20:
Ik heb een Solis 3P5K omvormer, kan ik deze ook hardwarematig met internet verbinden zodat ik deze via de cloud kan benaderen?
Zit er zo een dongel aansluiting op?
Afbeeldingslocatie: https://www.tradesparky.com/media/tradesparkywebpos3/solarsparky/solis/solis-3p5k-4g-dc%20bottom.png?p=520
Heb je deze?

[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 20-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-59
tcw82 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:42:
[...]

Zit er zo een dongel aansluiting op?
Ja, maar die wordt al gebruikt door de zonnepanelen leverancier. Dus ik dacht of er ook een bedraden oplossing mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Peter-59 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:45:
[...]

Ja, maar die wordt al gebruikt door de zonnepanelen leverancier. Dus ik dacht of er ook een bedraden oplossing mogelijk was.
Wat moet die leverancier daar mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-59
tcw82 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:52:
[...]

Wat moet die leverancier daar mee dan?
Ik heb Taylor panelen en die hebben hun eigen app waarin ze de data van de omvormer presenteren plus nog wat extra's. Maar er is maar 1 com poort, dus wat ik wil kan niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Peter-59 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:59:
[...]

Ik heb Taylor panelen en die hebben hun eigen app waarin ze de data van de omvormer presenteren plus nog wat extra's. Maar er is maar 1 com poort, dus wat ik wil kan niet helaas.
Bijzonder. De panelen worden dus uitgelezen door iets dat in de omvormer gestoken is van de verkopende partij? De omvormer die van solis(niet Taylor) is,sterker nog die van jou is? Een Solis dongel is 14 euro en daarmee kan je ook de opbrengst etc. uitlezen en je omvormer aansturen. Of je omvormer koppelen aan bijvoorbeeld home Wizzard. Ik denk zelfs dat Taylor dat ook gewoon doet en jou heeft laten geloven dat het een uniek verkoop punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moutonje
[quote]tcw82 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:52:
[...]

Ik vind dit heel interessant , ik heb alleen een beetje het idee dat Jolanda niet helemaal aangesloten is op de werkelijkheid. Ik heb inmiddels 3 Solis omvormers gehad, geen van die units had een rj45 stekker aansluiting. Mijn eerst was 10 jaar geleden. De tweede was 5 jaar geleden en de laatste vorig jaar april. Die laatste twee hangen nu op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqxU63ndM4xIecIoEfRNpdXAyPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2ahul0d9RnjPWpiYqGxOV7S.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Solis S6 van 2022 heeft idd een RJ45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moutonje
Uitleg over het op afstand schakelen van Solis inverteren:
https://solis-service.sol...lijk-bij-solis-omvormers-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
moutonje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:54:
[quote]tcw82 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]

Mijn Solis S6 van 2022 heeft idd een RJ45
Klopt, sommige wel, sommige niet. Een van mijn twee omvormers wel, de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:24
Tja, via die rj45 is er dan wel wat te knutselen (shelly plus 1, oid), maar natuurlijk veel beter voor iedereen als Solis dit gaat aanbieden via Cloud.

Shelly lijkt er mee bezig te zijn: https://shelly.guide/scri...e-based-control-nordpool/

[ Voor 27% gewijzigd door wbdj op 30-04-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
wbdj schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:40:
Tja, via die rj45 is er dan wel wat te knutselen (shelly plus 1, oid), maar natuurlijk veel beter voor iedereen als Solis dit gaat aanbieden via Cloud.

Shelly lijkt er mee bezig te zijn: https://shelly.guide/scri...e-based-control-nordpool/
Ik kan beide wel op afstand uitzetten in de ap. Dus de ene met rj45 en de andere zonder kan ik beide via de ap uitzetten. Maar dat is handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
Uitzetten via Cloud werkt bij mij niet. Blijkt dat ik oude Solis wifi stick (wel Solis, maar 3rd party product van Solarman), niet nieuwere van Solis zelf. Heb nu voor 15 euro nieuwe gekocht. Hopelijk komt Solis ook snel door met Cloud/app automatisch opbrengst dimmen igv negatieve stroomprijs

[ Voor 6% gewijzigd door wbdj op 01-05-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
wbdj schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:27:
Uitzetten via Cloud werkt bij mij niet. Blijkt dat ik oude Solis wifi stick (wel Solis, maar 3rd party product van Solarman), niet nieuwere van Solis zelf. Heb nu voor 15 euro nieuwe gekocht. Hopelijk komt Solis ook snel door met Cloud/app automatisch opbrengst dimmen igv negatieve stroomprijs
Dat zou echt helemaal geweldig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:05
Ik heb een pull request gemaakt om de omvormer uit te kunnen zetten via de home assistant integratie. https://github.com/hultenvp/solis-sensor/pull/449
Ik heb ook gelijk de mogelijkheid toegevoegd om de power export limit in te kunnen stellen zodat je bij een negatieve terugleverprijs maar een positieve inkoopprijs je omvormer kan limiteren.

Nu is het wachten op de maintainers voor het mergen en het maken van een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
k0enf0rNL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:17:
Ik heb een pull request gemaakt om de omvormer uit te kunnen zetten via de home assistant integratie. https://github.com/hultenvp/solis-sensor/pull/449
Ik heb ook gelijk de mogelijkheid toegevoegd om de power export limit in te kunnen stellen zodat je bij een negatieve terugleverprijs maar een positieve inkoopprijs je omvormer kan limiteren.

