[PV] Is mijn installatie slecht? Of kan het beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MicrozNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 18:33
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag over mijn installatie sinds vorige week. Heb 400wp panelen nu met een iq7+ eronder. Daardoor top ik eigenlijk elke dag wel af en dan vaak van 10:00-15:00. Er is een iq7a met 366wp max, die zou perfect passen, maar ze weigeren dit net als een string oplossing. Wat is wijsheid?
De optie voor string omvormer of een iq7a is nooit gegeven inclusief uitleg waarom het 1 beter is dan de ander.

Huidige panelen(11 stuks): BELINUS 400WP M8 HJT ULTRA BLACK
GLAS-GLAS 400 Wp.
Omvormers: 11 x iq7 plus.

Een andere partij had dit op het dak willen leggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlKWsG40jjXDvPZQuVmrTfHBNuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8rfOVTx1RxcPo2Ng9UgLGJu7.png?f=user_large

Wil je echt goed advies vul je deze post aan volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 29-05-2023 11:55 ]

Beste antwoord (via MicrozNL op 29-05-2023 15:28)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
MicrozNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Die vraag stel ik mij nu ook als ik echt inlees in de materie... Heb niet volledig zuid, maar er is nul schaduw en als die er is zijn alle panelen bedekt ermee. Heb geen huizen en of bomen of iets dat maar enkele panelen bedekt.

Zit dus beetje in dubio die partij heeft veel niet verteld of uitgelegd en ook achteraf krijg ik weinig uit ze tot ik de baas spreek na 4 dagen contact proberen te krijgen hierover. Dus wil eigenlijk niet verder met ze in zee, maar ja het ligt er al...
zuid of oost of west, voor een string omvormer maakt dat geen bal uit.

tja micro omvormers, het klinkt leuk in de verkoop.
kunt de klant een beetje bang maken dat schaduw problemen geeft of dat als er maar ook iets is aan 1 paneel dat alle panelen dan minder doen etc etc....
maar eigenlijk is dat verkoop praat en ja angst verkoopt.

grootste probleem met micro's over het algemeen is dat die best weinig VA leveren.
met een string omvormer is het veel simpeler om het aantal VA van de omvormer gelijk te laten zijn met het aantal Wp.
(dit is voor puristen zo: maar praktijk mag je gerust 30% meer Wp hebben als VA.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus doe niet zomaar dingen die geld kosten. kosten effectief is iets anders als max efficiënte opbrengst ;) )

dan heb je string omvormer, maar die in jouw range, hebben deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus je wil (per mpp) het liefste 345Vmpp uit je panelen op de omvormer zetten.
dit voor max efficiëntie.
maar als panelen warm worden dan zakt de Vmpp, dus gok je op een 350-400Vmpp.
is het dan max opbrengst dan is het meestal warm buiten en dan zit je op dat moment rond de 345Vmpp.

ik zelf doe dit met een oost-west set zie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
de omvormer is maar 4000VA (kan nog op een 16A groep),
maar op west heb ik 10x300Wp met 10x32Vmpp, dus een aardige 290Vmpp-330Vmpp.
op oost heb ik 2x7x245Wp, dus 2x5,5Ampp en 7x42Vmpp.
niet de perfecte Vmpp, maar ja niet meer ruimte dus ja je moet wat.
maar ik heb wel lekker verdeeld over de dag vaak genoeg een 300Vmppp per mpp er op staan.
en dit voor vele uren door de oost-west verdeling.

succes, met experimenteren, maar onthoud dat je tijd nodig hebt om er iets mee te verdienen.
dus geld uitgeven moet je pas doen als je iets hebt verdiend. ;)

(en ja, zelf op dak leggen is natuurlijk meer geld overhouden om te experimenten.
ik ben nu zelf bezig met experiment nummer +/-6.
hier mijn cijfers van een aantal jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
alles is al lang weer terugverdiend, maar werkt nu naar tevredenheid, dus ben nu aan het experimenteren op de schuur, staan nu 5x460Wp's voor in de schuur klaar voor als ik tijd heb. )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 29-05-2023 12:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• MicrozNL
Ze gaven de volgende reden zonder uitleg:
- iq7+ is het beste zonder onderbouwing
- string staan wij niet achter, maar doet het net zo goed op uw dak
- en ze hebben nog teveel iq7+ voorraad.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:15

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:07
Hoe bedoel je dit precies, en waar ben je mee akkoord gegaan voor het leggen.
Als jij gekozen hebt voor iq7+ maar achteraf liever iq7a wil snap ik wel dat ze zoiets gezien de daarbij behorende inspanning niet zo even (kosteloos) aanpassen.

