[PV] Keuze omvormer voor opstelling op warme schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Omdat het dak van mijn huis helaas niet geschikt is voor panelen, wil ik ze met een zonneschans op mijn schuur leggen. Bij het bouwen van de schuur is er gelukkig rekening gehouden met het gewicht van zonnepanelen op het dak.
De schuur is ongeveer 5.3 bij 4.1 en ik kan hier precies een portrait schans van 2 panelen met 4 kolommen in kwijt, dus 8 totaal https://www.sellectzonnepanelen.nl/zonneschans-2-portrait

Schaduw heb ik berekend via Sunny design door de grote huizen en gebouwen in te tekenen. Helaas kan ik hier geen schans in tekenen, maar de schaduw varieert tussen de 6,95% en 7,15% op de rij die volgens mij representatief is. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHnct2uBjuH2bu660RBjLaQWnh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIGdX3UouPFO23EijNdKmcHy.png?f=fotoalbum_large

Op basis hiervan lijkt mij micro omvormers niet nodig? In de schuur kan het zomers erg warm worden. Is het daarom alsnog gunstig om voor micro-omvormers te kiezen, zodat ze direct onder de panelen hangen? Of wellicht 2 maal de Hoymiles HMS-2000 ? 1 per rij.

Paneel: Jinko 420WP - Mono Full Black - Tiger Neo N-Type lijkt gunstig geprijsd.

Vragen aan jullie:
Zou de set van 8 x Jinko 420WP - Mono Full Black en 2x de Hoymiles HMS-2000 een goede keuze zijn, of zijn er betere combinaties te bedenken? Dien ik nog rekening te houden met het feit dat ik een PV Verdeler plaats, of maakt dit niet uit voor de keuze micro-omvormer of niet?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Waar komt de warmte vandaan? Als het nu van het dak komt verplaatst dat natuurlijk voor een groot deel maar je panelen.

Ik zie niet terug op hoeveel graden ze momenteel liggen, de meeste bypass configuraties zijn in de lengte van de panelen, dus in jouw geval heb je er waarschijnlijk wel hinder van. Waarom neem je geen dubbele schans?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij is dat een dubbel schans ;-)

Ik heb mijn SMA in het schuurtje voor zien van een extern fannetje die schakelt op omvormer temperatuur uitgelezen door modbus en in HA

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Blue-Bird
DukeBox schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:04:
Waar komt de warmte vandaan? Als het nu van het dak komt verplaatst dat natuurlijk voor een groot deel maar je panelen.

Ik zie niet terug op hoeveel graden ze momenteel liggen, de meeste bypass configuraties zijn in de lengte van de panelen, dus in jouw geval heb je er waarschijnlijk wel hinder van. Waarom neem je geen dubbele schans?
Ik wil ook graag een dubbele schans. Zie link, ik kreeg het alleen niet ingetekend in Sunny Design. De schans is 10 graden op het zuid oosten.
De warmte komt van de zon, plat zwart dak. Dus in die in heb je gelijk, de panelen zijn waarschijnlijk net zo warm.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan de schans in sunny natuurlijk gewoon nadoen door te kiezen voor een schuin dak met dezelfde helling :)

Zelf hangt hier een SMA SB3.6 (1AV-41) op 10x 395Wp in de nok van de garage en die doet prima zijn werk. Grap is ook dat het door de panelen op het dak al een heel stuk koeler is in de garage :)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je dak inderdaad sterk genoeg is kan je overwegen meer balast te gebruiken en zijpanelen (wind deflectoren) weg te laten voor meer ventilatie.

• Blue-Bird
DukeBox schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:12:
Als je dak inderdaad sterk genoeg is kan je overwegen meer balast te gebruiken en zijpanelen (wind deflectoren) weg te laten voor meer ventilatie.
Dat zou ik inderdaad kunnen doen! Zal voor de zekerheid even checken bij de bouwer van de schuur. Zou jij kiezen voor de Hoymiles 2000, of voor een andere setup gaan?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als er geen schaduw afwijking per paneel is zie ik geen reden om micro's te nemen. 6 panelen is vaak net te weinig om een beetje schaduw op te vangen maar 8 heeft genoeg speling. Bij harde schaduw over panelen gaat een micro ook niets doen.

• Blue-Bird
Ik heb zojuist de tip van @Septillion voor het aanpassen van de helling doorgevoerd. Het ziet er dan uit zoals hieronder. De warmte in de schuur is dus geen reden om voor micro-omvormers te kiezen?
Zouden de gekozen panelen goed werken met een Growatt MIC3000TL-X 1 welke ik dan in de schuur ophang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G_giRwz_KYcrF28zJQJJcYpuXs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uscxMaP6CWbXhFV9RngDAdJh.png?f=user_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met de juiste firmware wel
Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

Deze is nog wat goedkoper
https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-3000x/

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2023 14:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1