Nu is het wachten op de maintainers voor het mergen en het maken van een nieuwe versie.
Dat zou wel echt heel erg handig zijn. Bedankt voor je moeite (waarschijnlijk ook namens andere minder handige tweakers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-05 07:28
Voorheen had ik een SMA Sunnyboy, deze was alleen uit te lezen via bekabelde netwerkaansluiting.

Omdat de omvormer op zolder hangt, is het wifi signaal daar niet helemaal perfect. Dus wou ik graag mijn Solis S6-GR1P3.6K-M ook uitlezen via bekabelde aansluiting. Toen de omvormer (en nieuwe panelen) geplaatst waren begin april 2025, wou de monteur weggaan want alles werkte en de netwerkkabel was aangesloten.

Ik kon de Solis echter niet vinden in mijn router op bekabeld netwerk, wel in de wifi-omgeving.

Wij weer naar boven, bleek hij de RJ45 inderdaad in de DRM gestoken te hebben ipv deze onderin de Solis S2-L-ST logger te steken.

Zodra de netwerkkabel in de datalogger zat, werd wifi automatisch uitgeschakeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k0enf0rNL
Zojuist is versie 3.10.0 van de Soliscloud integration gereleased met daarin 2 nieuwe controls die ik heb toegevoegd.
Er is een select box beschikbaar voor het aan/uit zetten van de omvormer en daarmee dus het terugleveren en er is een power limit control toegevoegd waarin de omvormer gelimiteerd kan worden tot een bepaald aantal watts die hij mag leveren aan je huis (default 0 is onbeperkt). De power limit control vereist wel dat je een EPM hebt aangesloten op de omvormer zo te zien, ik ga nog even uitzoeken of er een manier is om de inverter te limiteren zonder een EPM

[ Voor 18% gewijzigd door k0enf0rNL op 08-05-2025 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k0enf0rNL
Het werkt net op tijd zo te zien, vandaag een uurtje €-0,01 maar morgen 3 uur lang €-0,25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCoBmZ-QYyCFjKGMVrKk6E0ly00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KLKhCmibIzq6oggziWNnxm1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:05
k0enf0rNL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:47:
Zojuist is versie 3.10.0 van de Soliscloud integration gereleased met daarin 2 nieuwe controls die ik heb toegevoegd.
Er is een select box beschikbaar voor het aan/uit zetten van de omvormer en daarmee dus het terugleveren en er is een power limit control toegevoegd waarin de omvormer gelimiteerd kan worden tot een bepaald aantal watts die hij mag leveren aan je huis (default 0 is onbeperkt). De power limit control vereist wel dat je een EPM hebt aangesloten op de omvormer zo te zien, ik ga nog even uitzoeken of er een manier is om de inverter te limiteren zonder een EPM
Super! Is dat de SolisCloud State? Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:44
@k0enf0rNL Landon kon de knop ook al niet vinden, als ik jouw bericht lees moet die losse EPM unit er dan tussen zitten? Ik heb het nu met een shelly en DRM opgelost, maar dat is natuurlijk niet de mooiste manier. Dus hopelijk vogel je uit hoe je dit kunt aanpassen zonder een EPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0enf0rNL
Landon schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:22:
[...]

Super! Is dat de SolisCloud State? Of kijk ik verkeerd?
Het gaat om deze integratie, als je minder dan 129 entities ziet dan heb je wellicht een oudere omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSfd0igGSswWWpSPa_3i03iqFNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZLrlugYXcOZtqqDW1dDOpNN.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk dan eerst of je hem wel via de soliscloud website uit/aan kan zetten via het inverter control scherm. Als dat kan maar je ziet niet de nieuwe select voor het aan/uit zetten in home assistant dan moet je nog even wachten op een nieuwe versie waarin ik dat ook gefixed heb voor oudere modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNpy8ihVgPTUniVKYLDk4QoWxY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f55An7xlcwwtcbeLlXbKVT1A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0enf0rNL
deamosreapos schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:50:
@k0enf0rNL Landon kon de knop ook al niet vinden, als ik jouw bericht lees moet die losse EPM unit er dan tussen zitten? Ik heb het nu met een shelly en DRM opgelost, maar dat is natuurlijk niet de mooiste manier. Dus hopelijk vogel je uit hoe je dit kunt aanpassen zonder een EPM.
Voor de aan/uit knop heb je geen externe EPM nodig, je moet een S3-WIFI-ST datalogger hebben of nieuwer en dan moet hij zichtbaar zijn. Zie bericht hierboven als je de omvormer wel aan/uit kan zetten in Soliscloud maar de select box niet kan vinden in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:05
k0enf0rNL schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:33:
[...]

Het gaat om deze integratie, als je minder dan 129 entities ziet dan heb je wellicht een oudere omvormer.

[Afbeelding]

Kijk dan eerst of je hem wel via de soliscloud website uit/aan kan zetten via het inverter control scherm. Als dat kan maar je ziet niet de nieuwe select voor het aan/uit zetten in home assistant dan moet je nog even wachten op een nieuwe versie waarin ik dat ook gefixed heb voor oudere modellen.

[Afbeelding]
Thanks voor je vlotte reactie!

Ik heb wellicht een iets oudere inverter, deze hangt er nu 4 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNoiQHIoqIMuVSS-anJJTzmhAkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8BbnZi9W0lpIxXogaZBAJj5E.png?f=fotoalbum_large

66 entities, zou tof zijn als ik er morgen wellicht al gebruik van kan maken, ik kan de inverter wel uitzetten via de SolisCloud app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Iemand hier ervaring met zonnedimmer.nl?
Pagina: 1