Als ze echter het verkeerde advies hebben gegeven voor jouw situatie en jij kan dat goed beargumenteren dat hetgeen ze nu aangeboden en geplaatst eigenlijk niet op jouw dak had mogen liggen dan is het natuurlijk logisch om te klagen, en zou je bijvoorbeeld kunnen kijken wat je opties zijn mochten ze niet willen aanpassen (denk aan RBV inschakelen mocht je die hebben om mee te beginnen).

• MicrozNL
Dit komt eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk6KPoXJLaJ2VCPBO58FKm30Gxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fcWg009QyErlBnMoVaxQqa0E.png?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar de meerprijs die de 2e partij rekent ontloopt dat elkaar niet praat je over 300 euro max, maar kan wel meer pieken meepakken als ik puur als noob kijk naar alle informatie.

• MicrozNL
Dennism schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:57:
Hoe bedoel je dit precies, en waar ben je mee akkoord gegaan voor het leggen.
Als jij gekozen hebt voor iq7+ maar achteraf liever iq7a wil snap ik wel dat ze zoiets gezien de daarbij behorende inspanning niet zo even (kosteloos) aanpassen.

Als ze echter het verkeerde advies hebben gegeven voor jouw situatie en jij kan dat goed beargumenteren dat hetgeen ze nu aangeboden en geplaatst eigenlijk niet op jouw dak had mogen liggen dan is het natuurlijk logisch om te klagen, en zou je bijvoorbeeld kunnen kijken wat je opties zijn mochten ze niet willen aanpassen (denk aan RBV inschakelen mocht je die hebben om mee te beginnen).
Ik heb 1 optie gehad en dat was de iq7+(panelen zijn dik in orde). Toen ik achteraf helaas de aftopping zag en daar over belde werd er niet meegedacht of uitgelegd met goede argumenten hoe het zit. Dus ik begon na onderzoek zelf over de iq7a gezien dat net iets meer opleverd nu lever ik zowieso al 110 wp per paneel in.

En zij doen alleen iq7+, omdat volgens hun alleen dat het beste is althans wat zij kunnen bieden blijkt. Als ik vraag om de berekeningen en vergelijkingen met andere iq7 en iq8 varianten dan krijg ik gewoon het antwoord "Die zijn slechter"

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

IQ7A past niet op dit paneel.
Wil je helemaal geen aftopping dan moet je de IQ8HC (250 euro) hebben, maar dat is overkill.
Beter is de IQ8M (122 euro)

Liggen je panelen wel op zuid 180 graad en hoek 45 graad?
De celtemperaturen heb je wat enthousiast ingevuld -10 en 60 graden is beter.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Barrycade

Through the...

Waarom heb je deze aanbieder gekozen?

Als je echt 100% op Zuid zit zonder schaduw waarom dan geen string omvormer?

• MicrozNL
martijn v o schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:05:
IQ7A past niet op dit paneel.
Wil je helemaal geen aftopping dan moet je de IQ8HC (250 euro) hebben, maar dat is overkill.
Beter is de IQ8M (122 euro)

Liggen je panelen wel op zuid 180 graad en hoek 45 graad?
De celtemperaturen heb je wat enthousiast ingevuld -10 en 60 graden is beter.
Die was ik vergeten ja ze liggen zuid oosten en meer 30 graden dan 45 is mijn vermoeden. overigens zijn die temperaturen direct overgenomen uit hun datasheet.

de IQ8HC is inderdaad overkill dat klopt ja, maar de IQ8M past voor zover ik zien wel beter. Zei weigeren dit in samenspraak met mij wat betreft kosten daarvoor er neer te leggen. De optie voor string en onderbouwing waarom ze alleen maar iq7+ doen komt er niet los van opmerkingen als "Het is gewoon beter".

Heb even de ligging en graden aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aY4TnHVDGzJSBEFE9UGCOi_8nA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4OXve5rmZSzwOyyYcf1j5Rwt.png?f=fotoalbum_large

• MicrozNL
Barrycade schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:13:
Waarom heb je deze aanbieder gekozen?

Als je echt 100% op Zuid zit zonder schaduw waarom dan geen string omvormer?
Die vraag stel ik mij nu ook als ik echt inlees in de materie... Heb niet volledig zuid, maar er is nul schaduw en als die er is zijn alle panelen bedekt ermee. Heb geen huizen en of bomen of iets dat maar enkele panelen bedekt.

Zit dus beetje in dubio die partij heeft veel niet verteld of uitgelegd en ook achteraf krijg ik weinig uit ze tot ik de baas spreek na 4 dagen contact proberen te krijgen hierover. Dus wil eigenlijk niet verder met ze in zee, maar ja het ligt er al...

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou in sunny design even je dak zetten en de panelen intekenen en dan kun je met een stringomvormer wel spelen, die kun je begrenzen dan neem de de IQ7+ (295VA maal aantal omvormers), de IQ8M (330VA maal aantal omvormers) als begrenzing en dan kun je kijken wat je op jaaropbrengst mist.
Als je dan 15 jaar lang de meeropbrengsten neemt kun je kijken of het je wat waard is.

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
MicrozNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:22:
[...]

zuid of oost of west, voor een string omvormer maakt dat geen bal uit.

tja micro omvormers, het klinkt leuk in de verkoop.
kunt de klant een beetje bang maken dat schaduw problemen geeft of dat als er maar ook iets is aan 1 paneel dat alle panelen dan minder doen etc etc....
maar eigenlijk is dat verkoop praat en ja angst verkoopt.

grootste probleem met micro's over het algemeen is dat die best weinig VA leveren.
met een string omvormer is het veel simpeler om het aantal VA van de omvormer gelijk te laten zijn met het aantal Wp.
(dit is voor puristen zo: maar praktijk mag je gerust 30% meer Wp hebben als VA.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus doe niet zomaar dingen die geld kosten. kosten effectief is iets anders als max efficiënte opbrengst ;) )

dan heb je string omvormer, maar die in jouw range, hebben deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus je wil (per mpp) het liefste 345Vmpp uit je panelen op de omvormer zetten.
dit voor max efficiëntie.
maar als panelen warm worden dan zakt de Vmpp, dus gok je op een 350-400Vmpp.
is het dan max opbrengst dan is het meestal warm buiten en dan zit je op dat moment rond de 345Vmpp.

ik zelf doe dit met een oost-west set zie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
de omvormer is maar 4000VA (kan nog op een 16A groep),
maar op west heb ik 10x300Wp met 10x32Vmpp, dus een aardige 290Vmpp-330Vmpp.
op oost heb ik 2x7x245Wp, dus 2x5,5Ampp en 7x42Vmpp.
niet de perfecte Vmpp, maar ja niet meer ruimte dus ja je moet wat.
maar ik heb wel lekker verdeeld over de dag vaak genoeg een 300Vmppp per mpp er op staan.
en dit voor vele uren door de oost-west verdeling.

succes, met experimenteren, maar onthoud dat je tijd nodig hebt om er iets mee te verdienen.
dus geld uitgeven moet je pas doen als je iets hebt verdiend. ;)

(en ja, zelf op dak leggen is natuurlijk meer geld overhouden om te experimenten.
ik ben nu zelf bezig met experiment nummer +/-6.
hier mijn cijfers van een aantal jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
alles is al lang weer terugverdiend, maar werkt nu naar tevredenheid, dus ben nu aan het experimenteren op de schuur, staan nu 5x460Wp's voor in de schuur klaar voor als ik tijd heb. )

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 29-05-2023 12:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Barrycade

Through the...

Het leren wat je nu doet had je vooraf moeten doen wellicht

Maar ja achteraf kijk je een }:O ergens in.

Maar snap nog steeds niet hoe je op micro omvormers bent uitgekomen. Heb je dit perse aangevraagd bij leveranciers, of is het toevallig dat je beide offertes hierop uitkomen?

• MicrozNL
Barrycade schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:48:
Het leren wat je nu doet had je vooraf moeten doen wellicht

Maar ja achteraf kijk je een }:O ergens in.

Maar snap nog steeds niet hoe je op micro omvormers bent uitgekomen. Heb je dit perse aangevraagd bij leveranciers, of is het toevallig dat je beide offertes hierop uitkomen?
Puur toeval van micro omvormer en klonk ook wel goed. De andere partij deed ook een string aanbieden met voor en nadelen(offerte achteraf na de 1ste partij). en die zij prijs technisch kies je gewoon string, want kan makkelijk op jou dak gezien de afwezigheid van schaduw. Micro heeft war voordelen, maar niet voor jouw dak en opstelling.

Voel mij ook stom dat ik dit gewoon heb laten gebeuren, maar goed "als als is een rijk persoon".
Pagina: 1